Diagnoza klasa 3-materiały dla nauczyciela.pdf

(1871 KB) Pobierz
Ewa Czech
Diagnoza
na zakończenie klasy 3
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA
931194436.045.png 931194436.046.png 931194436.047.png 931194436.048.png 931194436.001.png 931194436.002.png 931194436.003.png 931194436.004.png 931194436.005.png 931194436.006.png 931194436.007.png 931194436.008.png 931194436.009.png 931194436.010.png 931194436.011.png 931194436.012.png 931194436.013.png 931194436.014.png 931194436.015.png 931194436.016.png 931194436.017.png 931194436.018.png 931194436.019.png 931194436.020.png 931194436.021.png 931194436.022.png 931194436.023.png 931194436.024.png 931194436.025.png 931194436.026.png 931194436.027.png 931194436.028.png 931194436.029.png 931194436.030.png 931194436.031.png 931194436.032.png 931194436.033.png 931194436.034.png 931194436.035.png 931194436.036.png 931194436.037.png 931194436.038.png 931194436.039.png 931194436.040.png 931194436.041.png 931194436.042.png 931194436.043.png 931194436.044.png
Ewa Czech
Diagnoza
na zakończenie klasy 3
Materiały dla nauczyciela
Spis treści
1. Wstęp ................................................................................................................................................. 4
2. Proces diagnozowania i ogólne zasady przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej dziecka kończącego
edukację wczesnoszkolną .................................................................................................................. 4
3. Proponowane próby diagnostyczne i interpretacja wyników – przykłady ......................................... 5
4. Wyniki diagnozy i planowanie indywidualnej pracy z uczniem
na etapie kształcenia przedmiotowego ........................................................................................... 10
5. Załączniki – materiały do przeprowadzenia diagnozy edukacyjnej .................................................. 11
1. Wstęp
Podstawa programowa kształcenia ogólnego precyzyjnie określa treści, jakie powinny być realizowane podczas
edukacji w szkole. Zostały one zapisane w języku wymagań. Zgodnie z założeniami podstawy, proces kształcenia
uczniów został przełożony na precyzyjny opis efektów kształcenia. Warto podkreślić, iż w nowej podstawie progra-
mowej wyraźnie określone zostały wymagania wobec ucznia na kolejnych etapach edukacji.
Są to:
czytanie
myślenie matematyczne
komunikowanie się
sprawne posługiwanie się technologiami informatycznymi i komunikacyjnymi
wyszukiwanie, selekcjonowanie i krytyczna analiza informacji.
Treści określone dla I etapu nauczania, czyli edukacji wczesnoszkolnej, podzielone zostały na następujące obszary:
edukacja polonistyczna
język obcy nowożytny
edukacja muzyczna
edukacja społeczna
edukacja plastyczna
edukacja matematyczna
zajęcia komputerowe
zajęcia techniczne
wychowanie izyczne
etyka.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego kładzie także nacisk na wyrównywanie szans edukacyjnych
i nauczanie adekwatne do potrzeb i możliwości dzieci. Ich rozpoznawanie jest ważnym elementem wspierania
uczniów w rozwoju i może być realizowane np. poprzez diagnozę edukacyjną.
2. Proces diagnozowania i ogólne zasady przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej
dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną
Dzięki diagnozie edukacyjnej nauczyciel uzyskuje informacje dotyczące funkcjonowania ucznia w opisanych
w materiale sferach. Dokonując aktualnej oceny poziomu działań ucznia, określa zarówno mocne strony dziecka,
jak i obszary, w których powinno być ono szczególnie stymulowane, by osiągnęło pełniejszy rozwój. Uzupełnie-
niem diagnozy powinna być analiza dostarczonych opinii o uczniu (np. z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej),
ze zwróceniem szczególnej uwagi na dotychczas realizowane metody i formy pracy. Procedurze diagnozy powin-
na towarzyszyć wnikliwa obserwacja zachowania i funkcjonowania ucznia, zarówno podczas badania, jak i co-
dziennych zajęć szkolnych.
Ogólne zasady przeprowadzania diagnozy edukacyjnej:
powinna być wykonana na początku czerwca;
przeprowadza ją nauczyciel uczący dziecko;
4
każdemu uczniowi należy zapewnić takie same warunki podczas prób diagnostycznych (spokojne miej-
sce, tyle samo czasu);
należy ograniczyć czynniki zakłócające przeprowadzanie diagnozy (np. hałas, za duże lub zbyt małe po-
mieszczenie, w którym badamy dziecko, jaskrawa kolorystyka wnętrza, rozpraszające uwagę gry lub za-
bawki);
każdemu uczniowi należy zapewnić możliwość korzystania z takich samych pomocy dydaktycznych, jeśli
są one potrzebne podczas diagnozy;
wobec każdego ucznia należy stosować ten sam język poleceń – jasny, wyraźny, precyzyjny i zrozumiały
dla dziecka, a intonacja głosu nie może sugerować odpowiedzi;
ważne jest, aby nauczyciel diagnozujący ucznia motywował go do wysiłku, ale też odpowiednio niwelo-
wał jego napięcie emocjonalne, jeśli się pojawi;
przez cały czas nauczyciel musi pamiętać, w jakim celu prowadzi badanie i co chce dzięki niemu uzyskać.
3. Proponowane próby diagnostyczne i interpretacja wyników – przykłady
Proponowane próby diagnostyczne mogą pomóc nauczycielowi sprawdzić stopień gotowości dziecka do pod-
jęcia nauki na kolejnym etapie edukacyjnym oraz mogą być podstawą do ewaluacji procesu edukacji. Wynik
diagnozy będzie wskazówką dla wychowawcy w klasie IV oraz nauczycieli przedmiotu przy planowaniu indywi-
dualnej pracy z każdym uczniem.
Przedstawione próby diagnostyczne przeznaczone są dla uczniów klasy III szkoły podstawowej, kończących
edukację wczesnoszkolną. Celem ich jest sprawdzenie poziomu umiejętności czytania i pisania oraz poziomu
funkcjonowania analizatorów odpowiedzialnych za przebieg tych procesów.
Należy przyjąć założenie, że do oceny pełnego rozwoju i osiągnięć ucznia niezbędna jest systematyczna ob-
serwacja i ewaluacja procesu jego edukacji. Ocena powinna decydować o podjęciu działań wspierających,
adekwatnych do aktualnych potrzeb ucznia, co może gwarantować jego sukces edukacyjny.
Prezentowane materiały zawierają, poza próbami do badania umiejętności czytania, pisania i funkcjonowa-
nia analizatorów, także inne narzędzia poznawcze, które z jednej strony pozwolą nauczycielowi na releksję
dotyczącą zespołu klasowego, z którym pracował, a z drugiej – będą cennym materiałem dla nauczycieli
na kolejnym etapie edukacyjnym.
Załącznik nr 1) Próba do badania techniki i tempa czytania głośnego
– pojedyncze wyrazy
Sposób przeprowadzenia próby
Uczeń pracuje w indywidualnym kontakcie z nauczycielem. Otrzymuje kartę z zapisanymi wyrazami, odczytuje
wyrazy w kolumnach pionowych – najpierw 4 kolumny u góry, potem w kolejności 4 kolumny na dole.
Czas trwania próby – 1 minuta. Nauczyciel zaznacza na wtórniku (czyli takiej samej karcie) liczbę wyrazów, które
uczeń w tym czasie przeczytał oraz zapisuje sposób ich odczytywania (globalne, sylabowe, głoskowe), zaznaczając
wyrazy, w których dziecko popełniło błędy. Słowa odczytane nieprawidłowo odejmowane są od ogólnej liczby
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin