11_prusy_i_austria.doc

(73 KB) Pobierz
NIEMCY

12

 

PRUSY W WIEKACH XVI-XVIII

[EPOKA FEUDALIZMU]

 

Monarchia brandenbursko – pruska (I Rzesza, czyli Cesarstwo Niemieckie)

a) Powstanie Królestwa Prus

# Założona w XII w. marchia brandenburska nabrała znaczenia gdy margrabiowie brandenburscy weszli w poczet książąt elektorów. Pod panowaniem Hohenzollernów państwo to znacznie się rozrosło (+ od 1618 panowali oni w Prusach Książęcych)

# połowa XVII w. – uchwalenie w Brandenburgii rządów absolutnych

 

b) Organa centralne

# Walka ze stanami prowadzona była oddzielnie w poszczególnych terytoriach. Monarcha wygrał uzyskując prawo swobodnego nakładania podatków.

# Stworzono stałą armię, nadając monarchii pruskiej charakter militarny – armia tworzyła więź między wszystkimi terytoriami i podtrzymywała władzę absolutną.

# Stworzono podporządkowany monarsze aparat państwowy oparty na centralizmie i biurokratyzmie – nie doszło (jak i we Francji) do zorganizowania zarządu centralnego opartego na jednolitym podziale na resorty, ale z dawnej Rady Nadwornej wykształciły się 3 kolegialne organy (zwane ministerstwami):

1)      GENERALNE DYREKTORIUM: 5 departamentów z ministrami na czele; administracja wewnętrzna i finanse

2)    MINISTERSTWO GABINETOWE: sprawy zagraniczne; podlegało 2-3 ministrom

3)    MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI: na czele kanclerz i kilku ministrów; sądownictwo i wyznania

à koniec XVIIII – powołanie Sądu Najwyższego dla całego państwa

# Jedynym czynnikiem koordynującym działalność ministrów był sam król (Ministrowie tworzyli TAJNĄ RADĘ STANU – bez większego znaczenia) à wykonywał on rządy osobiste

              à sprawy były rozpatrywane w ministerstwach (król nie brał udziału), raporty szły do               króla a ten sam podejmował decyzje w formie NAKAZÓW GABINETOWYCH

 

c) Organa lokalne

# XVIII w. – monarchia absolutna zorganizowała centralistyczną organizację zarządu lokalnego:

à ograniczono działalność stanowych organów lokalnych lub w ogóle je zniesiono

à podział państwa na DEPARTAMENTY KAMER, podlegające KAMEROM WOJNY               I DOMEN, które były podporządkowane Generalnemu Dyrektorium

à departamenty podzielono na powiaty z nominowanym przez króla LANDRATEM               (radcą ziemskim) na czele – był szlachcicem, więc był zarazem organem stanowym               reprezentującym interesy szlachty i urzędnikiem państwowym

# Miasta nie zostały podporządkowane organizacji powiatowej, nadzór nad nimi mieli radcy skarbowi. Bardzo ograniczono samorząd miejski.

 

d) Absolutyzm oświecony

# Powstanie i rozwój pruskiej monarchii absolutnej miało szereg specyficznych cech, wynikających ze struktury społecznej państwa:

              à zahamowanie rozwoju miast, przemysłu i handlu na skutek rozpowszechnienia się               gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej, która umocniła panowanie feudałów.

# połowa XVIII w. – monarchia „oświecona” à wiele nowych postępowych poglądów – domagano się wewnętrznej reformy państwa. Reformy przeprowadzono bo władcy chcieli zabezpieczyć się przed rosnącą opozycją:

              à pewne ograniczenie poddaństwa na wsi

              à ograniczenie monopolu cechów i otwarcie pola dla wolności przemysłowej

              à zniesienie nietolerancji religijnej

# Oświecenie przyniosło nowe uzasadnienie absolutyzmu – monarcha był pierwszym sługą państwa i miał służyć dobru ogółu. O tym, co jest dobre dla ogółu, decydował monarcha, kierując się racją stanu

              à wszechwładza monarchii absolutnej wkraczała „dla dobra poddanych” w               najdrobniejsze szczegóły ich życia i państwo pruskie stało się wzorem państwa               policyjnego

 

 

 


PRUSY W XIX i XX w.

[EPOKA KAPITALIZMU]

 

1/ Prusy w I połowie XIX w.

a) Kontynuacja monarchii absolutnej

# Królestwo pruskie nie uczestniczyło w Związku Reńskim. Po Kongresie Wiedeńskim (1815) znaczenie Prus znacznie wzrosło (m.in. bo poważne nabytki terytorialne) à dlatego mogły one odegrać kierowniczą rolę w kształtowaniu się państwa ogólnoniemieckiego

# System państwa policyjnego (od XVIII w.) wymagał gruntownych reform w obliczu postępu kapitalizmu i nastrojów rewolucyjnych – należało przebudować centralny aparat państwowy i ujednolicić administrację lokalną

              à XIX w. - reformy Stein’a (konserwatywny) i Hardenberga (liberalny): nie               dotknęły założeń absolutyzmu królewskiego i nie prowadziły do powstania ustroju               konstytucyjnego

                  è Prusy pozostały monarchią absolutną i policyjną aż do Wiosny Ludów i
                  konstytucji z 1850

 

b) Reformy Steina i Hardenberga

à ogólna tendencja do likwidacji różnic stanowych i wprowadzenia zasady               równości wobec prawa

1)      Reformy społeczne:

# zniesienie cechów (1810) à wprowadzenie wolności przemysłowej w duchu kapitalistycznym

# Reformy wiejskie:

    à zniesienie poddaństwa chłopów i przyznanie im wolności osobistej (edykt z
    1807)

    à ograniczenie uwłaszczenia gospodarstw (edykt z 811)

2)      Reformy skarbowe prowadziły do jednolitego systemu podatkowego dla całej ludności

3)      Reformy sądowe:

# Oddzielono sądownictwo od administracji (na wzór francuski) i zbudowano kilkuinstancyjną strukturę sądownictwa

              à nie wprowadzono całkowicie jednolitego sądownictwa bo utrzymały się               jeszcze sądy patrymonialne na wsi

4)      Reformy zarządu centralnego:

# Powołanie (na wzór francuski) 5 odpowiedzialnych ministrów, stojących na czele resortów – w miejsce dawnych kolegialnych organów ministerialnych

# Powołanie RADY PAŃSTWA (1817) – królewski organ doradczy; charakter typowej feudalnej rady królewskiej

       è Reformy te wpłynęły jedynie na zmniejszenie ilości spraw załatwianych osobiście
          przez króla

5)      Reformy zarządu terytorialnego:

# Ujednolicenie systemu administracji terytorialnej (1815)

    à podział kraju: gminy - prowincje (na czele nadprezydenci) – obwody
    regencyjne (na czele prezydenci) – powiaty (na czele landraci)

# Uregulowanie samorządu miejskiego (1808)

    à rady miejskie (24-102 osoby)

    à magistraty wybierane przez rady miejskie: członkowie honorowi + płatni
    urzędnicy (np. burmistrz, syndycy miejscy)

    à samorząd miejski nie był oparty na podziale stanowym ale wysoki cenzus
    majątkowy w praktyce oddał go bogatemu mieszczaństwu

    à dość ścisła kontrola państwowa

6)      Reformy wojskowe zniesienie monopolu szlachty na piastowanie stopni oficerskich i równe obciążenie całej ludności obowiązkiem powszechnej służby wojskowej

 

 

2/ Konstytucyjna monarchia pruska (1850-1918)

# Zmuszony Wiosną Ludów i rewolucją (1848) król pruski (Fryderyk Wilhelm IV) ogłosił w 1848 stosunkowo postępową konstytucję, ale anulował ją po stłumieniu fali rewolucyjnej i ogłosił nową, mniej postępową (1850)

a) Konstytucja (1850)

# Oparta na Karcie francuskiej (1814) à dwuizbowy parlament i kontrasygnata – ale była zachowawcza:

    $$ Nie powoływała się na zasadę suwerenności ludu, lecz podkreślała władzę króla z
    łaski Bożej

              à rządy osobiste króla + prawo sankcji w stosunku do ustaw sejmu pruskiego

              à król nie był już władcą absolutnym bo istniała konstytucja określająca jego prawa

    $$ Nie zlikwidowano całkiem policyjnego charakteru państwa

    $$ IZBA PANÓW (wyższa) Sejmu Pruskiego (LANDTAG) – skład arystokratyczny,
    członkowie dożywotni + dziedziczni nominowani przez króla

    $$ IZBA POSELSKA – z nierównych, pośrednich i jawnych wyborów + wysoki cenzus
    wieku (24 lata)

              à podział ludności na 3 klasy wg stanu majątkowego – każda klasa wybierała               elektorów (po tyle samo)

              à niesprawiedliwość systemu wyborczego była widoczna, bo ci sami wyborcy               wybierali posłów do Sejmu Pruskiego i niemieckiego Reichstagu (wybory 4-              przymiotnikowe)

              à system wyborczy zapewniał przewagę konserwatystom pruskim

# Ustrój Prus – kompromis późnofeudalnego absolutyzmu i liberalnej demokracji. Prusy były na terenie Rzeszy przeciwwagą dla demokratycznych tendencji niektórych państw niemieckich

# 1947 – likwidacja Prus

 

b) Administracja i samorząd

# Pewien wpływ społeczeństwa na sprawy publiczne dzięki samorządowi lokalnemu

              à początkowo (1808) tylko w miastach, w połowie XIX w. zorganizowany na               wszystkich szczeblach zarządu lokalnego

              à oparty na fachowych urzędnikach pod kontrolą organów reprezentujących               społeczeństwo

1)       Gmina: przedstawicielstwo gminne wybierane przez ludność, kontrolujące i uchwalające

à wybierało naczelnika gminy i ławników

2)       Powiat: SEJMIK POWIATOWY (25 osób)

à sprawy finansowe

à przedstawiał kandydatów na stanowisko landrata

à wybierał delegatów o sejmiku prowincjonalnego i 6 członków WYDZIAŁU POWIATOWEGO (nadzór nad niższymi władzami lokalnymi)

3)       Obwód regencyjny: PREZES (mianowany przez króla) i WYDZIAŁ OBWODOWY

4)       Prowincja: SEJMIK PROWINCJONALNY (członkowie wybrani przez sejmiki powiatowe)

à wybierał WYDZIAŁ PROWINCJONALNY i członków RADY PROWINCJONALNEJ

# Wybory tak skonstruowane, by wprowadzać do organów samorządowych osoby zamożne

# Stworzono też aparat mający kontrolować działalność administracyjną i zabezpieczać obywateli przed nadużyciami ze strony władzy wykonaw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin