ZABAWY-I-GRY-RUCHOWE-Sławomir-Owczarek-Marian-Bondarowicz-1998r.pdf
(
2283 KB
)
Pobierz
459578557 UNPDF
Sławomir Owczarek Marian Bondarowicz
Wydanie drugie
WARSZAWA 1998
WYDAWNICTWA
SZKOLNE
I PEDAGOGICZNE
Spis treści
1. Wstęp
5
2. Rola, organizacja i prowadzenie zabawy ruchowej w zajęciach korekcyjnych
7
2.1. Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej
7
2.2. Organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej w zajęciach gimnastyki korekcyjnej
9
2.3. Pozycje wyjściowe i sposoby poruszania się w zabawach i grach ruchowych
13
2.3.1. Pozycje wyjściowe i końcowe
13
2.3.2. Sposoby poruszania się
21
3. Plecy okrągłe
26
3.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
26
3.2. Zabawy dla dzieci młodszych
29
3.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
29
3.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
43
3.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
65
3.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
65
3.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
76
3.3.3. Gry ruchowe
85
4. Boczne skrzywienie kręgosłupa (skolioza)
107
4.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
107
4.2. Zabawy dla dzieci młodszych
109
4.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
109
4.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
118
4.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
128
4.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
128
4.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
138
4.3.3. Gry ruchowe
150
5. Plecy wklęsłe
169
5.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
169
5.2. Zabawy dla dzieci młodszych
171
5.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
171
5.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
177
5.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
182
5.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
182
5.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
187
5.3.3. Gry ruchowe
191
6. Płaskostopie
204
6.1. Opis wady i schemat postępowania korekcyjnego
204
6.2. Zabawy dla dzieci młodszych
206
6.2.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
206
6.2.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
211
6.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
218
6.3.1. Zabawy ruchowe w grupie kilkuosobowej
218
6.3.2. Zabawy ruchowe w większym zespole
223
6.3.3. Gry ruchowe
229
7. Bibliografia
243
8. Wykaz wszystkich zabaw i gier opisanych w podręczniku z zaznaczeniem
wskazań i przeciwskazań dla korekcji poszczególnych wad postawy
244
1. WSTĘP
śnienia, dystonii mięśniowej
1
)
oraz nieprawidłowego nawyku w utrzymaniu postawy ciała.
Dzieci te wymagają dodatkowej dawki ruchu - ruchu korekcyjnego. Aby zachęcić je do
ćwiczeń, stworzyć dodatkową motywację, należy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej sto
sować w jak największym stopniu najwłaściwszą dla tego wieku formę zajęć, jaką są zabawy
i gry ruchowe. W dostępnej literaturze przedmiotu dominują ćwiczenia w formie ścisłej -
odpowiedniejsze dla dzieci starszych i młodzieży, a formy zabawowe są potraktowane
marginesowo.
• Nie wszystkie zabawy i gry ruchowe stosowane w wychowaniu fizycznym można
wykorzystać w gimnastyce korekcyjnej. Specyfika korekty wy stwarza pewne wymagania
co do pozycji, sposobu poruszania się, unikania ruchów niepożądanych czy wręcz szkodli
wych dla danej wady itp. Dlatego może się zdarzyć, że nawet nauczyciel znający bardzo
wiele zabaw i gier może mieć uzasadnione wątpliwości czy należy je wykorzystać w zaję
ciach gimnastyki korekcyjnej, może mieć trudności w ocenie ich wartości korekcyjnych.
• Potrzebę takiego opracowania zabaw i gier ruchowych zgłaszali nauczyciele i in
struktorzy gimnastyki korekcyjnej w czasie wielu hospitacji, szkoleń, kursów i spotkań
metodycznych.
Podręcznik ten jest plonem wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu gimnastyki
korekcyjnej z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Przy tworzeniu go wykorzysta
liśmy zarówno własne pomysły, jak i dostępne w literaturze zabawy i gry ruchowe oraz
zmodyfikowaliśmy pod kątem potrzeb gimnastyki korekcyjnej znane z wychowania fizycz
nego zabawy i gry ruchowe, wprowadzając niezbędne zmiany.
W korygowaniu wad postawy najważniejsze jest dokładne, precyzyjne wykonanie
ruchu i egzekwowanie w czasie trwania zabawy lub gry poprawnej, skorygowanej postawy.
Dlatego w zabawach i grach stosowanych w gimnastyce korekcyjnej elementem decydują
cym o zwycięstwie lub przegranej jest dokładność wykonania zadań korekcyjnych. W zaba
wie czy grze, nawet prowadzonej w formie wyścigu, nie musi wygrać dziecko czy zespół,
który szybciej dobiegnie do mety. O zwycięstwie decyduje zawsze w pierwszej kolejności
poprawne korekcyjnie wykonanie zadania, a szybkość wykonania jest sprawą drugorzędną.
Ze względów metodycznych i organizacyjnych dokonaliśmy podziału w opisie za
baw i gier ruchowych na dwie grupy wiekowe:
- dzieci młodsze (wiek 4-7 lat),
- dzieci starsze (od 8 roku życia),
oraz, ze względu na liczebność uczestników zajęć, na zabawy i gry dla kilku uczestników
i dla większej liczebnie grupy.
)
W książce stosujemy powszechnie używane w korcktywie terminy (np. dystonia, elongacja, hiperko-
rekcja itp.). Czytelników, dla których słowa te brzmią obco, odsyłamy do literatury podanej na końcu podręcznika.
Książka, którą oddajemy do Państwa rąk, jest zbiorem zabaw i gier ruchowych moż
liwych do zastosowania w korygowaniu wad postawy. Na jej powstanie złożyło się kilka
powodów.
• Gimnastyka korekcyjna jest kierowana głównie do dzieci młodszych z wadami
nie wymagającymi jeszcze postępowania rehabilitacyjnego. Są to dzieci z przedszkoli
i młodszych klas szkoły podstawowej, u których wady postawy są wynikiem słabego umię
1
Zebrane w podręczniku zabawy i gry ruchowe obejmują korekcję czterech najczę
ściej występujących wad postawy:
- pleców okrągłych,
- bocznych skrzywień kręgosłupa (skolioz),
- pleców wklęsłych,
- płaskostopia.
Większość przedstawionych zabaw i gier ruchowych może być stosowana w korekcji
wszystkich wad postawy. Umieszczenie konkretnej zabawy czy gry w danym rozdziale
spowodowane zostało jej najbardziej korekcyjnym, naszym zdaniem, oddziaływaniem -
na tę właśnie wadę postawy. Przy każdej zabawie i grze podajemy jej
oddziaływanie korek
cyjne
oraz
ewentualne przeciwwskazania.
Prowadzący gimnastykę korekcyjną na ich pod
stawie może ocenić, przy których wadach postawy można daną zabawę lub grę stosować,
a przy których nie.
Na końcu książki umieściliśmy wykaz wszystkich opisanych zabaw i gier ruchowych
z zaznaczeniem ich przydatności w korygowaniu określonych wad postawy jako szczególnie
wskazaną, wskazaną, nieszkodliwą (obojętna pod względem korekcyjnym) i przeciwwska
zaną. Ma to stanowić ułatwienie dla nauczycieli, nie będących specjalistami gimnastyki
korekcyjnej oraz rodziców.
Podręcznik adresowany jest głównie do:
• nauczycieli prowadzących zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
• instruktorów gimnastyki korekcyjnej,
• nauczycieli wychowania fizycznego, którzy będą mogli stosować wybrane zaba
wy i gry ruchowe na lekcjach wychowania fizycznego,
• studentów wydziałów wychowania fizycznego,
• studentów wydziałów rehabilitacji ruchowej.
Chcielibyśmy, aby z naszego podręcznika korzystali również ci, którzy prowadzą
zajęcia wychowania fizycznego z dziećmi w przedszkolach i młodszych klasach szkół
podstawowych - tzn. przedszkolanki i nauczyciele nauczania początkowego. Być może
niektóre z przedstawionych zabaw i gier wykorzystają rodzice w zabawach ze swoimi dziećmi.
Mamy nadzieję, że nasze opracowanie pomoże w prowadzeniu zajęć korekcyjnych
łączących w sobie zarówno elementy korekcji wad postawy, jak i zabawy ruchowej, które
spowodują, że dzieci będą nie tylko wyprostowane, ale i zadowolone.
Autorzy
2. ROLA, ORGANIZACJA
I PROWADZENIE ZABAWY
RUCHOWEJ W ZAJĘCIACH
KOREKCYJNYCH
2.1. Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce
korekcyjnej
Pojęcia zabawy i gry ruchowej, w odróżnieniu od gimnastyki korekcyjnej, które jest
Państwu znane, wymagają wyjaśnień.
Zabawa ruchowa
jest prostą, nieskomplikowaną formą ruchu opartą na podstawo
wych ruchach motorycznych człowieka, jak: chód, bieg, skok, czworakowanie, pełzanie,
rzucanie itp. Polega na rywalizacji indywidualnej - kto ładniej, kto dokładniej wykonał
zadanie, kto szybciej, kto dalej, wyżej skoczył, rzucił itp. Przepisy zabawy są proste i nie
skomplikowane.
Gra ruchowa
jest wyższą formą zabawy ruchowej, zróżnicowaną pod względem trud
ności formą ruchu, w której biorą udział drużyny (zespoły) rywalizujące ze sobą
o zwycięstwo.
Podstawową różnicą między zabawą a grą ruchową jest element rywalizacji;
w zabawie - indywidualny, w grze - zespołowy.
Zabawy i gry ruchowe są bardzo lubianą przez dzieci formą zajęć ruchowych. Wy
nika to z ich różnorodności, swobody działania, prostoty ruchów, możliwości wyboru
rozwiązań i sprawdzenia się z rówieśnikami. Zabawy i gry ruchowe są atrakcyjną formą
ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych, także dla młodzieży i dorosłych. Zwłaszcza dla
dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym powinny one być podstawo
wym środkiem realizacji zadań wychowania fizycznego.
Także w profilaktyce i korekcji wad postawy zabawy i gry ruchowe mogą i powinny
zająć należne sobie, szczególne miejsce.
Korekcja wad postawy jest procesem długotrwałym, w którym obok oddziaływania
na układ mięśniowy (likwidacja dystonii mięśniowej) musimy doprowadzić do zmiany na
wyku postawy z wadliwej na prawidłową, skorygowaną. Proces ten trwa z reguły
kilka lat.
Prowadzenie zajęć w formie ścisłej, zwłaszcza w grupach dzieci młodszych, powo
duje szybkie znużenie, zmęczenie i brak zainteresowań korektywą. Zajęcia gimnastyki
korektywnej stają się wtedy ciężkim, narzuconym przez dorosłych obowiązkiem. Poza tym
prowadzenie zajęć w formie ścisłej powoduje po pewnym czasie ograniczenie się do okre
ślonego zestawu ćwiczeń, które po roku czy dwóch latach dziecko zna niemal na pamięć.
Gdy utrzymywanie się wady postawy zmusza dziecko do uczestnictwa w zajęciach gimna-
Plik z chomika:
AgusxDD
Inne pliki z tego folderu:
Magda Karkowska - Socjologia Wychowania.pdf
(126606 KB)
Ewa Jarosz, Ewa Wysocka - Diagnoza psychopedagogiczna.pdf
(56791 KB)
T. Pilch, T. Bauman - Zasady badań pedagogicznych.pdf
(52131 KB)
PODSTAWY PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ Z METODYKí - 2011 - karbowniczek, kwaÂniewska, surma.pdf
(33457 KB)
J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych.pdf
(23757 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin