Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw.pdf

(239 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odna…
MINISTER GOSPODARKI
WIELOLETNI PROGRAM PROMOCJI BIOPALIW
LUB INNYCH PALIW ODNAWIALNYCH
NA LATA 2008 - 2014
Dokument przyjęty
przez Radę Ministrów
w dniu 24 lipca 2007 r.
Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014
Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata
2008-2014 stanowi wykonanie art. 37 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych . Jest on również niezbędny
do wypełnienia przez Polskę, wynikającego z dyrektywy 2003/30/WE z dnia
8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych
paliw odnawialnych, 5,75 % udziału biokomponentów w rynku paliw
transportowych w 2010 r. oraz 10 % udziału w 2020 r., zgodnie z ustaleniami
posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 8 - 9 marca 2007 r.
WPROWADZENIE
Wzrost udziału biokomponentów w rynku paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
zużywanych w transporcie jest istotnym elementem zrównoważonego rozwoju,
prowadzącym do poprawy bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację
źródeł zaopatrzenia w paliwa i zmniejszenia zależności od importu ropy naftowej,
przy jednoczesnym pozytywnym wpływie na stan środowiska, a w szczególności na
jakość powietrza atmosferycznego przez redukcję emisji dwutlenku węgla i innych
zanieczyszczeń. Jednocześnie, rozwój rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych
przyczynia się do aktywizacji terenów wiejskich poprzez zwiększenie produkcji
rolniczej na cele energetyczne (nieżywnościowe) oraz związane z tym tworzenie
nowych miejsc pracy.
Z uwagi na liczne korzyści płynące ze stosowania biokomponentów jako
substytutu paliw ropopochodnych, zaczynają one odgrywać coraz większą rolę w
polityce energetycznej zarówno całej Unii Europejskiej, jak i poszczególnych państw
członkowskich. Rosnące zapotrzebowanie gospodarki na paliwa i energię wynikające
z rozwoju gospodarczego, wobec zmniejszających się zasobów paliw kopalnych,
wymusza kierunek poszukiwania i wspierania rozwoju wykorzystania
biokomponentów, biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych.
1
256649185.001.png
Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014
W związku z powyższym, inicjatywy mające na celu zwiększenie produkcji i
wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych w Polsce należy uznać ze wszech
miar pożądane oraz zgodne z trendami obserwowanymi w gospodarce światowej.
W skali całego świata obserwuje się obecnie działania mające na celu promowanie
wykorzystania biopaliw ciekłych jako substytutu paliw ropopochodnych.
Dostrzegając zalety stosowania biokomponentów i biopaliw ciekłych Unia
Europejska podjęła działania legislacyjne mające na celu zwiększenie udziału
biokomponentów w rynku paliw wykorzystywanych w transporcie. Wynikiem tych
działań było przyjęcie dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie
wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych . Przepisy
dyrektywy zobowiązały państwa członkowskie do podejmowania działań
prowadzących do osiągnięcia z końcem 2010 r. minimalnego udziału
biokomponentów (zarówno w postaci dodatku do paliw ciekłych, jak i biopaliw
ciekłych) w wysokości co najmniej 5,75% - liczonego według wartości opałowej.
Na forum Unii Europejskiej wykazywana jest konieczność dalszego wzrostu tego
udziału. Jak podaje przygotowany przez Komisję Europejską komunikat „Polityka
energetyczna dla Europy” potwierdzony konkluzjami z wiosennego posiedzenia Rady
Europejskiej w dniach 8-9 marca 2007 r., udział biokomponentów w rynku paliw
transportowych każdego z państw członkowskich ma osiągnąć poziom co najmniej
10% w 2020 r.
Biorąc pod uwagę powyższe wartości brzegowe minimalnego udziału
biokomponentów w rynku paliw transportowych, przewiduje się, że ścieżka
dochodzenia do tych wielkości w Polsce w latach 2007-2014, przekładająca się na
wysokość tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego, będzie kształtowała się w sposób
następujący:
2007 r.
2,30 %
2008 r.
3,45 %
2009 r.
4,60 %
2010 r.
5,75 %
2011 r.
6,20 %
2012 r.
6,65 %
2013 r.
7,10 %
2014 r.
7,55 %
2
256649185.002.png
Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014
Dla porównania, w latach ubiegłych, udział biokomponentów w ogólnej ilości paliw
zużywanych w transporcie, kształtował się następująco:
2004 r.
0,30 %
2005 r.
0,48 %
2006 r.
0,92 %
W rezultacie dotychczasowych działań mających na celu rozwój rynku
biokomponentów i biopaliw ciekłych w Polsce istnieje formalna możliwość dodawania
do 5% bioetanolu do benzyn silnikowych oraz do 5% estrów metylowych kwasów
tłuszczowych do oleju napędowego. Możliwe jest również wprowadzanie do obrotu
dwóch rodzajów biopaliw ciekłych: estrów metylowych kwasów tłuszczowych
stanowiących samoistne paliwo oraz oleju napędowego zawierającego 20% ww.
estrów.
Pełną transpozycję dyrektywy 2003/30/WE do polskiego prawa zapewniły
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.: o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz
o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw . Wyżej wymienione ustawy
wprowadziły do polskiego prawa szereg zmian, ukierunkowanych na tworzenie
korzystnych i stabilnych warunków rozwoju rynku biokomponentów i biopaliw
ciekłych, w tym trzy niezwykle istotne:
Stworzenie możliwości wytwarzania przez rolników biopaliw ciekłych na
własny użytek. Rolnicy mogą wytwarzać na własny użytek wszystkie rodzaje
biopaliw ciekłych stanowiących samoistne paliwo, a w przypadku czystego
oleju roślinnego i estrów nie jest konieczne składanie zabezpieczenia
akcyzowego. Zgodnie z przepisami ustawy o systemie monitorowania i
kontrolowania jakości paliw biopaliwa ciekłe wytwarzane przez rolników na
własny użytek powinny spełniać jedynie minimalne wymagania jakościowe
istotne ze względu na ochronę środowiska. Roczny limit dozwolonej produkcji
na własny użytek wynosi 100 litrów na hektar powierzchni użytków rolnych
będących w posiadaniu rolnika.
Wprowadzenie, z dniem 1 stycznia 2008 r., obowiązku zapewnienia
określonego udziału biokomponentów w rynku paliw transportowych. Nałożony
on został na przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w
3
256649185.003.png
Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014
zakresie wytwarzania i importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw
ciekłych lub biopaliw ciekłych, którzy sprzedają je lub zużywają na własne
potrzeby. Podmioty realizujące ten obowiązek określane są jako podmioty
realizujące Narodowy Cel Wskaźnikowy (Narodowy Cel Wskaźnikowy to
minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości
paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w
transporcie, liczony według wartości opałowej).
Wprowadzenie do polskiego prawa pojęcia „wybranej floty” definiowanego
jako grupa co najmniej 10 pojazdów, ciągników rolniczych lub maszyn
nieporuszających się po drogach albo grupa lokomotyw lub statków,
wyposażonych w silniki przystosowane do spalania biopaliwa ciekłego,
będących własnością lub użytkowanych przez osobę fizyczną wykonującą
działalność gospodarczą, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej. Wprowadzenie tego pojęcia umożliwiło
zastosowanie w pojazdach i maszynach należących do „wybranych flot”,
biopaliw o zwiększonym udziale biokomponentów.
Dla właściwego funkcjonowania rozwiązań zawartych w obu ustawach
niezbędny jest jednak skuteczny mechanizm wsparcia obejmujący m.in. stabilny
system ulg i zwolnień akcyzowych oraz inne formy pomocy publicznej i promocji
użycia biopaliw. Wejście w życie, z dniem 1 stycznia 2007 r., rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie
zwolnień od podatku akcyzowego było podyktowane koniecznością dostosowania
krajowych przepisów do wymogów prawa Unii Europejskiej i spowodowało obniżenie
poziomu wsparcia. Zmniejszeniu uległy kwoty zwolnienia od podatku akcyzowego dla
paliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biopaliw ciekłych, przez co
zmniejszone zostały rekompensaty dla producentów tych paliw, związane ze
zwiększeniem kosztów dodawania biokomponentów.
Aby rozwiązania prowadzące do osiągnięcia opłacalności produkcji
biokomponentów były zgodne z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej,
niezbędne jest określenie wielkości dozwolonego wsparcia, jakiego może udzielić
państwo. W przedstawionej poniżej Tabeli 1, przygotowanej według metodologii
stosowanej przez Komisję Europejską, zawarte zostały szacunkowe wyliczenia
4
256649185.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin