Prezentacja na egzamin na nauczyciela mianowanego.doc

(30 KB) Pobierz
Prezentacja na egzamin na nauczyciela mianowanego cz

Prezentacja na egzamin na nauczyciela mianowanego cz.II Wrzesień 15, 2009

Filed under: Dieta — arete04 @ 5:13 am

W przygotowaniu ćwiczeń pomocne okazały się zasoby internetowe na stronach: http://język -polski.webprak.pl http://eduseek.interklasa.pl/przedmioty/polski http://katalog.onet.pl/1588/język-polski/k.html i wielu innych. Ćwiczenia przygotowane z pomocą stron internetowych były urozmaiceniem prowadzonych lekcji. Komputer może w znacznym stopniu zwiększyć atrakcyjność danego przedmiotu, a co za tym idzie zwiększyć motywację do nauki. Daje także możliwość aktywizowania uczniów i zwiększenia efektywności kształcenia. Dzięki technologii komputerowej mogłem również udokumentować swój dorobek zawodowy. W okresie trwania stażu uczestniczyłem w pięciu lekcjach koleżeńskich prowadzonych przez nauczycieli różnych przedmiotów. Obserwowałem również czternaście lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu. Każda lekcja została omówiona pod kątem zastosowanych metod pracy i stopnia realizacji celów. Ta forma wymiany doświadczeń pomogła mi udoskonalić swój własny warsztat pracy. Działania dotyczące klasy, której jestem wychowawcą: · wyjścia na przedstawienia przygotowane z okazji przeglądów teatralnych Maska · organizowanie wycieczek klasowych: Opole i Głogówek (czerwiec 2004r.) Tarnowskie Góry (maj 2006r.) · formą edukacji kulturalnej było także przygotowanie uczniów do występów podczas Eurowizji (maj 2004/2005/2006) Podczas całego stażu starałem się aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły poprzez: · przygotowanie uroczystej akademii z okazji Uchwalenia Konstytucji 3 Maja (2005r.) · przygotowanie uroczystej akademii z okazji Święta Odzyskania Niepodległości (2005r.) · uczestniczenie w przygotowaniach do festynu środowiskowego (2004/2005r.) · uczestnictwo w korowodzie przebierańców podczas Dni Wodzisławia Śląskiego (2004r.) · udział w pracach komisji egzaminacyjnej dla klas VI opieka nad uczniami podczas szkolnych dyskotek. W ramach pracy z uczniem zdolnym od września 2005 roku prowadzę kółko mitologiczne. Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu i przeznaczone są dla uczniów klas IV-VI. Uczestniczą w nich uczniowie naszej szkoły, którzy przygotowują się do Międzyszkolnego Konkursu Mitologicznego. Celem tych zajęć jest przede wszystkim zachęcanie uczniów do poznawania dziedzictwa kultury i tradycji starożytnych Greków i Rzymian oraz kształcenie szacunku dla ich dorobku. Realizacja tego zadania okazała się niezwykle ważna, ale jednocześnie trudna ze względu na specyfikę klasy. Ilość problemów wychowawczych i dydaktycznych była bardzo duża, co w istotny sposób utrudniało prowadzenie pracy wychowawczej i wymagało z mojej strony dużego zaangażowania. Bardzo często prowadziłem rozmowy indywidualne z uczniami i ich rodzicami. Podejmowałem również działania w ramach pedagogizacji rodziców, podczas których starałem się głównie omawiać zagadnienia związane z trudnościami w nauce i problemami wychowawczymi. Innym sposobem rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych była współpraca z pedagogiem szkolnym. Działania te po pewnym czasie zaczęły przynosić wymierne efekty. Ilość problemów wychowawczych zaczęła się wyraźnie zmniejszać. Ważne było niewątpliwie konsekwentne realizowanie podjętych działań, indywidualne traktowanie każdego z uczniów, podejmowanie prób zrozumienia przyczyn występujących problemów i znalezienia sposobów ich pokonywania. Współpraca z rodzicami przebiegała w sposób bardzo zróżnicowany. W niektórych przypadkach dawała ona oczekiwane efekty, w innych rodzice wykazywali zbyt małe zaangażowanie, co utrudniało działania wychowawcze. Starałem się dobrze poznać moich wychowanków i ich sytuację rodzinną, aby móc im pomóc i zrozumieć ich problemy. Przeprowadziłem ankietę na powyższy temat, co pozwoliło mi bardziej poznać swoich podopiecznych. Przygotowywałem imprezy klasowe m.in. andrzejki, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, wigilijkę klasową, dyskoteki klasowe. Innym elementem mojej pracy jako wychowawcy klasowego było rozpoznawanie problemów uczniów i podejmowanie prób pomocy, np. rozmowy z nauczycielami, rodzicami, uczniami na temat uzupełnienia zaległości w nauce i poprawy ocen; uwzględnienie trudnej sytuacji materialnej rodziny przy zbiórkach pieniędzy na wyjścia klasowe; pomoc przy organizacji pomocy koleżeńskiej w nauce. Za każdym razem starałem się też uwzględnić posiadaną wiedzę na temat sytuacji rodzinnej ucznia i cech jego osobowości, które zdobywałem podczas rozmów indywidualnych z uczniami, rodzicami, byłą wychowawczynią oraz pedagogiem szkolnym. W czasie stażu na stopień nauczyciela mianowanego starałem się zdobyć jak najwięcej wiedzy i umiejętności praktycznych w pracy młodego nauczyciela. Wiedząc, że do każdego ucznia należy podejść w sposób indywidualny, starałem się poznać psychikę i motywy postępowania uczniów, zrozumieć ich zachowania i reakcje, a w razie potrzeby wpływać na nich, by niwelować niestosowne zachowania i pojawiające się czasami przejawy agresji. Systematycznie poznawałem nowe metody i techniki nauczania, stosowałem je na zajęciach, analizowałem i korygowałem własne działania dydaktyka i wychowawcy. Mam pełną świadomość tego, co udało mi się osiągnąć, a nad czym muszę jeszcze nadal popracować. Udział w licznych formach doskonalenia ułatwiał mi realizację zaplanowanych działań. Staż trwający 2 lata i 9 miesięcy utrwalił we mnie potrzebę nieustannego doskonalenia swoich umiejętności i pracy nad sobą, aby być dobrym nauczycielem i wychowawcą. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy. Cele i działania, które sobie wyznaczyłem zostały osiągnięte. Okres stażu był dla mnie okresem szczególnym. W ciągu tego czasu osiągnąłem pewien pułap wiedzy i umiejętności. Mam jednak świadomość, że przede mną jeszcze wiele wyzwań pedagogicznych i wychowawczych i wiele mogę dokonać.
Źródło: http://www.naleniucha.pl/humanities/1923736-prezentacja-na-egzamin-na-nauczyciela/

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin