SSP414_4MOTION.pdf

(1245 KB) Pobierz
SSP414_D.fm
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 414
4MOTION ze sprzęgłem układu napędowego
na cztery koła generacji IV
Budowa i zasada działania
220980095.016.png 220980095.017.png
Już od 1998 roku stosowane jest w samochodach
marki Volkswagen sprzęgło typu Haldex
do przenoszenia napędu na cztery koła
typu 4MOTION. Po raz pierwszy nowa generacja
sprzęgła układu napędowego na cztery koła
zostosowana została w samochodzie VW Tiguan.
Nowe sprzęgło na cztery koła regulowane jest
wyłącznie w sposób elektroniczny tak, że w zależności
od poślizgu może być przekazywany dowolny
moment obrotowy. Podział sił napędowych pomiędzy
osie odbywa się przy tym zmiennie i jest zależny od
sytuacji w czasie jazdy. W tym celu nowe sprzęgło na
cztery koła w napędzie typu 4MOTION może
reagować idealnie i bardzo szybko na wszystkie
sytuacje podczas jazdy.
S414_002
Informacje dotyczące sprzęgieł Haldex najnowszych generacji zawierają następujące
Zeszyty do samodzielnego kształcenia:
SSP206 – Napęd na cztery koła ze sprzęgłem typu Haldex
SSP333 – Napęd 4Motion ze sprzęgłem typu Haldex, rok modelowy 2004
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania nowych rozwiązań
technicznych.
Treść niniejszego zeszytu nie podlega aktualizacji.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i wykonywania napraw należy czerpać
z odpowiedniej literatury serwisowej.
2
220980095.018.png 220980095.019.png 220980095.001.png 220980095.002.png 220980095.003.png 220980095.004.png
O czym będzie mowa:
W największym skrócie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Dla przypomnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Nowe sprzęgło napędu na cztery koła generacji IV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Układ przenoszenia napędu typu 4MOTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Krótki opis budowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Przekładnia kątowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wał napędowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Napęd tylnej osi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Sprzęgło układu napędowego na cztery koła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Sprzęgło układu napędowego na cztery koła w szczegółach. . . . . . . . . . 11
Zestawienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Mechaniczna grupa konstrukcyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Elektrohydrauliczna grupa konstrukcyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Sterownik napędu na cztery koła -J492- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Układy regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Układ smarowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Sytuacje podczas jazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Schemat układu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Schemat działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Diagnoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Sprawdź swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
3
220980095.005.png 220980095.006.png 220980095.007.png 220980095.008.png
 
W największym skrócie
Dla przypomnienia
W roku 1998 w firmie Volkswagen napęd typu 4MOTION zastąpił dotychczasowy napęd na cztery koła
typu Synchro. Podczas gdy w napędzie tym stosowano sprzęgło lepkościowe, w napędzie typu 4MOTION
po raz pierwszy zastosowano sprzęgło do napędu na cztery koła firmy Haldex.
Za pomocą tego elektrohydraulicznego sprzęgła wielopłytkowego napęd na cztery koła był regulowany
elektronicznie. Działanie sterownika pozwalało uwzględniać, oprócz stanu napędzania silnikiem, również stany
dynamiki jazdy, jak na przykład jazda na zakrętach, prędkość samochodu i napęd lub hamowanie silnikiem.
Sprzęgło typu Haldex generacji I
Sprzęgło typu Haldex od roku modelowego 2004
generacji II
S414_003
S414_004
Sprzęgło typu Haldex generacji III nie jest stosowane w firmie Volkswagen.
Działanie sprzęgła Haldex
Różnica liczby obrotów między przednią a tylną osią
w przypadku sprzęgieł typu Haldex obu pierszych
generacji jest wykorzystywana do tego, aby za
pomocą przesuwnej tarczy, ruchomych rolek i dwóch
równolegle pracujących tłoków przesuwnych
wytworzyć działanie pompujące, które powoduje
powstawanie roboczego ciśnienia oleju. Na skutek
tego ciśnienia oleju zestaw płytek zostaje ściśnięty
przez tłok roboczy. Wartość doprowadzanego
ciśnienia określa przekazywany moment napędowy.
Zawory ssące i ciśnieniowe, zawór sterowany
elektronicznie i sterownik regulują wzajemny docisk
płytek sprzęgła.
4
220980095.009.png 220980095.010.png 220980095.011.png 220980095.012.png
Sprzęgło układu napędowego na cztery koła generacji IV
Przenoszenie napędu przez zestaw płytek sprzęgła układu napędowego na cztery koła generacji IV jest podobne
do poprzednich wersji sprzęgła Haldex. Nowością jest to, że ciśnienie wytwarzane jest za pomocą pompy
elektrycznej. Moment obrotowy konieczny do przenoszenia określany jest przez sterownik układu napędowego
na cztery koła -J492-, który steruje zaworem regulacji stopnia otwarcia sprzęgła -N373-. Różnice liczby obrotów
między przednią a tylną osią nie są warunkiem do uaktywnienia napędu na cztery koła.
Cechy techniczne
sterowane elektrohydraulicznie sprzęgło
wielopłytkowe
zamontowane w napędzie tylnej osi
uproszczony obieg oleju hydraulicznego
zoptymalizowane sterowanie pompą zależne
od potrzeb
S414_005
Zalety
sterowanie sprzęgłem zależne od sytuacji podczas
jazdy
szybki wzrost wartości momentu poprzez
sterowanie wg zadanych parametrów
stała zdolność tylnej osi do przenoszenia napędu
nieograniczona kompatybilność z układami
przeciwpoślizgowymi (np. ESP, ABS)
5
220980095.013.png 220980095.014.png 220980095.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin