1egzamin.doc

(117 KB) Pobierz

 

 

I. Tytuł:               Projekt realizacji prac pielęgnacyjno-opiekuńczo-wychowawczych dla 31-miesięcznej Oli zawierający przygotowanie i wykonanie dział w poszczególnych sferach psychomotorycznych, sposób przygotowania Oli do toalety jamy ustnej i mycia ząbków oraz zalecenia dla rodziców dotyczące zasad higieny jamy ustnej dziecka i profilaktyki próchnicy.

 

II. Założenia wraz z oceną rozwoju

l         wiek: 31 miesięcy

l         okres przebywania w żłobku: od 6 miesiąca, po 10 godzin dziennie

l         grupa rozwojowa: III

l         pochodzi z pełnej rodziny, oboje rodziców pracuje

l         ogólny stan zdrowia dobry

l         niski wzrost

l         niedowaga

l         niechętnie spożywa posiłki

l         ma próchnicę

l         ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń rozwijających zmysł równowagi, np. podskakiwaniem na obydwu nogach, rzutami ręcznymi piłką

l         nie lubi ćwiczeń ruchowych

l         lubi zajęcia manipulacyjne i twórcze

l         bawi się zabawkami zgodnie z ich funkcją i przeznaczeniem w kącikach tematycznych

l         szanuje zabawki

l         po zabawie odkłada zabawki na miejsce

l         chętnie współpracuje z osobą dorosłą

l         nieśmiała w stosunku do rówieśników

l         z zainteresowaniem słucha opowiadań i krótkich wierszyków

l         posługuje się prostymi wyrazami, nie zawsze prawidłowo je wymawia

l         rzadko używa zwrotów kulturalno-grzecznościowych

l         zasuwa krzesełko po posiłkach

l         samodzielnie wykonuje czynności samoobsługowe

l         zgłasza potrzeby fizjologiczne

l         ma ulubioną lalkę, z którą sypia

 

Sfery rozwoju wymagające stymulacji to równowaga, kontakty społeczne z rówieśnikiem i mowa czynna.

 

III. Plan pielęgnacyjno-opiekuńczo-wychowawczy dla Oli.

 

Strefa rozwoju lub problem pielęgnacyjny

Cele zaplanowanych działań

Oddziaływania piel-wych. wraz z przykładami zabaw i ćwiczeń

Pomoce dydaktyczne oraz przybory i środki pielęgnacyjne

Motoryka

*zachęcanie, mobilizowanie Oli do zabawy;

 

 

 

 

 

 

 

 

*rozwijanie zmysłu równowagi

Zabawa ruchowa wspólnie ze wszystkimi dziećmi – „baloniku nasz malutki” i „stary niedźwiedź”. Wprowadzanie miłego nastroju. Włączenie szybkiej, żywiołowej muzyki i zachęcanie wszystkich do „tańca oswobodzenia”.

Swobodna zabawa na placu zabaw

 

Zorganizowanie toru przeszkód, wplecenie w niego ćwiczeń stymulujących rozwój zmysłu równowagi, Pomoc Oli przy pokonywaniu go. Zaczęcie toru od przejścia pod tunelem, wejście na schodki i zejście, przejście po krętej ścieżce, skoczenie kilka razy na trampolinie, powolne przejście po ławeczce z ramionami uniesionymi w bok, przejście po „leniwej ósemce”, rzut woreczkiem do wiszącego koła hula-hop, kopnięcie piłki w stronę bramki, na koniec zjechanie po zjeżdżalni do basenu z piłeczkami.

·       płyta z szybką, żywiołową muzyką

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·       tunel (krótki)

·       schodki

·       kręta ścieżka

·       trampolina

·       ławeczka szwedzka

·       duża leniwa ósemka z gąbki

·       woreczek

·       hula-hop

·       piłka, bramka

·       zjeżdżalnia

·       basen z piłeczkami

Sensomotoryka

*doskonalenie sprawności manualnych

 

 

*podtrzymywano sprawności manipulacyjnych

Zabawy z ciastoliną – robienie z niej wałeczka i placuszka (np. ślimak, wąż) oraz wyklejanie obrazka biedronki.

 

Układanie piramidki piko z zachowaniem kolejności elementów wg ich wielkości. Sznurowanie płytki perforowanej na okrętkę.

·       ciastolina

·       obrazek biedronki (kontur)

 

 

·       piramidka piko

 

 

·       płytka perforowana

Kontakty społeczne

*doskonalenie pozytywnych kontaktów społecznych

Nauka rozróżniania płci, wieku, zawodów, członków rodziny, imion – zabawa dydaktyczna w odgadywanie co przedstawia dany rysunek.

·       rysunki z różnymi zawodami, płciami, postaciami

Mowa i myślenie

*rozwijanie sprawności językowej

Nauka i śpiewanie piosenek „Jestem małą żabką” i „Rolnik sam w dolinie”.

Opowiadanie bajki o Czerwonym Kapturku z pokazaniem ilustracji. Następnie należy ułożyć ilustracje w kolejności oraz wymyślić dalszą część i narysować ją.

·       teksty piosenek

 

 

·       teks bajki o Czerwonym Kapturku

·       ilustracje (4)

·       kartki do narysowania i kredki

Emocje i uczucia

*ośmielenie Oli

Zachęcanie do występów na środku koła – śpiewanie poznanych piosenek i mówienie wierszyków (pomoc przy znajomości tekstów).

 

Wspólne zabawy w kole z chustą (spadochronem) – chodzenie w kółko i robienie fal, albo toczenie piłki po chuście tak, żeby nie spadła.

·       teksty piosenek i wierszyków (np. „Pierwszy obudził się pierwiosnek”, „Grzeje słoneczko”, „Murzynek Bambo”)

 

·       kolorowa chusta (spadochron)

Przyzwyczajenia i nawyki

*nauka zwrotów kulturalno-grzecznościo-wych

Zabawa w sklep w kąciku sklepowym. Mówienie: dzień dobry – przy wejściu do sklepu, poproszę – jak coś chcemy dostać, dziękuję – jak coś dostaniemy, przepraszam – jak na kogoś wpadniemy albo chcemy zapytać, dowidzenia – jak wychodzimy.

·       kącik sklepowy

·       produkty do kupowania

Niechęć do jedzenia

*zachęcenie Oli do jedzenia

Zabawy w kąciku kuchennym – gotowanie obiadu dla swojej lali i karmienie jej.

·          lala Oli

·          kuchenka w kąciku kuchennym

·          garnek, talerz i sztućce

·          stolik i krzesełka

Próchnica zębów

*uświadomienie potrzeby mycia ząbków i zachęcanie do tego

 

 

 

 

 

* zapobieganie postępowi próchnicy zębów

Zabawa „Przygoda Wilczka

(opisana w zadaniu V)

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin