Szablon Odpowiedzi - Egzamin Praktyczny Technik Informatyk.doc

(41 KB) Pobierz

Istnieje pewien szablon, pewne konwencje, które z uporem maniaka powtarzają się co roku. Za każdym razem podobny problem, za każdym razem należy pisać to samo. Przed Nauka Poniższego Szablony to 60-80[%] procent sukcesu:

1.Tytuł pracy

·         Wstępna diagnoza

·         Lokalizacja usterki

·         Usuniecie usterki

·         Podniesienie bezpieczeństwa

·         Opracowanie wskazań

·         Zabezpieczenie danych

„Projekt realizacji prac prowadzących do naprawy systemu komputerowego mającego na celu: wstępną diagnozę, zlokalizowanie usterki, usunięcia usterki, zabezpieczenie danych, podniesienie bezpieczeństwa systemu komputerowego oraz opracowanie wskazań dla użytkowników komputera.”

2.Założenia

·         Naprawa u klienta bez zdejmowania obudowy i reinstalacji systemu

·         Komputer jest czasowo odłączony od sieci lokalnej i Internetu

·         Można dodać, że normalnie dostaje IP z DHCP

·         Zainstalowany jest system operacyjny Windows XP Proffesional (prawdopodobnie, jeśli nie ma w zadaniu to widzimy przy stanowisku)

·         Zazwyczaj są jakieś folderu na dysku C które nie mogą zostać usunięte

·         Przeważnie są to dwie osoby pracujące na koncie Administratora

·         Należy utworzyć osobne konta dla użytkowników

·         Niektórzy użytkownicy powinni pisa dać ograniczenia / zmienione prawa do folderów

·         System pracuje niestabilnie

·         Dane nie mogą zostać utracone

·         Należy dopisać tutaj jeszcze o samej usterce (zależne od zadania np. klawiatura nie działa poprawnie, albo skróty do programów nie działają itp.)

3.Przyczyny

·         Możliwość zarażenia systemu wirusami / spywarami / trojanami

·         Brak programu antywirusowego

·         Brak aktualizacji antywirusa / bazy wirusów / systemu

·         Brak wlaczonego trybu monitora w antyvirusie

·         Brak zapory / firewalla / programów anty spyware

·         Wyłączona automatyczna aktualizacja systemu

·         Podefragmentowany dysk twardy

·         Błędy na dysku/ uszkodzone sektory

·         Brak odpowiednich kont dla użytkowników

·         Niepoprawne użytkowanie zasobami komputera

·         Zbyt dużo uruchomionych programów / programów w autostarcie

·         Błedy w rejestrze / zaśmiecony rejestr

·         Przepełniony dysk twardy

·         Brak sterowników / konflikty urzadzeń

4.Wykaz Czynności

·         wstępna diagnoza

·         Wejście do BIOS’a w celu skorygowania ustawień (przywrócenie ustawień domyślnych)

·         Sprawdzenie czy komputer poprawnie wykonuje procedury POST

·         Uruchomienie systemu w trybie awaryjnym jeżeli to konieczne (no właśnie, jeśli nie jest konieczne to chyba i tak zapisać ten punkt)

·         Uruchomienie systemu w trybie normalnym z zalogowaniem się na Administratora,

·         Sprawdzenie sterowników / konfliktów czy sprzęt działa poprawnie (Menadżer urządzeń)

·         Skanowanie dysku programem scandisk

·         Wykonanie kopi danych (zazwyczaj foldery o których mowa w zadaniu)

·         Wykonanie kopi rejestru systemu Windows (ten punkt przed czy po czyszczeniu ?, bo można coś popsuć „czyszczeniem”)

·         Wyczyszczenie rejestru jeżeli posiadamy do tego oprogramowanie (jeśli nie posiadamy to: sprawdzenie rejestru w programie regedit)

·         wywalenie zbędnych programów z autostartu (program msconfig)

·         Instalacja antywirusa

·         Aktualizacja bazy wirusów

·         Włączenie automatycznej aktualizacji antywirusa / bazy

·         Włączenie trybu monitora

·         Pełne skanowanie systemu

·         Instalacja i konfiguracja programu anty spyware oraz pełne skanowanie

·         Włączenie / sprawdzenie automatycznej aktualizacji systemu

·         Włączenie / sprawdzenie zapory systemowej / firewalla

·         Instalacja poprawek hotfix  (jeśli takie mamy)

·         Utworzenie i skonfigurowanie kont użytkowników

·         Ustawienie praw / przywilejów do folderów

·         Naprawa usterki – zależne od zadania (skróty / Outlook / przeglądarka / klawiatura itp. )

·         Defragmentacja dysku twardego

·         Utworzenie punktu przywracania systemu

·         Sprawdzenie poprawności działania systemu po usunięciu usterki

·         Podsumowanie (piszemy co zostało zrobione / czy znaleziono wirusy / czy wszystko działa itp.)

6.Wskazania dla użytkowników

·         Nie powinno się korzystać z kont administratora

·         Nie powinno się udostępniać hasła do swojego konta

·         Powinno się korzystać tylko ze swojego konta

·         Hasło powinno się zmieniać co jakiś czas, hasło powinno być trudne do zgadnięcia i składać się z co najmniej 6 znaków

·         Antywirus powinien cały czas pracować w trybie monitora

·         Należy świadomie odpowiadać na komunikatu systemu

·         Należy instalować wszystkie aktualizacje systemu

·         Aktualizacja antywirusa powinna być przeprowadzana jak najczęściej

·         Nie należy odwiedzać stron które mogą stanowić zagrożenie dla systemu

·         Powinno się zmienić przeglądarkę internetową na bardziej bezpieczną (Firefox / Opera)

·         Nie należy otwierać załączników pocztowych od nieznanych osób

·         Należy co jakiś czas tworzyć kopię zapasową danych na nośnikach wymiennych np. CD/DVD/pendrive

·         Nie należy instalować oprogramowania bez wiedzy administratora

·         Co najmniej raz w tygodniu powinno się przeprowadzić pełne skanowanie systemu antywirusem

·         Co jakiś czas powinno się wykonać defragmentację dysku twardego

·         Zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa BHP

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin