Funkcja_kwadratowa_i_jej_wlasnosci.doc

(585 KB) Pobierz

              Funkcja kwadratowa i jej własności

 

              W poprzedniej lekcji mówiliśmy o przesuwaniu paraboli. Parabola przesunięta jednocześnie wzdłuż osi x i y przedstawia funkcję opisaną wzorem  y = a(x – p)2 + q, gdzie p,q oznaczają współrzędne wierzchołka tej paraboli. Jeżeli przekształcimy ten wzór stosując do nawiasu wzór skróconego mnożenia oraz redukcje wyrazów podobnych otrzymamy nową postać tego samego wzoru.

 

Przykład



              y = (x + 3)2 – 2



              y = x2 + 6x + 9 – 2               Oba  wzory opisują tę samą funkcję.

              y = x2 + 6x + 7

 

              Każdą funkcję, której wzór można zapisać w postaci  y = ax2 + bx + c, gdzie a, b, c Î R i a ¹ 0, nazywamy funkcją kwadratową. Wykresem funkcji kwadratowej jest parabola. Postać y = ax2 + bx + c nazywamy postacią ogólną funkcji kwadratowej.

 

Ćwiczenie A str.226(podręcznik)

Przekształć podane wzory funkcji kwadratowych do postaci ogólnej  oraz podaj wartości współczynników a, b, c.

a)                  y = 5(x - 1)2 – 5

b)                               y = x2 –3(x + 5)

c)                                y = -3(x - 2)(x - 3)

d)                               y = 2x(1 - x) – 2x + 3.

 

Rozwiązanie

             

a)                  y = 5(x2 – 2x + 1) – 5

y = 5x2 –10x + 5 – 5

y = 5x2 – 10x

a = 5                            b = -10                            c = 0

b)                 y = x2 – 3x – 15

a =               b = -3                            c = -15

 

c)                  y = -3(x2 – 3x - 2x + 6)

y = -3x2 + 15x – 18

a = -3                            b = 15                            c = -18                           

 

d)                 y = 2x – 2x2 – 2x + 3

y = -2x2 + 3.

a = -2                            b = 0                            c = 3

 

 

             

 

y = ax2 + bx + c, gdzie a, b, c Î R i a ¹ 0 to postać ogólna funkcji kwadratowej.

y = a(x – p)2 + q, gdzie p,q oznaczają współrzędne wierzchołka tej paraboli to postać kanoniczna funkcji kwadratowej.

              Ćwiczenie 1

              Rozwiąż zadania :  1, 2 str. 230  z podręcznika.

 

Jeżeli wzór funkcji kwadratowej zapisany jest w postaci ogólnej to wartość współczynnika c informuje nas, jaka jest druga współrzędna punktu przecięcia wykresu tej funkcji z osią y. Wykres funkcji  y = ax2 + bx + c przecina oś y w punkcie (0,c).

 

Np. y = 2x2 + 4x  - 1

 

 

              Ćwiczenie 2

              Rozwiąż zadania :  3, 4 str. 230  z podręcznika.

 

 

Jeżeli wzór funkcji kwadratowej zapisany jest w postaci kanonicznej to wartości p i q informują nas, jakie są współrzędne wierzchołka paraboli będącej wykresem tej funkcji.

 

Np.               y = 2(x – 2)2 - 1   (żółty)                            p = 2                            q = -1

              y = 2(x – 3)2 + 1   (zielony)                            p = 3                            q = 1

                            y = 2(x + 1)2 – 3    (czerwony)              p = -1                            q = -3

                            y = 2x2               (niebieski)                            p =0                            q = 0

 

 

 

 

              Współrzędne (p, q)wierzchołka paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej y =ax2 + bx +c można obliczyć korzystając ze wzorów:

(p)        

(q)                       gdzie   D = b2 – 4ac.

 

 

 

Przykład

Znajdź współrzędne wierzchołka paraboli y = x2 + 3x + 2. Zapisz wzór tej funkcji w postaci kanonicznej.

 

 

a =               b = 3                            c = 2

 

=

 

D = b2 – 4ac = 32 – 4*()*2 = 9 + 3 = 12

 

=

Współrzędne wierzchołka  (12, 8)

Postać kanoniczna              y = (x - 12)2 + 8.

 

              Ćwiczenie 3

              Rozwiąż zadania: 5, 7 str. 231 z podręcznika.

 

 

              Aby obliczyć druga współrzędną wierzchołka paraboli, nie musimy korzystać ze wzoru . Czasami łatwiej obliczyć ją, podstawiając pierwsza współrzędną wierzchołka do wzoru funkcji, czyli korzystając z równości yw = f(xw).

 

              Przykład

 

Naszkicuj wykres funkcji y = x2 + 4x – 12  i określ jej monotoniczność.

 

              a = 1                            b = 4                            c = -12

Ponieważ współczynnik a = 1 jest liczba dodatnią, więc ramiona paraboli są skierowane w górę.

              Obliczamy 

              =

Drugą współrzędną obliczamy podstawiając  xw = -2  do wzoru funkcji

              yw = f(-2) = (-2)2 + 4*(-2) – 12 = 4 – 8 – 12 = -16

 

Mając współrzędne wierzchołka (-2, -16) oraz punktu przecięcia paraboli z osią  y   (0, -12) zaznaczamy je w układzie współrzędnych i szkicujemy wykres funkcji. Następnie z wykresu odczytujemy przedziały monotoniczności.

 

 

Funkcja jest malejąca w przedziale (-¥ ; -2>  i jest rosnąca w przedziale <-2 ; + ¥).

 

 

 

Jeżeli a< 0, to funkcja y = ax2 + bx + c przyjmuje wartość największą.

 

                                                                           Wartość największa funkcji





 

 

 







 

 

 





 

 

 

 

                                                                                           Argument, dla którego przyjmowana

                                                                                                                        jest największa wartość

 

Jeżeli a > 0, to funkcja y = ax2 + bx + c przyjmuje wartość najmniejszą.



 

 

 



 

                                                                                                                Najmniejsza wartość funkcji



Argument, dla którego przyjmowana

jest najmniejsza wartość







 



              Ćwiczenie 4

              Rozwiąż zadania: 8, 9,10 str. 231 z podręcznika.

 

 

 

              Znając wzór funkcji kwadratowej , możemy ustalić jej własności, wykonując odpowiednie obliczenia. Przydaje się przy tym umiejętność rozwiązywania równań kwadratowych. I tak :

 

1)                 aby sprawdzić, jakie miejsca zerowe ma dana funkcja , wystarczy rozwiązać równanie

ax2 + bx + c = 0

2)                 aby obliczyć, dla jakich argumentów dana funkcja przyjmuje określoną wartość k, wystarczy rozwiązać równanie

ax2 + bx + c = k

3)                 aby znaleźć współrzędne punktów przecięcia wykresu rozważanej funkcji                 z wykresem innej funkcji, wystarczy rozwiązać układ równań złożony z równań obu tych funkcji.

 

Przykłady

 

1)       Ile miejsc zerowych ma funkcja y = 9x2 + 12x + 11? Wyznacz je.

2)       Dla jakich argumentów funkcja y = 2x2 + 15x + 5 przyjmuje wartość  -20 ?

3)       Oblicz współrzędne punktów przecięcia wykresów funkcji:   y = 6x2 – 6x – 7   i  y = x – 4.

 

 

Rozwiązania

1)                 9x2 + 12x + 11 = 0

a = 9                            b = 12                            c = 11

D = b2 – 4ac = 122...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin