Wizerunek Wrocławia.pdf

(3588 KB) Pobierz
210223023 UNPDF
210223023.001.png
Eugeniusz Bagiński
Łukasz Damurski
Wizerunek Wrocławia
Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
Wrocław 2009
210223023.002.png
Recenzent
Zuzanna BORCZ
Opracowanie redakcyjne i korekta
Anna MIECZNIKOWSKA
Projekt okładki
Łukasz DAMURSKI
Autorzy rozdziałów
Eugeniusz BAGIŃSKI: Od autorów (współautor), rozdz. 1, 2 (współautor), 6
Łukasz DAMURSKI: Od autorów (współautor), rozdz. 2 (współautor), 3, 4, 5
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki, zarówno w całości,
jak i we fragmentach, nie może być reprodukowana w sposób elektroniczny,
fotograficzny i inny bez zgody wydawcy i właścicieli praw autorskich.
© Copyright by Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2009
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
http://www.oficyna.pwr.wroc.pl;
e-mail: oficwyd@pwr.wroc.pl
ISBN 978-83-7493-464-0
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Wrocławskiej. Zam. nr 367/2009.
Spis treści
Od autorów (E. Bagiński, Ł. Damurski) .............................................................................................
5
1. Wprowadzenie do książki (E. Bagiński) .......................................................................................
9
1.1.
Wstępne wyjaśnienia ........................................................................................................
9
1.2.
Wprowadzenie i zarys tematu ..........................................................................................
9
1.3.
Zakres badań ....................................................................................................................
11
1.4.
Miasto jako przedmiot badań (na podstawie Wrocławia) .................................................
11
1.5.
Wizerunek Wrocławia (analiza pojęcia) ...........................................................................
14
1.6.
Wrocław – konstatacje i hipotezy .....................................................................................
18
1.7.
Wrocław w regionie (województwo dolnośląskie) ...........................................................
22
1.8.
Wrocław na tle kraju ........................................................................................................
23
1.9.
Wrocław w Europie ..........................................................................................................
24
1.10. Podsumowanie rozdziału ..................................................................................................
24
2. Metoda badań (E. Bagiński, Ł. Damurski) ...................................................................................
27
2.1.
Ankieta internetowa .........................................................................................................
27
2.1.1. Dobór próby przyjętej do badań ...........................................................................
28
2.1.2. Formularz ankiety ................................................................................................
30
2.1.3. Sposób liczenia odpowiedzi .................................................................................
30
2.2.
Ankieta przeprowadzona za pośrednictwem szkół podstawowych ..................................
31
2.2.1. Dobór próby przyjętej do badań ..........................................................................
31
2.2.2. Formularz ankiety ................................................................................................
34
2.2.3. Sposób liczenia odpowiedzi .................................................................................
34
3. Wizerunek Wrocławia w opinii mieszkańców (Ł. Damurski) ......................................................
35
3.1.
Charakterystyka próby przyjętej do badań .......................................................................
35
3.2.
Deklarowana znajomość miasta .......................................................................................
39
3.3.
Wrocław lubiany i nielubiany ..........................................................................................
44
3.4.
Skojarzenia związane z Wrocławiem ...............................................................................
48
3.5.
Wrocław w kilku słowach ................................................................................................
52
3.6.
Szczególne cechy Wrocławia ...........................................................................................
56
3.7.
Miejsca charakterystyczne ...............................................................................................
60
3.8.
Podobające się i niepodobające miejsca w mieście ..........................................................
63
3.9.
Atrakcyjność Wrocławia ..................................................................................................
71
3.10. Najpilniejsze zmiany w mieście .......................................................................................
72
3.11. Respondenci zainteresowani wynikami ankiety ...............................................................
75
3.12. Zmiany w wizerunku Wrocławia w latach 1997–2007 ....................................................
76
3.12.1. Miejsca najbardziej podobające się ..................................................................
77
3.12.2. Miejsca najbardziej niepodobające się ..............................................................
78
4
3.12.3. Najpilniejsze sprawy dla miasta ........................................................................ 80
3.12.4. Wnioski ............................................................................................................ 81
3.13. Podsumowanie: wizerunek Wrocławia w opinii mieszkańców ........................................ 82
4. Wizerunek Wrocławia w opinii osób spoza miasta (Ł. Damurski) ............................................... 85
4.1. Charakterystyka próby przyjętej do badań ....................................................................... 85
4.2. Deklarowana znajomość miasta ....................................................................................... 89
4.3. Wrocław lubiany i nielubiany .......................................................................................... 92
4.4. Skojarzenia związane z Wrocławiem ............................................................................... 95
4.5. Wrocław w kilku słowach ................................................................................................ 98
4.6. Szczególne cechy Wrocławia ........................................................................................... 101
4.7. Miejsca charakterystyczne ............................................................................................... 103
4.8. Podobające się i niepodobające miejsca w mieście .......................................................... 106
4.9. Atrakcyjność Wrocławia .................................................................................................. 109
4.10. Najpilniejsze zmiany w mieście ....................................................................................... 111
4.11. Respondenci zainteresowani wynikami ankiety internetowej .......................................... 113
4.12. Podsumowanie: wizerunek Wrocławia w opinii osób z zewnątrz .................................... 113
5. Wnioski z badań (Ł. Damurski) .................................................................................................... 115
5.1. Zarys rozważań nad tożsamością Wrocławia ................................................................... 115
5.2. Wnioski ............................................................................................................................ 118
5.3. Zastosowanie ankiety internetowej w badaniach opinii o mieście ................................... 119
5.4. Propozycje dalszych badań .............................................................................................. 120
6. Konkluzje (E. Bagiński) ............................................................................................................... 121
Bibliografia ......................................................................................................................................... 125
Dokumentacja fotograficzna ............................................................................................................... 129
Formularze ankiet ............................................................................................................................... 135
Zgłoś jeśli naruszono regulamin