Adriana Nowicka
Grupa B
Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem
Analiza SWOT
w firmie
ORBIS S.A.
OGÓLNIE O SWOT
Nazwa SWOT jest akronimem angielskich słów Strenghts (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse w otoczeniu), Threats (zagrożenia w otoczeniu). Analiza SWOT jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron organizacji oraz badania szans i zagrożeń, jakie stoją przed organizacją. Analizę SWOT można z równym powodzeniem zastosować do dowolnego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
Analiza SWOT ma szczególne znaczenie w prowadzeniu analizy strategicznej organizacji. Może ona być stosowana przez analityków zatrudnionych w organizacji w działach odpowiedzialnych za przygotowanie planów strategicznych czy inwestycyjnych lub wdrażaniem i nadzorem nad stosowaniem norm ISO. Metoda SWOT jest również podstawowym narzędziem stosowanym przez doradców ekonomicznych i zespoły doradcze współpracujące z organizacjami, organizacjami celu wypracowania strategii dostosowującej organizację do konkurencyjnej gospodarki rynkowej.
Ogólne wytyczne wynikające z analizy SWOT są bardzo proste, ale niestety trudne do realizacji:
· unikać zagrożeń
· wykorzystywać szanse
· wzmacniać słabe strony
· opierać się na mocnych stronach
W celu opracowania analizy SWOT należy przygotować odpowiedzi na następujące pytania:
Silne strony
· Jakie są twoje przewagi?
· Co robisz dobrze?
Słabe strony
· Co może być usprawnione?
· Co jest robione niedobrze?
· Czego powinno się unikać?
· Czy konkurenci spostrzegają twoje słabe strony, których ty nie spostrzegasz?
· Czy twoi konkurenci robią coś lepiej od ciebie?
Szanse
· Gdzie są pola największych szans dla ciebie?
· Jakie są ciekawe trendy w twoim otoczeniu?
Zagrożenia
· Z jakimi przeszkodami staniesz twarzą w twarz?
· Co robi twoja konkurencja?
· Czy zmieniają się wymagania odnośnie twojej pracy, produktu lub obsługi?
· Czy masz nieściągalny dług lub problem z przepływami finansowymi?
Reasumując należy podkreślić, że analiza SWOT jest narzędziem uniwersalnym. Niezależnie od przygotowania osób, które się nią posługują oraz ich potrzeb, analiza SWOT może być narzędziem bardzo prostym, albo bardzo złożonym. Analiza SWOT umożliwia
przejście od analizy strategicznej do planowania strategicznego. Kolejną zaletą analizy jest
zróżnicowanie czynników na które organizacja ma wpływ, na których powinna się koncentrować oraz czynników niezależnych od organizacji, które należy brać pod uwagę przy projektowaniu strategii organizacji lub planowaniu inwestycji.
WIADOMOŚCI O FIRMIE
Podstawowym zakresem działalności Spółki ORBIS S.A. jest świadczenie usług hotelarskich i gastronomicznych wraz z usługami towarzyszącymi oraz zarządzanie obiektami hotelowymi. Spółka ORBIS S.A. powyższe usługi realizuje przez własne oddziały hotelowe, w skład których wchodzą 53 obiekty hotelowe zlokalizowane na terenie całej Polski oraz hotel trzygwiazdkowy w Bydgoszczy.
W ramach struktury organizacyjnej spółki działają również zagraniczne jednostki niehandlowe, w skład, których wchodzą Ośrodki Informacyjne w Tel-Avivie i Wiedniu oraz Przedstawicielstwa Spółki w Brukseli, Paryżu i Rzymie. Ośrodki Informacyjne koncentrują się na realizacji polityki handlowej spółki wypracowanej dla danego rynku, poprzez prowadzenie na rzecz jednostek Orbisu działalności akwizycyjnej, reklamowej i informacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki przyjazdowej do Polski, zaś Przedstawicielstwa – na prowadzeniu działalności promocyjnej usług hotelarsko-gastronomicznych hoteli ORBIS S.A. i reprezentowaniu interesów spółki.
Większość hoteli należących do Spółki ORBIS S.A. zlokalizowanych jest w głównych miastach Polski stanowiących centra biznesu (Warszawa, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Wrocław, Szczecin, Katowice) oraz w miastach atrakcyjnych pod względem turystycznym (Zakopane, Kołobrzeg, Karpacz, Sopot, Częstochowa, Poraj).
MISJA FIRMY
Misją Spółki ORBIS S.A. zgodnie ze stanowiskiem Zarządu, jest osiągnięcie pozycji silnej finansowo grupy holdingowej, powiązanej kapitałowo z podmiotami działającymi na rynku turystycznym i z nim związanymi. Plany dotyczące przyszłości (po 2010 roku) przewidują wejście na rynki hotelowe państw sąsiadujących z Polską. ORBIS dąży do rozwoju sieci hoteli tak, aby w 2007 roku był obecny we wszystkich miastach Polski, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys., lub w regionach, których walory turystyczne generują znaczny popyt na usługi hotelarskie. W dziedzinie touroperatorskiej Zarząd Spółki zakłada utrzymanie kontrolnego działu w PBP ORBIS Sp. Z o.o.- największego polskiego organizatora turystyki. Związane z tym wzmocnienie synergii pomiędzy działalnością hotelową i turystyczną powinno mieć korzystny wpływ na efekty finansowe osiągane w przyszłości przez firmę.
WNIOSKI DOTYCZĄCE KSZTAŁTOWANIA SIĘ MAKROOTOCZENIA:
· do najbardziej burzliwych należy zaliczyć sferę ekonomiczną, gdzie rozpiętość pomiędzy scenariuszami optymistycznymi i pesymistycznymi jest największa
· do najbardziej ustabilizowanych należy zaliczyć sferę międzynarodową, gdzie rozpiętość ta jest najmniejsza
· najbardziej sprzyjającą dla funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu jest sfera międzynarodowa, gdzie w scenariuszu najbardziej prawdopodobnym nie ma zagrożeń, są tylko same szanse
· najbardziej niesprzyjającą sferą dla przedsiębiorstwa jest sfera regulacyjno-prawna, gdzie w scenariuszu najbardziej prawdopodobnym zagrożenia są na większym poziomie niż szanse
· najsłabiej strukturalizowane są sfery: społeczna i ekonomiczna, gdzie występuje największa rozpiętość w scenariuszu najbardziej prawdopodobnym
· przedsiębiorstwo najbardziej jest uzależnione od sfery ekonomicznej, możemy to zauważyć w największej rozpiętości pomiędzy scenariuszem optymistycznym i pesymistycznym
· trochę mniejsze uzależnienie możemy zauważyć w odniesieniu do sfery społecznej.
ANALIZA SWOT (ocena strategicznej pozycji przedsiębiorstwa)
Mocne strony przedsiębiorstwa:
· największy w skali kraju potencjał hotelowy;
· posiadanie powszechnie znanego i uznanego znaku towarowego oraz nazwy handlowej;
· wypracowanie silnej pozycji na rynku krajowym;
· utrzymanie stabilnej sytuacji finansowej- zachowanie wiarygodności wśród instytucji finansowych;
· posiadanie nieruchomości zlokalizowanych w bardzo atrakcyjnych punktach większości miast Polski;
· dysponowanie doświadczoną i wykwalifikowaną kadrą;
· wypracowanie i stosowanie systemów standardów jakości i obsługi;
· etyczna polityka cenowa.
Słabe strony przedsiębiorstwa:
· przestarzały system wynagrodzeń i zatrudnienia;
· słabo rozwinięta działalność marketingowa;
· przestarzały i mało skuteczny system kontroli standardów;
· słabo rozwinięta baza komputerowa.
Szanse rozwoju przedsiębiorstwa:
· korzystne dla sektora hotelarskiego perspektywy rozwoju ruchu turystyczno-biznesowego (eksperci przewidują znaczny wzrost napływu turystów do Polski);
· wraz ze wzrostem przyjazdów turystów do Polski przewidywany jest również wzrost ich wydatków, co może wpłynąć na zwiększenie przychodów generowanych przez podmioty działające na rynku usług hotelarsko-gastronomicznych.
Zagrożenia, z którymi może borykać się przedsiębiorstwo:
· rozwój konkurencji w postaci systematycznie pojawiających się nowych obiektów hotelowych- największe znaczenie w tym zakresie mają hotele budowane przy udziale zagranicznych operatorów. Są one zarządzane przy wykorzystaniu nowoczesnych metod, zaś wyposażenie tych obiektów odpowiada aktualnym trendom.
· powstanie znacznej ilości mniejszych obiektów hotelowych, które świadczą usługi na relatywnie wysokim poziomie przy jednocześnie odpowiednio konkurencyjnych cenach;
· notuje się także silny wzrost konkurencji gastronomicznej w różnych segmentach rynkowych, co wymusza na hotelach większą innowacyjność i pomysłowość w prowadzeniu działalności gastronomicznej.
ANALIZA SPÓŁKI AKCYJNEJ ORBIS S.A.
Wykres przedstawiający usytuowanie firmy
SZANSE
MAXI-MAXI MINI-MAXI
ORBIS
MOCNE STRONY SŁABE STRONY
MAXI-MINI MINI-MINI
ZAGROŻENIA
PODSUMOWANIE I PROPONOWANE ROZWIĄZANIA
Pozycje ORBIS S.A. na rynku turystycznym wyznacza wieloletnia tradycja, renoma znaku towarowego oraz wiarygodność wypracowana przez lata obecności na rynku.
Dzięki temu, mimo wielkiej konkurencji w opinii Zarządu jest liderem na polskim rynku turystycznym.
Podsumowanie Spółki ORBIS S.A.:
· największy w skali kraju, potencjał hotelowy i związana z nim silna pozycja na wielu ważnych pod względem turystyki i biznesu, rynkach lokalnych;
· posiadanie powszechnego znanego i uznanego, dobrze kojarzącego się znaku towarowego oraz nazwy handlowej łatwo identyfikowalnej w kraju i za granicą;
· utrzymanie stabilnej, korzystnej sytuacji finansowej Spółki, a co za tym idzie zachowanie wiarygodności wśród instytucji finansowych;
· posiadanie nieruchomości zlokalizowanych w bardzo atrakcyjnych punktach większości dużych miast Polski;
· posiadanie silnej, większościowej pozycji w „spółkach córkach”, które świadczą usługi o charakterze komplementarnym w stosunku do usług hotelarsko-gastronomicznych; powstaje dzięki temu możliwość ścisłej współpracy w trójkącie: hotele- touroperator- transport;
· wykorzystanie narzędzi i metod wspomagających zarządzanie, zgodnych z aktualnymi międzynarodowymi standardami;
· wypracowanie i stosowanie systemów standardów: jakości i obsługi;
· elastyczna polityka cenowa stosowana w kontaktach z klientami.
Poza tym, w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania przedsiębiorstwa proponowane są rozwiązania:
· restrukturyzacji zatrudnienia i systemu wynagrodzenia,
· zwiększenia aktywności działań marketingowych,
· stałego podnoszenia kwalifikacji zatrudnionych pracowników,
· wdrożenie nowych, bardziej skutecznych mechanizmów kontroli standardów,
· rozbudowania w ramach struktury organizacyjnej jednostek do realizacji intensywnego programu modernizacyjnego,
· dalszego rozbudowania narzędzi komputerowych wspomagających zarządzanie.
8
borys.karawaning