ATM_listopad_2009.pdf

(78380 KB) Pobierz
290365740 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 11 (618) listopad 2009
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
opel aSTra
kubIcy !
prezeNTacje
pORSCHE pANAMERA
TechNIka
pOJAZDy
ElEKTRyCZNE
OgNIWA
pAlIWOWE
auTa u¯yTkowe
NOWOCZESNE
fINANSOWANIE
flOTy
TRANSpORTOWEJ
MAZDA 3 MpS
fIAT pUNTO EVO
przemyœlany
kompakt
MIko£aj Sokó£
koMeNTuje f1
przySz£oœæ
fORD fOCUS RS
290365740.002.png
290365740.003.png
mniej buczeć, że z rury wydechowej coś się wydobywa, że
trzeba zmieniać biegi (z tym mają kłopot tylko Amerykanie),
a do baku wlewać paliwo. I niektórzy z nas tylko tak wyobrażają
sobie motoryzację. Pojazdy napędzane inaczej to wymysł science-
iction, bajka w rodzaju Człowieka Demolki albo Piątego Elementu.
Są też inni, ekolodzy od siedmiu boleści, którzy chcą nas zagonić
do smutnych zatłoczonych autobusów i pociągów. To oni, lepiej po-
informowani, wiedzą jak i kiedy mamy podróżować. Wolność jest
aspołeczna, należy przebywać w grupie, najlepiej w pracy lub na zor-
ganizowanej imprezie. Więcej tras się nie przewiduje, buspasy dla
wszystkich. Odszczepieńcy są aspołeczni, więc trzeba ich ukrócić.
A przecież nie musi być ani tak, ani tak. Kryzys paliwowy? Bzdura.
Świat ma mnóstwo energii, miliony razy więcej, niż potrzebuje.
Tylko trzeba się do niej dobrać. To energia słoneczna.
Tak naprawdę to od zawsze z niej korzystamy. Przecież i ropa nafto-
wa, i węgiel, i wiatr, i prąd rzek, to wszystko pochodzi z energii słoń-
ca. Tyle tylko że produkty ropopochodne pozwoliły zmagazynować
dużo tej energii w małej objętości i to okazuje się najwygodniejsze.
Jak widać, problem leży nie w samej energii, tylko w sposobie jej
magazynowania. Dotychczas energii elektrycznej nie potrailiśmy
magazynować naprawdę rozsądnie. Teraz, gdy powoli zaczęło nas
przyciskać widmo niedoboru paliw kopalnych, coś się zaczęło
zmieniać. Jak się okazuje, jest możliwość tworzenia wydajnych
ogniw chemicznych. Rozwiązania się pojawiają, teraz trzeba
opanować technologie. Powstał też projekt magazynowania ener-
gii elektrycznej w wodorze. Jak wiadomo sam wodór zasadniczo
nie jest paliwem tylko nośnikiem energii, o ile uda się go rozsąd-
nie pozyskiwać z wody. Amerykanin, profesor Daniel Nocera
utrzymuje, że opracował już niskotemperaturowy proces elektro-
lizy wody w obecności pewnych katalizatorów. Wystarczy teraz
„wyłapać” energię słoneczną, zamienić ją w elektryczną, a potem
przy użyciu tej prawie darmowej elektryczności wyprodukować
wodór. Ten, w odpowiednim momencie spalić w sposób zależny
od naszego upodobania (np. w silniku tłokowym, jeżeli taka wola)
albo przetworzyć z powrotem na elektryczność, gdy słońce akurat
nie świeci.
Wszystko to się łatwo mówi, ale oczywiście przed inżynierami jesz-
cze długa droga. Jeżeli jednak już teraz widać, że przynajmniej teore-
tycznie możliwe jest zbudowanie akumulatora, który spokojnie napę-
dzi nasze auto przez tydzień, to problem da się wcześniej czy później
rozwiązać. A że motoryzacja będzie inna? Nic nie szkodzi, zawody
samochodów wyścigowych z silnikami o mocy 500 kW i momen-
cie 2000 Nm będą nawet ciekawsze od obecnych. Interesujące, jakie
ograniczenia wymyśli wtedy FIA, czy
będzie to np. maksymalny dopuszczal-
ny prąd zasilania, czy też graniczna
masa akumulatora? Wygra i tak najlep-
szy, a „ekolodzy” już nie podskoczą.
Może BMW i Honda wrócą do F1?
Traieni prądem
P rzyzwyczailiśmy się, że samochód musi warczeć albo przynaj-
290365740.004.png
w listopadowym numerze
8 Nowości z Frankfurtu
22
Technika
12 Samochodyonapędzieelektrycznym
18 OgniwapaliwowebezH 2
56 Przeniesienienapęduwmotocyklach
Prezentacja
Impact RE-Volt
Prezentacje
30
22 ImpactRE-Volt
24 MitsubishiiMiEV
26 OpelAstra
30 PorschePanamera
34 VWGolfVariant
36 FiatPuntoEvo
38 OpelInsigniaecoFLEX
40 FordFocusRS
44 Mazda3MPS
48 ToyotaOptimalDrive
Prezentacja
Porsche
Panamera
54
Sport
Ciekawy patent
Silnik Scuderi
52 MikołajSokółkomentujeF1:
Nowanadzieja
Ciekawy patent
56
54 SilnikScuderi
Samochody użytkowe
Technika
Przeniesienie napędu
w motocyklach
60 Nowoczesneinansowanie
transportu
64 Mercedes-Benz
69 MitsubishiFusoCanter
72 Peugeot
Polecamy
79 W następnym numerze
80 Prenumerata
2 auto technika motoryzacyjna
290365740.005.png
290365740.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin