„ZWYCIESTWO MARYI”..pdf

(219 KB) Pobierz
QPrint
SEMINARE
24 * 2007 * s. 157Î176
KS . S TANISýAW Z IMNIAK SDB
áZWYCIĦSTWO MARYIÑ.
PRìBA ZDEFINIOWANIA ZNACZENIA áPROROCTWAÑ
AUGUSTA KARD. HLONDA O ZWYCIĦSTWIE MARYI
W KONTEKĺCIE POSýUGI APOSTOLSKIEJ
PRYMASA TYSIġCLECIA STEFANA KARD. WYSZYİSKIEGO
WPROWADZENIE
Miniony rok 2006 zaznaczyþ siħ w Ňyciu KoĻcioþa katolickiego doniosþymi
rocznicami, zwiĢzanymi z dzieþem dwch wielkich prymasw Polski: Augusta
kard. Hlonda (1881Î1948) 1 oraz Stefana kard. Wyszyıskiego (1903Î1981) 2 . Obaj
sĢ juŇ sþugami BoŇymi. Przypomnienie wydarzeı stwarza moŇliwoĻę, aby choę
pokrtce zwrcię uwagħ na powiĢzania ideowe i duchowe pomiħdzy nimi. Chodzi
mi zasadniczo o Dziedzictwo Maryjne prymasa Polski Augusta kard. Hlonda w
posþudze jego nastħpcy Î Prymasa TysiĢclecia. Ujħcie tej problematyki w sposb
1 Osobie Hlonda zostaþy poĻwiħcone stosunkowo liczne studia monograficzne. Brak jednak
biografii uwzglħdniajĢcej zarwno jego bardzo bogatĢ dziaþalnoĻę zarwno salezjaıskĢ, jak i paster-
skĢ na stolicy biskupiej w Katowicach i nastħpnie na stolicy prymasw Polski. DuŇo cennych da-
nych biograficznych zawierajĢ nastħpujĢce publikacje: W. Malej,
, Rzym 1965; S. Kosiıski, , w:
zzzz,
red. F. Lenort, Poznaı 1982, s. 319Î370; J. Lis,
zzzz, Katowice 1987. Ponato odsyþa siħ do haseþ encyklopedycznych: S. Ko-
siıski, , w: EK VI 1088Î1090; S. Zimniak, , w:
. Seconda Appendice, Roma 2000, kol. 667Î673; ID., ,
w: , Verlag Traugott Bautz Î Internet www.buatz.de
2 Sþuga BoŇy Stefan kard. Wyszyıski nie doczekaþ siħ jeszcze naukowo opracowanego Ňycio-
rysu. Wprawdzie ukazaþy siħ liczne publikacje, to jednak ich naukowa wartoĻę jest rŇnej wagi.
W naszym przypadku wystarczy przytoczyę nastħpujĢce pozycje: P. Raina, z,
t. 1Î3, Londyn 1979,1986, 1988; tenŇe, , Warszawa 1993;
, ParyŇ 1982.
53158618.007.png 53158618.008.png 53158618.009.png
158
STANISýAW ZIMNIAK
caþoĻciowy wydaje siħ jeszcze przedwczesne, wymaga bowiem dodatkowych
poszukiwaı badawczych.
Poruszenie prezentowanej tematyki zdaje siħ istotne takŇe z innego powodu.
Dzisiaj bowiem bardzo czħsto podkreĻla siħ oddziaþywanie prymasa Wyszyıskie-
go na Jana Pawþa II, pomijajĢc przy tym istotny wymiar maryjny kard. Hlonda.
Dotyczy to tak badaczy dziejw KoĻcioþa w Polsce, jak i publicystw. Nie jest
przez to moŇliwa kompletna wykþadnia niezmiernie dynamicznej dziaþalnoĻci
apostolskiej oraz realnego wpþywu Hlonda na Ňycie koĻcielne na ziemiach pol-
skich w minionym XX wieku. Warto na poczĢtku wspomnieę, Ňe sam Prymas
TysiĢclecia wielokrotnie wyznawaþ, iŇ czerpaþ inspiracjħ z bogatego dziedzictwa
Hlondowego.
Istotnym znakiem owego poþĢczenia sĢ Î co nie jest dzieþem przypadku Î
symboliczne witraŇe w Sanktuarium Jasnogrskim przedstawiajĢce postaci Hlon-
da, Wyszyıskiego i Wojtyþy. Kustosze Sanktuarium Maryjnego, ojcowie paulini,
ufundowali witraŇe nad wejĻciem do kaplicy Cudownej Ikony, sĢ bowiem prze-
konani o wzajemnym przenikaniu siħ owej Trjki Duchowych Siþaczy. WitraŇ
Ļrodkowy przedstawia papieŇa Jana Pawþa II; po lewej stronie kard. Wyszyıskie-
go, a po prawej kard. Hlonda. Na witraŇu tego ostatniego zostaþy umieszczone
wymowne sþowa: zzzz. Prymas
TysiĢclecia bardzo czħsto odwoþywaþ siħ do tych sþw w swojej posþudze paster-
skiej, a wielokrotnie przywoþywaþ w swoim nauczaniu Jan Paweþ II. OwĢ Trjkħ
uznaje KoĻciþ sþugami BoŇymi. Fakt bardzo wymowny.
PierwszĢ rocznicĢ, ktrĢ chcħ tutaj przywoþaę, jest 60-lecie poĻwiħcenia Na-
rodu Polskiego Niepokalanemu Sercu NajĻwiħtszej Maryi Panny na Jasnej Grze,
dokþadnie 8 wrzeĻnia 1946 r. Byþ to pierwszy akt tego rodzaju w dziejach KoĻcio-
þa katolickiego w Polsce. Prymas Hlond nawiĢzaþ w nim wprawdzie do sþawnych
Ļlubw krla Rzeczpospolitej Obojga Narodw Jana Kazimierza 3 , zþoŇonych w
katedrze lwowskiej w 1656 r., po odparciu ápotopuÑ szwedzkiego. To jednak nie
w nich naleŇy szukaę Ņrdþa i genezy zawierzenia Hlonda, lecz w akcie, ktrego
dokonaþ Pius XII. PapieŇ, w czasie wstrzĢsajĢcej Ļwiatem zawieruchy wojennej,
poĻwiħciþ caþĢ ludzkoĻę Niepokalanemu Sercu Maryi. Prologiem do zawierzenia
rodzaju ludzkiego Niepokalanej byþo przemwienie radiowe Piusa XII do wier-
nych Portugalii, wygþoszone w paŅdzierniku 1942 r. Natomiast uroczysty akt po-
Ļwiħcenia ludzkoĻci Niepokalanemu Sercu Maryi miaþ miejsce 8 grudnia tegoŇ
roku 4 w Rzymie, w Bazylice Ļw. Piotra. MoŇna przypuĻcię, Ňe prymas Hlond nie
chciaþ tak zwyczajnie naĻladowaę Biskupa Rzymu. Jego decyzja (podobnie jak
3 W prologu aktu Hlonda rzeczywiĻcie czytamy: áNiepokalana Dziewico! Matko Boga Przeczy-
sta! Jak ongiĻ po szwedzkim najeŅdzie krl Jan Kazimierz Ciebie za Patronkħ i KrlowĢ Paıstwa obraþ
i RzeczpospolitĢ Twojej szczeglnej opiece i obronie poleciþ, tak w tħ dziejowĢ chwilħ my dzieci naro-
du polskiego stajemy przed Twym tronem z hoþdem miþoĻci, czci serdecznej i wdziħcznoĻciÑ
, Krakw 1946.
4 áLÓOsservatore RomanoÑ, 9Î10 Dicembre, 287/82 (1942), s. 1.
53158618.010.png 53158618.001.png
MARYJNE PROROCTWO KARD. HLONDA
159
Piusa XII) byþa, jeĻli moŇna tak powiedzieę, podyktowana ocenĢ powagi dziejw.
Zdawaþ sobie w peþni sprawħ z tego, iŇ w Polsce powojennej rozegra siħ walka o
przyszþy ideologiczny ksztaþt nie tylko Rzeczpospolitej, ale i caþej Europy. Hlond
oddaþ wiħc Nard w opiekħ Maryi 5 , majĢc przed oczami nadchodzĢcĢ ádziejowĢ
walkħÑ o wþadanie nad duszĢ czþowieka nie tylko na polskiej ziemi, ale na caþym
áokrħgu ZiemiÑ. Komunistyczne jarzmo i sowiecki kierat daþy siħ wyraŅnie od-
czuę po 1944 r., a wþaĻciwie czħĻciowo juŇ po 17 wrzeĻnia 1939 r.
ĺwiadkiem pamiħtnego aktu poĻwiħcenia Narodu Polskiego byþ Stefan Wy-
szyıski. JuŇ jako nastħpca Hlonda kontynuowaþ tradycjħ powierzania KoĻcioþa i
naszego Narodu Pani Jasnogrskiej Î o czym ĻwiadczĢ sþynne ĺluby Jasnogr-
skie, od ktrych zþoŇenia minħþo 50 lat. Jest to druga rocznica, ktra zainspirowa-
þa mnie do napisania niniejszego przyczynku.
Ukazanie zatem zwiĢzku duchowego pomiħdzy prymasem Hlondem a pry-
masem Wyszyıskim, koncentracja na aspekcie maryjnym, skĢdinĢd fundamental-
nym dla pasterskiego posþugiwania kard. Wyszyıskiego 6 Î to w gruncie rzeczy
pracy, ktrej siħ podjĢþem. Nieodzowne jest rwnieŇ to, aby wspomnieę
o uznaniu i czci, jakie Ňywiþ Prymas TysiĢclecia wobec wielkiego poprzednika.
WskaŇħ ponadto na biblijne podþoŇe poboŇnoĻci maryjnej u Hlonda. Warto
przede wszystkim wyartykuþowaę áreminiscencjeÑ Hlondowskiej wizji Maryi
Zwyciħskiej w posþudze Jana Pawþa II.
1. ODDZIAýYWANIE OSOBOWOĺCI HLONDA NA WYSZYİSKIEGO
Dziedzictwo Maryjne w Ňyciu Wyszyıskiego zostaþo przenikniħte promie-
niowaniem i oddziaþywaniem niezwykþej osobowoĻci Hlonda, przede wszystkim
zaĻ owocnoĻciĢ dokonanych czynw. Hlond byþ osobistoĻciĢ, ktra pociĢgaþa i
emanowaþa niezwykþĢ energiĢ pastoralnĢ juŇ w czasie salezjaıskiej dziaþalnoĻci
apostolskiej. Jego postawĢ zakonnika-wychowawcy zachwycaþa siħ mþodzieŇ z
salezjaıskich oĻrodkw wychowawczych w OĻwiħcimiu, PrzemyĻlu oraz Wied-
niu 7 . Jeden z jego wychowankw wiedeıskich, Lois Weinberger (1902Î1961),
zaangaŇowany dziaþacz spoþeczny, wiceburmistrz Wiednia w latach 1946Î1959 i
minister w rzĢdzie Rennera, tak zdefiniowaþ osobowoĻę Hlonda: áCudowny ka-
pþan i wspaniaþy czþowiek. [...] byþ rzeczywiĻcie jednym z nas. Jego przemwie-
5 O kontekĻcie historycznym tego wydarzenia traktuje artykuþ: B. Koþodziej,
, wygþoszony na sesji
naukowej zz
z. Artykuþ ten zostaþ wygþoszony podczas sesji naukowej, ktra siħ odbyþa 9Î10 czerwca
2006 r. na Jasnej Grze. Artykuþ w druku.
6 Zob. Stefan Kardynaþ Wyszyıski Prymas Polski, z, Paris 1980.
7 Szerzej o jego salezjaıskiej dziaþalnoĻci zob. S. Zimniak, zz
, red. D.P. Klimczak, WarszawaÎRzym 2003č.
53158618.002.png 53158618.003.png
160
STANISýAW ZIMNIAK
nia, te przed spaniem [tzw. ásþwko na dobranocÑ Î przyp. aut.], byþy peþne ludz-
kiej mĢdroĻci i takiej wiary, jaka moŇe przenieĻę naprawdħ gry Ñ8 . Nie sposb
omwię wszystkich dokonaı Hlonda (chociaŇby z okresu posþugi pasterskiej na
ĺlĢsku, skĢdinĢd fundamentalnego dla diecezji katowickiej), wymieniħ zatem
niektre z okresu prymasowskiego.
ZasþugĢ Hlonda byþo przeprowadzenie I Polskiego Synodu Plenarnego w
dziejach KoĻcioþa katolickiego w Polsce, ktry siħ odbyþ (po dþugofalowych i
nieþatwych pracach przygotowawczych) na Jasnej Grze 25 i 26 sierpnia 1936 r. 9 .
Prymas Hlond przeorganizowaþ radykalnie duszpasterstwo dla Polakw rozpro-
szonych po caþym Ļwiecie (po otrzymaniu nominacji od Piusa XI 26 maja 1931 r.
na Ļwiatowego protektora emigracji polskiej). Trzeba wspomnieę, Ňe Hlond zaþo-
Ňyþ w 1932 r. specjalne zgromadzenie zakonne dla wychodŅcw: Towarzystwo
Chrystusowe dla Polonii Zagranicznej 10 . NiewĢtpliwie, rozkwit Akcji Katolickiej
w Polsce byþ w decydujĢcej mierze owocem jego osobistego zaangaŇowania i
poĻwiħcenia 11 . ìw Syn Ziemi ĺlĢskiej byþ niezþomnym obroıcĢ praw Rzeczypo-
spolitej w czasie drugiej wojny Ļwiatowej zarwno w Watykanie, jak i poza jego
murami 12 . Wspomnijmy wreszcie o utworzeniu przez Hlonda w 1945 r. polskich
struktur koĻcielnych na Ziemiach Zachodnich i Pþnocnych, ktre powierzyþ mia-
nowanym przez siebie administratorom apostolskim 13 . Ten nadzwyczaj odwaŇny i
dalekosiħŇny czyn Hlonda zapewniþ KoĻcioþowi w Polsce stabilnoĻę strukturalnĢ
oraz przyczyniþ siħ do scalenia wokþ biskupw duchowieıstwa, ktrego stan
liczbowy tragicznie nadwĢtliþy mordy dokonane przez niemieckich nazistw 14 i
komunistw utrwalajĢcych áwþadzħ ludowĢÑ. Owego barbarzyıstwa nie znaþa do
8 , Wien 1948, s. 21Î22.
9 Zob. zz, Jasna Gra 1936; S. Wilk,
, Warszawa 1992, s. 188nn;
A. Dziħga, z,
w: .
Atti della serata di studio: Roma 20 maggio 1999, red. S. Zimniak, Roma 1999, s. 43Î51.
10 Zob. B. Koþodziej, z, Poznaı
2003. Aspekt troski apostolskiej Hlonda przedstawiþ autor w drugim paragrafie trzeciego rozdziaþu:
zzzz
, s. 125Î144.
11 Zob. S. Wilk, dz.cyt., s. 251nn.
12 Zob. A. Duczkowski, S. Zimniak,
z z, w:
, s. 63Î73.
13 Zob. J. Pietrzak, z
z , áNasza PrzeszþoĻęÑ XLII (1974), s. 195Î249; S. Wilk,
z , áSþowoÑ (Berlin) 1995 nr 30, s. 17Î26; J. ņaryn,
z, Warszawa 1997; Z. Zieliıski,
, Radom 2003, s. 30Î55.
14 Zob. W. Jacewicz, J. WoĻ, z
, Warszawa 1977.
53158618.004.png
MARYJNE PROROCTWO KARD. HLONDA
161
tej pory historia KoĻcioþa na ziemiach polskich. Akt reorganizacji struktur ko-
Ļcielnych oraz formacja duchowieıstwa katolickiego, szczeglnie na Ziemiach
Zachodnich i Pþnocnych, byþy w jakiejĻ mierze przygotowaniem do odparcia
nowej batalii z komunistycznym oprawcĢ. Dokonania prymasa Hlonda sĢ tak
wielkie, Ňe moŇna Ļmiaþo zaliczyę jego osobħ w poczet najwybitniejszych pryma-
sw Polski 15 .
Nastħpca Hlonda Î Prymas TysiĢclecia byþ pod urokiem otwartoĻci oraz per-
spektyw, ktre prezentowaþ Hlond w swojej posþudze duszpasterskiej, na dþugo
przed rozpoczħciem wspþpracy w Episkopacie. Trudno rzeczywiĻcie znaleŅę
drugĢ osobħ w wczesnym Episkopacie Polski 16 , ktra byþaby tak znana i podzi-
wiana poza granicami wþasnego kraju, jak wþaĻnie wczesny prymas Hlond. Na
potwierdzenie pozwolħ sobie przytoczyę urywek z tajnego raportu policji faszy-
stowskich Wþoch z 1938 r. Czytamy, m.in.: áPrymas Polski jest niewĢtpliwie naj-
bardziej wpþywowym Kardynaþem (w Kurii Rzymskiej) poĻrd obcokrajowcw.
I gdyby jutro miaþby byę wybrany PapieŇ pochodzenia nie wþoskiego, z pewno-
ĻciĢ na Niego padþby wybr. Wywodzi siħ z PoboŇnego Towarzystwa Ksiħdza
Bosco i caþa jego niezmiernie bogata kultura jest czysto rzymska albo þaciıska.
Salezjanie sĢ dumni z tego wielkiego Wychowanka i Opiekuna, poniewaŇ jest
powszechnie znany jego wpþyw w caþej EuropieÑ 17 . Nie miejsce tu, aby siħ rozpi-
sywaę nad zasiħgiem popularnoĻci Hlonda. Wystarczy przytoczyę niektre wy-
powiedzi Wyszyıskiego, ktre dobitnie ukazujĢ przekonanie o wielkoĻci swego
poprzednika. MoŇna przyjĢę, Ňe opinia Wyszyıskiego wynikaþa z oceny, iŇ czy-
ny, nauczanie Hlondowskie nie tylko przeniknħþy duszħ polskĢ, ale miaþy powaŇ-
ny udziaþ w formacji moralnej i intelektualnej spoþeczeıstwa. Przeto posþanie jego
Ňycia stanowiþo dla Wyszyıskiego staþy punkt oparcia. JednoczeĻnie Wyszyıski
wytyczyþ program dziaþalnoĻci KoĻcioþa w duchu dziedzictwa Hlonda.
Syntezħ pierwotnego uznania Wyszyıskiego znajdujemy poniekĢd w liĻcie
pasterskim, opublikowanym z okazji ingresu 6 stycznia 1949 r., w ktrym czyta-
my: áPrzedwczesna, a tak budujĢca i kapþaıska Ļmierę prymasa Polski, Ļp. Kar-
dynaþa Augusta Hlonda, pozbawiþa nie tylko zaĻlubione sobie archidiecezje paste-
15 Zaraz po Ļmierci byþ okreĻlany jako wielki Prymas Polski. Zob. S. Stroıski Î
, w: z
z,London
1948, s. 29Î31; H. Glas, zLon-
dyn 1979, s. 39Î54; z
, oprac. W. Necel TChr, Poznaı 1993.
16 Pozycjħ Hlonda w Episkopacie i KoĻciele polskim w okresie miħdzywojennym ukazuje lek-
tura studium: S. Wilk, , Warszawa
1992. Nowe oblicze pozycji i znaczenia prymasa Hlonda w polskim spoþeczeıstwie przybliŇa opra-
cowanie monograficzne T. Serwatki, zz
, Poznaı 2006.
17 Archivio Centrale dello Stato Î Roma, fondo: Polizia Politica, Fascicoli personali Hlond,
Rapporto Î Roma 2 luglio 1938.
53158618.005.png 53158618.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin