3W.ZAJAK'10.4dzD.pdf

(97 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Prezentacja1
Cztery dni z dr. Demingiem
na podst.: Latzko W. J., Saunders D. M. „Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria
zarzĢdzania”
William Edwards Deming był pierwszym amerykaıskim specjalistĢ,
który w sposób metodyczny przekazywał japoıskim inŇynierom i
menedŇerom wiedzħ na temat statystycznej kontroli jakoĻci. W
czasie II wojny Ļwiatowej pracował w gałħziach przemysłu
zbrojeniowego, gdzie wdroŇył statystyczne sterowanie procesami.
Dzieı 1.
Perspektywa historyczna
Po II wojnie Ļwiatowej Ameryka przeŇywała okres
ogromnej zamoŇnoĻci, osiĢgała fantastyczne zyski. Na
całym Ļwiecie sprzedawano towary pochodzĢce z
amerykaıskich fabryk.
Od poczĢtku lat 50. zaczĢł prowadzię wykłady dla japoıskich
inŇynierów poĻwiħcone statystycznemu sterowaniu procesami oraz
statystycznemu sterowaniu jakoĻciĢ.
Po powrocie do USA prowadził firmħ konsultingowĢ, jednak jego
dokonania nie były szerzej znane. Dopiero w 1980 roku, po
wywiadzie dla NBC poĻwiħconym sukcesowi gospodarczemu
Japoıczyków, stał siħ wielkim odkryciem menedŇerów
amerykaıskich.
DLACZEGO?
Czy dlatego, Ňe amerykanie byli tak błyskotliwi, Ňe ich
towary były tak wartoĻciowe?
Czy dlatego, Ňe ich zakłady były tak sprawnie prowadzone?
W USA prowadził czterodniowe szkolenia dla kadry kierowniczej. PoniŇsza
prezentacja przedstawia główne tezy przedstawiane w czasie tych szkoleı.
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
Dzieı 1.
W zasadzie zniszczenia wojenne nie dotknħły Ameryki
Północnej. JeĻli chodzi o produkcjħ przemysłowĢ, liczyła
siħ jedynie Ameryka. Kiedy siħ chciało mieę ciĢgniki,
pociĢgi, statki czy samoloty, trzeba je było kupowaę w
jakiejĻ firmie północnoamerykaıskiej.
Dzieı 1.
Wg Deminga obecnie USA ma coraz wiħcej
problemów:
Fabryki w innych krajach były całkowicie zniszczone.
• ujemny bilans handlowy
• duŇe wydatki paıstwowe
• wyczerpane zasoby naturalne
• niepewny rynek kapitałowy
Przy tej ogromnej zdolnoĻci przemysłowej amerykanie
łatwo mogli osiĢgnĢę zamoŇnoĻę.
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
Dzieı 1.
Stosowanie doraŅnych Ļrodków zaradczych, kierujĢc siħ
tylko dobrymi chħciami, a bez posiadania głħbokiej
wiedzy nt. przedsiħbiorstwa nie przyniesie oczekiwanych
skutków. ĺrodki te to m.in..:
• maszyny i automatyzacja – nie wystarczy sama wiedza techniczna
• dokładnie na czas (JIT) – czħsto przystħpuje siħ do tego z
niewłaĻciwej strony
• obniŇanie kosztów – „uganianie siħ za drobnymi”
• suboptymalizacja ludzi i techniki – usprawnienie w jednej dziedzinie,
jednoczeĻnie doprowadzajĢc do pogorszenia w innych
• zarzĢdzanie przez wyniki – patrzenie w przeszłoĻę
Dzieı 1.
Deming twierdzi, iŇ kierownictwo powinno podjĢę 14
zobowiĢzaı. Oto pierwsze piħę:
1. WytrwałoĻę w zamierzeniach
2.Przyjħcie nowej filozofii
3.Rezygnacja z uzaleŇnienia od masowej kontroli
technicznej
4. Koniec zamawiania towarów i usług jedynie na
podstawie ceny
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
1
289553371.002.png 289553371.003.png
Dzieı 2.
Dzieı 2.
Czerwone kulki
Kolejne zobowiĢzania:
6. Uczenie nowych umiejħtnoĻci
Dr Deming proponuje kilku uczestnikom konferencji
zabawħ. Wniesiono pudło z czerwonymi i białymi
kulkami.
7. Przywództwo
8. Wyeliminowaę strach
Zadaniem uczestników jest wydobywanie specjalnĢ łopatkĢ
kulek białych, przy jak najmniejszej liczbie braków
(czerwonych kulek).
9. Przełamanie barier miħdzy pionami
Dla kaŇdego „pracownika” zlicza siħ liczbħ braków.
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
Dzieı 2.
Czerwone kulki
Dzieı 2.
Czerwone kulki
Dr Deming motywuje „pracowników” do produkcji
bezbrakowej, podpowiada jak trzymaę łopatkħ, aby
osiĢgnĢę dobry wynik.
Całe to doĻwiadczenie okazało siħ tylko grĢ, wynikało z niego, Ňe:
• pracownicy mogĢ uwierzyę szefowi, Ňe jeĻli siħ skupiĢ, to uzyskajĢ mniejszĢ
liczbħ braków
• liczby braków były tylko wahaniami losowymi
• wpływ pracownika na liczbħ braków jest mały, to kierownictwo
zaprojektowało wszystko – naczynie, łopatki, kulki, instrukcje i procedury
• reagowanie na przypadkowe zmiany nagrodami psychologicznymi
(podwyŇkami za wyniki) prowadzi do przesĢdnego uczenia siħ
RównieŇ sami pracownicy próbujĢ znaleŅę sposób na jak
najmniejszĢ liczbħ braków.
Po kilku seriach najlepsi sĢ nagradzani, najsłabsi
„zwalniani”, mimo Ňe na poczĢtku mieli znakomite wyniki
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
Dzieı 2.
Dr Deming przedstawił resztħ zobowiĢzaı kierownictwa:
Dzieı 3.
10. Bez sloganów, nawoływaı, arbitralnych celów
11. Bez zadaı iloĻciowych dla pracowników
12. PrzejĻcie od ZarzĢdzania Przez Cele do ZarzĢdzania
Przez Planowanie
12A. UsunĢę bariery, które utrudniajĢ ludziom odczuwanie
dumy z pracy
12B. Zrezygnowaę z dorocznych ocen pracowników
13. OĻwiata i rozwój
14. Cel: transformacja
System głebokiej wiedzy słuŇy jako podstawa do zmian
w firmie. WywiĢzujĢc siħ z 14 zobowiĢzaı,
menedŇerowie mogĢ przeprowadzię te zmiany.
Procesowi temu zagraŇa jednak 7 Ļmiertelnych chorób i
mnóstwo przeszkód.
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
2
289553371.004.png
Dzieı 3.
Dzieı 3.
Choroba nr 1. Brak wytrwało Ļ ci w konsekwentnym d ĢŇ eniu do
celu
Zadaniem kierownictwa jest wytyczenie kierunku na przyszłoĻę. KaŇdy
powinien zrozumieę takĢ wizjħ. Powinni jĢ znaę pracownicy pracownicy,
dostawcy a nawet klienci.
Choroba nr 3. Oceny efektywno Ļ ci, przegl Ģ dy kadrowe, okresowe oceny
pracowników
W praktyce roczne oceny sĢ chorobĢ unicestwiajĢcĢ długofalowe planowanie,
niweczĢcĢ pracħ zespołowĢ, zachħcajĢcĢ do rozgrywek wewnħtrznych, gnħbiĢcĢ i
niszczĢcĢ ludzi. Traktuje siħ dorosłych jak dzieci przy rozdawaniu Ļwiadectw.
Choroba nr 2. Nacisk na zyski w krótkim okresie
Przedsiħbiorców przeĻladuje choroba, którĢ nazywajĢ „przedsiħbiorczoĻciĢ
na papierze”. Ludzie z Wall Street domagajĢ siħ krótkookresoewyych
zysków z kwartału na kwartał. Nie bierze siħ przy tym pod uwagħ wyników,
w kaŇdym kolejnym kwartale zyski muszĢ pop prostu rosnĢę. W tej sytuacji
menedŇerowie uciekajĢ siħ do „twórczej rachunkowoĻci:, fuzji, kupowania
firm, kombinacji podatkowych i róŇnego rodzaju
Choroba nr 4. Mobilno Ļę członków kierownictwa
Przeskakiwanie menedŇera z jednej firmy do drugiej robi z niego primadonnħ w
osiĢganiu szybkich wyników. Niszczy pracħ zespołowĢ
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
Dzieı 3.
Dzieı 3.
Przeszkody
Choroba nr 5. Zarz Ģ dzanie firm Ģ jedynie na podstawie widocznych liczb
NajwaŇniejsze liczby potrzebne kierownictwu kaŇdej organizacji sĢ nieznane i
nierozopoznawalne. Liczby zwiĢzane z finansami mówiĢ nam, co siħ stało kiedyĻ.
Bez znajomoĻci systemu zakładamy, Ňe na podstawie danych historycznych
moŇemy przewidywaę przyszłoĻę.
• nadzieja na „błyskawiczny budyı” – nie da siħ „wprowadzię” jakoĻci
• załoŇenie, Ňe rozwiĢzywanie problemów, automatyzacja, nowe
przyrzĢdy i maszyny doprowadzĢ do transformacji przemysłu
• poszukiwanie przykładów – przykłady niczego nie uczĢ bez teorii
• poszukiwanie przykładów – zwiedzanie zakładów niczego nie uczy
bez teorii
Choroba nr 6. Nadmierne koszty zwi Ģ zane z ochron Ģ zdrowia
JakoĻę ma Ļcisły zwiĢzek ze stosunkami miħdzy elementami systemu. Aby
umoŇliwię ustalenie konkurencyjnych cen wyrobów powinno siħ obniŇyę koszty
medyczne.
Choroba 7. Nadmierne koszty prawnicze
NaleŇy stawiaę na zaufanie miħdzy dostawcĢ i odbiorcĢ, a nie kontrakty. Znacznie
łatwiej jest naruszyę warunki kontraktu nŇ wzajemne stosunki, z których jest siħ
dumnym.
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
Dzieı 3.
Przeszkody
Dzieı 4.
Czwartego dnia dr Deming opisuje właĻciwe działania kierownictwa
Zadania kierownika
• poszukiwanie przykładów – kopiowanie jest niebezpieczne
• przestarzałe nauczanie w szkołach
• nieumiejħtne nauczanie metod statystycznych stosowanych w
przemyĻle
• stosowanie wojskowych norm jakoĻci 105D i tablic planów
odbiorczych
Przywództwo polega na dĢŇeniu do zwiħkszania efektywnoĻci
człowieka i maszyny, podnoszenia jakoĻci, zwiħkszaniu produkcji, a
jednoczeĻnie umoŇliwieniu ludziom odczuwania dumy z pracy.
Nie polega ono na wyszukiwaniu i rejestrowaniu błħdów
popełnianych przez ludzi, ale na usuwaniu przyczyn takich błħdów;
pomaganiu ludziom, Ňeby lepiej pracowali przy mniejszym wysiłku.
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
3
289553371.005.png
Dzie ı 4.
Dzieı 4.
Dlaczego przywódca musi by ę nauczycielem
Kierownik musi dotrzeę do sedna sprawy, aby dowiedzieę
siħ, co siħ dzieje
JeĻli pracownik ma niestabilne wyniki, to szkolenie moŇe mu pomóc
w uzyskaniu wiħkszej efektywnoĻci. JeĻli jednak jego wyniki sĢ
stabilne, tzn. mieszczĢ siħ w granicach kontrolnych, to dalsze
szkolenie nie ma juŇ sensu. W takiej sytuacji konieczne jest
wprowadzenie zasadniczych zmian w systemie. JednĢ z nich jest
przeniesienie tego pracownika do innej pracy.
Ludzie nie zawsze mówiĢ kierownikowi, jakie majĢ trudnoĻci.
Niekiedy nie potrafiĢ przedstawię problemu. MogĢ sobie nie zdawaę
sprawy z jego istnienia. Kiedy juŇ zdecydujĢ siħ pójĻę z nim do
kierownika, ten moŇe ich nie zrozumieę lub nie chcieę wysłuchaę. Dr
Deming proponuje kierownikom, by zadawali proste pytanie: „Co ci
przeszkadza w pracy?”. PóŅniej powinni tylko słuchaę! A na koıcu
działaę.
Jacek Temperowicz, ZT-61
Jacek Temperowicz, ZT-61
Dzieı 4.
Kierownik musi wiedzieę, na czym polega kontrola jakoĻci
Czasem moŇe siħ wydawaę, iŇ to pracownicy tworzĢ iloĻci braków
wybiegajĢce poza granice kontrolne. MoŇe siħ jednak zdarzyę, Ňe
sam proces kontroli technicznej wymyka siħ spod kontroli. Byę moŇe
brakarze stosujĢ odmienne definicje operacyjne albo odmienne
przyrzĢdy. Kierownik musi wniknĢę we wszystkie aspekty systemu,
jak detektyw poszukujĢcy przyczyn zmiennoĻci wyników. Z
pewnoĻciĢ potrzebna jest definicja operacyjna, Ňeby zmniejszyę
róŇnice w ustaleniach brakarzy. W przeciwnym bowiem razie grozi
niezadowolenie pracowników z wykonywanej pracy.
Jacek Temperowicz, ZT-61
4
289553371.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin