Objaśnienie sensu biblijnego w Kościele (hermeneutyka) ks. Jan Kanty Pytel.pdf

(647 KB) Pobierz
650278423 UNPDF
Ks. Jan Kanty Pytel
OBJAŚNIANIE
SENSU BIBLIJNEGO
W KOŚCIELE
(Hermeneutyka)
GNIEZNO 1996
Prymasowskie Wydawnictwo Gaudentinum 1996
I
NIHIL OBSTAT
Gniezno, 25 czerwca 1996 r.
Ks. dr Stanisław Grzechowiak
Cenzor
Pismo Święte i dokumenty
Urzędu Nauczycielskiego Kościoła
o objaśnianiu sensu biblijnego
IMPRIMATUR
Gniezno, 26 czerwca 1996 r.
L.dz.2595/96/I
Bp Bogdan Wojtuś
Wikariusz Generalny
Nauka, która dopomaga w dojściu do właściwego
zrozumienia sensu Pisma Świętego zwie się hermeneutyką
biblijną. Termin hermeneutyka wywodzi się z greckiego
hermeneuein - interpretować, wyjaśniać. Terminem pokrew­
nym hermeneutyki jest egzegeza, od greckiego eksegeomai
- wyjaśniać.
Hermeneutyka biblijna ma trzy działy: noematyka
z greckiego noema (noematos) - sens (nauka o sensie
biblijnym), heurystyka od heurisken - znajdować (reguły
odnajdywania sensu) i proforystyka od propherein - przed­
kładać, czyli ujmować w różne formy sens biblijny dla na­
uki albo życia duszpasterskiego (sposób wykładu Pisma
Świętego).
Pismo Święte jest dziełem teandrycznym (od słów
greckich Theos - Bóg i aner - mężczyzna, człowiek),
tzn. Bosko-ludzkim. Z tej racji do jego interpretacji stosuje
się podwójne zasady. Literackie, jak do każdego utworu
literackiego i specjalne, tzn. kościelne (dogmatyczne).
W Piśmie Świętym są dowody, że wyjaśniali je proro­
cy, hagiografowie i kapłani (Stary Testament), Jezus, Apo-
ISBN 83-85654-52-6
Prymasowskie Wydawnictwo GAUDENTINUM
PL 62-200 Gniezno, ul. Kancl: J. Łaskiego 11, » (0-66) 26-36-51
Druk: Drukania św. Wojciecha, Poznań, ul. Chartowo 5, zam. 82/96
5
stołowie i ewangeliści (Nowy Testament): Ezdrasz otworzył
księgę na oczach całego ludu - znajdował się bowiem wyżej niż
cały lud; a gdy ją otworzył, cały lud się podniósł. I Ezdrasz
błogosławił Pana, wielkiego Boga, a cały lud z podniesieniem
rąk odpowiedział: Amen! Amen! Potem oddali pokłon i padli
przed Panem na kolana, tiuarzą ku ziemi. A lewici... objaśniali
ludowi Prawo, podczas gdy cały lud trwał na miejscu: Czytano
więc z tej księgi, księgi Prawa Bożego, dobitnie, z dodaniem ob­
jaśnień, tak że lud rozumiał czytanie (Ne 8, 5-6. 7. 8). Wnuk
Jezusa - syna Syracha, tłumacz z języka hebrajskiego na
grecki dla diaspory (z greckiego dia-speiro - rozpraszam)
w Egipcie, Księgi zwanej Mądrość Syracha, czyli Eklezja-
styk (Księga „kościelna") napisał w Prologu: Prawo, Proro­
cy i ci, którzy po nich przyszli, zostawili nam liczne i wielkie
(dzieła) w dziedzinie nauki i mądrości, za co Izraelowi należy
się chwała. Potrzeba przeto, by nie tyłko ci, co umieją czytać,
byli o nich dobrze pouczeni, ale też żeby i uczniowie dla obcych
stali się pożyteczni przez mowy i pisma (Syr 1-5).
Jezus przychodzi w szabat do synagogi w Nazarecie,
rozwija zwój papirusowy z natchnionym tekstem Proroka
Izajasza, czyta go i wyjaśnia, że zapowiadał on Jego po­
słannictwo: Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie
namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę,
loiężniom głosił wolność, abym obwoływał rok łaski od Pana
(Iz 61, 1-2). Potem powiedział do zapatrzonych w Niego
słuchaczy: Dziś spełniły się te słowa Pisma, któreście słyszeli
(Łk 4, 21). Jezus w czasie chrystofanii udzielonej uczniom
z Emaus mówi: Nierozumni, jak nieskore są wasze serca do
wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy (...). I zaczynając
od Mojżesza poprzez wszystkich Proroków wykładał im, co we
wszystkich Pismach odnosiło się do Niego (Łk 24, 25. 27). Wy­
mowna była reakcja uczniów. I mówili nawzajem do siebie:
Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze
i Pisma nam wyjaśniał? (Łk 24, 32). Jezus nie tylko wyjaś-
niał Pismo Święte, ale objawił Ojca: Boga nikt nigdy nie wi­
dział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, (o Nim)
pouczał (J 1, 18). Tekst łaciński ma słowo enarravit - opo­
wiedział, a grecki, co jest niesłychanie ważne, eksegesato -
od eksegeisthai - co znaczy, że wyjaśnił niejako Ojca, jest
Egzegetą Ojca. Nie tylko Go objawia, ale podejmuje Jego
czyny: Ojciec mój działa aż do tej chwili i fa działam (J 5, 17).
Jezus jest w centrum Pisma Świętego. Łączy Stary i No­
wy Testament. Wyjaśnia jeden i drugi przez swoje naro­
dzenie, posłannictwo mesjańskie, czyny i słowa, śmierć
i zmartwychwstanie (uwielbienie w naturze ludzkiej)
i wywyższenie (wyniesienie w naturze ludzkiej, zwane
wniebowstąpieniem lub zasiadaniem po prawicy Ojca,
por. Ps 110, 1).
W Chrystusie więc i przez Chrystusa wyjaśnia się ca­
łe Pismo Święte. W Jego Osobie i poprzez Jego zbawcze
dzieło wyjaśniają się i ujawniają wszystkie słowne i rze­
czowe zapowiedzi (typy biblijne) ze Starego Testamentu.
Stąd Sobór Watykański II mówi o chrystocentrycznym
charakterze Nowego Testamentu. Nowy Testament jest dy­
namiczną, tzn. pełną mocy obecnością Chrystusa Nauczy­
ciela. Dynamiczną obecnością Chrystusa Zbawcy przez
trzy Jego zbawcze wydarzenia: Zmartwychwstanie, Wnie­
bowstąpienie i Zesłanie Ducha Świętego (DV, 17).
Wielkie światło pada na Chrystusa - Egzegetę Ojca
z kilku wypowiedzi Nowego Testamentu: A przecież kresem
Prawa jest Chrystus, dla usprawiedliwienia każdego, kto wierzy
(Rz 10, 4). Kres oznacza cel Prawa i jego wypełnienie.
Prawo zmierzało do Jezusa-Mesjasza i On też je udosko­
nalił i wypełnił, „zaprowadził nowy ład" w religijnej his­
torii świata.
Szczepan-diakon w pięknej apologii, nie swojej, lecz
Mesjasza, odwołał się do dziejów zbawienia i stawił san-
hedrystom zarzut, że zawsze sprzeciwiali się Duchowi
6
7
Świętemu, szli za złym przykładem ojców. Ci bowiem po­
zabijali nawet tych Proroków, którzy przepowiadali Spra­
wiedliwego (por. Dz 7, 52). Ten jednak żyje i działa
w swoim Kościele: Jezus Chrystus wczoraj i dziś, ten sam
także na wieki (Hbr 13, 8). Ja jestem z wami przez wszystkie
dni, aż do skończenia świata (Mt 28, 20).
W Nowym Testamencie są ciekawsze relacje o wyjaś­
nianiu Pisma Świętego przez Apostołów, Piotra, Pawła, Ja­
kuba i Filipa ewangelistę. Piotr w dzień Pięćdziesiątnicy
stwierdza mesjański charakter Psalmu 16: (Dawid) jako pro­
rok, który wiedział, że Bóg przysięgi mu uroczyście, iż jego Po­
tomek zasiądzie na jego tronie, widział przyszłość i przepowie­
dział zmartwychwstanie Mesjasza, że ani nie pozostanie w Ot­
chłani, ani ciało Jego Nie idegnie rozkładowi (Dz 2, 30-31).
Paweł w katechezie do Żydów w dzień sobotni, w syna­
godze, w Antiochii Pizydyjskiej stwierdza, że Bóg stosow­
nie do obietnicy dał Izraelowi Jezusa z rodu Dawida. Na
Jezusie wypełniły się słowa Proroków odczytywane w sza­
bat co do Jego śmierci, złożenia w grobie i wskrzeszenia
z martwych. Szczytowym akcentem katechezy Pawła jest
potwierdzenie mesjańskiego charakteru Psalmu 2, z które­
go wyciąga nieomylny wniosek: A (to), że Go wskrzesił
z martwych i że nie miał już nigdy ulec rozkładowi, tak wyra­
ził: «Wypełnię wiernie, święte sprawy Dawida». Dlatego w in­
nym miejscu mówi: «Nie dozwolisz, aby Twój Święty uległ ska­
żeniu*. Dawid jednak, zasłużywszy się swemu pokoleniu, zasnął
z woli Bożej i został złożony u boku swych przodków, i uległ
skażeniu. Lecz nie uległ skażeniu Ten, którego Bóg wskrzesił
(Dz 13, 27. 34-37). Na soborze apostolskim w Jerozolimie,
gdzie toczyła się dysputa w sprawie przyjmowania do Ko­
ścioła pogan, ważną rolę w ratowaniu jedności spełnił
Jakub Młodszy. Poparł on decyzję Piotra o przyjmowaniu
pogan do Kościoła w oparciu o cytowane i wyjaśniane
teksty Proroków Amosa, Jeremiasza oraz Izajasza: ...zabrał
głos Jakub i rzekł: Posłuchajcie mnie, bracia! Szymon opowie­
dział, jak Bóg raczył wybrać sobie lud spośród pogan. Zgadzają
się z tym słowa Proroków, bo napisano: «Potem powrócę i odbu­
duję Przybytek Dawida, który znajduje się w upadku. Odbuduję
jego ruiny i wzniosę go, aby pozostali ludzie szukali Pana
i wszystkie narody, nad którymi wzywane jest imię moje -
mówi Pan, który to sprawia. To są Jego odwieczne wyroki»
(Dz 15, 13-18).
Filip-diakon spotkał się z urzędnikiem dworskim,
„ministrem skarbu" królowej etiopskiej. Pod tchnieniem
łaski wsiadł do jego wozu. Urzędnik czytał urywek Pisma
Świętego, fragment pieśni Izajasza o Słudze Pańskim: Pro­
wadzą Go jak owcę na rzeź, i jak baranek, który milczy, gdy go
strzygą, tak On nie otwiera ust swoich... (Iz 53, 7-8). Filip za­
pytał rozmówcę: Czy rozumiesz, co czytasz? - A tamten od­
powiedział: Jakże mogę (rozumieć), jeśli mi nikt nie wyjaśni?
(...) Proszę cię, o kim to Prorok mówi, o sobie, czy o kimś in­
nym? - zapytał Filipa dworzanin. A Filip wychodząc z tego
(tekstu) Pisma opowiedział mu Dobrą Nowinę o Jezusie (Dz 8,
30-31, 34-35). Tekst rzuca światło na zbawienne działanie
Boga i potwierdza konieczność objaśnienia (hermeneutyki)
Pisma Świętego.
Chrystus, Apostołowie, Prorocy, autorzy natchnieni,
ewangeliści dają bezpośrednio autentyczne (nieomylne,
prawdziwe) wyjaśnienie Pisma Świętego. Kościół wyposa­
żony przez Chrystusa w dwa charyzmaty instytucjonalne
(instytucje charyzmatyczne), tj. dar - moc uświęcania
i urząd nieomylnego nauczania wyjaśnia Pismo Święte
w sposób pośrednio autentyczny. Kościół jednak nie jest
„nad" Pismem Świętym, lecz „pod" Pismem Świętym.
Strzeże je i mu służy.
Od samego początku Pismo Święte było wyjaśniane
w Kościele, we wspólnocie wierzących, w liturgii. Wcześnie
też powstały szkoły, których celem było naukowe wyjaśnia-
8
9
nie Pisma Świętego. Pierwsza szkoła (akademia) została za­
łożona w 180 r. w milionowym wówczas mieście Aleksan­
drii (szkoła aleksandryjska) przez Pantnosa, zwanego
„pszczółką sycylijską". Najsławniejszym przedstawicielem
tej szkoły był Orygenes, geniusz i mistyk, prawdopodobnie
największy uczony w całej historii chrześcijaństwa. On bo­
wiem dwa wieki po Chrystusie i dwa przed Augustynem
nadał dojrzały kształt teologii (Urs von Balthasar). Szkoła sto­
sowała wykład alegoryczny (duchowy) Pisma Świętego.
Sam Orygenes nie pomijał jednak sensu dosłownego, ale
stawiał go na drugim miejscu. Znawca patrystyki Albert
Hamman pisze o Orygenesie: „Wyczuwa (on) bicie serca
Boskiej Miłości w „poniżonym ciele", jakim są słowa i Księ­
gi Pisma Świętego. Jest to codziennie odnawiający się cud
rozmnożenia chleba. Wciąż dokonuje się tajemnica Wciele­
nia i wywołuje u Orygenesa ekstazę" (A. Hamman, Portre­
ty Ojców Kościoła, Pax 1978). Wyjaśnienia Pisma Świętego
w szkole aleksandryjskiej i w innych prowadzone były
w łączności z Kościołem i w duchu Kościoła. Na potwier­
dzenie tego niech starczy wyznanie mistyka-Orygenesa:
„W oczach ludzi uchodzę za Twoją prawicę i pełnię jako
ksiądz misję głoszenia Twego słowa, gdyby mimo to sprze­
niewierzył się w czymkolwiek nauce Kościoła lub zasadom
Ewangelii i stał się przez to zgorszeniem dla Kościoła, niech
cały Kościół jednogłośną decyzją odetnie mnie, swoją pra­
wicę, i odrzuci daleko od siebie" (por. A. Hamman, Portrety
Ojców Kościoła, Pax 1978).
Drugą wielką szkoła była szkoła antiocheńska (wiel­
kie miasto Antiochia nad Orontesem w Syrii, dzisiaj Anta-
kia w Turcji), którą w III w. założył Lucjan z Samosaty.
Szkoła ta zwracała uwagę na sens wyrazowy Pisma Świę­
tego. Obie szkoły szły właściwą drogą, wywarły wielki
wpływ na objaśnianie Pisma Świętego w następnych wie­
kach. Nie ulega jednak wątpliwości, że trzeba przyjąć
i połączyć oba sposoby objaśniania Pisma - dosłowny
i alegoryczny.
Wielki rozwój egzegezy nastąpił w XVI, XVII, XVIII
wieku. W tych czasach było wielu świętych i uczonych
komentatorów Pisma Świętego, a szukali oni przede wszy­
stkim sensu wyrazowego.
W wieku XIX-XX działał niezwykle utalentowany do­
minikanin Maria Józef Lagrange (+1938), zwany drugim
Hieronimem, kandydat na ołtarze. Założył on Szkołę Bib­
lijną (École Biblique) w Jerozolimie. Zastosował w bada­
niach nad Pismem Świętym metodę historyczno-krytyczną.
Za nim, tą drogą naukową, poszli najznakomitsi współ­
cześni bibliści.
Pogłębionym badaniom Pisma Świętego sprzyjają naj­
nowsze dokumenty Kościoła. Są to encykliki papieskie, In­
strukcja o prawdzie historycznej Ewangelii (Sancta Mater
Ecclesia - Święta Matka Kościół, 1964), Konstytucja do­
gmatyczna o Objawieniu Bożym i dokument Papieskiej
Komisji Biblijnej pt. Interpretacja Pisma Świętego w Kościele.
Objaśnianie Pisma Świętego spotęgowało się z chwilą
wydania encykliki O rozwoju nauk biblijnych (Pius XII,
Divino afflante Spiritu, 1943). Pius XII zalecał studium ję­
zyków biblijnych, stosowanie krytyki tekstu, właściwe tłu­
maczenie wyrazowego sensu słów i poszukiwanie sensu
duchowego (mistycznego). Pius XII zalecił też badanie ro­
dzajów literackich w Starym Testamencie, przez co „zapa­
lił zielone światło" do pogłębionych i poprawnych badań
biblijnych. Tenże sam Papież ogłosił encyklikę O peivnych
fałszywych poglądach zagrażających podstawom nauki katolickiej
(Humani generis, 1950). Przypomina w niej teologom, aby
przy badaniu Objawienia, szczególnie Pisma Świętego,
pracowali pod kierownictwem Nauczycielskiego Urzędu
Kościoła, dezaprobuje fałszywe metody egzegetyczne (tzw.
nowa egzegeza symboliczna i duchowa) w odniesieniu do
10
11
Zgłoś jeśli naruszono regulamin