I. Tytuł: Projekt realizacji prac pielęgnacyjno-opiekuńczo-wychowawczych dla 31-miesięcznej Oli zawierający przygotowanie i wykonanie dział w poszczególnych sferach psychomotorycznych, sposób przygotowania Oli do toalety jamy ustnej i mycia ząbków oraz zalecenia dla rodziców dotyczące zasad higieny jamy ustnej dziecka i profilaktyki próchnicy.
II. Założenia wraz z oceną rozwoju
l wiek: 31 miesięcy
l okres przebywania w żłobku: od 6 miesiąca, po 10 godzin dziennie
l grupa rozwojowa: III
l pochodzi z pełnej rodziny, oboje rodziców pracuje
l ogólny stan zdrowia dobry
l niski wzrost
l niedowaga
l niechętnie spożywa posiłki
l ma próchnicę
l ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń rozwijających zmysł równowagi, np. podskakiwaniem na obydwu nogach, rzutami ręcznymi piłką
l nie lubi ćwiczeń ruchowych
l lubi zajęcia manipulacyjne i twórcze
l bawi się zabawkami zgodnie z ich funkcją i przeznaczeniem w kącikach tematycznych
l szanuje zabawki
l po zabawie odkłada zabawki na miejsce
l chętnie współpracuje z osobą dorosłą
l nieśmiała w stosunku do rówieśników
l z zainteresowaniem słucha opowiadań i krótkich wierszyków
l posługuje się prostymi wyrazami, nie zawsze prawidłowo je wymawia
l rzadko używa zwrotów kulturalno-grzecznościowych
l zasuwa krzesełko po posiłkach
l samodzielnie wykonuje czynności samoobsługowe
l zgłasza potrzeby fizjologiczne
l ma ulubioną lalkę, z którą sypia
Sfery rozwoju wymagające stymulacji to równowaga, kontakty społeczne z rówieśnikiem i mowa czynna.
III. Plan pielęgnacyjno-opiekuńczo-wychowawczy dla Oli.
Strefa rozwoju lub problem pielęgnacyjny
Cele zaplanowanych działań
Oddziaływania piel-wych. wraz z przykładami zabaw i ćwiczeń
Pomoce dydaktyczne oraz przybory i środki pielęgnacyjne
Motoryka
*zachęcanie, mobilizowanie Oli do zabawy;
*rozwijanie zmysłu równowagi
Zabawa ruchowa wspólnie ze wszystkimi dziećmi – „baloniku nasz malutki” i „stary niedźwiedź”. Wprowadzanie miłego nastroju. Włączenie szybkiej, żywiołowej muzyki i zachęcanie wszystkich do „tańca oswobodzenia”.
Swobodna zabawa na placu zabaw
Zorganizowanie toru przeszkód, wplecenie w niego ćwiczeń stymulujących rozwój zmysłu równowagi, Pomoc Oli przy pokonywaniu go. Zaczęcie toru od przejścia pod tunelem, wejście na schodki i zejście, przejście po krętej ścieżce, skoczenie kilka razy na trampolinie, powolne przejście po ławeczce z ramionami uniesionymi w bok, przejście po „leniwej ósemce”, rzut woreczkiem do wiszącego koła hula-hop, kopnięcie piłki w stronę bramki, na koniec zjechanie po zjeżdżalni do basenu z piłeczkami.
· płyta z szybką, żywiołową muzyką
· tunel (krótki)
· schodki
· kręta ścieżka
· trampolina
· ławeczka szwedzka
· duża leniwa ósemka z gąbki
· woreczek
· hula-hop
· piłka, bramka
· zjeżdżalnia
· basen z piłeczkami
Sensomotoryka
*doskonalenie sprawności manualnych
*podtrzymywano sprawności manipulacyjnych
Zabawy z ciastoliną – robienie z niej wałeczka i placuszka (np. ślimak, wąż) oraz wyklejanie obrazka biedronki.
Układanie piramidki piko z zachowaniem kolejności elementów wg ich wielkości. Sznurowanie płytki perforowanej na okrętkę.
· ciastolina
· obrazek biedronki (kontur)
· piramidka piko
· płytka perforowana
Kontakty społeczne
*doskonalenie pozytywnych kontaktów społecznych
Nauka rozróżniania płci, wieku, zawodów, członków rodziny, imion – zabawa dydaktyczna w odgadywanie co przedstawia dany rysunek.
· rysunki z różnymi zawodami, płciami, postaciami
Mowa i myślenie
*rozwijanie sprawności językowej
Nauka i śpiewanie piosenek „Jestem małą żabką” i „Rolnik sam w dolinie”.
Opowiadanie bajki o Czerwonym Kapturku z pokazaniem ilustracji. Następnie należy ułożyć ilustracje w kolejności oraz wymyślić dalszą część i narysować ją.
· teksty piosenek
· teks bajki o Czerwonym Kapturku
· ilustracje (4)
· kartki do narysowania i kredki
Emocje i uczucia
*ośmielenie Oli
Zachęcanie do występów na środku koła – śpiewanie poznanych piosenek i mówienie wierszyków (pomoc przy znajomości tekstów).
Wspólne zabawy w kole z chustą (spadochronem) – chodzenie w kółko i robienie fal, albo toczenie piłki po chuście tak, żeby nie spadła.
· teksty piosenek i wierszyków (np. „Pierwszy obudził się pierwiosnek”, „Grzeje słoneczko”, „Murzynek Bambo”)
· kolorowa chusta (spadochron)
Przyzwyczajenia i nawyki
*nauka zwrotów kulturalno-grzecznościo-wych
Zabawa w sklep w kąciku sklepowym. Mówienie: dzień dobry – przy wejściu do sklepu, poproszę – jak coś chcemy dostać, dziękuję – jak coś dostaniemy, przepraszam – jak na kogoś wpadniemy albo chcemy zapytać, dowidzenia – jak wychodzimy.
· kącik sklepowy
· produkty do kupowania
Niechęć do jedzenia
*zachęcenie Oli do jedzenia
Zabawy w kąciku kuchennym – gotowanie obiadu dla swojej lali i karmienie jej.
· lala Oli
· kuchenka w kąciku kuchennym
· garnek, talerz i sztućce
· stolik i krzesełka
Próchnica zębów
*uświadomienie potrzeby mycia ząbków i zachęcanie do tego
* zapobieganie postępowi próchnicy zębów
Zabawa „Przygoda Wilczka”
(opisana w zadaniu V)
...
annamilenczuk