1W.ZAJAK'10.pdf

(667 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - 1W.ZAJAK'10.WPR
Lp
Wykþady
Ęwiczenia
ı
s
ł ħsĻ
Zadania indywidualne (DK, DZ, PY)
s
sħs
sss
Ļ
05.05.10
Test nr 1.
s
s
s
ĻĢs
Ģ
ss
sħĻ
ss
ł
02.06.10
Test nr 2.
Ļss
ĢĻĢ
sŇsĢ
ĻĢ
09.06.10
Zadania indywidualne
Zaliczanie
Co jest istotne dla przedsiħbiorstwa?
JakoĻę a koszty wyrobów
Rynek okreĻla cenħ wyrobu
Klient decyduje
Co jest istotne dla klienta?
Cena/wartoĻę
JakoĻę a ekologia
JakoĻę a bezpieczeıstwo uŇytkowania
JakoĻę wyrobu - atrybuty
Od kontroli jakoĻci wyrobów do zarzĢdzania
jakoĻciĢ
s
ssss
s
s
ss
s s
s
JeĻli zamówisz skórzanĢ tapicerkħ - na pewno
podniesie to cenħ samochodu (wyŇsze koszty,
wyŇsza jakoĻę)
s s
s
JeĻli wiħcej czasu poĻwiħcisz na diagnozħ
stanu zdrowia - znacznie moŇesz obniŇyę
koszty zabiegów, lekarstw oraz koszty pobytu
w szpitalu (niŇsze koszty, wyŇsza jakoĻę)
s s s
s s s
s s s
s ss
1
289551699.098.png 289551699.109.png 289551699.120.png
s
s
a) wysoki poziom jakoĻci jest utrzymywany przy
niskich kosztach przedsiħbiorstwa (sytuacja
krótkoterminowa) brak inwestowania w rozwój jakoĻci
(brak szkolenia pracowników, brak nowych narzħdzi i
technologii)
b) optymalny poziom jakoĻci uzyskany przez
optymalne koszty przedsiħbiorstwa – sytuacja
długoterminowa
c) niski poziom jakoĻci generuje wysokie koszty
ponoszone przez przedsiħbiorstwo (reklamacje,
selekcje, naprawy, audyty firm zewnħtrznych etc.)
ssss
Cena sprzeda Ň y
Koszty wytworzenia
Zysk
Cena rynku
zc c
z z
z
zz
ł
s
Koszty wytworzenia
Zysk
Rynek
okre Ļ la
cen ħ !
Redukcja kosztów
Cena sprzeda Ň y
Koszty wytworzenia
Zysk
s s s s
s
s
s
Proces sprzedaŇy
2
289551699.131.png 289551699.001.png 289551699.012.png 289551699.023.png 289551699.034.png 289551699.045.png 289551699.053.png 289551699.054.png 289551699.055.png 289551699.056.png 289551699.057.png 289551699.058.png 289551699.059.png 289551699.060.png 289551699.061.png 289551699.062.png 289551699.063.png 289551699.064.png 289551699.065.png 289551699.066.png 289551699.067.png 289551699.068.png 289551699.069.png 289551699.070.png 289551699.071.png 289551699.072.png 289551699.073.png 289551699.074.png 289551699.075.png 289551699.076.png 289551699.077.png 289551699.078.png 289551699.079.png 289551699.080.png 289551699.081.png 289551699.082.png 289551699.083.png 289551699.084.png 289551699.085.png 289551699.086.png 289551699.087.png 289551699.088.png 289551699.089.png 289551699.090.png 289551699.091.png 289551699.092.png 289551699.093.png 289551699.094.png 289551699.095.png 289551699.096.png 289551699.097.png 289551699.099.png 289551699.100.png 289551699.101.png 289551699.102.png 289551699.103.png 289551699.104.png 289551699.105.png 289551699.106.png 289551699.107.png 289551699.108.png 289551699.110.png 289551699.111.png 289551699.112.png 289551699.113.png 289551699.114.png 289551699.115.png 289551699.116.png 289551699.117.png 289551699.118.png 289551699.119.png 289551699.121.png 289551699.122.png 289551699.123.png 289551699.124.png 289551699.125.png 289551699.126.png 289551699.127.png 289551699.128.png 289551699.129.png 289551699.130.png 289551699.132.png 289551699.133.png 289551699.134.png 289551699.135.png 289551699.136.png 289551699.137.png 289551699.138.png 289551699.139.png 289551699.140.png 289551699.141.png 289551699.002.png 289551699.003.png 289551699.004.png 289551699.005.png 289551699.006.png 289551699.007.png 289551699.008.png 289551699.009.png 289551699.010.png 289551699.011.png 289551699.013.png 289551699.014.png 289551699.015.png 289551699.016.png 289551699.017.png 289551699.018.png 289551699.019.png 289551699.020.png 289551699.021.png 289551699.022.png 289551699.024.png 289551699.025.png 289551699.026.png 289551699.027.png 289551699.028.png 289551699.029.png 289551699.030.png 289551699.031.png 289551699.032.png 289551699.033.png 289551699.035.png 289551699.036.png 289551699.037.png
s
Wysoka jakoĻę = wysokie ceny (nie zawsze !)
„Optymalny poziom jakoĻci” w
przedsiħbiorstwie (jak to okreĻlię?)
Cenħ okreĻla rynek
Ostatecznie decyduje klient
Zadowolony klient – to pewna inwestycja
Lojalny klient – wraca – zachħca innych !!!
(czy bez kosztów ???)
s
ss
s
s
E-lojalnoĻę
s
War
toĻę
LojalnoĻę
istot
na
dla
Satysfakcja
Oczekiwanie
klienta
Proces
Zadowolenie
klienta
Zapewnienie -certyfikaty
klie
nta
FunkcjonalnoĻę
WadliwoĻę/niezawodnoĻę
c
zczc
1900 1950
2000
s
s
s
FunkcjonalnoĻę
(cykl
automatyczny)
ĺrodowisko
(recykling,
energia)
Bezpieczeıstwo
uŇytkowania
(CE)
Ogólnie jakoĻę
Wiercenie 16 otworów w półprodukcie
Na wiertarce zamontowano układ elektroniczny, który zlicza iloĻę wywierconych
otworów. Gdy operacjħ wykonano poprawnie zapala siħ zielona lampka, jeĻli nie
– zapala siħ czerwona. Po zmianie detalu sterownik zaczyna zliczanie od nowa.
3
289551699.038.png 289551699.039.png 289551699.040.png 289551699.041.png 289551699.042.png
s
s
s s
s s
s
ss s
s
ssss
s
s ss
s
SkutecznoĻę
(???)
ĺrodowisko
Bezpieczeıstwo
uŇytkowania
(CE -???...)
Ogólnie jakoĻę
(???...)
ss
s s
ss
s
s
s s
s
s
s
s
s
s
Zaspokojenie
pragnienia
ĺrodowisko
(biodegradowaln
oĻę 400 lat ,
recykling?)
Bezpieczeıstwo
uŇytkowania
(zdrowa
ŇywnoĻę ???)
Ogólnie jakoĻę
JakoĻę a „koszty Ļrodowiskowe” (czħsto decyduje
klient)
JakoĻę a „bezpieczeıstwo uŇytkowania” (minimum
wymagaı – ocena zgodnoĻci – oznaczanie
(certyfikacja))
Wysoka jakoĻę + koszty Ļrodowiskowe +
bezpieczeıstwo uŇytkowania = wysokie ceny
........(nie zawsze)
KreatywnoĻę, innowacje produktowe,
technologiczne, organizacyjne (duŇa niepewnoĻę –
mało czasu do oceny)
4
289551699.043.png 289551699.044.png 289551699.046.png 289551699.047.png 289551699.048.png 289551699.049.png 289551699.050.png
JakoĻę: ISO 8402:1986
Ogół własnoĻci obiektu, wiĢŇĢcych siħ z jego zdolnoĻciĢ do
zaspokojenia potrzeb stwierdzonych i oczekiwanych
JakoĻę: ISO 9000:2005
Stopieı, w jakim zespół nieodłĢcznych własnoĻci spełnia
wymagania.
„NieodłĢcznych” właĻciwoĻci oznacza „istniejĢce w czymĻ”,
szczególnie jako właĻciwoĻci trwałe
s
WYMAGANIE
KLASA
s
s
s
Potrzeba lub oczekiwanie, które zostało
ustalone, przyjħte zwyczajowo lub jest
obowiĢzkowe
Kategoria lub zaszeregowanie nadane
róŇnym wymaganiom dotyczĢcym
jakoĻci wyrobów, procesów lub
systemów, majĢcych takie same
zastosowanie funkcjonalne
JAKOĺĘ
s
s
s
QH
s
ss
s
Stopieı, w jakim
zbiór inherentnych
właĻciwoĻci spełnia
wymagania
ZDOLNOĺĘ
MoŇliwoĻę organizacji, systemu lub
procesu dotyczĢca realizacji wyrobu,
który spełnia wymagania okreĻlone dla
tego wyrobu
ZADOWOLENIE KLIENTA
s
Percepcja klienta dotyczĢca stopnia w jakim
jego wymagania zostały spełnione
s
s
s
s
s
s
s
QS
s
ss
s
QU
s
s
s
s
s
5
289551699.051.png 289551699.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin