Prawa człowieka a policja 1998r.pdf
(
286 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Prawa człowieka a policja
I. Wprowadzenie
1. Policja jest organem ochrony porz
dku prawnego najbardziej widocznym w
yciu społecze
stwa. Zadaniem
policji jest bowiem bezpo
rednia, codzienna ochrona prawa, porz
dku i bezpiecze
stwa publicznego. Kontakt
jednostki z policjantem to najcz
ciej wyst
puj
ce bezpo
rednie zetkni
cie si
z reprezentuj
cym władz
pa
stwow
funkcjonariuszem publicznym. Prawo, szanowane w praktyce przez funkcjonariuszy pa
stwa
prawa, słu
y nie tylko obywatelom, lecz tak
e władzy i tym
e funkcjonariuszom. Policjant jest wi
c (a
przynajmniej powinien by
) sług
prawa, cz
sto b
d
c jednocze
nie jego pierwszym interpretatorem, który
decyduje o tym, czy prawo zostało naruszone, i o sposobie ochrony naruszonego porz
dku 1.
2. Oznak
przemian, jakie nast
piły w Polsce w ostatnich latach, jest m. in. wykazywana w sonda
ach opinii
publicznej wysoka aprobata dla policji w Polsce po 1989 roku 2. Przyczyniły si
do tego zmiany prawne
okre
laj
ce granice władzy, a tak
e uwzgl
dnienie w tzw. ustawach policyjnych i przepisach wykonawczych
reguluj
cych funkcjonowanie policji, podstawowych mi
dzynarodowych standardów, okre
laj
cych
post
powanie policji. Podstawowy kanon owych standardów obejmuje m. in.: zasady u
ycia siły oraz broni
palnej, zakaz stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poni
aj
cego traktowania albo karania,
post
powanie w stosunku do osób zatrzymanych, tymczasowo aresztowanych lub uwi
zionych, przestrzeganie
prawa do prywatno
ci oraz prawo do pokojowego zgromadzania si
.
II. Polskie prawo policyjne a wybrane standardy praw człowieka
1. Prawo policyjne to system norm okre
laj
cych oraz reguluj
cych struktur
, ustrój i działalno
organów
zajmuj
cych si
ochron
bezpiecze
stwa i porz
dku publicznego, a w szczególno
ci prawa i obowi
zki tych
organów, w tym zakres i sposób podejmowanych przez nie działa
3. Obowi
zuj
ce w Polsce prawo policyjne
jest efektem przemian ostatnich lat. W du
ym po
piechu, wymuszonym społecznymi zmianami, ustawodawca
starał si
zmniejszy
dystans dziel
cy polskie unormowania od standardów pa
stw prawnych. Upolitycznione
w swej tre
ci ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o urz
dzie Ministra Spraw Wewn
trznych i zakresie działania
podległych mu organów 4 oraz z dnia 31 lipca 1985 r. o słu
bie funkcjonariuszy Słu
by Bezpiecze
stwa i
Milicji Obywatelskiej 5 zast
pione zostały szeregiem aktów prawnych, stanowi
cych nie tylko now
,
normatywn
regulacj
działalno
ci organów ochrony bezpiecze
stwa i porz
dku publicznego, lecz tak
e
pewien przełom jako
ciowy w kształtowaniu postaw prawnych funkcjonariuszy policji i realizowanych przez
nie celów.
2. Podstawowe przepisy 6, tworz
ce obecnie polskie prawo policyjne, zawarte s
w nast
puj
cych aktach
normatywnych:
1
. Ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji 7;
2. Ustawie z dnia 21 czerwca 1996 r. o urz
dzie Ministra Spraw Wewn
trznych i Administracji 8;
3. Rozporz
dzeniu Rady Ministrów z dnia 17 wrze
nia 1990 r. w sprawie okre
lenia przypadków oraz
warunków i sposobów u
ycia przez policjantów
rodków przymusu bezpo
redniego 9;
4. Rozporz
dzeniu Rady Ministrów z dnia 17 wrze
nia 1990 r. w sprawie trybu legitymowania, zatrzymywania
osób, dokonywania kontroli osobistej oraz przegl
dania baga
y i sprawdzania ładunku przez policjantów 10;
5. Rozporz
dzeniu Rady Ministrów z dnia 5 marca 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków u
ycia
oddziałów i pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie zagro
enia
bezpiecze
stwa lub niebezpiecznego zakłócenia porz
dku publicznego oraz zasad u
ycia broni palnej przez te
jednostki 11.
6. Rozporz
dzeniu Rady Ministrów z dnia 21 maja 1996 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu
post
powania przy u
yciu broni palnej przez policjantów 12;
7. Rozporz
dzeniu Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 1996 r. w sprawie szczegółowego trybu korzystania
przez policjantów z pomocy instytucji pa
stwowych, organów administracji rz
dowej i samorz
du
terytorialnego, jednostek gospodarczych i organizacji społecznych oraz osób 13;
8. Rozporz
dzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1997 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewn
trznych i Administracji 14.
Pomijamy tu akty wykonawcze ni
szej rangi i przepisy wewn
trzne o charakterze wykonawczym,
instrukcyjnym lub obja
niaj
cym (np. regulaminy słu
by patrolowej, słu
by konwojowej, insukcje
dochodzeniowo-
ledcze czy instrukcje pracy operacyjnej), które bezpo
rednio reguluj
działania
poszczególnych słu
b policyjnych 15. Ponadto pomijamy tu - jak zaznaczyli
my - pozostałe przepisy policyjne
w szerokim rozumieniu tego terminu - dotycz
ce m. in. Urz
du Ochrony Pa
stwa, Stra
y Granicznej,
andarmerii Wojskowej, stra
y gminnych (miejskich), Nadwi
la
skh Jednostek Wojskowych Ministerstwa
Spraw Wewn
trznych i Administracji czy licencjonowanych pracowników ochrony fizycznej (tzw.
ochroniarzy).
Znajomo
podstawowych, mi
dzynarodowych przepisów w dziedzinie praw człowieka jest nieodzowna w
pracy policjanta. Niektóre z nich okre
laj
pewne minimalne wymagania wobec działa
funkcjonariuszy.
Wynikaj
one ze wspólnych do
wiadcze
pa
stw prawa 16.
Jak przedstawiaj
si
przepisy polskiego prawa policyjnego na tle wspomnianych standardów dotycz
cych
policji ? Przeanalizujmy najbardziej istotne prawa i wolno
ci.
3. Podstawowym, niekwestionowanym 17 prawem człowieka jest prawo do
ycia. Konwencja o Ochronie Praw
Człowieka i Podstawowych Wolno
ci Rady Europy z 1950 r. (dalej: EKPC) 18 uznaje jednak,
e pozbawienie
ycia nie b
dzie sprzeczne z jej art. 2, je
eli nast
pi w wyniku bezwzgl
dnie koniecznego u
ycia siły (podkr.
nasze):
w obronie jakiejkolwiek osoby przed bezprawn
przemoc
,
w celu wykonania zgodnego z prawem zatrzymania lub uniemo
liwienia ucieczki osobie pozbawionej wolno
ci
zgodnie z prawem,
w działaniach podj
tych zgodnie z prawem w celu stłumienia zamieszek lub powstania (art. 2 pkt 2
Konwencji).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 19 zapewnia ka
demu człowiekowi prawn
ochron
ycia (art.
38). Ten lapidarny w swym brzmieniu przepis oznacza zobowi
zanie pa
stwa do ochrony
ycia obywateli oraz
innych osób przebywaj
cych na jego terytorium wszystkimi prawnie dost
pnymi
rodkami, zarówno poprzez
wprowadzenie odpowiednich przepisów do ustawodawstwa wewn
trznego (np. kodeksu karnego czy kodeksu
cywilnego) wraz ze
rodkami egzekucji tych praw, jak i poprzez zapewnienie odpowiedniej praktyki
stosowania tych przepisów. Musz
mie
one na celu "prawn
ochron
ycia". Jakkolwiek paradoksalnie to
brzmi ale np. przepisy dotycz
ce u
ycia broni przez policjanta s
"pochodn
" przepisu Konstytucji chroni
cego
ycie człowieka.
Istotnym uzupełnieniem prawa jak i praktyki, zwłaszcza dla pa
stw nie b
d
cych członkami Rady
Europy, s
postanowienia Kodeksu Post
powania Funkcjonariuszy Porz
dku Prawnego (rezolucji 34/169
Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 1979 r.). Dokument ten stanowi,
e funkcjonariusze porz
dku prawnego 20
mog
u
y
siły wył
cznie w wypadku absolutnej konieczno
ci i tylko w granicach niezb
dnych do wypełnienia
swego obowi
zku (art. 3). Komentarz, stanowi
cy integraln
cz
tego dokumentu, wyja
nia, i
u
ycie broni
palnej uwa
a si
za
rodek ostateczny i
e nale
y podj
wszelkie kroki, by je wykluczy
- zwłaszcza
przeciwko dzieciom. Broni palnej w zasadzie w ogóle nie powinno si
u
ywa
. Wyj
tek stanowi
sytuacje, w
których osoba podejrzana o popełnienie przest
pstwa stawia zbrojny opór lub w inny sposób nara
a czyje
ycie, a mniej drastyczne
rodki nie wystarczaj
do powstrzymania jej lub skłonienia do poddania si
.
Jeszcze bardziej szczegółowe s
Podstawowe zasady u
ycia siły oraz broni palnej przez funkcjonariuszy
porz
dku prawnego (rezolucja VIII Kongresu ONZ w Sprawie Zapobiegania Przest
pczo
ci i Post
powania z
Przest
pcami) z 1990 r. Pozwalaj
one na u
ycie siły i broni palnej tylko wtedy, gdy inne
rodki oka
si
nieskuteczne b
d
gdy nie ma
adnej nadziei na osi
gni
cie zamierzonego celu. Nakładaj
tak
e na
funkcjonariuszy porz
dku prawnego obowi
zek działania rozwa
nego i proporcjonalnego do wagi
przest
pstwa, minimalizowania szkody i uszkodzenia ciała oraz nakazuj
szanowa
i chroni
ycie ludzkie,
zapewni
jak najszybciej pomoc i opiek
medyczn
wszystkim zranionym, a tak
e upewni
si
, czy
poinformowano krewnych i bliskich osoby zranionej lub poszkodowanej. Zasady zalecaj
, aby reguły i
przepisy wykonawcze w sprawie u
ycia broni palnej zawierały m. in. okre
lenie okoliczno
ci, w których
funkcjonariusze porz
dku prawnego s
uprawnieni do jej noszenia, typów dozwolonej broni palnej i amunicji,
sposobu kontroli broni, sporz
dzania raportów o ka
dym jej u
yciu oraz gwarancj
,
e bro
ta b
dzie u
ywana
jedynie w stosownych okoliczno
ciach i w sposób, który zmniejsza ryzyko niepotrzebnego uszkodzenia ciała.
Przepisy dotycz
ce zasad stosowania broni palnej w polskim prawie policyjnym zawarte s
w ustawie o
policji oraz w rozporz
dzeniu Rady Ministrów z 21 maja 1996 roku w sprawie szczegółowych warunków i
sposobu post
powania przy u
yciu broni palnej przez policjantów. W przypadku, gdy inne
rodki przymusu
bezpo
redniego s
niewystarczaj
ce lub ich u
ycie, ze wzgl
du na okoliczno
ci danego zdarzenia, nie jest
mo
liwe, policjant ma prawo u
ycia broni palnej wył
cznie:
1) w celu odparcia bezpo
redniego, bezprawnego zamachu na
ycie, zdrowie lub wolno
policjanta lub innej
osoby oraz w celu przeciwdziałania czynno
ciom zmierzaj
cym bezpo
rednio do takiego zamachu,
2) przeciwko osobie nie podporz
dkowuj
cej si
wezwaniu do natychmiastowego porzucenia broni lub innego
niebezpiecznego narz
dzia, którego u
ycie zagrozi
mo
e
yciu, zdrowiu lub wolno
ci policjanta albo innej
osoby,
3) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemoc
, odebra
bro
paln
policjantowi lub innej osobie
uprawnionej do posiadania broni palnej,
4) w celu odparcia niebezpiecznego, bezpo
redniego, gwałtownego zamachu na obiekty wa
ne dla
bezpiecze
stwa lub obronno
ci pa
stwa, na siedziby naczelnych organów władzy, naczelnych lub centralnych
organów administracji pa
stwowej albo wymiaru sprawiedliwo
ci, na obiekty gospodarki lub kultury
narodowej oraz na przedstawicielstwa dyplomatyczne i urz
dy konsularne pa
stw obcych albo organizacji
mi
dzynarodowych, a tak
e na obiekty dozorowane przez uzbrojon
formacj
ochronna utworzon
na
podstawie odr
bnych przepisów,
5) w celu odparcia zamachu na mienie, stwarzaj
cego jednocze
nie bezpo
rednie zagro
enie dla
ycia, zdrowia
lub wolno
ci człowieka,
6) w bezpo
rednim po
cigu za osob
, wobec której u
ycie broni było dopuszczalne w przypadkach okre
lonych
w pkt 1-3 i 5, albo za osob
, wobec której istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia zabójstwa, zamachu
terrorystycznego, uprowadzenia osoby w celu wymuszenia okupu lub okre
lonego zachowania, rozboju,
kradzie
y rozbójniczej, wymuszenia rozbójniczego, umy
lnego uszkodzenia ciała, zgwałcenia, podpalenia lub
umy
lnego sprowadzenia w inny sposób niebezpiecze
stwa powszechnego dla
ycia albo zdrowia,
7) w celu uj
cia osoby, o której mowa w pkt 6, je
li schroniła si
ona w miejscu trudno dost
pnym, a z
okoliczno
ci towarzysz
cych wynika,
e mo
e u
y
broni palnej lub innego niebezpiecznego narz
dzia,
którego u
ycie zagrozi
mo
e
yciu albo zdrowiu,
8) w celu odparcia gwałtownego, bezpo
redniego i bezprawnego zamachu na konwój ochraniaj
cy osoby,
dokumenty zawieraj
ce wiadomo
ci stanowi
ce tajemnic
pa
stwow
, pieni
dze albo inne przedmioty
warto
ciowe,
9) w celu uj
cia lub udaremnienia ucieczki osoby zatrzymanej, tymczasowo aresztowanej lub odbywaj
cej kar
pozbawienia wolno
ci, je
li:
a) ucieczka osoby pozbawionej wolno
ci stwarza zagro
enie dla
ycia albo zdrowia ludzkiego,
b) istnieje uzasadnione podejrzenie,
e osoba pozbawiona wolno
ci mo
e u
y
broni palnej, materiałów
wybuchowych lub niebezpiecznego narz
dzia,
c) pozbawienie wolno
ci nast
piło w zwi
zku z uzasadnionym podejrzeniem lub stwierdzeniem popełnienia
przest
pstw, o których mowa w pkt 6. (Art. 17 ust. 1 ustawy o policji).
Prawo dopuszcza ponadto u
ycie broni palnej przez uzbrojone oddziały lub pododdziały Policji w razie
zagro
enia bezpiecze
stwa publicznego lub niebezpiecznego zakłócenia porz
dku publicznego, zwłaszcza
przez sprowadzenie:
1) niebezpiecze
stwa powszechnego dla
ycia, zdrowia lub wolno
ci obywateli,
2) bezpo
redniego zagro
enia dla mienia w znacznych rozmiarach,
3) bezpo
redniego zagro
enia obiektów wa
nych dla bezpiecze
stwa lub obronno
ci oraz
ycia publicznego
pa
stwa (art. 18 ust. 1 ustawy o policji).
U
ycie broni palnej nale
y traktowa
jako
rodek ostateczny, si
ga
po ni
nale
y wi
c ze szczególn
rozwag
, traktuj
c j
jako ostateczny
rodek przymusu bezpo
redniego. Funkcjonariusz winien stara
si
zminimalizowa
szkody; nie mo
e te
zmierza
do pozbawienia
ycia osoby, wobec której u
ywa broni. Nie
mo
e tak
e nara
a
na utrat
ycia lub zdrowia innych osób.
Przed u
yciem broni palnej policjant jest obowi
zany:
1. po uprzednim okrzyku "Policja" wezwa
osob
do zachowania zgodnego z prawem, a w szczególno
ci do
natychmiastowego porzucenia broni lub niebezpiecznego narz
dzia, zaniechania ucieczki, odst
pienia od
bezprawnych działa
lub u
ycia przemocy;
Plik z chomika:
hermes50
Inne pliki z tego folderu:
Prawa człowieka a Policja.pdf
(320 KB)
Prawa człowieka a policja 1998r.pdf
(286 KB)
Prawa człowieka a policja 1998r.doc
(308 KB)
Prawa człowieka a policja.doc
(330 KB)
Inne foldery tego chomika:
2000 Multimedialny słownik terminów policyjnych
2001.06.25 Regulamin Europejskiej Sieci Prewencji Kryminalnej
2004.02 Współpraca Policji w UE
2004.06.16 Ratownictwo w sytuacjach kryzysowych
2005.04.15 NIK - Używanie symboli państwowych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin