Diagnoza klasa 3-materiaÅy dla nauczyciela.pdf
(
1871 KB
)
Pobierz
Ewa Czech
Diagnoza
na zakończenie klasy 3
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA
Ewa Czech
Diagnoza
na zakończenie klasy 3
Materiały dla nauczyciela
Spis treści
1. Wstęp ................................................................................................................................................. 4
2. Proces diagnozowania i ogólne zasady przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej dziecka kończącego
edukację wczesnoszkolną .................................................................................................................. 4
3. Proponowane próby diagnostyczne i interpretacja wyników – przykłady ......................................... 5
4. Wyniki diagnozy i planowanie indywidualnej pracy z uczniem
na etapie kształcenia przedmiotowego ........................................................................................... 10
5. Załączniki – materiały do przeprowadzenia diagnozy edukacyjnej .................................................. 11
1. Wstęp
Podstawa programowa kształcenia ogólnego
precyzyjnie określa treści, jakie powinny być realizowane podczas
edukacji w szkole. Zostały one zapisane w języku wymagań. Zgodnie z założeniami podstawy, proces kształcenia
uczniów został przełożony na precyzyjny opis efektów kształcenia. Warto podkreślić, iż w nowej podstawie progra-
mowej wyraźnie określone zostały wymagania wobec ucznia na kolejnych etapach edukacji.
Są to:
■
czytanie
■
myślenie matematyczne
■
komunikowanie się
■
sprawne posługiwanie się technologiami informatycznymi i komunikacyjnymi
■
wyszukiwanie, selekcjonowanie i krytyczna analiza informacji.
Treści określone dla I etapu nauczania, czyli edukacji wczesnoszkolnej, podzielone zostały na następujące obszary:
■
edukacja polonistyczna
■
język obcy nowożytny
■
edukacja muzyczna
■
edukacja społeczna
■
edukacja plastyczna
■
edukacja matematyczna
■
zajęcia komputerowe
■
zajęcia techniczne
■
wychowanie izyczne
■
etyka.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego kładzie także nacisk na wyrównywanie szans edukacyjnych
i nauczanie adekwatne do potrzeb i możliwości dzieci. Ich rozpoznawanie jest ważnym elementem wspierania
uczniów w rozwoju i może być realizowane np. poprzez diagnozę edukacyjną.
2. Proces diagnozowania i ogólne zasady przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej
dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną
Dzięki diagnozie edukacyjnej nauczyciel uzyskuje informacje dotyczące funkcjonowania ucznia w opisanych
w materiale sferach. Dokonując aktualnej oceny poziomu działań ucznia, określa zarówno mocne strony dziecka,
jak i obszary, w których powinno być ono szczególnie stymulowane, by osiągnęło pełniejszy rozwój. Uzupełnie-
niem diagnozy
powinna być analiza
dostarczonych opinii o uczniu (np. z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej),
ze zwróceniem szczególnej uwagi na dotychczas realizowane metody i formy pracy. Procedurze diagnozy
powin-
na towarzyszyć wnikliwa obserwacja zachowania i funkcjonowania ucznia, zarówno podczas badania, jak i co-
dziennych zajęć szkolnych.
Ogólne zasady przeprowadzania diagnozy edukacyjnej:
■
powinna być wykonana na początku czerwca;
■
przeprowadza ją nauczyciel uczący dziecko;
4
■
każdemu uczniowi należy zapewnić takie same warunki podczas prób diagnostycznych (spokojne miej-
sce, tyle samo czasu);
■
należy ograniczyć czynniki zakłócające przeprowadzanie diagnozy (np. hałas, za duże lub zbyt małe po-
mieszczenie, w którym badamy dziecko, jaskrawa kolorystyka wnętrza, rozpraszające uwagę gry lub za-
bawki);
■
każdemu uczniowi należy zapewnić możliwość korzystania z takich samych pomocy dydaktycznych, jeśli
są one potrzebne podczas diagnozy;
■
wobec każdego ucznia należy stosować ten sam język poleceń – jasny, wyraźny, precyzyjny i zrozumiały
dla dziecka, a intonacja głosu nie może sugerować odpowiedzi;
■
ważne jest, aby nauczyciel diagnozujący ucznia motywował go do wysiłku, ale też odpowiednio niwelo-
wał jego napięcie emocjonalne, jeśli się pojawi;
■
przez cały czas nauczyciel musi pamiętać, w jakim celu prowadzi badanie i co chce dzięki niemu uzyskać.
3. Proponowane próby diagnostyczne i interpretacja wyników – przykłady
Proponowane próby diagnostyczne mogą pomóc nauczycielowi sprawdzić stopień gotowości dziecka do pod-
jęcia nauki na kolejnym etapie edukacyjnym oraz mogą być podstawą do ewaluacji procesu edukacji. Wynik
diagnozy będzie wskazówką dla wychowawcy w klasie IV oraz nauczycieli przedmiotu przy planowaniu indywi-
dualnej pracy z każdym uczniem.
Przedstawione próby diagnostyczne przeznaczone są dla uczniów klasy III szkoły podstawowej, kończących
edukację wczesnoszkolną. Celem ich jest sprawdzenie poziomu umiejętności czytania i pisania oraz poziomu
funkcjonowania analizatorów odpowiedzialnych za przebieg tych procesów.
Należy przyjąć założenie, że do oceny pełnego rozwoju i osiągnięć ucznia niezbędna jest systematyczna ob-
serwacja i ewaluacja procesu jego edukacji. Ocena powinna decydować o podjęciu działań wspierających,
adekwatnych do aktualnych potrzeb ucznia, co może gwarantować jego sukces edukacyjny.
Prezentowane materiały zawierają, poza próbami do badania umiejętności czytania, pisania i funkcjonowa-
nia analizatorów, także inne narzędzia poznawcze, które z jednej strony pozwolą nauczycielowi na releksję
dotyczącą zespołu klasowego, z którym pracował, a z drugiej – będą cennym materiałem dla nauczycieli
na kolejnym etapie edukacyjnym.
Załącznik nr 1)
Próba do badania techniki i tempa czytania głośnego
– pojedyncze wyrazy
Sposób przeprowadzenia próby
Uczeń pracuje w indywidualnym kontakcie z nauczycielem. Otrzymuje kartę z zapisanymi wyrazami, odczytuje
wyrazy w kolumnach pionowych – najpierw 4 kolumny u góry, potem w kolejności 4 kolumny na dole.
Czas trwania próby – 1 minuta. Nauczyciel zaznacza na wtórniku (czyli takiej samej karcie) liczbę wyrazów, które
uczeń w tym czasie przeczytał oraz zapisuje sposób ich odczytywania (globalne, sylabowe, głoskowe), zaznaczając
wyrazy, w których dziecko popełniło błędy. Słowa odczytane nieprawidłowo odejmowane są od ogólnej liczby
5
Plik z chomika:
emaciak
Inne pliki z tego folderu:
Diagnoza klasa 3-materiaÅy dla nauczyciela.pdf
(1871 KB)
(Specyficzne trudności w nauce).pdf
(123 KB)
49_podloze_niepowodzen_szkolnych_uczniow.pdf
(101 KB)
KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-przykład.doc
(46 KB)
Test do badania poziomu sprawnoÅci manualnej i percepcji wzrokowej H. Spionek.doc
(162 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Dogoterapia
Dokumenty
Dziecięce porażenie mózgowe
Farma
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin