ABC Fotografii cyfrowej.pdf

(1296 KB) Pobierz
ABC Fotografii cyfrowej.doc
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Seria artykułów: ABC Fotografii cyfrowej
cz. 1
ABC fotografii cyfrowej cz. 1 - balans bieli Dzisiaj rozpoczynamy nowy cykl poradnikowy na
stronach Fotopolis.pl. Seria artykułów ABC Fotografii cyfrowej przeznaczona będzie dla
początkujących użytkowników aparatów cyfrowych, którzy chcą poznać i efektywnie
użytkować ich najważniejsze funkcje. W pierwszej części cyklu wyjaśnimy czym jest i jak
działa funkcja balansu bieli w aparatach cyfrowych.
Balans bieli, to jedno z najtrudniejszych pojęć w fotografii cyfrowej. Człowiek, a raczej oko
ludzkie, widzi dowolny kolor, np. żółty jako żółty, niezależnie od tego czy ogląda go w świetle
słabej żarówki czy w słoneczny dzień. Aparat fotograficzny nie ma takiej zdolności adaptacji do
rodzaju oświetlenia i rejestruje kolory zależnie od natężenia i koloru światła padającego na
fotografowane obiekty. Konstruktorom aparatów zależy na tym, by odtwarzane kolory były jak
najbardziej zbliżone do tego, co widzi człowiek - by wyglądały na zdjęciu naturalnie. I tu wkracza
funkcja Balans bieli (zwany także równoważeniem bieli).
Aparat fotograficzny, a raczej jego oprogramowanie, musi zostać "poinformowane" o tym, jaki jest
kolor i jasność światła padającego na fotografowaną scenę. Od tego bowiem zależą kolory i
jasności uzyskane na zdjęciu. Tymczasem aparat fotograficzny cyfrowy (analogowy także) mierzy i
analizuje jedynie światło odbite od fotografowanych przedmiotów, które wpada do niego przez
obiektyw. Analiza tego światła wpadającego do aparatu musi dać informacje o tym jakie jest
natężenie światła padającego na obiekty fotografowane.
różne źródła światła dają na zdjęciu różne kolory
1
18025121.003.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Każdy aparat cyfrowy, od najprostszego po najbardziej zaawansowany ma opcję AWB, co jest
skrótem od Auto White Balans, czyli automatyczne ustawianie balansu bieli. Ustawienie balansu
bieli na AWB (auto) pozwala na robienie zdjęć w szybko zmieniających się warunkach oświetlenia.
Dla początkującego fotoamatora to powinno wystarczyć, ale jeżeli chcemy robić zdjęcia lepsze niż
przeciętne, to trzeba dobrze postudiować zagadnienie balansu bieli.
Automatyczny balans bieli
Włączamy aparat, kierujemy go w stronę obiektów, które chcemy fotografować i naciskamy spust
migawki. Każdy użytkownik aparatów cyfrowych wie, że moment wykonania zdjęcia jest
opóźniony w stosunku do momentu naciśnięcia spustu migawki. Coraz nowsze i lepsze aparaty
mają to opóźnienie coraz mniejsze. Dlatego, że posiadają coraz szybciej działające procesory
obliczające i ustawiające parametry dla wykonania zdjęcia. Jednak opóźnienie występuje i jest nie
do uniknięcia. To opóźnienie to czas potrzebny procesorowi na ustawienie, między innymi,
właściwego balansu bieli, czyli na określenie rodzaju i jasności światła oświetlającego scenę
widzianą przez aparat.
Procedura tego ustawiania balansu bieli w typowych aparatach kompaktowych jest następująca. Na
matrycy rejestrowany jest obraz, który ma być za chwilę zapisany jako zdjęcie. Odpowiedni
program (analogiczny do komputerowego) zapisany w pamięci procesora aparatu analizuje ten
obraz. Wyszukuje najjaśniejszy obszar i uznaje, że jest to odwzorowanie obiektu białego. Na tej
podstawie program wylicza kolor i intensywność światła padającego na fotografowaną scenę. Ta
informacja zostanie potem wykorzystana do odtworzenia kolorów wszystkich obiektów, które
zostaną zarejestrowane na matrycy aparatu. Niestety, w niektórych sytuacjach, ustawienie
automatycznego balansu bieli może zawieść. Dlatego producenci przewidzieli możliwość ręcznego
ustawienia balansu bieli przez fotografa.
W lustrzankach cyfrowych ustawianie automatycznego balansu bieli odbywa się na podobnej
zasadzie, jednak znacznie szybciej niż w aparatach kompaktowych - cały proces praktycznie nie
opóźnia wykonania zdjęcia. Dzieje się tak dlatego, że konstrukcja aparatu lustrzankowego pozwala
na pomiar balansu bieli za pomocą dodatkowego układu światłoczułego, innego niż zasadnicza
matryca aparatu służąca do rejestracji zdjęć.
Ustawienia własne balansu bieli
Każdy, nawet najprostszy, aparat cyfrowy daje użytkownikowi możliwość "informowania" aparatu
o kolorze i jasności światła padającego na fotografowane obiekty. W tanich kompaktach mamy do
wyboru kilka podstawowych rodzajów oświetlenia. Zależnie od producenta aparatu mogą się one
różnie nazywać ale zazwyczaj są to:
światło słoneczne,
dzień pochmurny,
żarówka,
lampa jarzeniowa,
lampa błyskowa.
Ustawienie w aparacie którejś z tych opcji oznacza wprowadzenie do oprogramowania aparatu
informacji, jaki rodzaj światła pada na fotografowaną scenę. Informacja ta jest wykorzystana przez
procesor aparatu w trakcie przetwarzania obrazu zarejestrowanego na matrycy w kolorowy obraz
przeznaczony do oglądania na monitorze i do zapisania na karcie pamięci.
2
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
przycisk WB (white balance) na korpusie cyfrowej lustrzanki Nikon D200 umożliwia szybki wybór
trybu balansu bieli, jednak większość aparatów kompaktowych wymaga skorzystania w tym celu z
menu
Najważniejszym elementem tego przetwarzania jest odtwarzanie kolorów, zwane
demozaikowaniem. Dla realizacji tego etapu konieczna jest informacja o rodzaju oświetlenia w
którym wykonano zdjęcie. Złe ustawienie opcji Balans bieli/White Balance może dać w efekcie
zdjęcie o całkowicie nienaturalnych kolorach - innych niż rejestrowana scena miała w
rzeczywistości widziana ludzkim okiem.
Dla ilustracji wpływu ustawienia balansu bieli na odtwarzane kolory prezentujemy 4 zdjęcia
klocków DUPLO. Wszystkie zrobione w lekko pochmurny, listopadowy dzień, około godziny 15.
Pod każdym z nich podane jest zastosowane ustawienie balansu bieli. Na zdjęciu nie ma żadnego
obszaru białego lub szarego, stąd ustawienie auto nie zdołało zapewnić poprawnego odwzorowania
kolorów. Najpoprawniej, wg oceny autora, kolory zostały odwzorowane przy ustawieniu dzień
pochmurny, czyli zgodnie z faktycznym oświetleniem.
3
18025121.004.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
auto
światło słoneczne
4
18025121.005.png 18025121.006.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
dzień pochmurny
żarówka
5
18025121.001.png 18025121.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin