film_noir.doc

(32 KB) Pobierz
FILM NOIR

FILM NOIR

(franc. film noir; ang. film noir, black cinema)

 

-  zapoczątkowana w kinie lat czterdziestych odmiana dramatu sensacyjno-kryminalnego

    wyróżniająca się wizerunkiem cynicznego, bezwzględnego bohatera i mroczną, naznaczoną

    pesymizmem wizją świata

-  w pierwszym stadium rozwoju gatunku był to szereg filmów na swój sposób

    zapowiadających nową odmianę gatunkową dramatu gangsterskiego w wersji czarnej

    (m.in. Skamieniały las (1936) Archie Mayo i Ślepy zaułek (1937) Williama Wylera );

    jeszcze wcześniej, u kresu kina niemego zapowiedź taką stanowiły Ludzie podziemi (1927)

    i Życie zaczyna się jutro (1928) – oba Josepha von Strenberga

-  właściwy początek gatunku wyznaczają filmy Sokół maltański (1941) Johna Hustona,

    wg powieści Dashiella Hammetta i High Sierra (1941) Racula Walska, wg powieści

    W.R. Burnetta

           -   w jednym i drugim główną rolę zagrał Humphrey Bogart i w obu dochodzi do głosu

                ta sama, niezwykle pociągająca, gorzko ironiczna i zarazem niebywale poetycka

                wizja świata bez jutra – zdominowanego przez poczucie egzystencjalnej beznadziei

                naznaczonego przez własny los bohatera

-  inspiracji literackiej dostarczały mu klasyczne dziś kryminalne powieści – Raymonda

    Chandlera, Dashiella Hammeta, Jamesa Handlera Chase’a, Jamesa M.Caine’a – bardzo

    wtedy popularne, choć nie doceniane zbytnio przez ówczesnych krytyków

-          w powieściach tych jasny podział na dobrych i złych bohaterów ulegał zatarciu;

dwuznaczne cechy nosili zarówno winni, jak i stróże prawa, a także rozmaite osoby postronne; główny bohater, najczęściej prywatny detektyw z bujną, czasami nie do końca znaną przeszłością, patrzył na świat przez pryzmat  swoich doświadczeń, nierzadko cynizmu, wynikającego z wiedzy o ludziach i ich rozlicznych wadach

( wzorcowym przykładem jest to bohater powieści Chandlera –Philipe Marlowe) ; odkrycie zbrodni, rozwiązanie intrygi nie wiązało się – jak  w klasycznych historiach detektywistycznych – z przywróceniem  porządku społecznego i ukaraniem winnego; poznanie prawdy wiodło najczęściej do pesymistycznego wniosku o braku moralnych reguł, o całkowitym skażeniu świata, w którym niewinni cierpią, zło pozostaje anonimowe, a o jakimkolwiek zadośćuczynieniu nie może być mowy

- sam termin – film czarny – pojawił się post factum stworzony przez zachwyconych tym

   zjawiskiem krytyków spod znaku „Cahiers du Cinema”

-          młodzi Francuzi odnaleźli w filmach Amerykanów kinową esencję egzystencjalizmu

-  swoje estetyczne korzenie film czarny ma w przetransponowanym na grunt amerykański

    niemieckim ekspresjonizmie filmowym i francuskim realizmie poetyckim

-  charakterystyczna poetyka:

-          akcja rozgrywająca się w wielkomiejskiej dżungli

-          zaburzona chronologia wydarzeń

-          klaustrofobiczna atmosfera koszmaru sennego

-          operowanie grą przeciwieństw i kontrastów (światłocień, agresywny montaż, nastawienie na maksymalnie wygrywaną przez twórców ekspresję wizualnych i dźwiękowych środków wyrazu)

-          labiryntowa wieloznaczność czasoprzestrzeni filmowej

-          uwięziony w pułapce własnej egzystencji, nieustannie konfrontowany oko w oko ze śmiercią bohater w kostiumie gangstera lub prywatnego detektywa

-          nacechowane mizoginią demoniczne portrety kobiece- (femme fatale – kobieta fatalna)

                      -  ma świadomość swojej seksualności

                      - nieodłączny rekwizyt - papieros

                      - jej działań nie jesteśmy w stanie przewidzieć

-          tragiczne zakończenia

-  nie istnieje tu wielka miłość ani przyjaźń budowana na trwałym fundamencie wierności; w 

   wielkomiejskiej dżungli rządzi : mord, zdrada, przemoc, podstęp, korupcja, prawo

   silniejszego; lepiej znać owe bezwzględne prawa niż zapłacić najwyższą cenę własnego

   życia – choć śmierć może stać  się tu dla bohaterów paradoksalnie wybawieniem

-  dialog nie mówi tu prawdy – to widzowie muszą rozwiązywać zagadki i „czytać między

    wierszami”

- wykorzystanie głębi ostrości

-          wielość czytelnych planów

-          ułatwia to operowanie dialogiem (pojawianie się nowych bohaterów bez cięć montażowych

-  zdjęcia w prawdziwym mieście (nie na tle makiet) 

-  najważniejsze filmy noir:

-          Żegnaj, kochanie (1944) Edwarda Dmytryka

-          Podwójne ubezpieczenie (1944) Billy’ego Wildera

-          Kobieta w oknie (1944) Fritza Langa

-          Laura (1944), Fallen Angel (1945) i Angel Face (1952) Otto Premingera

-          Wielki sen (1946) Howarda Hawksa

-          Zabójcy (1946) Roberta Siodmaka

-          Gilda (1946) Charlesa Vidora

-          Ciemny przesmyk (1947) Delmera Davesa

-          Out of the Past (1947) Jaquesa Tournera

-          Dama z Szanghaju (1948) Orsona Wellesa

-          Key Largo i Asfaltowa dżungla (1950) Johna Hustona

-  aktorzy filmu noir:

-          Humphrey Bogart, Joan Baenett, Edward G. Robinson, Barbara Stanwyck, Orson

Welles, Rita Hayworth, Robert Mitchum, Everett Sloane, Peter Lorre, Agnes

Moorhead, Dana Andrews, Sydney Greenstreet

 

- renesans filmu czarnego – lata 60. i 70.:

-          Zabójcy (1964) Dona Siegela

-          Ruchomy cel (1966) Jacka Smitha

-          Zbieg z Alcatraz (1967) Johna Boormana

-          Bullit (1968), Klute (1971) Alana J. Paculi

-          Długie pożegnanie (1973) Roberta Altmana

-          Ulice nędzy (1973) Martina Scorsese

-          Chinatown (1974)Romana Polańskiego

-          Żegnaj laleczko (1975) Dicka Richardsa

- nawiązania, elementy poetyki gatunku:

-          Taksówkarz (1976), Żar ciała (1981), Łowca androidów (1982), Kolor pieniędzy

(1986)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin