Średniowiczne miasto idealne włochy.pdf

(6822 KB) Pobierz
il. 1 Niebieskie Jeruzalem. Miniatura z II poł. XII wieku. Liber Floridus Lamberta Saint Omer. Herzog–August Bibliothek Wolfenbüttel
/ 18 /
889856998.003.png
Średniowiczne miasto idealne
we Włoszech *
Rafał Eysymontt
Wstęp
Pojęcie miasta idealnego kojarzone jest zazwyczaj z miastami okresu
nowożytnego, takimi jak Sforzinda, zaprojektowana przed 1464 r. przez
Antonia Filarete na planie zbliżonym do gwiazdy. Mimo oczywistych
antycznych korzeni koncepcja miasta idealnego miała jednak swoje nie-
zwykle ważne podstawy również w urbanistyce okresu średniowiecza.
Miasto idealne to przedstawione na wizerunku lub wybudowane
i przez długi czas funkcjonujące, regularne w sensie geometrycznym
założenie, które całkowicie zaspokaja materialne i duchowe potrzeby
mieszkańców, jakie wynikają z dostępnych w danym czasie sił produk-
cyjnych i określonego stanu społeczeństwa 1 .
Miasto średniowieczne, jak wiadomo, należy widzieć jako realiza-
cję idei Niebieskiego Jeruzalem – miasta świętych przeciwstawionego
grzesznemu Babilonowi. Według Tychoniusa, piszącego w IV w., „Są dwa
miasta, jedno Boga, drugie diabła, [...] są dwa miasta, dwa królestwa, jed-
no Boga, a drugie diabła, [...] są dwa miasta, jedno ziemskie, a drugie
służy Chrystusowi. Jedno pracuje, aby znaleźć zasadę potępienia, a dru-
gie zbawienia [...]” 2 . Zdaniem św. Augustyna, Jeruzalem oznacza miasto
i społeczeństwo świętych, Babilon zaś to miasto i społeczeństwo bezboż-
ników. Nawet jeśli idea Niebieskiego Jeruzalem nie wpłynęła wprost na
planowanie miasta średniowiecznego, to na pewno oddziaływała na jego
symbolikę. Miasto było przecież czymś więcej niż zbiorem elementów,
jak wyraził to w swojej Etymologii , w haśle dotyczącym miasta i miesz-
czan, Izydor z Sewilli: „Obywatele rzeczeni w jednym kręgu żyć, aby
wspólne życie i obronę czynić […], dom miejscem zamieszkania jednej
jest rodziny, tak jak miasto miejscem zamieszkania jednego ludu, a niebo
schronieniem całego rodzaju ludzkiego” 3 .
Jak widać, ówczesne teksty jednoznacznie dowodzą bezpośredniego
związku średniowiecznych idei religijnych i społecznych z ideą lokacji
miasta, która była czymś więcej niż prostym nadaniem praw i miejsca
przeznaczanego na ich wprowadzenie w życie. Należy więc zakładać,
* Tekst przygotowany został na podsta-
wie fragmentów książki: R. Eysymontt ,
Kod genetyczny miasta. Średniowieczne
miasta lokacyjne Dolnego Śląska na tle
urbanistyki europejskiej, Wrocław 2009,
poszerzonego o szczegółowe informacje
dotyczące kilku miast i releksje wynika-
jące z wizji lokalnej.
1 Deinicję cytuję za: Idealstadt, [hasło
w:] Lexikon der Kunst, Band 2, Berlin
1984, s. 361.
2 Cytat z pism eschatologicznych Tycho-
niusa lub Tyconiusa (370–390 rok n.e.),
za: S. Lang , The Ideal City from Plato
to Howard, „Architectural Review” 1952,
nr 112, s. 92, przypis, 8.
3 Ibidem, s. 92.
/ 19 /
889856998.004.png
Q u art Nr 3(17)/2010
że koncepcja owa w XII i XIII w. była realizacją społecznego ideału św.
Tomasza z Akwinu: „ civitas communitas perfecta est” 4 . Dziś należałoby
jednak zadać pytanie: czy tak jak inne dzieła architektury średniowie-
cza, również realnie istniejące miasto, jako dzieło sztuki, miałoby być
jednym ze stopni na drodze do niedostępnej dla ludzkiej istoty boskiej
doskonałości? 5
4 Tomasz z Akwinu , Traktat o Bogu (Sum-
ma teologii, 91 art. 2), przeł. G. Kuryle-
wicz , Z. Nerczuk , M. Olszewski , Kraków
1998; U. Eco , Sztuka i piękno w średnio-
wieczu, przeł. M. Olszewski , M. Zabłocka ,
Kraków 1994, s. 137.
5 Skrajny pogląd, wskazujący na nieist-
nienie w okresie średniowiecza realizacji
„miasta idealnego”, czyli inaczej: mia-
sta - dzieła sztuki, prezentuje w swojej
książce o miastach utopiach H. W. Kruft,
pisząc, że działo się tak właśnie z powo-
du zakładanej przez ówczesną ilozoię
niedostępności Boskiej doskonałości dla
ludzkiej doczesności, którą to właśnie
doczesnością rządzić się miało miasto.
H. W. Kruft , Städte in Utopia. Die Ide-
alstadt vom 15. bis zum 18 Jahrhundert
zwischen Staatsutopie und Wirklichkeit,
München 1989, s. 12, 13.
Miasto idealne we Włoszech
Oczywistą egzempliikacją społecznej idei miasta idealnego jest najbar-
dziej znany portret miejskiej społeczności Alegoria Bożych rządów
autorstwa Ambrogia Lorenzettiego (1339 r.) w Palazzo Publico w Sienie.
Obraz pokazuje miasto od wewnątrz, podkreślając doskonałą harmonię
między jego funkcjami prywatnymi i publicznymi. Miasta idealne jako
całość zaprezentowane są z kolei w pochodzącej z lat 1500–1585 galerii
map Pałacu Watykańskiego stworzonej przez Ignazia Dantiego. W niniej-
szym tekście zająć się chcę jednak nie tyle miastami projektowanymi lub
malowanymi, ile miastami realnie wzniesionymi.
6 O przemianach architektoniczno-ur-
banistycznych miasta: D. Ballestracci ,
G. Piccinni , Siena nel Trecento. Assetao
urbano e strutture edilizie, Firenze 1977.
7 Etapy rozwoju miasta za: L. Benevo-
lo , Miasto w dziejach Europy, Warszawa
1995, s. 60–65.
Miasta powstałe organicznie
Jednym z postrzeganych niemal jako idealne miast średniowiecznych
Włoch jest Siena – centrum polityczne, ale również świadomie kształto-
wany ośrodek artystyczny 6 .
Siena – miasto etruskie, a potem rzymskie – funkcjonowało począt-
kowo na drodze Via Flaminia, na której komunikacja przerwana została
na skutek okupacji longobardzkiej. Na etapy rozwoju Sieny składaja się:
1) miasto z VII w., wzniesione na dwóch wzgórzach Castellvecchio
i S. Maria, gdzie zostaje zbudowana katedra; na wschód od tego komplek-
su, tam gdzie biegnie Via Romea, powstają liczne kompleksy zabudowy;
2) XI-wieczna Siena, która podzielona została na trzy części:
a) „miasto” obejmujące dawny rdzeń,
b) Camollie wokół północnego grzbietu,
c) S. Martino wokół grzbietu południowego.
Wyodrębniono 17 dzielnic. Ostatecznie po trzech powiększeniach ob-
szaru miasta mury zamykały 180 ha. Wierzchołek wzgórza z katedrą to „ il
campo ” – dawne bagno, odgrodzone od stromego zbocza masywem ratusza
z wieżą „ mangia ” z 1325 roku 7 . Szczyt tej wieży, wzniesiony z jasnego ka-
mienia, wyraźnie góruje nad całym otoczeniem. Projekt posadzki Campo
z czerwonej cegły z 6 pasami z cegły szarej, pochodzi z 1346 roku 8 .
O porządku architektonicznym Sieny zdecydowały statuty z 1262
i 1297 r., dokładnie określające cechy budowli (wysokość poszczególnych
gzymsów, barwę elewacji i łączenie, tak ważne w mieście potrzeb prywat-
nych i publicznych) – jedne z najstarszych w średniowiecznej Europie.
Nieco później regulacje takie pojawiły się również we Florencji. Według
zapisów z 1309 r. elewacje wszystkich domów od strony ulicy powinny
być pokryte cegłą, przez co miasto miało nabierać urody; w 1363 r. nato-
8 J. Heers , En Italie centrale: les paysages
construits. Relets d’une politique urba-
ine, [w:] D’une ville à l’autre structures
materielles et organisation de l’espace
dans les villes européenes (XIIe–XVIe
sieclés). (Actes du colloque organisé par
l’Ècole francaise de Rome avec le conco-
urs de l’universite de Rome, Rome 1–4
décembre 1986), edités par J. C. M. Vig-
neur , Ècole de Rome Palais Farnese 1989,
s. 301.
/ 20 /
889856998.005.png
Rafał Eysymontt / Średniowiczne miasto idealne we Włoszech
miast wydano zarządzenia dotyczące przekształcenia elewacji budynków
na głównym placu, nakazując ich ujednolicenie i pokrycie pięknym ka-
mieniem 9 . Powszechnie spotykanym urzędem miejskim staje się tu już
w XV w. oficiali della ornata, rectores populi operarii , dbający o piękno
miasta – „ bellezaza della citta, belezza della via 10 .
Szczególnie charakterystycznym elementem architektonicznego
kształtowania sieneńskiej pierzei są szerokie ostrołuczne arkady, powta-
rzane w przyziemiu budynków. Ostatnie badania dowodzą również, że
w Sienie w pierwszych ośmiu dziesiątkach XV w., podczas rządów tzw.
Governo trinario ”, podejmowane były działania estetyzujące. Polega-
ły one wtedy na pracach architektonicznych na Strada Romana (nazwa
niesie zresztą przesłanie o kontynuacji przez tę ulicę antycznej tradycji)
– fragmencie szlaku pielgrzymkowego prowadzącego przez to miasto,
i związane były z wizytami wysokich dostojników (przyjazd papieża Piu-
sa II Piccolominiego w 1459, 1460 i 1464 r.) 11 .
W XIV w. Siena, zdziesiątkowana przez Czarną Śmierć, ulega Flo-
rencji, aż w końcu w 1555 r. zostaje przez nią całkowicie pokonana. Cóż,
sztuka nie ratuje przed biedą.
il. 2 Siena. Widok miasta z połowy
XVI w. autorstwa Ignazia Dantiego.
Galeria map Pałacu Watykańskiego.
Fot. R. Eysymontt
9 W. Braunfels , Die mittelalterlische
Stadtbaukuns in Toskana, Berlin 1953,
s. 115-117.
10 Ibidem, s. 110.
11 F. J. D. Nevola , „Per Ornato Della Cit-
ta”: Siena’s Strada Romana and Fifteenth
Century Urban Renewal, „The Art Bul-
letin”, March 2000, s. 26–49. W latach
1444-1479 notowano na głównej osi
pielgrzymkowej Sieny, Strada Romana,
108 interwencji architektonicznych. Po-
legały one nawet na dotacji miejskiego
urzędu do prywatnych budowli – pa-
łaców papieża Piusa II Piccolominiego
i jego siostry, Katarzyny Piccolomini.
San Gimignano – miasto-obraz
San Gimignano to miasto poddane początkowo dominacji biskupa Volter-
ry, niezależne od 1199 r., ważny punkt na drodze między Sieną a Floren-
cją, usytuowany na głównym trakcie komunikacyjnym półwyspu – Via
Francigena 12 . Od bitwy pod Montaperti w 1260 r. miasto współdziałało ze
12 Informacje na temat San Gimignano za:
E. Guidoni , Storia Urbanistica, [w:] San
Gimignano. Atlante Storico delle Città
Italiane, Toscana 5, a cura di E. Guidoni
et al., Roma 1997.
/ 21 /
889856998.006.png
Q u art Nr 3(17)/2010
il. 3 Siena, widok placu il Campo. Fot. R. Eysymontt
il. 4 Siena, arkadowanie pierzei ulicznej. Fot. R. Eysymontt
/ 22 /
889856998.001.png 889856998.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin