Metody pracy i terapia dzieci z zespołem ADHD.doc

(49 KB) Pobierz
Funkcjonowanie dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi w szkole masowej – studium

2

 

Metody pracy i terapia dzieci z zespołem ADHD

 

Podstawowym zadaniem współczesnej szkoły jest między innymi zapewnienie wszystkim dzieciom harmonijnego i wszechstronnego rozwoju pod względem poznawczym i wychowawczym. Jednak w każdej populacji szkolnej istnieje określony procent uczniów, którzy nie poddają się standardowym, prowadzonym przez nauczycieli zabiegom dydaktyczno-
-wychowawczym.

Mimo wielu starań uczniowie ci nie potrafią w określonym czasie przyswoić sobie wiadomości i umiejętności przewidywanych w programie nauczania, a ich zachowanie znacznie odbiega od przyjętych norm społecznego współżycia. W efekcie końcowym doprowadza to do narastających niepowodzeń szkolnych.

Jako jedną z przyczyn tego zjawiska wymienia się nadpobudliwość psychoruchową.

Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami koncentracji uwagi to poważna dysfunkcja rozwojowa, a nie efekt złego zachowania. Problem ten dotyka dzieci, mające rozwój intelektualny w granicach normy lub powyżej przeciętnej, przy obniżonej w stosunku do ich wieku koncentracji i utrzymaniu uwagi na wykonywanych czynnościach.

 

Bardzo ważnym czynnikiem, który decyduje o funkcjonowaniu dziecka z ADHD, jest szkoła. Im bardziej jest karząca i odrzucająca, im więcej negatywnych komunikatów (piętnowanie, wyśmiewanie) dają nauczyciele, tym gorsze jest funkcjonowanie dziecka z ADHD. Aby takie sytuacje nie miały miejsca, podstawową sprawą jest posiadanie przez nauczyciela wiedzy na temat cech charakterystycznych dziecka z ADHD oraz zastosowanie tzw. „opcji ułatwienia”, czyli dostosowania sposobu nauczania i przekazywania informacji oraz wychowania do realnych jego możliwości. Istotną sprawą jest zrozumienie dziecka i zaakceptowanie pewnej jego niemożności. Dziecku natomiast należy pomóc zaakceptować swoją słabość i nauczyć je z nią żyć bez utraty poczucia własnej wartości. Trzeba mu pomóc tak, by mogło polegać na własnych siłach. Jego wysiłki powinny być wyżej oceniane niż faktyczne osiągnięcia. Dzieci z ADHD otoczone troskliwą opieką rodziców i nauczycieli, mające zapewnioną pomoc lekarza psychiatry, mają szansę zdobyć wykształcenie odpowiadające ich możliwościom intelektualnym i ciekawy zawód.

Dziecko z ADHD potrzebuje spójnych reguł, dokładnego planowania tego, co ma robić, jasnych oczekiwań ze strony dorosłych, a także egzekwowania konsekwencji swoich zachowań.

Szkoła jest środowiskiem, w którym dziecku stawia się mnóstwo bardzo trudnych zadań. Aby mogło im podołać, należy opracować
i zastosować odpowiednie metody przekazywania wiedzy oraz metody wychowawcze, które będą dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Powinni korzystać z nich również jego rodzice.

 

Główne zasady pracy z dzieckiem nadpobudliwym to:

1.     Konsekwencja w postępowaniu, stawianie jasnych granic, co dziecku wolno, a czego nie.

2.     Wyznaczanie niezbyt odległych celów działania i określanie sposobów ich realizacji.

3.     Systematyczne przyzwyczajanie dziecka do finalizowania każdego rozpoczętego zadania.

4.     Stała kontrola i przypominanie o obowiązkach oraz pomoc w ich realizacji.

 

 

 

W przypadku niewłaściwego zachowania reakcja powinna być:

1.     Szybka – czyli natychmiast po przewinieniu.

2.     Skuteczna – czyli doprowadzona do końca.

3.     Sprawiedliwa– waga kary powinna być adekwatna do przewinienia.

4.     Słuszna – kara powinna być adekwatna do przewinienia.

5.     „Sympatyczna” – dziecko ma mieć poczucie, że jest lubiane.

6.     Słowna – bezwzględnie należy wystrzegać się kar cielesnych.

 

Propozycje do wykorzystania podczas lekcji dla nauczycieli, mających
w klasie uczniów z ADHD:

1.     Organizacja pracy nauczyciela: ustawienie ławki dziecka blisko nauczyciela, w pewnym oddaleniu od innych dzieci, z dala od okna
i drzwi. Ułatwia to nauczycielowi stałą kontrolę dziecka, pozwala na częsty kontakt – dodatkowe instrukcje, ogranicza rozpraszanie uwagi dziecka.

2.     Poprawianie umiejętności organizacyjnych dziecka:

-         ustalenie jasnych reguł pracy w klasie (podczas lekcji siedzimy na miejscu, pracujemy nad swoim zadaniem, mówi tylko jedna osoba),

-         ustanowienie rutynowych czynności porządkujących
i przygotowujących do pracy,

-         sporządzenie jasnego planu zajęć lekcyjnych,

-         kontrolowanie, czy dziecko wszystko zanotowało, łącznie z pracą domową,

-         kontrolowanie miejsca pracy dziecka.

 

 

 

 

3.     Pobudzanie uwagi dziecka:

-         przekazywanie nauczanych treści i zadań krótko
i zwięźle, w małych dawkach, aby wykorzystać krótki czas skupienia uwagi dziecka,

-         przestrzeganie przez dziecko limitu czasu przeznaczonego na dane zadanie,

-         dokonywanie bieżącej kontroli pracy,

-         dzielenie materiału na części, zadawanie mniejszej ilości zadań domowych,

-         utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem,

-         wyróżnianie najważniejszych zagadnień, np. podkreślanie ich na kolorowo,

-         urozmaicanie zadań i przygotowywanie ich w sposób interesujący dla ucznia, korzystanie z ilustracji i materiałów, które dziecko może dotknąć i manipulować nimi,

-         proponowanie aktywności, która wymaga zaangażowania ucznia,

-         w razie potrzeby robienie kilkuminutowych przerw.

4.     Poprawianie zdolności słuchania:

-         przygotowanie krótkich instrukcji, złożonych z prostych zadań,

-         w razie potrzeby powtarzanie przez nauczyciela instrukcji,

-         nakłanianie dziecka do powtarzania poleceń po ich usłyszeniu,

-         informowanie o tym, że komunikuje się mu najważniejsze wiadomości,

-         korzystanie z pomocy wizualnych.

5.     Stwarzanie dziecku podczas lekcji naturalnej możliwości odreagowania ruchowego (podlanie kwiatów, starcie tablicy).

6.     Nagradzanie za każde, nawet najmniejsze osiągnięcie.

7.     Komunikowanie się z rodzicami dziecka w celu przekazania informacji dotyczących przygotowania go do zajęć oraz sprawdzianów wiadomości ustnych i pisemnych.

 

Najlepsze efekty daje działanie wielokierunkowe, połączone ze szczególnym uwzględnieniem poradnictwa rodzinnego, treningu umiejętności rodzicielskich i terapii dziecka.

 

Działanie to powinno obejmować:

1.     Diagnozę – cała terapia rozpoczyna się od rozpoznania zaburzenia.

2.     Edukację – dokładne poznanie, czym jest ADHD, pozwala lepiej zrozumieć, jak wpływa na całokształt życia i jakie należy podjąć działania.

3.     Strukturalizację – polega na wprowadzeniu zewnętrznej dyscypliny oraz kontroli osób z ADHD. Pomocne są tu: terminarze, codzienne dokładne plany, ustalenie celów, spisy rzeczy do zrobienia, czyli te wszystkie działania, które pomogą ograniczyć chaos wewnętrzny
w życiu osób z ADHD.

4.     Trening, który może być połączony z psychoterapią. Dobrze jest, gdy osoba z ADHD ma swojego „trenera”, czyli kogoś, kto daje wskazówki, podtrzymuje na duchu, przypomina i pomaga kontynuować rozpoczęte zadania. Terapia jest wskazana, jeśli zaburzeniu towarzyszy depresja i problemy z samooceną.

5.     Leczenie farmakologiczne – leki pozwalają się skupić, zmniejszają poczucie chaosu i niepokoju. Wpływają na przywrócenie równowagi
w stężeniu neuroprzekaźników, której brak w ośrodkach mózgu odpowiadających za regulację uwagi, kontrolę popędu i nastroju. Przynoszą ulgę, a właściwie używane i dobrane są bezpieczne. Leki stosowane w leczeniu ADHD mogą wyraźnie pomóc, ale nie likwidują przyczyn zaburzenia.

Dziecko z nasilonym zespołem nadpobudliwości wymaga specjalnych warunków edukacyjnych, którym szkoła masowa nie zawsze jest w stanie sprostać. Powinno znajdować się w spokojnym, mało licznym zespole klasowym, co daje szansę na poprawne jego funkcjonowanie.

Najwłaściwsze są klasy integracyjne, do których zdecydowanie taki uczeń powinien uczęszczać. Jest to klasa mało liczna, z pedagogiem wspomagającym.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach można ubiegać się
o przyznanie dziecku dodatkowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub nauczania indywidualnego na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 11 z 2003 r., poz.114).

Jeżeli dziecko mimo wielu wysiłków nie poddaje się normalnemu sposobowi wychowania i ani rodzice, ani nauczyciel czy lekarz nie są
w stanie mu pomóc, wtedy niezbędna jest terapia w węższym znaczeniu.

Terapię należy wybrać zgodnie z jej przeznaczeniem, a powinien tego dokonać doświadczony specjalista (pediatra, psychiatra), który uwzględni specyficzne potrzeby dziecka oraz jego osobowość.

Nauczyciel, który zrozumie i zaakceptuje dziecko z zespołem ADHD, zauważy i będzie rozwijał jego mocne strony, udzieli mu wsparcia i fachowej pomocy, zapobiegnie komplikacjom, jakie niesie za sobą to zaburzenie. Doprowadzi do tego, że dziecko ukończy szkołę bez przekonania, że jest bezwartościowe.

To, jak pracowało się z dzieckiem, decyduje, czy choroba pozostawi ślady na całe życie.

Opracowała Małgorzata Kłosek

BIBLIOGRAFIA

 

1.     Hallowell E. M., Ratey J.: W świecie ADHD. Poznań 2004

2.     Opolska T., Potempska E.: Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań. Warszawa 1998

3.     Prekop J., Schweizer Ch.: Niespokojne dzieci. Poradnik dla zaniepokojonych rodziców. Poznań 1997

4.     Wolańczyk T.: Pociągi nie będą czekać. [w:] Życie szkoły 10/2003

5.     Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M.: Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko co chcielibyście wiedzieć. Lublin 1999

6.     Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Pisula A.: Propozycje do wprowadzenia w klasie, w której są nadpobudliwi psychoruchowo uczniowie. www.scholaris.pl

7.     Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Pisula A.: Zmiany sposobu nauczania dzieci z ADHD. www.scholaris.pl

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin