Leśnictwo a leśna turystyka i rekreacja.pdf

(1442 KB) Pobierz
444711274 UNPDF
SIM23:Makieta 1 12/10/2009 3:30 PM Strona 29
LEŚNICTWOA LEŚNA TURYSTYKA I REKREACJA
PiotrPaschalis-Jakubowicz
Streszczenie
Atrakcyjność lasu dla celw turystycznych i rekreacyjnych wpisuje si w rosnce zapotrzebo-
wanie społeczne na usługi i świadczenia środowiskowe. Leśna turystyka i rekreacja staj si
ważnym działem użytkowania lasu, zwizanym z prowadzeniem gospodarstwa leśnego i ochron
laswwPolsce.Odczuwanyjestbrakuniwersyteckichprogramwedukacyjnychibadawczychna
wydziałach leśnych, wpisujcych t dziedzin wiedzy rwnież w podstawowe zakresy przedmio-
tw jak urzdzanie, ochrona i hodowla lasu. Powstała luka edukacyjna i badawcza, powinna stać
siprzedmiotemintensywnegozainteresowanianaukleśnychiimpokrewnych.
Słowakluczowe: leśnaturystyka,rekreacja,użytkowanielasu
FORESTRYANDFORESTSTOURISMANDRECREATION
Abstract
The forests attractiveness for tourist and recreational purposes reflecting the growing interests
of society of the environmental welfare, benefits and services. The forests tourism and recreation
become a one of the important parts of forest use, directly connected to the sustainable forest ma-
nagementandforestprotectioninPoland.Actually,thereisalackoftheproperuniversityteaching
andresearchprogramsattheforestryfaculties,inscribingthisknowledgeintothefundamentalcur-
ricula of forest management, forest protection and sylviculture. The lacks of research and educa-
tion programmes in forest tourism and recreation discipline create a great chance for the new
directionsoftheforestrysciences.
Keywords: Foreststourism,recreation,forestutilization
Wstęp
Złożoność i atrakcyjność lasu jako tworu Natury i złożoności leśnictwa jako tworu człowieka,
s wystarczajco atrakcyjne, aby stały si podmiotem zainteresowania nie tylko grup zwizanych
z leśnictwem, ale także otoczenia leśnictwa, zarwno w wymiarze lokalnym, regionalnym i mi-
dzynarodowym.Możnazałożyć,żetezjawiskadotykajlaswileśnictwawbardzowieludziałach,
aleuwidaczniasitowyraźniewobszarzepełnieniaprzezlasyfunkcjisocjalnych.
Ewolucja pogldw na zasady, sposoby, zakres działań ochronnych i stawianych celw przed
ochronśrodowiska,przebiegałczniezewolucjpogldwnadzrozumienieprzyczyn,dlaktrych
wzrostekonomicznyniejestnajistotniejszydlarozwojupaństwaijegoobywateli.Jestto,midzy
innymi,bezpośrednimpowodem,dlaktregoznajdujemyzmikczone”pojciezrwnoważonego
rozwoju,wynikajcezwyraźnegoprzesuniciarozumieniawielofunkcyjnościlasuwkierunkujed-
negoodniesienia–jakimjestpełnienieprzezlasfunkcjisocjalnej.
Jednocześnie, w wymiarze praktycznym, realizacja tych zmian wpływa w sposb szczeglnie
istotny na stan zdrowotny lasw. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że w skali regionu
paneuropejskiego, zagrożenia lasw spowodowane użytkowaniem turystycznym i rekreacyjnym,
Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 11. Zeszyt 4 (23) / 2009
29
444711274.002.png
SIM23:Makieta 1 12/10/2009 3:30 PM Strona 30
spochorobachpowodujcychzamieranielasw,gradacjachowadwimasowegowystpowania
grzybw chorobotwrczych – trzecim, najpoważniejszym zagrożeniem (dane z MCPFE Report
2007). Zagrożenia te łczone s z eksploatacj zasobw runa leśnego, wzniecaniem pożarw leś-
nychoraznadmiernegozagszczeniaruchuturystycznego.
Wyraźnywzrostpresjiturystykiirekreacjinaterenachleśnychnotowanyjestoddawnanawielu
kontynentach, przede wszystkim Afryki, Azji Południowo- Wschodniej i Ameryki Południowej,
aodkilkunastulat–wEuropie.
Udział lasw w skali globalnej pełnicych rżne funkcje zmienia si dynamicznie i obecnie
przyjmuje si, że blisko 4% oglnej powierzchni lasw świata pełni wyłcznie funkcje socjalne –
głwniedlaspełnieniapotrzebrekreacyjnychiturystycznychorazrwnieżfunkcjatajestpełniona
razemzpozostałymifunkcjami(ryc.1).
Oznaczato,żeleśnaturystykairekreacjapowinnybyćtraktowanejakoważnaskładowawpro-
wadzeniugospodarstwaleśnegoistaćsijednymzdziałwnaukiipraktykileśnej.
Ryc.1. Funkcjelaswświata(ARC2006,FAO2008,Paschalis-Jakiubowicz2009)
Fig. 1. Fuctions of the world forests (ARC 2006, FAO 2008, Paschalis-Jakiubowicz 2009)
Istotnośćleśnejturystykiirekreacjiwodniesieniudoleśnictwa
Przeprowadzonaanalizaczynnikw,ktremajswojeodniesieniawglobalnymoddziaływaniu
na lasy i leśnictwo pozwoliła na identyfikacj czynnikw, ktre maj i bd miały decydujcy
wpływnaleśnictwo,conajmniejdokońcaXXIwieku.Wgrupietejznajdujsizarwnoczynniki
ozasiguglobalnym,jakiregionalnym(Paschalis2009):
30
Piotr Paschalis-Jakubowicz LEŚNICTWO A LEŚNA TURYSTYKA I REKREACJA.
444711274.003.png
SIM23:Makieta 1 12/10/2009 3:30 PM Strona 31
rozwjinfrastrukturalny,
zmianyklimatyczne,
turystyka,
migracje,
decentralizacja,
produkcyjnykompleksrolny,
demokratyzacja,
korupcja,
dostpnośćdowody,
HIV-AIDS,
wojnyikonflikty,
modyfikacjegenetyczne,
choroby.
Ryc.2. SymulowanewarunkidouprawianialetniejturystykiwEuropiewlatach1961-1990(polewejstro-
niemapy)oraz2071-2100(poprawej),wedługscenariuszawysokiegopoziomuemisji(IPCCSRESA2)(EEA
2007)
Fig. 2. Simulated conditions for sumer forest tourism in Europe in 1961-1990 (lef side of the map) and in
2071-2100 (right side), according to the scenario of high emission level (IPCC SRES A2) (EEA2007)
Zauważyćnależy,żeczśćzpowyżejwymienionychczynnikwcharakteryzujesisynergicz-
nymipowizaniamizwielomainnymiczynnikami,aturystyka,dotejgrupynależy.Wzmocnienie
Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 11. Zeszyt 4 (23) / 2009
31
444711274.004.png
SIM23:Makieta 1 12/10/2009 3:30 PM Strona 32
oddziaływań negatywnych efektw udostpnienia lasw dla celw turystycznych zwizana jest
takżezezmniejszajcsipowierzchnileśn,przypadajcnajednegomieszkańca.Obecnie,śred-
nia powierzchnia lasw na 1 mieszkańca wynosi około 0,62 ha i corocznie ulega zmniejszeniu,
a64krajeświataposiadajpowierzchnileśnmniejszniż0,1hanagłowmieszkańca.Tenstan
rzeczy powoduje dynamiczny wzrost presji społeczeństw na udostpnianie lasw dla celw rek-
reacyjnych i turystycznych, a jednocześnie stanowi zagrożenia dla trwałości lasu (CIFOR 2008,
MCPFE2007).
Scenariusze budowane na podstawie przewidywanych zmian klimatu, odnoszce si do tury-
styki,przewidujznacznezmianywkierunkachdotychczasowegoruchuturystycznegowEuropie.
Polska stanie si, najprawdopodobniej, wyjtkowo atrakcyjnym turystycznie i rekreacyjnie kra-
jem, a należy sdzić, że turystyka leśna bdzie si intensywnie rozwijała (rys. 2., IUFRO 2009,
Belliin.2007,PATA2008,ULEP2007).
Odniesienialeśnictwadoleśnejturystykiirekreacji
Obecnesystemyimetodyprowadzenialeśnictwawymagajodwłaściciela,lubzarzdzajcego
wjegoimieniulasem,braniapoduwagsprawleśnychoraztakich,ktremajczasamibardzood-
ległyzwizekzlasem.Wynikatozfaktu,żepojcielas”ipojciegospodarowanielasem”,spo-
jciamiuniwersalnymi,cojestcechcharakterystycznrwnieżkapitałuleśnego.Mieszcz,zatem,
w sobie zarwno aspekty środowiskowe, zwizane bezpośrednio z gospodarowaniem zasobami
przyrodniczymi, jak i socjalne, w tym i infrastruktur socjaln jak drogi, transport publiczny,
inżynieryjnezagospodarowanieterenuiźrdłaenergii.
Odnosi si to rwnież do oddziaływań zwizanych z wpływem leśnictwa na jakość życia
człowieka, zawartych w pojciach jak: humanizacja, zdrowie, turystyka, odpoczynek, rekreacja
iwieluinnych.
Należy przy tym stwierdzić, że leśnictwo w Polsce, w tym zakresie, zrobiło bardzo dużo,
z liczcymi si osigniciami w rozwizaniach edukacyjnych na poziomie podstawowym oraz
wdziałaniachpraktycznych,natomiastwzakresieedukacjinapoziomieuniwersyteckim–bardzo
niewiele.
Niejesteśmytuwyjtkiem.WwielukrajachEuropyedukacjaprzyrodniczo-leśna,niejestwsta-
nie przygotować zarwno społeczeństwa, jak i leśnikw do pełnego zrozumienia i akceptacji
reżimw, jakim musi być poddane leśnictwo, z jednoczesnym ograniczeniem korzystania przez
społeczeństwo, z niektrych dbr lasu. Zarwno w praktycznej realizacji zasad prowadzenia gos-
podarkileśnej,jakteżwprzekaziespołecznym,należydodaćirozszerzyćpojciazwizanezpo-
jmowaniem leśnictwa jako systemowej interpretacji przyrody, w nierozłcznym powizaniu
zpotrzebamispołeczeństwa(ReportoftheSecretary-GenralonForestsandclimatechange).
Oznacza to, midzy innymi, zrozumienie lasu jako całości, widzianego łcznie z przestrzeni,
jak tworzy, czyli krajobrazem naturalnym lub przekształconym, w tym także z przestrzeni
miejsk,ktrewymagajwłaściwychmetodprowadzenialeśnictwanaterenachzurbanizowanych.
Potwierdzany badaniami wzrastajcy poziom zaniepokojenia zmianami środowiskowymi
społeczeństw, w połczeniu z zwikszaniem si poziomu zamożności oraz coraz wiksz ilości
czasuprzeznaczanegonazajciapozapraczawodow,wymagarwnieżodleśnictwazapewnie-
nianiezbdnychusługdlaspełnieniatychwymagań.
Stawiajc tez, że jest to podstawowym zagrożeniem dla lasw i leśnictwa, jednocześnie pod-
kreślasi,żejesttonowy,ważnykierunekrozwojuleśnictwa.
32
Piotr Paschalis-Jakubowicz LEŚNICTWO A LEŚNA TURYSTYKA I REKREACJA.
444711274.005.png
SIM23:Makieta 1 12/10/2009 3:30 PM Strona 33
Odniesieniadoedukacjiibadańleśnychnapoziomieuniwersyteckimwzakresieturystyki
irekreacjileśnej
Opierajcsinakilkuprzykładachwzitychgłwniezuniwersytetwpłnocnoamerykańskich,
AngliiiDanii,stwierdzamy,żegłwnymcelemkształcenia,jestdostarczaniewiedzyiinformacji
naukowycholeśnictwieodnoszcychsidorekreacjiwlasach(Programyedukacyjneibadawcze
Uniwersytetw w USA,ACTED 2006, Seppl Risto 2004). Cele te s powizane z działaniami
rżnym gałziom przemysłu i podejmowanie decyzji zwizanych z możliwościami rozwoju do-
tyczcychplanowaniaizarzdzania.
Wybrane, niektre nazwy przedmiotw wykładane na tych uniwersytetach – odpowiednikach
naszych Katedr i Zakładw, w ścisłym powizaniu z prowadzonymi badaniami (Paschalis 1998,
2003):
środowiskoweisocjalneoddziaływanieturystykiirekreacji,
rozwjregionalnyiplanowanieprzestrzenne,
marketing,
formywypoczynku,
turystykairekreacjanaobszarachchronionych,
formyizakresykształceniawdziedzinieturystykiirekreacji,
zarzdzanieśrodowiskiempodktemturystykiirekreacji,
rekreacjaiturystykaosbniepełnosprawnych.
Wprzeważajcejmierze,studianatychkierunkachswspłfinansowaneprzezorganizacjere-
gionalne,firmyilokalneagencje,ktrezabiegajorozwjregionalny.
CzynaWydzialeLeśnymnależyprowadzićedukacjęibadaniazwiązanezleśnąturystyką
irekreacją?
Pytanietylkozpozorujestretorycznym,bowiemprzyjtysystemedukacyjnywPolsce,oparty
natzw.minimachprogramowychorazsztywnychzasadachprzypisywaniaokreślonychprzedmio-
tw do określonych blokw przedmiotowych, jest w znacznej czści anachroniczny, a na pewno
małokonkurencyjnywstosunkudonajlepszychUniwersytetwnaświecie.Obowizujcysystem
edukacjiwpraktyce,ogromnieutrudniautworzeniespecjalnościleśnaturystykairekreacjanaWy-
dzialeLeśnym.
Zatemodpowiedźnazadanepytaniebrzmi–Tak”.Zarwnoedukacja,jakibadaniadotyczce
leśnejturystykiirekreacjinaWydzialeLeśnymSGGWwWarszawie,powinnybyćkontynuowane
iistotnierozszerzone.
Zaangażowanie dydaktyczne i badawcze, głwnie pracownikw dwch Katedr na Wydziale
LeśnymSGGWwomawianympowyżejzakresie,jestniewystarczajce.Otwartatematykadydak-
tyczna i badawcza, realizowana przez Katedr Użytkowania Lasu na Wydziale Leśnym SGGW,
odnosisidobudowyzasadimodeliwaloryzacjikrajobrazwleśnych,polno-leśnych,wodno-leś-
nych itd., inżynieryjnego zagospodarowania lasu dla celw turystycznych i rekreacyjnych, okreś-
laniapojemnościrekreacyjnejokreślonychtypwlasuizbiorowiskleśnych,oddziaływaniaruchu
turystycznego na pełnienie przez las innych funkcji, udostpniania lasu dla osb niepełnospraw-
nych,formużytkowanialasu,wtym–ubocznegoużytkowanialasu.
Wysuwajc poniżej nowe kierunki poznawania lasu, proponuje si do nich dopisać także ko-
nieczność podjcia badań dotyczcych sieci połczeń pomidzy leśnictwem, a otoczeniem leś-
nictwa(FAO2007,Paschalis-Jakubowicz2008,SchlamadingeriYamagata2007):
Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 11. Zeszyt 4 (23) / 2009
33
444711274.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin