Skarby_arkusz_diagnostyczny_po_Klasie_1(1).doc

(137 KB) Pobierz

 

Diagnoza wiedzy i umiejętności dziecka kończącego klasę I

 



Kompetencje dziecka są powyżej oczekiwanych (wyższe niż przewidywane dla dziecka w tym wieku).



Kompetencje dziecka są zgodne z oczekiwanymi (zgodne z przewidywanymi dla dziecka w tym wieku).



Kompetencje dziecka są poniżej oczekiwanych (niższe niż przewidywane dla dziecka w tym wieku). Dziecko potrzebuje wspomagania rozwoju.



Kompetencje dziecka są znacznie poniżej oczekiwanych (znacznie niższe niż przewidywane dla dziecka w tym wieku). Dziecko potrzebuje intensywnego wspomagania rozwoju.

 

 

 

Obszar edukacji społecznej (z etyką)

 

Udzielanie pomocy

Bardzo chętnie pomaga innym dzieciom, a okazana pomoc jest adekwatna i służy rozwiązaniu danego problemu. Wie, że należy stawać w obronie słabszych i krzywdzonych.

Chętnie pomaga innym dzieciom, a okazana pomoc zwykle jest adekwatna i służy rozwiązaniu danego problemu. Wie, że należy stawać w obronie słabszych i krzywdzonych.

Potrafi pomagać innym dzieciom, ale najczęściej potrzebuje pomocy (zachęty) ze strony osoby dorosłej. Okazywana pomoc nie zawsze jest adekwatna i nie zawsze służy rozwiązaniu danego problemu.

Nie pomaga innym dzieciom.

 

Wiedza na temat siebie i najbliższego otoczenia

              Posiada bardzo dokładne informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości.

              Posiada informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości.

              Posiada bardzo podstawowe informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości.

              Nie posiada informacji na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości.

 

Samoobsługa

              Dziecko jest bardzo samodzielne. Czynności samoobsługowe wykonuje sprawnie i bez pomocy osoby dorosłej. Potrafi również pomóc innym dzieciom.

              Dziecko jest samodzielne. Nie oczekuje pomocy osoby dorosłej podczas wykonywania czynności samoobsługowych.

              Dziecko jest raczej samodzielne. Czasem jednak potrzebuje pomocy osoby dorosłej podczas wykonywania czynności samoobsługowych.

              Dziecko jest niesamodzielne. Oczekuje stałej pomocy ze strony osoby dorosłej podczas wykonywania czynności samoobsługowych.

 

Obowiązki

              Bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków, zawsze jest bardzo dobrze przygotowane do zajęć.

              Dobrze wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków, zwykle jest dobrze przygotowane
do zajęć.

              Raczej dobrze wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków (czasami potrzebuje przypomnienia osoby dorosłej). Zdarza się, że jest nieprzygotowane do zajęć.

              Mimo przypomnienia i pomocy osoby dorosłej nie wywiązuje się z powierzonych
mu obowiązków. Często jest nieprzygotowane do zajęć.

 

Stosunek do nauki

Bardzo chętnie się uczy. Charakteryzuje się dużą ciekawością poznawczą. Ma bardzo pozytywny stosunek do szkoły i do nauki.

Chętnie się uczy. Charakteryzuje się ciekawością poznawczą. Ma pozytywny stosunek do szkoły i do nauki.

Niechętnie się uczy. Charakteryzuje się małą ciekawością poznawczą.

Nie lubi chodzić do szkoły. Nauka sprawia mu dużą trudność. Charakteryzuje się bardzo małą ciekawością poznawczą.

 

Wiedza na temat ojczyzny i Unii Europejskiej

              Zna polskie symbole narodowe, potrafi zaśpiewać hymn, wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej (zna flagę i hymn Unii Europejskiej). Ma dodatkową wiedzę na ten temat.

              Zna polskie symbole narodowe, potrafi zaśpiewać hymn, wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej(zna flagę i hymn Unii Europejskiej).

              Orientuje się, jakie są polskie symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem, a Polska należy
do Unii Europejskiej.

              Nie posiada podstawowych informacji na temat swojej ojczyzny i Unii Europejskiej.

 

Samodzielność

              Dziecko jest bardzo samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Nie oczekuje stałej obecności i pomocy osoby dorosłej. Przewiduje skutki swoich zachowań.

              Dziecko jest samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Nie oczekuje stałej obecności
i pomocy osoby dorosłej. Zwykle przewiduje skutki swoich zachowań.

              Dziecko jest mało samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Często oczekuje obecności i pomocy osoby dorosłej. Często nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań.

              Dziecko jest niesamodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Oczekuje stałej obecności
i pomocy osoby dorosłej. Nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań.

             

Przestrzeganie zasad

              Przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Bardzo chętnie i zgodnie współpracuje z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

              Zwykle przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej
oraz świecie dorosłych). Chętnie i zgodnie współpracuje z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.             

              Często ma problemy z przestrzeganiem ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Często nie potrafi zgodnie współpracować z innymi
w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

              Nie przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Nie potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

 

Zachowanie podczas uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych

Zawsze właściwie zachowuje się podczas koncertów, przedstawień, akademii i wydarzeń kulturalnych, a także podczas śpiewania hymnu.

Potrafi  właściwie  zachowywać się podczas koncertów, przedstawień, akademii i wydarzeń kulturalnych, a także podczas śpiewania hymnu.

Często nie zachowuje się właściwie podczas koncertów, przedstawień, akademii i wydarzeń kulturalnych, a także podczas śpiewania hymnu.

Nie potrafi właściwie zachować się podczas koncertów, przedstawień, akademii i wydarzeń kulturalnych, a także podczas śpiewania hymnu.

 

 

Umiejętność rozwiązywania konfliktów

              Zawsze bardzo dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Nie oczekuje pomocy osoby dorosłej.

              Dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Zwykle nie oczekuje pomocy osoby dorosłej.

              Często nie potrafi samodzielnie sobie radzić w sytuacjach konfliktowych. Często oczekuje pomocy osoby dorosłej.

              Nie radzi sobie w sytuacjach konfliktowych. Zawsze wymaga pomocy ze strony osoby dorosłej.

             

Radzenie sobie z emocjami

              Zawsze wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Potrafi pogodzić się z porażką.

              Wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Zwykle potrafi pogodzić się z porażką.

              Często wyraża swoje emocje w sposób nieakceptowany społecznie. Często nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej.

              Bardzo często wyraża swoje emocje w sposób nieakceptowany społecznie. Nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej.

 

Odróżnianie dobra od zła

Potrafi odróżnić dobro od zła, zawsze właściwie ocenia zachowania bohaterów literackich
i swoje własne. Stara się postępować dobrze, nie krzywdzić innych, mówić prawdę.

Zwykle potrafi odróżnić dobro od zła, właściwie ocenia zachowania bohaterów literackich
i swoje własne. Stara się postępować dobrze, nie krzywdzić innych, mówić prawdę.

Czasem ma kłopoty z odróżnieniem dobra od zła. Nie zawsze właściwie ocenia postępowanie bohaterów literackich i swoje własne. Nie zawsze zachowuje się właściwie w stosunku
do innych. Zdarza mu się kłamać, chociaż wie, że nie należy tego czynić.

Ma kłopoty z odróżnieniem dobra od zła. Nie potrafi właściwie ocenić postępowania bohaterów literackich i  własnego. Często zachowuje się niewłaściwie w stosunku do innych. Nie rozumie, że nie należy kłamać.

 

Szanowanie cudzej własności

Zawsze szanuje rzeczy należące do innych, nie korzysta z nich bez pozwolenia. Zawsze pamięta o konieczności oddawania rzeczy pożyczonych.

Szanuje rzeczy należące do innych. Zwykle pyta o pozwolenie, jeśli chce skorzystać z cudzej własności lub pożyczyć . Zwykle bez upomnienia pamięta o konieczności oddawania rzeczy pożyczonych.

Nie zawsze szanuje rzeczy należące do innych, często korzysta z nich bez pozwolenia.
Bez upomnienia nie pamięta o konieczności oddawania rzeczy pożyczonych.

Nie szanuje rzeczy należących do innych, bardzo często korzysta z nich bez pozwolenia.
Nie rozumie, że pożyczone rzeczy należy zwrócić.

 

 

Wiedza na temat pieniędzy

Docenia wartość pracy. Wie, że pieniądze są wynagrodzeniem za wykonaną pracę.  Rozumie pojęcie długu i wie, że należy go zwrócić.

Wie, że pieniądze są wynagrodzeniem za wykonaną pracę. Rozumie pojęcie długu i wie,
że należy go zwrócić.

Wie, że pieniądze są wynagrodzeniem za wykonaną pracę. Orientuje się, czym jest dług.

Nie interesuje się pieniędzmi. Nie wie, czym jest dług.

 

 

Obszar edukacji polonistycznej

 

Słuchanie innych

Bardzo uważnie, ze zrozumieniem słucha wypowiedzi innych (dzieci i dorosłych), nie przerywa. Jeśli zachodzi taka potrzeba, potrafi zadać właściwe pytanie, aby lepiej zrozumieć innych
lub dowiedzieć się więcej.

Potrafi skupić uwagę na wypowiedzi innych (dzieci i dorosłych), nie przerywa. Stara się zrozumieć wypowiedź i jeśli zachodzi taka potrzeba, potrafi zadać właściwe pytanie, aby lepiej zrozumieć innych.

Często nie potrafi słuchać w skupieniu wypowiedzi innych (dzieci i dorosłych), zdarza się,
że nie przerywa.

Nie potrafi słuchać w skupieniu wypowiedzi innych (dzieci i dorosłych), często przeszkadza
i przerywa innym.

 

Budowanie wypowiedzi

              Z łatwością buduje płynne, logicznie powiązane ze sobą wypowiedzi wielozdaniowe. Potrafi wyrazić swoje spostrzeżenia, potrzeby i odczucia w formie zdania. Bardzo chętnie uczestniczy
w rozmowach.

              Potrafi budować płynne, logicznie powiązane ze sobą wypowiedzi wielozdaniowe. Potrafi wyrazić swoje spostrzeżenia, potrzeby i odczucia w formie zdania. Chętnie uczestniczy
w rozmowach.

              Dość często ma kłopoty z budowaniem płynnych, logicznie powiązanych ze sobą wypowiedzi. Nie zawsze potrafi wyrażać swoje spostrzeżenia, potrzeby i odczucia w formie zdania.

              Nie potrafi budować płynnych, logicznie powiązanych ze sobą wypowiedzi. Nie potrafi wyrażać swoich spostrzeżeń, potrzeb i odczuć w formie zdania.

 

Stosowanie zasad języka ojczystego

              Stosuje w wypowiedziach zasady języka ojczystego. Mowa dziecka charakteryzuje się wysoką poprawnością pod względem gramatycznym, fleksyjnym i artykulacyjnym.

              Zwykle stosuje w wypowiedziach zasady języka ojczystego. Stara się mówić poprawnie pod względem gramatycznym, fleksyjnym i artykulacyjnym. Czasem popełnia drobne błędy językowe.

              Często nie stosuje w wypowiedziach zasad języka ojczystego. Mowa dziecka charakteryzuje się niską poprawnością pod względem gramatycznym, fleksyjnym i artykulacyjnym. Popełnia dużo błędów językowych.

              Nie potrafi stosować w wypowiedziach zasad języka ojczystego. Popełnia bardzo dużo błędów językowych. Mowa dziecka bywa niezrozumiała dla otoczenia.

 

Kodowanie i dekodowanie  informacji

Z łatwością pojmuje sens prostych informacji zapisanych za pomocą symboli czy prostych rysunków. Bardzo chętnie samodzielnie koduje proste informacje (np. tworząc gry, mapy).

Rozumie proste informacje zapisane za pomocą symboli czy prostych rysunków. Potrafi samodzielnie kodować proste informacje (np. tworząc gry, mapy).

Dość często ma kłopoty ze zrozumieniem sensu prostych informacji zapisanych za pomocą symboli czy prostych rysunków. Rzadko próbuje samodzielnie kodować proste informacje               (np. tworząc gry, mapy).

Nie rozumie sensu prostych informacji zapisanych za pomocą symboli czy prostych rysunków. Nie próbuje kodować prostych informacji (np. tworząc gry, mapy).

 

Znajomość liter alfabetu

Zna wszystkie litery alfabetu. Bardzo sprawnie i bezbłędnie łączy głoskę z jej graficznym odpowiednikiem.

Zna wszystkie litery alfabetu. Bezbłędnie łączy głoskę z jej graficznym odpowiednikiem.

Czasem myli się, rozpoznając litery, zdarza się, że ma kłopoty z połączeniem głoski z jej graficznym odpowiednikiem.

Bardzo często myli się, rozpoznając litery, ma duże kłopoty z połączeniem głoski z jej graficznym odpowiednikiem.

 

Czytanie

Czyta płynnie, całymi zdaniami, we właściwym tempie (nawet teksty znacznie dłuższe niż przewidziane w programie klasy I), zwracając uwagę na znaki prze...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin