Rubik v 2.doc

(185 KB) Pobierz
Kurs układania kostki Rubika

Kurs układania kostki Rubika.

 

Część I.

 

1.Ustalenie orientacji kostki.

KOSTKA.gif (1668 bytes)
rys. 1

Ustalamy, gdzie będzie w przyszłości znajdować się każda ścianka na podstawie koloru środkowego klocka - on bowiem wyznacza kolor całej ścianki.
Praktyczny wniosek jest taki: ustawiając na przykład białą ścianę należy budować ją wokół białego klocka środkowego.

 

2.Ułożenie górnej ścianki.

kostka2.gif (1057 bytes)
rys. 2a

Wstawienie klocków krawędziowych na właściwe miejsce w górnej ścianie.
Ponieważ nie jest jeszcze nic ułożone, więc można to zrobić bardzo łatwo...
Uzyskamy ustawienie jak na rys. 2b.

kostka3.gif (1164 bytes)
rys. 2b

Wstawienie 3 klocków narożnych na właściwe miejsce w górnej ścianie. Ostatni - czwarty - nie musi być na swoim miejscu.
Robimy to w ten sposób, że znajdujemy w dolnej warstwie klocek, który chcemy wstawić, a następnie obracamy dolną ściankę tak, aby znalazł się on w odpowiedniej kolumnie i w zależności od orientacji klocka, wykonujemy jeden z 2 poniższych ruchów.
(Jeżeli orientacja jest jeszcze inna, tj. klocek A jest "pod spodem" będziemy musieli 2 razy wykonać jeden z tych ruchów...)

kostka3.gif (1164 bytes)

pd.gif (2059 bytes)dl.gif (1810 bytes)pg.gif (2086 bytes)

kostka4.gif (1170 bytes)

ld.gif (294 bytes)dp.gif (248 bytes)lg.gif (294 bytes)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Ułożenie środkowej warstwy.

kostka3a.gif (1946 bytes)
rys. 3

Ułożenie środkowej warstwy polega na umieszczeniu czterech krawędziowych klocków we właściwych miejscach.
Znajdujemy w dolnej warstwie klocek, który chcemy wstawić, a następnie umieszczamy go tak, aby dało się go wstawić jednym z dwóch poniższych ruchów.
Uwaga! Przed wykonaniem ruchu obracamy górną warstwę, tak aby ten jeden narożnik, który zostawiliśmy nie ułożony znajdował się nad miejscem (A'B') gdzie wstawiamy klocek, a po wykonaniu znów obracamy górną warstwę do położenia wyjściowego.
(Czasem, jeśli nie można od razu odpowiednio ustawić klocka będziemy musieli wykonać któryś ruch 2 razy...)

kostka3b.gif (1953 bytes)

pd.gif (2059 bytes)dp.gif (1809 bytes)pg.gif (2068 bytes)

kostka3c.gif (1946 bytes)

ld.gif (294 bytes)dl.gif (255 bytes)lg.gif (294 bytes)

 

4.Wstawienie ostatniego narożnika.

kostka4a.gif (1922 bytes)
rys. 4

Pozostaje teraz wstawienie ostatniego narożnika do górnej ścianki, a będziemy mieć ułożone "całe" dwie warstwy!
A więc szukamy potrzebnego narożnika w dolnej warstwie i umieszczamy tak, aby dało się wykonać jeden z poniższych 2 ruchów.
(Jeśli nie możemy znaleźć takiego ustawienia wykonujemy dowolny z poniższych ruchów i powtarzamy punkt 4. od początku)

kostka4b.gif (1965 bytes)

pd.gif (2059 bytes)dl.gif (1810 bytes)pg.gif (2068 bytes)dll.gif (1866 bytes)pd.gif (2059 bytes)dl.gif (1810 bytes)pg.gif (2068 bytes)

kostka4c.gif (1961 bytes)

ld.gif (294 bytes)dp.gif (1809 bytes)lg.gif (294 bytes)dpp.gif (1872 bytes)ld.gif (294 bytes)dp.gif (1809 bytes)lg.gif (294 bytes)

 

 

 

 

5.Ułożenie ostatniej warstwy.

kostka5.gif (1818 bytes)
rys. 5

Ułożyliśmy już dwie warstwy! Teraz odwracamy kostkę tak aby były ułożone dwie dolne warstwy. Zajmiemy się ostatnią - górną warstwą. Zanim jednak przejdziesz do II części kursu, proponuję abyś przećwiczył dochodzenie do tego stanu (dwie ułożone warstwy). Nie powinno Ci to zajmować więcej niż 60-90 sekund.
Nadmienię tylko, że druga część jest trochę trudniejsza - wymaga znajomości większej ilości ruchów i są one bardziej złożone, jednak zajmuje mniej więcej tyle samo czasu co część I i po nabraniu wprawy tym sposobem można ułożyć całą kostkę w około 2-3 minuty z dowolnej pozycji początkowej!

 

 

Część II.

 

1. Ułożenie "krzyża"

Pierwszą część kursu zakończyliśmy, ułożeniem dwóch warstw. Kolejnym krokiem będzie ułożenie "krzyża".
Ustawiamy kostkę jak na rysunku obok i w zależności od tego co widzimy na przedniej ścianie swej kostki, odpowiednią ilość razy wykonujemy podany niżej ruch. Do punktu 2. przechodzimy więc, gdy ułożymy krzyż.

kostka6a.gif (1828 bytes)strzalka.gif (69 bytes)kostka6b.gif (1848 bytes)strzalka.gif (69 bytes)kostka6c.gif (1827 bytes)strzalka.gif (69 bytes)kostka6d.gif (1854 bytes)

pg.gif (297 bytes)gl.gif (253 bytes)pp.gif (303 bytes)gl.gif (253 bytes)pl.gif (298 bytes)pd.gif (293 bytes)

 

 

2. Dostosowanie orientacji "krzyża"

kostka7.gif (1890 bytes)

Mamy ułożony krzyż. Teraz przekręcamy przednią ściankę tak aby (w miejscach oznaczonych "?" na rys. obok):
-zgadzały się wszystkie klocki krawędziowe
albo
-zgadzał się tylko 1 klocek krawędziowy.
Jeżeli tak zrobimy, to przechodzimy do następnego punktu  - 3.

Jeżeli nie można tak zrobić (zawsze zgadzają się 2 albo żaden), to wykonujemy poniższy ruch i powtarzamy punkt 2. od początku.
(Ten ruch wykonywany jest również w punkcie 5. i tam jest opisany)

gpp.gif (274 bytes)pp.gif (303 bytes)dd.gif (337 bytes)pp.gif (303 bytes)pp.gif (303 bytes)gg.gif (339 bytes)gpp.gif (274 bytes)pl.gif (298 bytes)gpp.gif (274 bytes)

 

 

 

3. Wstawienie narożników na właściwe miejsca

kostka8.gif (1964 bytes)
rys. 3

Uwaga!!! Wstawienie narożników na właściwe miejsca nie oznacza, że wszystkie narożniki będą już "pasowały", np. na rysunku obok (rys. 3) klocek ABC jest na właściwym miejscu, tylko w złej orientacji.
Ustawiamy kostkę jak na rys. 3 - przedni klocek krawędziowy górnej ścianki (na rys. 3 jest to klocek czerwono-różowy) musi się zgadzać z przednią ścianką (na rys. - czerwona).

Sprawdzamy teraz, ile narożników jest na właściwych miejscach:
  - wszystkie na właściwych miejscach: idziemy do punktu 4.
  - żaden nie jest na właściwym miejscu: wykonujemy jeden z dwóch poniższych ruchów i powtarzamy punkt 3. od początku
  - jeden na właściwym miejscu: obracamy całą kostkę (nie przesuwamy ścian względem siebie!) tak, aby znalazł się on (w zależności od tego w którą stronę trzeba przesunąć pozostałe trzy):
       - w prawym-górnym rogu (tak jak klocek ABC) - wykonujemy ruch I
       - w lewym-górnym rogu - wykonujemy ruch II
(Uwaga! Zamiast sprawdzać który z ruchów trzeba wykonać, możemy wykonać dowolny z nich i jeśli nadal nie wszystkie będą pasować wykonać drugi raz ten sam ruch. - W ten sposób musimy pamiętać tylko jeden ruch, bo wykonanie drugiego to to samo co wykonanie pierwszego 2 razy...)

kostka8a.gif (2081 bytes)

Ruch I:
lg.gif (294 bytes)gl.gif (253 bytes)pg.gif (297 bytes)gp.gif (255 bytes)ld.gif (294 bytes)gl.gif (253 bytes)pd.gif (293 bytes)gp.gif (255 bytes) 

kostka8b.gif (2077 bytes)

Ruch II:
pg.gif (297 bytes)gp.gif (255 bytes)lg.gif (294 bytes)gl.gif (253 bytes)pd.gif (293 bytes)gp.gif (255 bytes)ld.gif (294 bytes)gl.gif (253 bytes) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Nadanie właściwej orientacji wszystkim narożnikom

Poznamy teraz ruchy na obrót trzech narożników zgodnie lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

kostka9a.gif (2195 bytes)

Ruch A

gpp.gif (274 bytes)pg.gif (297 bytes)gl.gif (253 bytes)pd.gif (293 bytes)gl.gif (253 bytes)pg.gif (297 bytes)gpp.gif (274 bytes)pd.gif (293 bytes)

kostka9b.gif (2194 bytes)

Ruch B

pg.gif (297 bytes)gll.gif (264 bytes)pd.gif (293 bytes)gp.gif (255 bytes)pg.gif (297 bytes)gp.gif (255 bytes)pd.gif (293 bytes)gll.gif (264 bytes)

 

Jeżeli żaden z narożników nie jest we właściwej orientacji wykonujemy dowolny z powyższych ruchów, a następnie w zależności od ustawienia, postępujemy według poniższego schematu:

kostka9c.gif (2282 bytes)

Ruch A

kostka9e.gif (2320 bytes)

Ruch A

kostka9.gif (1916 bytes)

lub

strzalka.gif (69 bytes)

lub

strzalka.gif (69 bytes)

kostka9d.gif (2280 bytes)

Ruch B

kostka9f.gif (2316 bytes)

Ruch B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Ustawienie klocków krawędziowych

kostka0.gif (1896 bytes)
rys. 5

Poniższe ruchy służą do rotacji trzech klocków krawędziowych, jak zaznaczono na poniższych rysunkach strzałkami.
Jak widać każdy z tych ruchów nie zmienia położenia "dolnego klocka" (na rys. 5 jest to klocek A), tak więc:
1. Jeżeli wszystkie cztery klocki nie są na swoim miejscu: wykonujemy jeden z tych ruchów (dowolny) i przechodzimy do punktu 2.
2. Jeżeli jeden klocek jest na swoim miejscu to umieszczamy go na dole (klocek A na rysunku 5.) i wykonujemy odpowiedni ruch.

kostka0a.gif (2044 bytes)

gpp.gif (274 bytes)pp.gif (303 bytes)gpp.gif (274 bytes)dd.gif (337 bytes)pp.gif (303 bytes)pp.gif (303 bytes)gg.gif (339 bytes)pl.gif (298 bytes)gpp.gif (274 bytes)

kostka0b.gif (2040 bytes)

gpp.gif (274 bytes)pp.gif (303 bytes)dd.gif (337 bytes)pp.gif (303 bytes)pp.gif (303 bytes)gg.gif (339 bytes)gpp.gif (274 bytes)pl.gif (298 bytes)gpp.gif (274 bytes)

 

Koniec.

 

- 1 -

Zgłoś jeśli naruszono regulamin