Pyt. dla stud.Greenspan r.10.doc

(28 KB) Pobierz

Greenspan Rozwój umysłu. Emocjonalne podstawy inteligencji. Poznań 2000 Dom Wydawniczy „Rebis”

 

rozdz.10 Emocjonalne podstawy uczenia się. s.249-268

 

1.Czy rozwój intelektualny i emocjonalny można ujmować jako dwa rozdzielne procesy?

2. Negatywne skutki dychotomii emocji i intelektu, dychotomii, która stanowi podstawę systemu edukacji.

3. „Życie uczuciowe stanowi podstawę zdolności uczenia się dziecka” – wskaż praktyczne, edukacyjne konsekwencje tego stwierdzenia.

4. W jakich sytuacjach kształtuje się u dziecka prawdziwe poczucie własnej wartości?

5.Czy osiąganie biegłości ma znaczenie dla kształtowania się poczucia wartości?

6.Jakie są skutki uczenia dzieci materiału, z którym ich „ system nerwowy nie może sobie poradzić”?

7.„Uświadamianie dzieciom jak są głupie nie doda im rozumu.” jakich elementów systemu edukacji dotyczy to zdanie?

8.Dlaczego dzieciom na lekcji brak motywacji uczenia się? (na podstawie opisu zachowań dzieci w przedstawionego w podrozdziale „Klasa pani Jackson”)

9.Jakich sytuacji społecznych i uczuć udało się uniknąć Henry’emu, jakie sytuacje sprowokować i jakich związanych z nimi uczuć doznać (odpowiedz na podstawie opisu zachowań dzieci w przedstawionego w podrozdziale „Klasa pani Jackson”).

10.Gdzie i kiedy narodził się obecny model nauczania?

11.Przedstaw dwa błędne założenia współczesnych systemów edukacji.

12.Na jakim modelu powinna być oparta edukacja?

13. Wspólne korzenie intelektualnego i emocjonalnego uczenia się.

14. Podstawy zdolności uczenia się szkolnego (zdolności Magdy z podrozdziału „Prawdziwe podstawy” s. 257-262).

15. Pięć zasad skutecznego nauczania (pierwsza: uwzględnianie poziomu rozwoju dziecka tzn. nauczyciel musi mieć czas i środki na poznanie każdego dziecka, druga: skuteczne nauczanie polega na prezentowaniu problemów do rozwiązania, trzecia: skuteczne nauczanie poważnie traktuje naturalne inklinacje i perspektywę dzieci, czwarta: prezentowanie materiału w tempie właściwym dla poznawczych zdolności i stylu uczenia się dziecka, piąta: struktura i granice dopuszczalnego zachowania; wszystkie zasady bardzo szczegółowo).

16.Trzy warunki skutecznej reformy systemu edukacji (rozdz.263-268 pierwszy: uczucie i interakcja sa fundamentem wszelkiego uczenia się; drugi: wczesna interwencja i wsparcie, by dzieci były gotowe do nauki szkolnej; uznanie, że różnice indywidualne są rzeczywiste i istotne).

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin