Program - Problemy opieki nad dzieckiem - dr Kozdrowicz.doc

(62 KB) Pobierz
Programy

Dr Ewa Kozdrowicz

 

 

PROBLEMY OPIEKI NAD DZIECKIEM

Animacja społeczno-kulturalna. St.stacjonarne, II rok

 

 

Cele nauczania przedmiotu:

 

·         Poznanie nowych tendencji w zakresie opieki i pomocy dzieciom/ młodzieży/ rodzinie.

·         Poznanie ważniejszych elementów systemu opieki nad dziećmi w Polsce (rodzinna opieka zastępcza, placówki opieki częściowej i całkowitej dla dzieci i młodzieży)

 

 

Treści programowe

 

1.     Dzieci i młodzież w systemie opieki. Podstawy prawne działań opiekuńczo-wychowawczych. Bariery/ zagrożenia rozwoju i funkcjonowania dzieci (rodzinne, edukacyjne, socjalne, zdrowotne, prawne, opiekuńcze). System opieki i profilaktyki – teraźniejszość i przyszłość. Nowe tendencje w opiece nad dzieckiem w Polsce i krajach Unii Europejskiej

 

2.     Sieroctwo i osamotnienie dzieci. Terminologia. Rodzaje sieroctwa. Kierunki badań nad deprywacją macierzyństwa/ rodzicielstwa. Fazy rozłąki dziecka z matką. Przywiązanie a strata. Skutki rozłąki dziecka z matką /rodzicami. Dziecko zagubione w sieroctwie – czynniki, konsekwencje, strategie

 

3.     Programy przygotowania do zastępczego rodzicielstwa - PRIDE, Rodzina. Perspektywa rodziców biologicznych, rodziców adopcyjnych i zastępczych i dzieci

 

4.     Adopcja i rodzinna opieka zastępcza. Rola ośrodka adopcyjno-opiekuńczego. Adopcja - podstawy prawne, rodzaje, matki biologiczne a matki adopcyjne, czynniki powodzenia i niepowodzenia adopcji. Rodzina zastępcza – podstawy prawne, typy rodzin zastępczych, pogotowie rodzinne. Inne formy: rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce.

 

5.     Dziecko w placówce. Instytucjonalne formy opieki nad dziećmi. Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych. Wady i zalety wychowania instytucjonalnego. Sposoby i możliwości przekształcania placówek opiekuńczo-wychowawczych. Reintegracja rodziny.

 

6.     Opieka i pomoc w środowisku lokalnym. Problem dzieci ulicy. Placówki wsparcia dziennego a praca z dzieckiem i rodziną.

 

 

Literatura:

J. Brągiel, S. Badora (red.) Formy pracy opiekuńczo-wychowawczej, Częstochowa 1997

S. Badora, D. Marzec (red) System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie, Kraków 2002

J. Bowlby Przywiązanie, Warszawa 2007

J. Hrynkiewicz: Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006, Instytut Spraw Publicznych

M. Joachimowska , Rodzicielstwo zastępcze.. Idea-problemy-analizy-kompetencje, Bydgoszcz 2008

E. Jundziłł, R. Pawłowska, Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość -teraźniejszość -przyszłość, Gdańsk 2008

U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2004

A. Kelm, Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000

M. Kolankiewicz (red.) Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998

W. Kowalski: Wioski dziecięce SOS w świecie i w Polsce 1949-1999, Krasnik 1999

A. Łuczyński: Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Lublin 2008, Wydawnictwo KUL,

E. Milewska:Kim są rodzice adopcyjni? Studium psychologiczne, Warszawa 2003

T. E. Olearczyk, Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2007

K. Ostrowska, E. Milewska (red) Adopcja. Teoria i praktyka, Warszawa 1999

PRIDE. Program informacyjno-szkoleniowy dla rodzin zastępczych i adopcyjnych. Wersja polska Towarzystwo NASZ DOM

Z. W. Stelmaszuk, (red.) Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą – perspektywa europejska, Warszawa 2001

L. Winogrodzka, Rodziny zastępcze i ich dzieci, Lublin 2007

 

 

Literatura zalecana:

Problemy opiekuńczo-wychowawcze (wybrane artykuły)

K. Kotowska: Jeż, Warszawa 1999

K. Kotowska: Wieża z klocków, Warszawa 2001

 

Literatura dotycząca postaci pedagogów (J. Korczak, K. Jeżewski, K. Lisiecki,)

Rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dotyczące placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzin zastępczych, rodzin adopcyjnych itd.

 

 

Warunki zaliczenia przedmiotu

·         Obecność na zajęciach

·         Przygotowanie do zajęć

·         Prezentacja indywidualna

·         Pozytywna ocena z kolokwium

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin