poprawny egzamin.doc

(90 KB) Pobierz

Tytuł:               Projekt realizacji prac pielęgnacyjno-wychowawczych w poszczególnych sferach               psychomotorycznych dla Zuzanny K oraz zalecenia dla rodziców dotyczące zasad               pielęgnacji skóry dziecka i profilaktyki odparzeń.

 

Informacje o Zuzi:

l         wiek: 12 miesięcy

l         waga: 10kg

l         wzrost:76 cm

l         okres przebywania w żłobku: 5 miesięcy

l         grupa rozwojowa: I

l         krótko płacze w chwili rozstania z rodzicem, zajmuje się zabawką

l         chętnie je posiłki

l         sięga ręką do talerza

l         pije z kubeczka podtrzymywanego przez opiekunkę

l         po posiłkach ubrania są mokre i zabrudzone

l         pomaga wrzucić brudny śliniak do wiaderka

l         sprawnie raczkuje po sali

l         pewnie stoi na dwóch nogach

l         przy poręczy chodzi bokiem i drepcze w miejscu

l         bawi się zabawkami na siedząco

l         dokładnie ogląda poszczególne elementy zabawek

l         interesuje się dźwiękiem i światełkami

l         wkłada, wyjmuje i wysypuje mniejsze przedmioty z większych

l         próbuje otwierać i zamykać pojemniki

l         próbuje ustawiać klocki jeden na drugim (piętrzenie)

l         mówi dwa słowa - „lala” i „am-am”

l         wykonuje proste polecenia poparte gestem

l         wskazuje przedmioty i osoby nazywane przez osobę dorosłą

l         odczuwa silną potrzebę zabawy z opiekunką

l         przyjaźnie tuli się do opiekunki

l         jest zadowolona

l         chętnie manipuluje różnymi przedmiotami i po krótkim zainteresowaniu szybko rzuca na podłogę

l         na wyraźna prośbę potrafi schylić się po zabawkę, podnieść ją z podłogi i podać opiekunce do ręki

l         rówieśników dotyka, czasem odpycha i zabiera im zabawki z ręki

l         złości się, gdy nie może otrzymać tego, co w danej chwili chce

l         nie zgłasza potrzeb fizjologicznych

l         mocz i stolec oddaje w pieluchy, a po wypróżnieniu natychmiast zaczyna marudzić i płakać

l         uczulona na jajka

l         komunikuje się za pomocą gestów i mimiki

l         zasypia po obiedzie w obecności osoby dorosłej najchętniej ze swoim misiem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocena rozwoju psychomotorycznego Zuzanny

 

Sfera rozwoju

Norma rozwojowa

(co Zuzia powinna umieć)

Osiągnięcia dziecka

(co Zuzia potrafi)

Motoryka

l         Sprawnie chodzi trzymane za jedną rękę.

l         Próbuje stawiać pierwsze samodzielne kroki.

l         sprawnie raczkuje po sali

l         pewnie stoi na dwóch nogach

l         przy poręczy chodzi bokiem i drepcze w miejscu

l         sprawnie siedzi

Sensomotoryka

l         Trzymając dwa przedmioty, interesuje się trzecim.

l         Podaje przedmiot do ręki dorosłego.

l         Wkłada mały przedmiot do większego – również przez mały otwór i potrafi go w odpowiednim momencie wypuścić.

l         Stara się ustawić wierzę z klocków (2 klocki).

l         Burzy wierzę ustawioną przez dorosłego.

l         dokładnie ogląda poszczególne elementy zabawek

l         interesuje się dźwiękiem i światełkami

l         wkłada, wyjmuje i wysypuje mniejsze przedmioty z większych

l         próbuje otwierać i zamykać pojemniki

l         próbuje ustawiać klocki jeden na drugim (piętrzenie)

l         chętnie manipuluje różnymi przedmiotami i po krótkim zainteresowaniu szybko rzuca na podłogę

l         na wyraźna prośbę potrafi schylić się po zabawkę, podnieść ją z podłogi i podać opiekunce do ręki

Kontakty społeczne

l         Rozumie kilka prostych poleceń w znanych sytuacjach i wykonuje je.

l         Wzrasta potrzeba obecności dorosłych, ponieważ dostarczają nowych przedmiotów i ciekawych zabaw.

l         Rozszerza się zakres manipulacji specyficznej (dziecko poznaje funkcje coraz większej liczby przedmiotów).

l         Kontakt z rówieśnikiem polega na zaciekawieniu i chęci poznania go (próbuje dotknąć, popchnąć, zobaczyć jak upada).

l         Niekiedy kontakty mają charakter negatywny np. zabieranie zabawek, gryzienie. 

l         wykonuje proste polecenia poparte gestem

l         wskazuje przedmioty i osoby nazywane przez osobę dorosłą

l         zasypia po obiedzie w obecności osoby dorosłej najchętniej ze swoim misiem

l         rówieśników dotyka, czasem odpycha i zabiera im zabawki z ręki

l         odczuwa silną potrzebę zabawy z opiekunką

l         przyjaźnie tuli się do opiekunki

Mowa i myślenie

l         Używa pierwszych sensownych słów (z powtarzającą się sylabą), naśladuje głosy zwierząt.

l         Wypowiada ze zrozumieniem 3-5 słów, rozumie więcej.

l         Rozwija się myślenie obrazkowo-ruchowe.

l         komunikuje się za pomocą gestów i mimiki

l         mówi dwa słowa - „lala” i „am-am”

Emocje i uczucia

l         Sytuacje lękowe związane z opanowywaniem funkcji chodzenia (częste upadki).

l         Pojawia się uczucie zazdrości o mamę lub opiekunkę (odpychanie innych osób i rówieśników).

l         Pojawia się uczucie wstydu (zasłanianie oczu, odwracanie głowy, rumienie się).

l         złości się, gdy nie może otrzymać tego, co w danej chwili chce

l         krótko płacze w chwili rozstania z rodzicem, zajmuje się zabawką

l         jest zadowolona

Przyzwyczajenia i nawyki

l         Samodzielnie pije z kubeczka (początkowo musi on być trzymany przez dorosłego).

l         Próbuje trzymać łyżkę przy jedzeniu i samodzielnie doprowadzić ją do ust z gęstym pokarmem.

l         Potrafi odgryzać kęsy np. herbatnika, jabłka.

l         Współdziała z osobą dorosłą przy ubieraniu i rozbieraniu – wykonuje polecenia np. daj rączkę, daj nóżkę.

l         Razem z dorosłym odnosi zabawki na miejsce, wyrzuca brudny śliniaczek po posiłku do wiaderka.

l         Na pożegnanie robi „pa pa”, kiwa główką jako dziękuję.

l         Potrafi siedzieć parę minut na nocniku.

l         pije z kubeczka podtrzymywanego przez opiekunkę

l         pomaga wrzucić brudny śliniak do wiaderka

l         nie zgłasza potrzeb fizjologicznych

l         komunikuje się za pomocą gestów i mimiki

 

 

 

 

Plan pielęgnacyjno-wychowawczy dla Zuzanny K

 

Strefa rozwoju lub problem pielęgnacyjny

Cele zaplanowanych działań

Oddziaływania piel-wych. wraz z przykładami zabaw i ćwiczeń

Pomoce dydaktyczne oraz przybory i środki pielęgnacyjne

Motoryka

Nauka samodzielnego chodzenia.

Wywoływanie chodzenia z podtrzymywaniem za jedną rękę.

Ćwiczenie rzutu piką do dorosłego z pozycji siedzącej.

Podawanie Zuzi zabawek do pociągania za sznurek.

Podawanie stabilnego wózka lub pojazdu do popychania oraz koła lub drążka trzymanego z jednej strony przez dorosłego.

sprzęt ułatwiajacy naukę chodzenia – drążek, koło, stabilny wózek lub pojazd do popychania; piłki różnej wielkości;

Sensomotoryka

Doskonalenie czynności manipulacyjnych, ćwiczenie czynności otwierania i zamykania, doskonalenie sprawności mieszczenia.

Podawanie zestawu 2-3 foremek o różnej wielkości do nauki mieszczenia.

Podawanie zestawu 2-3 krążków PIKO, bab, jaj i beczułek.

Podawanie papieru i gałganka do manipulacji.

Nauka piętrzenia wieży z 2-3 klocków.

krążki PIKO, klocki, gałganki, zwierzątka gumowe; foremki do mieszczenia o podstawie okrągłej; baby, jaja, beczułki; duża lalka;

Kontakty społeczne

Zapewnienie pogodnej i serdecznej atmosfery.

Prowadzenie zabaw paluszkowych, kontaktowo-naśladowczych, zabaw na kolanach, śpiewanie („sroczka”, „kokoszka”, „rodzinka”, „idzie kominiarz”, „jedzie pan”).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin