PODSTAWOWE ELEMENTY TŁOKOWEGO SILNIKA SPALINOWEGO.doc

(346 KB) Pobierz
PODSTAWOWE ELEMENTY TŁOKOWEGO SILNIKA SPALINOWEGO

PODSTAWOWE ELEMENTY TŁOKOWEGO SILNIKA SPALINOWEGO

Mimo znacznych różnic konstrukcyjnych wszystkie silniki spalinowe stosowane w samochodach posiadają pewne wspólne elementy, do których możemy zaliczyć:

·         Kadłub, zwany powszechnie blokiem cylindrowym - jest najcięższym i największym elementem silnika wykonanym jako odlew z żeliwa bądź stopów aluminium. Jego zadaniem jest połączenie w całość wielu podzespołów silnika. Kadłub umożliwia także zamocowanie osprzętu (np. alternatora, aparatu zapłonowego) i jest elementem łączącym silnik z podwoziem pojazdu.

Rozmiar: 81319 bajtów
Rys.1. Kadłub silnika czterocylindrowego.

·         Głowicę, przykrywająca od góry kadłub, zamykającą przestrzenie robocze cylindrów. Podobnie jak kadłub może być wykonana jako odlew ze stopów aluminium, lub (rzadziej) z żeliwa.

Rozmiar: 56467 bajtów
Rys.2. Głowica silnika czterocylindrowego.

·         Mechanizm tłokowo-korbowy, którego zadaniem jest zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Podstawowymi elementami tego mechanizmu są: tłok, korbowód i wał korobwy.

Rozmiar: 36038 bajtów
Rys.3. Tłok z korbowodem.

·         Mechanizm rozrządu, sterujący wymianą ładunku w cylindrze silnika.

Rozmiar: 30409 bajtów
Rys.4. Wałek rozrządu.

·         Układ olejenia, zapewniający odpowiednie smarowanie wszystkich współpracujących ze sobą części silnika, przede wszystkim łożysk wału korbowego i gładzi cylindrowych.

Rozmiar: 42938 bajtów
Rys.5. Pompa oleju.

·         Ukłąd chłodzenia, którego zadaniem jest zapewnienie silnikowi optymalnej temperatury pracy.

Rozmiar: 79375 bajtów
Rys.6. Chłodnica.

·         Układ zasilania, który dostarcza do cylindrów odpowiednią ilość paliwa i powietrza w taki sposób aby zapewnić prawidłową pracę silnika w możliwie każdych warunkach.

Rozmiar: 74947 bajtów
Rys.7. Gaźnik.

·         Układ wylotowy, odpowiadający za szybkie wydalenie spalin z cylindra na zewnątrz silnika.

Rozmiar: 69944 bajtów
Rys.8. Kolektor wydechowy.

Przedstawione rysunki przedstawiają tylko wybrane elementy z opisywanych układów. W rzeczywistości każdy układ zbudowany jest w oparciu o kilka lub kilkanaście podzespołów. W zależności od typu silnika układów może być znacznie więcej i mogą mieć bardzo skomplikowaną budowę.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin