ZABAWY-I-GRY-RUCHOWE-Sławomir-Owczarek-Marian-Bondarowicz-1998r.pdf

(2283 KB) Pobierz
459578557 UNPDF
Sławomir Owczarek Marian Bondarowicz
Wydanie drugie
WARSZAWA 1998
WYDAWNICTWA
SZKOLNE
I PEDAGOGICZNE
459578557.009.png 459578557.010.png
Spis treści
1. Wstęp
5
2. Rola, organizacja i prowadzenie zabawy ruchowej w zajęciach korekcyjnych
7
2.1. Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej
7
2.2. Organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej
9
2.3. Pozycje wyjściowe i sposoby poruszania się w zabawach i grach ruchowych
13
2.3.1. Pozycje wyjściowe i końcowe
13
2.3.2. Sposoby poruszania się
21
3. Plecy okrągłe
26
3.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
26
3.2. Zabawy dla dzieci młodszych
29
3.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
29
3.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
43
3.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
65
3.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
65
3.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
76
3.3.3. Gry ruchowe
85
4. Boczne skrzywienie kręgosłupa (skolioza)
107
4.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
107
4.2. Zabawy dla dzieci młodszych
109
4.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
109
4.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
118
4.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
128
4.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
128
4.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
138
4.3.3. Gry ruchowe
150
5. Plecy wklęsłe
169
5.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
169
5.2. Zabawy dla dzieci młodszych
171
5.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
171
5.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
177
5.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
182
5.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
182
5.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
187
5.3.3. Gry ruchowe
191
6. Płaskostopie
204
6.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
204
6.2. Zabawy dla dzieci młodszych
206
6.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
206
6.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
211
6.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
218
6.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
218
6.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
223
6.3.3. Gry ruchowe
229
7. Bibliografia
243
8. Wykaz wszystkich zabaw i gier opisanych w podręczniku z zaznaczeniem
wskazań i przeciwskazań dla korekcji poszczególnych wad postawy
244
459578557.011.png 459578557.012.png 459578557.001.png 459578557.002.png 459578557.003.png 459578557.004.png 459578557.005.png 459578557.006.png 459578557.007.png 459578557.008.png
1. WSTĘP
śnienia, dystonii mięśniowej 1 ) oraz nieprawidłowego nawyku w utrzymaniu postawy ciała.
Dzieci te wymagają dodatkowej dawki ruchu - ruchu korekcyjnego. Aby zachęcić je do
ćwiczeń, stworzyć dodatkową motywację, należy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej sto­
sować w jak największym stopniu najwłaściwszą dla tego wieku formę zajęć, jaką są zabawy
i gry ruchowe. W dostępnej literaturze przedmiotu dominują ćwiczenia w formie ścisłej -
odpowiedniejsze dla dzieci starszych i młodzieży, a formy zabawowe są potraktowane
marginesowo.
• Nie wszystkie zabawy i gry ruchowe stosowane w wychowaniu fizycznym można
wykorzystać w gimnastyce korekcyjnej. Specyfika korekty wy stwarza pewne wymagania
co do pozycji, sposobu poruszania się, unikania ruchów niepożądanych czy wręcz szkodli­
wych dla danej wady itp. Dlatego może się zdarzyć, że nawet nauczyciel znający bardzo
wiele zabaw i gier może mieć uzasadnione wątpliwości czy należy je wykorzystać w zaję­
ciach gimnastyki korekcyjnej, może mieć trudności w ocenie ich wartości korekcyjnych.
• Potrzebę takiego opracowania zabaw i gier ruchowych zgłaszali nauczyciele i in­
struktorzy gimnastyki korekcyjnej w czasie wielu hospitacji, szkoleń, kursów i spotkań
metodycznych.
Podręcznik ten jest plonem wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu gimnastyki
korekcyjnej z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Przy tworzeniu go wykorzysta­
liśmy zarówno własne pomysły, jak i dostępne w literaturze zabawy i gry ruchowe oraz
zmodyfikowaliśmy pod kątem potrzeb gimnastyki korekcyjnej znane z wychowania fizycz­
nego zabawy i gry ruchowe, wprowadzając niezbędne zmiany.
W korygowaniu wad postawy najważniejsze jest dokładne, precyzyjne wykonanie
ruchu i egzekwowanie w czasie trwania zabawy lub gry poprawnej, skorygowanej postawy.
Dlatego w zabawach i grach stosowanych w gimnastyce korekcyjnej elementem decydują­
cym o zwycięstwie lub przegranej jest dokładność wykonania zadań korekcyjnych. W zaba­
wie czy grze, nawet prowadzonej w formie wyścigu, nie musi wygrać dziecko czy zespół,
który szybciej dobiegnie do mety. O zwycięstwie decyduje zawsze w pierwszej kolejności
poprawne korekcyjnie wykonanie zadania, a szybkość wykonania jest sprawą drugorzędną.
Ze względów metodycznych i organizacyjnych dokonaliśmy podziału w opisie za­
baw i gier ruchowych na dwie grupy wiekowe:
- dzieci młodsze (wiek 4-7 lat),
- dzieci starsze (od 8 roku życia),
oraz, ze względu na liczebność uczestników zajęć, na zabawy i gry dla kilku uczestników
i dla większej liczebnie grupy.
) W książce stosujemy powszechnie używane w korcktywie terminy (np. dystonia, elongacja, hiperko-
rekcja itp.). Czytelników, dla których słowa te brzmią obco, odsyłamy do literatury podanej na końcu podręcznika.
Książka, którą oddajemy do Państwa rąk, jest zbiorem zabaw i gier ruchowych moż­
liwych do zastosowania w korygowaniu wad postawy. Na jej powstanie złożyło się kilka
powodów.
• Gimnastyka korekcyjna jest kierowana głównie do dzieci młodszych z wadami
nie wymagającymi jeszcze postępowania rehabilitacyjnego. Są to dzieci z przedszkoli
i młodszych klas szkoły podstawowej, u których wady postawy są wynikiem słabego umię­
1
Zebrane w podręczniku zabawy i gry ruchowe obejmują korekcję czterech najczę­
ściej występujących wad postawy:
- pleców okrągłych,
- bocznych skrzywień kręgosłupa (skolioz),
- pleców wklęsłych,
- płaskostopia.
Większość przedstawionych zabaw i gier ruchowych może być stosowana w korekcji
wszystkich wad postawy. Umieszczenie konkretnej zabawy czy gry w danym rozdziale
spowodowane zostało jej najbardziej korekcyjnym, naszym zdaniem, oddziaływaniem -
na tę właśnie wadę postawy. Przy każdej zabawie i grze podajemy jej oddziaływanie korek­
cyjne oraz ewentualne przeciwwskazania. Prowadzący gimnastykę korekcyjną na ich pod­
stawie może ocenić, przy których wadach postawy można daną zabawę lub grę stosować,
a przy których nie.
Na końcu książki umieściliśmy wykaz wszystkich opisanych zabaw i gier ruchowych
z zaznaczeniem ich przydatności w korygowaniu określonych wad postawy jako szczególnie
wskazaną, wskazaną, nieszkodliwą (obojętna pod względem korekcyjnym) i przeciwwska­
zaną. Ma to stanowić ułatwienie dla nauczycieli, nie będących specjalistami gimnastyki
korekcyjnej oraz rodziców.
Podręcznik adresowany jest głównie do:
• nauczycieli prowadzących zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
• instruktorów gimnastyki korekcyjnej,
• nauczycieli wychowania fizycznego, którzy będą mogli stosować wybrane zaba­
wy i gry ruchowe na lekcjach wychowania fizycznego,
• studentów wydziałów wychowania fizycznego,
• studentów wydziałów rehabilitacji ruchowej.
Chcielibyśmy, aby z naszego podręcznika korzystali również ci, którzy prowadzą
zajęcia wychowania fizycznego z dziećmi w przedszkolach i młodszych klasach szkół
podstawowych - tzn. przedszkolanki i nauczyciele nauczania początkowego. Być może
niektóre z przedstawionych zabaw i gier wykorzystają rodzice w zabawach ze swoimi dziećmi.
Mamy nadzieję, że nasze opracowanie pomoże w prowadzeniu zajęć korekcyjnych
łączących w sobie zarówno elementy korekcji wad postawy, jak i zabawy ruchowej, które
spowodują, że dzieci będą nie tylko wyprostowane, ale i zadowolone.
Autorzy
2. ROLA, ORGANIZACJA
I PROWADZENIE ZABAWY
RUCHOWEJ W ZAJĘCIACH
KOREKCYJNYCH
2.1. Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce
korekcyjnej
Pojęcia zabawy i gry ruchowej, w odróżnieniu od gimnastyki korekcyjnej, które jest
Państwu znane, wymagają wyjaśnień.
Zabawa ruchowa jest prostą, nieskomplikowaną formą ruchu opartą na podstawo­
wych ruchach motorycznych człowieka, jak: chód, bieg, skok, czworakowanie, pełzanie,
rzucanie itp. Polega na rywalizacji indywidualnej - kto ładniej, kto dokładniej wykonał
zadanie, kto szybciej, kto dalej, wyżej skoczył, rzucił itp. Przepisy zabawy są proste i nie­
skomplikowane.
Gra ruchowa jest wyższą formą zabawy ruchowej, zróżnicowaną pod względem trud­
ności formą ruchu, w której biorą udział drużyny (zespoły) rywalizujące ze sobą
o zwycięstwo.
Podstawową różnicą między zabawą a grą ruchową jest element rywalizacji;
w zabawie - indywidualny, w grze - zespołowy.
Zabawy i gry ruchowe są bardzo lubianą przez dzieci formą zajęć ruchowych. Wy­
nika to z ich różnorodności, swobody działania, prostoty ruchów, możliwości wyboru
rozwiązań i sprawdzenia się z rówieśnikami. Zabawy i gry ruchowe są atrakcyjną formą
ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych, także dla młodzieży i dorosłych. Zwłaszcza dla
dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym powinny one być podstawo­
wym środkiem realizacji zadań wychowania fizycznego.
Także w profilaktyce i korekcji wad postawy zabawy i gry ruchowe mogą i powinny
zająć należne sobie, szczególne miejsce.
Korekcja wad postawy jest procesem długotrwałym, w którym obok oddziaływania
na układ mięśniowy (likwidacja dystonii mięśniowej) musimy doprowadzić do zmiany na­
wyku postawy z wadliwej na prawidłową, skorygowaną. Proces ten trwa z reguły
kilka lat.
Prowadzenie zajęć w formie ścisłej, zwłaszcza w grupach dzieci młodszych, powo­
duje szybkie znużenie, zmęczenie i brak zainteresowań korektywą. Zajęcia gimnastyki
korektywnej stają się wtedy ciężkim, narzuconym przez dorosłych obowiązkiem. Poza tym
prowadzenie zajęć w formie ścisłej powoduje po pewnym czasie ograniczenie się do okre­
ślonego zestawu ćwiczeń, które po roku czy dwóch latach dziecko zna niemal na pamięć.
Gdy utrzymywanie się wady postawy zmusza dziecko do uczestnictwa w zajęciach gimna-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin