Cyfrowy filtr, zdjęcia w podczerwieni.pdf

(808 KB) Pobierz
10821832 UNPDF
FOTOGRAFIA CYFROWA
poziom trudności:
zdjęcia w podczerwieni
·
5 30 min Photoshop CS3
www.psdmag.org
www.psdmag.org 53
cyfrowy iltr
53
10821832.037.png 10821832.038.png
FOTOGRAFIA CYFROWA
cyfrowy
o autorze
filtr zdjęcia w podczerwieni
Zapewne większość osób przeglądających galerie internetowe spotkała zdjęcia wykonane z filtrem w podczer-
wieni. Piękne obrazy z białymi obłokami na ciemnym niebie i jasnej poświacie drzew wyglądających jak oszronio-
ne. Do wykonania takiego zdjęcia potrzebny jest odpowiedni aparat i filtr na obiektyw. W naszym materiale przed-
stawimy jedną z metod uzyskania podobnych obrazów bez użycia sprzętu fotograficznego - w Photoshopie. Do
obróbki takich zdjęć najlepiej nadają się krajobrazy o dużych powierzchniach nieba, zielonych drzewach i łąkach
– wakacyjne zdjęcia. Na początek przygotujemy dwie warstwy o skrajnie przesyconych barwach w kierunku nie-
bieskości i zieleni. Następnie je ze sobą zmieszamy, aby użyć nowego polecenia Photoshopa CS3 o nazwie Black
& White, które idealnie nadaje się do naszego zastosowania. W starszych wersjach programu można zastąpić to
zastosowanie poleceniem Mikser kanałów (Channel Mixer).
Artur Kubieniec ( cherub )
Od zawsze pasjonat Photoshopa. Miłośnik sztuki Art Fan-
tasy zaliczający do swoich ulubionych artystów Borisa
Vallejo, Luisa Royo i Doriana Cleavengera. Założyciel witry-
ny www.cherub.pl poświęconej temu programowi.
e-mail: cherub@cherub.pl
zmiana barwy obrazu I
Otwieramy zdjęcie krajobrazu ( http://www.istockphoto.com/file_
closeup/business/agriculture_farming/fields/2968555_green_field_
and_lonely_tree.php?id=2968555 ). Za pomocą skrótu klawiszowego [ Ctrl ]+
[ J ] tworzymy dwie kopie warstwy tła Background . Przy aktywnej war-
stwie Layer 1 copy wybieramy z menu Obrazek>Dopasuj>Krzywe ( Ima-
ge>Adjustments>Curves ). W wyświetlonym oknie dialogowym wybiera-
my Kanał ( Channel ): Niebieski ( Blue ). Zmieniamy położenie krzywej od-
niesienia nadając możliwie jak największe przebrwienie na obrazie bar-
wie niebieskiej.
mieszanie warstw
Uaktywniamy warstwę Layer 1 copy i przywracamy jej widoczność
zaznaczając ikonę oka na palecie Warstwy ( Layers ). Zmieniamy Tryb
mieszania ( Mode ) ze Zwykły ( Normal ) na Mnożenie odwrotności ( Screen ).
Łączymy ze sobą dwie górne warstwy wybierając z menu Warstwa>
Połącz w dół ( Layer>Merge Down ).
zmiana barwy obrazu II
Uaktywniamy warstwę Layer 1 . Ukrywamy widoczność warstwy Lay-
er 1 copy wyłączając ikonę oka przy jej nazwie. Ponownie wybieramy
z menu Obrazek>Dopasuj>Krzywe ( Image>Adjustments>Curves ). W wy-
świetlonym oknie dialogowym wybieramy Kanał ( Channel ): Zielony ( Gre-
en ). Tak, jak we wcześniejszym kroku nadajemy przesycenia obrazowi
kanałem zielonym.
redukcja barw
Wybieramy z menu Obrazek>Dopasuj>Czarny i Biały ( Image>Adju-
stments>Black and White ). Redukujemy całkowicie barwę Cyjany
( Cyans ) i Niebieskości ( Blues ) przesuwając ich suwak wartości maksy-
malnie w lewo. Za pomocą suwaków Żółcie ( Yellows ) i Zielenie ( Greens )
zwiększamy ich wartości przesuwając w prawo. Należy obserwować
zdjęcie, aby zostały zachowane szczegóły obrazu. W naszym przykła-
dzie ustaliliśmy dwie ostatnie wartości na 300 i 160% .
www.psdmag.org
0 1
0 3
0 2
0 4
54
10821832.039.png 10821832.040.png 10821832.001.png 10821832.002.png 10821832.003.png 10821832.004.png 10821832.005.png 10821832.006.png 10821832.007.png 10821832.008.png 10821832.009.png 10821832.010.png 10821832.011.png 10821832.012.png 10821832.013.png 10821832.014.png
cyfrowy iltr
zdjęcia w podczerwieni
nadanie miękkości
Powielamy warstwę Layer 1 skrótem klawiszowym [ Ctrl ]+[ J ]. Wybie-
ramy z menu Filtr>Rozmycie>Rozmycie gaussowskie ( Filter>Blur>
Gaussian Blur ). W wyświetlonym oknie dialogowym nadajemy promień
rozmycia tak, aby obraz był znacznie rozmazany. W naszym przykładzie
użyliśmy rozmycia o wartości 5 pikseli. Przechodzimy do palety Warstwy
( Layers ) Zmniejszamy Krycie ( Opacity ) warstwy. W naszym przykładzie
do 50% . Łączymy warstwy wybierając z menu Warstwa>Połącz w dół
( Layer>Merge Down ).
kolorystyka obrazu II
Wypełniamy maskę warstwy kolorem czarnym, wybierając z me-
nu Edycja>Wypełnij ( Edit>Fill ) i wskazując kolor czarny w polu Użyj
( Use ). Akceptujemy OK . Ustalamy biały kolor narzędzia. Wybieramy na-
rzędzie Pędzel ( Brush Tool ). Na pasku opcji ustalamy miękką końcówkę
pędzla i balansując parametrem Krycie ( Opacity ) między 30-100%, przy-
wracamy przebarwienie nieba.
edycja warstw
Klikamy prawym klawiszem myszki na warstwie tła Background
i z rozwiniętego menu wybieramy Powiel warstwę ( Duplicate Layer ).
Wybieramy z menu Warstwa>Ułóż>Przesuń na wierzch ( Layer>Arrange>
Bring to Front ). Zmieniamy tryb mieszania na Mnożenie odwrotności
( Screen ) i Krycie ( Opacity ) między 30-50%. Spłaszczamy dokument wy-
bierając z menu Warstwa>Spłaszcz obrazek ( Layer>Fllaten Image ).
kolorystyka obrazu III
Tą samą metodą, tworząc warstwę dopasowania Balans kolorów ( Co-
lor Balance ), nadajemy przebarwienie dolnej części obrazu. W tym
przypadku ustaliliśmy Półcienie ( Midtones ): Czerwony ( Red ) +20 , Żół-
ty ( Yellow ) -20 . Wypełniamy maskę kolorem czarnym. Pędzlem przy-
wracamy przebarwienie. Jeżeli barwa wyda się zbyt intensywna mo-
żemy zmniejszyć krycie warstwy. W naszym przykładzie zmniejszyli-
śmy do 50% .
kolorystyka obrazu I
Za pomocą ikony Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną
( Create new fill or adjustments layers ), która jest dostępna na dole
palety Warstwy ( Layers ), tworzymy nową warstwę Balans kolorów ( Co-
lor balance ). W wyświetlonym oknie dialogowym w polu Balans tonów
( Tone Balance ), wybieramy Półcienie ( Midtones ). Za pomocą suwaków
dokonujemy wyboru lekkiego przebarwienia nieba. W naszym przykła-
dzie ustaliliśmy Cyjan ( Cyan ) -30 , Niebieski ( Blue ) +20 .
tonacja obrazu
Tą samą metodą tworzymy warstwę dopasowania Poziomy ( Le-
vels ). Za pomocą pierwszego suwaka podkreślamy najciemniejsze
miejsca obrazu przesuwając go na wartość 35 . Za pomocą suwaka środ-
kowego nadajemy kontrast obrazowi ustalając wartość 0,90 . Wypełnia-
my maskę kolorem czarnym i pędzlem przywracamy poziomy na niebie
oraz na fragmentach łąki. Spłaszczamy dokument i wyostrzamy wybiera-
jąc z menu Filtr>Wyostrzanie>Maska wyostrzająca ( Filter>Sharpen>Un-
sharp Mask ).
www.psdmag.org 55
0 5
0 8
0 6
0 9
0 7
1 0
10821832.015.png 10821832.016.png 10821832.017.png 10821832.018.png 10821832.019.png 10821832.020.png 10821832.021.png 10821832.022.png 10821832.023.png 10821832.024.png 10821832.025.png 10821832.026.png 10821832.027.png 10821832.028.png 10821832.029.png 10821832.030.png 10821832.031.png 10821832.032.png 10821832.033.png 10821832.034.png 10821832.035.png 10821832.036.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin