Geotermia i biomasa podstawą bezpieczeństwa energetycznego.pdf

(47 KB) Pobierz
91797256 UNPDF
www.radiomaryja.pl/artykuly.php?id=8820
2007-06-15
Geotermia i biomasa podstaw± bezpieczeñstwa energetycznego
Program dla odwa¿nych Polaków i przyszłych pokoleñ
Stanowisko zarz±du Polskiej Geotermalnej Asocjacji (PGA), stowarzyszenia naukowo-technicznego -
zało¿onego przez prof. Juliana Sokołowskiego, twórcê nowej strategii i programu rozwoju Polski
samowystarczalnej energetycznie
Polska mo¿e byæ najpó¼niej do 2020 r. samowystarczalna energetycznie w oparciu o własne olbrzymie zasoby
kopalne i odnawialne, takie jak wêgiel, biomasa, biopaliwa i energia geotermiczna, których potencjały
przekraczaj± wielokrotnie nasze roczne zapotrzebowanie. Strategicznym kierunkiem rozwoju dla polskiej
energetyki powinna byæ budowa biogazowni pozyskuj±cych metan, agrorafinerii produkuj±cych biodiesel i
bioetanol, jak równie¿ elektrociepłowni geotermalnych. Oprócz fundamentalnej korzy¶ci w postaci
energetycznej samowystarczalno¶ci, mogliby¶my uczyniæ tego rodzaju energetykê nasz± specjalno¶ci±
miêdzynarodow± i po 2020 r. eksportowaæ do UE zielon± energiê elektryczn±, biometan (likwidowanym
ruroci±giem jamalskim) oraz biopaliwa ciekłe (biodiesel, bioetanol).
W ostatnim okresie wielokrotnie zajmowali¶my publicznie stanowisko, zwracaj±c uwagê na ¶cisł± zale¿no¶æ
wzrostu gospodarczego i dobrobytu Narodu od suwerenno¶ci gospodarczej i bezpieczeñstwa pañstwa, w tym
równie¿ bezpieczeñstwa energetycznego. Analizowali¶my ró¿ne scenariusze rozwoju Polski opracowane
przez niezale¿ne ¶rodowiska intelektualne, takie jak: Polskie Stowarzyszenie Morskie-Gospodarcze im.
Eugeniusza Kwiatkowskiego, Polskie Lobby Przemysłowe czy Instytut Badañ nad Gospodark± Rynkow±.
Przedstawiali¶my równie¿ własne propozycje, w których podkre¶lali¶my konieczno¶æ osi±gniêcia przez Polskê
rocznego przyrostu produktu krajowego brutto (PKB) na poziomie 7-10 proc., aby za 25-30 lat móc dorównaæ
w rozwoju gospodarczym pañstwom starej UE.
Dzi¶ nareszcie pojawia siê realna szansa na spełnienie tego projektu. Tak dynamicznego rozwoju
gospodarczego nikt siê nie spodziewał, a mógłby byæ on jeszcze wiêkszy, gdyby równie szybko, dziêki tzw.
planowi R. Kluski, zostały usuniête bariery prawne i biurokracja rodem z PRL.
Je¿eli przyjmiemy, ¿e aktualna koniunktura gospodarcza jest rezultatem nieingerencji polityków w
www.radiomaryja.pl
Strona 1/6
gospodarkê oraz wynikiem adaptacji i samoregulacji przedsiêbiorstw przy narastaj±cym fiskalizmie pañstwa,
to trzeba obiektywnie stwierdziæ, ¿e zaczyna siê wraz z deklarowan± i realizowan± gruntown± przebudow±
Polski cud gospodarczy IV Rzeczypospolitej!
Jego urzeczywistnieniu nale¿y maksymalnie pomóc przez wysiłek wszystkich patriotycznych i
pronarodowych sił oraz zlikwidowanie w pierwszej kolejno¶ci wszelkich hamulców i utrudnieñ w rozwoju
społeczno-gospodarczym pañstwa. Według opinii przedstawicieli rz±du i jego doradców, potrzeba na to
kilkunastu lat. To, naszym zdaniem, zbyt odległa perspektywa, nie do przyjêcia w sytuacji, gdy we¼miemy
pod uwagê własne mo¿liwo¶ci wykształconego i pracowitego Narodu oraz ogromne bogactwa przyrodnicze i
energetyczne pañstwa.
Warunki przyspieszenia rozwoju gospodarczego Polski
Jak wielokrotnie podkre¶lali¶my, warunkiem koniecznym do realizacji szeroko rozumianego programu
przełomu w gospodarce i energetyce jest:
- pilne opracowanie i przyjêcie przez parlament nowej strategii budowy IV Rzeczypospolitej, wykorzystuj±cej
w maksymalnym zakresie własne mo¿liwo¶ci: ludzkie (młode, wykształcone społeczeñstwo ¿±dne sukcesów i
nowych miejsc pracy), surowcowe (ogromne zasoby energetyczne kopalne i odnawialne) oraz materialne
(kapitał krajowy, UE oraz Polonii);
- zasadnicza zmiana polityki gospodarczej i energetycznej przez nakierowanie jej na nieskrêpowan±
przedsiêbiorczo¶æ i interes narodowy jako fundament wszystkich działañ pañstwa ze szczególnym
wykorzystaniem dotychczasowego polskiego dorobku naukowego i wiedzy ¶wiatowej. Zdecydowanie wiêksz±
rolê powinny mieæ niezale¿ne ¶rodowiska intelektualne w przygotowywaniu i podejmowaniu decyzji
gospodarczych, do których zaliczyæ nale¿y m.in. narodow± strategiê bezpieczeñstwa energetycznego.
Celem strategicznym i nadrzêdnym nowej polityki energetycznej IV Rzeczypospolitej winno byæ osi±gniêcie
do 2020 r. pełnego bezpieczeñstwa energetycznego, tzn. samowystarczalno¶ci energetycznej gmin, powiatów i
województw w całej Polsce w oparciu o własne zasoby energetyczne kopalne i odnawialne. Nale¿y wreszcie
odej¶æ od centralnego i odgórnego planowania - pozostało¶ci komunizmu, na rzecz lokalnej, samorz±dowej,
rozproszonej gospodarki i polityki energetycznej w ka¿dej gminie. Tylko na szczeblu silnej ekonomicznie
gminy, zwi±zku gmin i województw znaj±cych własne prawa i obowi±zki oraz zdolnych do tworzenia
własnych programów rozwoju społeczno-gospodarczego mo¿na realizowaæ dalekosiê¿n± politykê
pronarodow± pañstwa, w tym bezpieczeñstwa energetycznego i suwerenno¶ci ekonomicznej.
Jak niewydolna jest dotychczasowa struktura pañstwa i ograniczone mo¿liwo¶ci lokalnych samorz±dów w
realizacji np. polityki energetycznej ¶wiadczy fakt, i¿ na blisko 3 tys. gmin tylko kilka procent ma opracowane
www.radiomaryja.pl
Strona 2/6
ustawowe plany rozwoju gospodarki energetycznej i uciepłownienia, z których praktycznie tylko 1 proc.
uwzglêdnia w nich swoje odnawialne zasoby i ¼ródła energii. W takiej sytuacji planowany udział czystej
energii w bilansie kraju na poziomie 20 proc. do roku 2020 jest fikcj±. Gdyby prawidłowo ustawiæ piramidê
kompetencji zarz±dzania i finansowania w my¶l zasady, ¿e "pañstwo jest gmin± gmin", to w krótkim czasie
podobnie jak w Austrii mieliby¶my 70 proc. czystej energii w rocznym bilansie pañstwa, a nie 3 proc. jak
obecnie. Pozostaliby¶my krajem wolnym od energetyki atomowej, która jest nam niepotrzebna i tak naprawdê
nie rozwi±¿e naszych potrzeb energetycznych. Wrêcz przeciwnie - trwale zablokuje dynamiczny rozwój
oparty na wiedzy, czystych technologiach i własnych mo¿liwo¶ciach oraz ograniczy rozwój pañstwa i Narodu.
Polska nie mo¿e byæ wraz z Wêgrami głównymi hamulcowymi w Europie, blokuj±cymi rozwój czystych
technologii energetycznych (priorytetowych w UE) za pomoc± niezrozumiałych decyzji o powrocie do
budowy elektrowni atomowych.
Wrêcz przeciwnie - przyjmuj±c model skandynawski rozwoju pañstwa preferuj±cego wybrane najnowsze
dziedziny wiedzy, mogliby¶my byæ liderami postêpu, rozwoju nauki i nowych technologii energetycznych w
Europie, wykorzystuj±c własne ogromne zasoby kopalne oraz odnawialne.
Tak sformułowane strategiczne zadanie rz±du w obszarze energetyki i gospodarki u progu XXI wieku, bêd±ce
awangardow± czê¶ci± nowej ¶wiatowej i europejskiej strategii energetycznej przyjêt± ostatnio przez USA oraz
Niemcy a tak¿e naukowej strategii boloñskiej mo¿e skupiæ nowy szeroki elektorat młodych wykształconych
Polaków, pragn±cych pracowaæ w Polsce i dla Polski.
Konieczno¶æ zmian w polskiej energetyce
Bezwzglêdnie nale¿y nadal wspieraæ now± wiod±c± rolê własnego wêgla (karbochemia, czyste technologie,
otrzymywanie gazu i benzyn) oraz własnego gazu (zwiêkszenie wydobycia o 100 proc. do 2020 r.) w rozwoju
gospodarczym kraju, zmieniaj±c zasadniczo model i strukturê gospodarki paliwowo-energetycznej Polski.
Nale¿y wreszcie odej¶æ od kontynuowanego w polityce energetycznej pañstwa od czasów PRL modelu
rosyjskiego o nastêpuj±cej strukturze: wêgiel własny (likwidowany) + ropa rosyjska (prawie 100 proc.,
rosn±cy import) + gaz rosyjski (prawie 70 proc., rosn±cy import). Rozwijaæ natomiast nale¿y model polski o
strukturze ekorozwoju: wêgiel własny (rozwój wydobycia, wysokoprzetwarzany) + gaz własny (wzrost
wydobycia do 8 mld m sze¶æ. w 2020 r.) + geotermia płytka (pompy ciepła) i głêboka (redukcja importu gazu
o 50 proc., pełne pokrycie zapotrzebowania na ciepł± wodê w ogrzewnictwie, balneologii, rekreacji,
lecznictwie, sporcie) + biomasa (pełne pokrycie zapotrzebowania na metan przez produkcjê biometanu -
docelowo 10-15 mld m sze¶æ. rocznie z 3 mln hektarów polskiej ziemi w perspektywie mo¿liwo¶æ całkowitej
likwidacji importu gazu z Rosji) i biopaliwa ciekłe (biodiesel, bioetanol; redukcja importu ropy o 50 procent).
www.radiomaryja.pl
Strona 3/6
Kolejny raz stanowczo podkre¶lamy, i¿ Polska mo¿e i powinna byæ najpó¼niej do 2020 r. samowystarczalna
energetycznie w oparciu o własne zasoby kopalne i odnawialne.
Czas najwy¿szy poło¿yæ kres dezinformacji szerzonej przez niekompetentnych doradców, odrzuciæ fałszywe
twierdzenia niektórych przedstawicieli władzy, jakoby Polska nie mogła byæ w przyszło¶ci samowystarczalna
energetycznie, a wiêc zmuszona importowaæ no¶niki energii, a ten import musi byæ coraz wiêkszy i nie ma
innej drogi rozwoju dla polskiej energetyki.
Nic bardziej błêdnego! Polska ma olbrzymie zasoby wêgla. Potencjały biomasy, biopaliw i energii
geotermicznej przekraczaj± wielokrotnie nasze roczne zapotrzebowanie. Mo¿emy budowaæ biogazownie
(metan), agrorafinerie (biodiesel, bioetanol), jak równie¿ elektrociepłownie geotermalne. Koszt tych instalacji
o mocy cieplnej 10 MW, typowego projektu dla lokalnej, samowystarczalnej gospodarki energetycznej w
gminie posiadaj±cej 5-8 tys. mieszkañców, wynosi tyle, co budowa 1-3 km autostrady.
Nale¿y stworzyæ w Polsce takie same warunki prawne i finansowe jak w UE, aby energetyka geotermalna,
biomasy i biopaliwa, szczególnie predestynowane do wdra¿ania w naszych warunkach, stały siê nasz± szans± i
specjalno¶ci± miêdzynarodow±. Mo¿emy po 2020 r. byæ samowystarczalni energetycznie i eksportowaæ do
UE zielon± energiê elektryczn±, biometan (likwidowanym ruroci±giem jamalskim) oraz biopaliwa ciekłe
(biodiesel, bioetanol).
Im szybciej z otoczenia rz±du odejd± pseudoeksperci, doradcy i dyrektorzy departamentów o "opcji
wschodniej", tym szybciej osi±gniemy narodowe cele bezpieczeñstwa. Dywersyfikacja polskiej energetyki to
nie zamiana dostaw no¶ników energii z Rosji na dostawy rosyjskich paliw z Niemiec, to nie odległa w czasie
perspektywa dostaw z w±tpliwych ¼ródeł w Norwegii, Azji czy Afryce, ale intensywny rozwój i pilne
wykorzystanie własnych zasobów w kraju.
Wstrzymaæ błêdne decyzje
Skoro mamy własne zasoby wêgla na kilkaset lat aktualnego zapotrzebowania, gazu na przeszło 100 lat, a
ekologiczny metan z biomasy mo¿e w pełni pokryæ nasze potrzeby na gaz ziemny, to krajowa produkcja
biopaliw mo¿e zredukowaæ o połowê import ropy naftowej, natomiast zasoby geotermalne mog± w pełni
zabezpieczyæ nasze zapotrzebowanie na ciepło. Wiêc na co jeszcze parlament i rz±d czekaj±?
Jak przewidywali¶my dwa lata temu m.in. w publikacjach na łamach "Naszego Dziennika", w najbli¿szych
latach Rosja mo¿e wył±czyæ Polskê z grona głównych odbiorców swoich paliw i zlikwidowaæ ich przesył
tranzytowy przez Polskê. Poniewa¿ rz±d premiera J. Kaczyñskiego sprzeciwił siê wyprzeda¿y polskiej
energetyki wraz z ruroci±gami rosyjskim koncernom pañstwowym, mamy niekoñcz±cy siê serial
dyskryminacji w eksporcie do tego kraju miêsa, ¿ywno¶ci i kwiatów.
www.radiomaryja.pl
Strona 4/6
Rosja pragnie za wszelk± cenê ponownie uzale¿niæ od siebie nasz kraj, tak jakby nic siê w Europie w ostatnich
latach nie zmieniło. Wojna energetyczna trwa. Poniewa¿ UE nie chce mieæ wspólnej polityki energetycznej,
dlatego Rosja od lat "dzieli i rz±dzi", wykorzystuj±c no¶niki energii jako narzêdzie nacisku politycznego
wobec wielu pañstw. Spo¶ród krajów UE tylko Polska jest przeszkod± dla przywódców Kremla na drodze do
zjednoczenia energetycznego z Niemcami. Nowy wariant układu Ribbentrop-Mołotow zaczyna funkcjonowaæ.
Kolejnym jego etapem mo¿e byæ wspólna realizacja i budowa w Polsce elektrowni atomowej sfinansowanej
czê¶ciowo ze ¶rodków UE, a czê¶ciowo z naszych własnych. Podobna sytuacja panuje na Słowacji, gdzie taki
model praktycznej globalizacji słowackiej energetyki przygotowuj± jej dzisiejsi wła¶ciciele - włoski koncern
ENEL.
Je¿eli rz±d ju¿ zaakceptował taki wariant dalszej "prywatyzacji" i restrukturyzacji polskiej energetyki, to
podj±ł decyzjê w najwy¿szym stopniu zagra¿aj±c± naszej narodowej suwerenno¶ci i bezpieczeñstwu pañstwa.
Co zrobiæ w obronie własnej?
Skandaliczne warunki przyst±pienia Polski do UE, wynegocjowane w obszarze energetyki, dopuszczaj± od
1.07.2007 r. swobodny dostêp koncernów i kapitału zachodniego (tzw. zasada TPA) do naszego rynku energii
i usług. Pełne otwarcie tego rynku mo¿e doprowadziæ w krótkim czasie do całkowitego i wrogiego przejêcia
przez obce pañstwa strategicznego obszaru, bêd±cego domen± wył±cznej dominacji pañstw narodowych w ich
energetyce. Stanie siê tak za spraw± pañstwowych firm ze Wschodu lub Zachodu, które w wyniku
porozumienia miêdzy sob± szybko doprowadz± do rozbioru energetycznego Polski i utraty naszej
suwerenno¶ci, a nie zapowiadanej budowy IV Rzeczypospolitej.
Do tego dopu¶ciæ nie wolno. Dlatego te¿ kolejny raz publicznie zwracamy na to uwagê i przed tym
przestrzegamy. Utraconej wolno¶ci gospodarczej i energetycznej - ju¿ tak łatwo siê nie odzyska. Wschodnie i
zachodnie koncerny czekaj± w kolejce na ten dogodny moment i odpowiednie rezultaty działañ kolejnych ekip
rz±dowych. Cel maj± jeden - przej±æ za bezcen energetyczny krwiobieg gospodarki pañstwa, podobnie jak to
ju¿ inni uczynili z polskim sektorem bankowo¶ci. A jak potwierdza nasza współczesna historia, w ka¿dym
systemie i w ka¿dym czasie znajd± siê ludzie, którzy pójd± na współpracê z ka¿dym, kto da wiêcej pieniêdzy.
Podsumowuj±c, Polska w swoim własnym interesie nie powinna otwieraæ tak długo rynku energii dla
koncernów zagranicznych, jak długo nie nast±pi rzeczywista dywersyfikacja dostaw no¶ników energii przez
zagwarantowanie sobie maksymalnej samowystarczalno¶ci energetycznej.
Dopiero potem mo¿na otworzyæ strategiczny rynek energii w Polsce dla zagranicznej konkurencji. W
przeciwnym razie, polska energetyka a wraz z ni± polskie górnictwo wêgla, ropy naftowej, gazu ziemnego i
geotermii - zostan± wrogo przejête przez pañstwowe koncerny rosyjskie (Gazprom), niemieckie (E.ON.,
EWE, VNG, Ruhrgas), francuskie (EdF, Gas de France), szwedzkie (Vattenfall) czy holenderskie (Gasunie).
www.radiomaryja.pl
Strona 5/6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin