Objaśnienie sensu biblijnego w Kościele (hermeneutyka) ks. Jan Kanty Pytel.pdf
(
647 KB
)
Pobierz
650278423 UNPDF
Ks. Jan Kanty Pytel
OBJAŚNIANIE
SENSU BIBLIJNEGO
W KOŚCIELE
(Hermeneutyka)
GNIEZNO 1996
Prymasowskie Wydawnictwo Gaudentinum 1996
I
NIHIL OBSTAT
Gniezno, 25 czerwca 1996 r.
Ks. dr Stanisław Grzechowiak
Cenzor
Pismo Święte i dokumenty
Urzędu Nauczycielskiego Kościoła
o objaśnianiu sensu biblijnego
IMPRIMATUR
Gniezno, 26 czerwca 1996 r.
L.dz.2595/96/I
Bp Bogdan Wojtuś
Wikariusz Generalny
Nauka, która dopomaga w dojściu do właściwego
zrozumienia sensu Pisma Świętego zwie się hermeneutyką
biblijną. Termin hermeneutyka wywodzi się z greckiego
hermeneuein
- interpretować, wyjaśniać. Terminem pokrew
nym hermeneutyki jest egzegeza, od greckiego
eksegeomai
- wyjaśniać.
Hermeneutyka biblijna ma trzy działy: noematyka
z greckiego
noema
(noematos) - sens (nauka o sensie
biblijnym), heurystyka od
heurisken
- znajdować (reguły
odnajdywania sensu) i proforystyka od
propherein -
przed
kładać, czyli ujmować w różne formy sens biblijny dla na
uki albo życia duszpasterskiego (sposób wykładu Pisma
Świętego).
Pismo Święte jest dziełem teandrycznym (od słów
greckich Theos - Bóg i aner - mężczyzna, człowiek),
tzn. Bosko-ludzkim. Z tej racji do jego interpretacji stosuje
się podwójne zasady. Literackie, jak do każdego utworu
literackiego i specjalne, tzn. kościelne (dogmatyczne).
W Piśmie Świętym są dowody, że wyjaśniali je proro
cy, hagiografowie i kapłani (Stary Testament), Jezus, Apo-
ISBN 83-85654-52-6
Prymasowskie Wydawnictwo GAUDENTINUM
PL 62-200 Gniezno, ul. Kancl: J. Łaskiego 11, » (0-66) 26-36-51
Druk: Drukania św. Wojciecha, Poznań, ul. Chartowo 5, zam. 82/96
5
stołowie i ewangeliści (Nowy Testament):
Ezdrasz otworzył
księgę na oczach całego ludu - znajdował się bowiem wyżej niż
cały lud; a gdy ją otworzył, cały lud się podniósł. I Ezdrasz
błogosławił Pana, wielkiego Boga, a cały lud z podniesieniem
rąk odpowiedział: Amen! Amen! Potem oddali pokłon i padli
przed Panem na kolana, tiuarzą ku ziemi. A lewici... objaśniali
ludowi Prawo, podczas gdy cały lud trwał na miejscu: Czytano
więc z tej księgi, księgi Prawa Bożego, dobitnie, z dodaniem ob
jaśnień, tak że lud rozumiał czytanie
(Ne 8, 5-6. 7. 8). Wnuk
Jezusa - syna Syracha, tłumacz z języka hebrajskiego na
grecki dla diaspory (z greckiego dia-speiro - rozpraszam)
w Egipcie, Księgi zwanej Mądrość Syracha, czyli Eklezja-
styk (Księga „kościelna") napisał w Prologu:
Prawo, Proro
cy i ci, którzy po nich przyszli, zostawili nam liczne i wielkie
(dzieła) w dziedzinie nauki i mądrości, za co Izraelowi należy
się chwała. Potrzeba przeto, by nie tyłko ci, co umieją czytać,
byli o nich dobrze pouczeni, ale też żeby i uczniowie dla obcych
stali się pożyteczni przez mowy i pisma
(Syr 1-5).
Jezus przychodzi w szabat do synagogi w Nazarecie,
rozwija zwój papirusowy z natchnionym tekstem Proroka
Izajasza, czyta go i wyjaśnia, że zapowiadał on Jego po
słannictwo:
Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie
namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę,
loiężniom głosił wolność, abym obwoływał rok łaski od Pana
(Iz 61, 1-2). Potem powiedział do zapatrzonych w Niego
słuchaczy:
Dziś spełniły się te słowa Pisma, któreście słyszeli
(Łk 4, 21). Jezus w czasie chrystofanii udzielonej uczniom
z Emaus mówi:
Nierozumni, jak nieskore są wasze serca do
wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy (...). I zaczynając
od Mojżesza poprzez wszystkich Proroków wykładał im, co we
wszystkich Pismach odnosiło się do Niego
(Łk 24, 25. 27). Wy
mowna była reakcja uczniów.
I mówili nawzajem do siebie:
Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze
i Pisma nam wyjaśniał?
(Łk 24, 32). Jezus nie tylko wyjaś-
niał Pismo Święte, ale objawił Ojca:
Boga nikt nigdy nie wi
dział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, (o Nim)
pouczał
(J 1, 18). Tekst łaciński ma słowo
enarravit -
opo
wiedział, a grecki, co jest niesłychanie ważne,
eksegesato -
od eksegeisthai -
co znaczy, że wyjaśnił niejako Ojca, jest
Egzegetą Ojca. Nie tylko Go objawia, ale podejmuje Jego
czyny:
Ojciec mój działa aż do tej chwili i fa działam
(J 5, 17).
Jezus jest w centrum Pisma Świętego. Łączy Stary i No
wy Testament. Wyjaśnia jeden i drugi przez swoje naro
dzenie, posłannictwo mesjańskie, czyny i słowa, śmierć
i zmartwychwstanie (uwielbienie w naturze ludzkiej)
i wywyższenie (wyniesienie w naturze ludzkiej, zwane
wniebowstąpieniem lub zasiadaniem po prawicy Ojca,
por. Ps 110, 1).
W Chrystusie więc i przez Chrystusa wyjaśnia się ca
łe Pismo Święte. W Jego Osobie i poprzez Jego zbawcze
dzieło wyjaśniają się i ujawniają wszystkie słowne i rze
czowe zapowiedzi (typy biblijne) ze Starego Testamentu.
Stąd Sobór Watykański II mówi o chrystocentrycznym
charakterze Nowego Testamentu. Nowy Testament jest dy
namiczną, tzn. pełną mocy obecnością Chrystusa Nauczy
ciela. Dynamiczną obecnością Chrystusa Zbawcy przez
trzy Jego zbawcze wydarzenia: Zmartwychwstanie, Wnie
bowstąpienie i Zesłanie Ducha Świętego (DV, 17).
Wielkie światło pada na Chrystusa - Egzegetę Ojca
z kilku wypowiedzi Nowego Testamentu:
A przecież kresem
Prawa jest Chrystus, dla usprawiedliwienia każdego, kto wierzy
(Rz 10, 4). Kres oznacza cel Prawa i jego wypełnienie.
Prawo zmierzało do Jezusa-Mesjasza i On też je udosko
nalił i wypełnił, „zaprowadził nowy ład" w religijnej his
torii świata.
Szczepan-diakon w pięknej apologii, nie swojej, lecz
Mesjasza, odwołał się do dziejów zbawienia i stawił san-
hedrystom zarzut, że zawsze sprzeciwiali się Duchowi
6
7
Świętemu, szli za złym przykładem ojców. Ci bowiem po
zabijali nawet tych Proroków, którzy przepowiadali Spra
wiedliwego (por. Dz 7, 52). Ten jednak żyje i działa
w swoim Kościele:
Jezus Chrystus wczoraj i dziś, ten sam
także na wieki
(Hbr 13, 8).
Ja jestem z wami przez wszystkie
dni, aż do skończenia świata
(Mt 28, 20).
W Nowym Testamencie są ciekawsze relacje o wyjaś
nianiu Pisma Świętego przez Apostołów, Piotra, Pawła, Ja
kuba i Filipa ewangelistę. Piotr w dzień Pięćdziesiątnicy
stwierdza mesjański charakter Psalmu 16:
(Dawid) jako pro
rok, który wiedział, że Bóg przysięgi mu uroczyście, iż jego Po
tomek zasiądzie na jego tronie, widział przyszłość i przepowie
dział zmartwychwstanie Mesjasza, że ani nie pozostanie w Ot
chłani, ani ciało Jego Nie idegnie rozkładowi
(Dz 2, 30-31).
Paweł w katechezie do Żydów w dzień sobotni, w syna
godze, w Antiochii Pizydyjskiej stwierdza, że Bóg stosow
nie do obietnicy dał Izraelowi Jezusa z rodu Dawida. Na
Jezusie wypełniły się słowa Proroków odczytywane w sza
bat co do Jego śmierci, złożenia w grobie i wskrzeszenia
z martwych. Szczytowym akcentem katechezy Pawła jest
potwierdzenie mesjańskiego charakteru Psalmu 2, z które
go wyciąga nieomylny wniosek:
A (to), że Go wskrzesił
z martwych i że nie miał już nigdy ulec rozkładowi, tak wyra
ził: «Wypełnię wiernie, święte sprawy Dawida». Dlatego w in
nym miejscu mówi: «Nie dozwolisz, aby Twój Święty uległ ska
żeniu*. Dawid jednak, zasłużywszy się swemu pokoleniu, zasnął
z woli Bożej i został złożony u boku swych przodków, i uległ
skażeniu. Lecz nie uległ skażeniu Ten, którego Bóg wskrzesił
(Dz 13, 27. 34-37). Na soborze apostolskim w Jerozolimie,
gdzie toczyła się dysputa w sprawie przyjmowania do Ko
ścioła pogan, ważną rolę w ratowaniu jedności spełnił
Jakub Młodszy. Poparł on decyzję Piotra o przyjmowaniu
pogan do Kościoła w oparciu o cytowane i wyjaśniane
teksty Proroków Amosa, Jeremiasza oraz Izajasza:
...zabrał
głos Jakub i rzekł: Posłuchajcie mnie, bracia! Szymon opowie
dział, jak Bóg raczył wybrać sobie lud spośród pogan. Zgadzają
się z tym słowa Proroków, bo napisano: «Potem powrócę i odbu
duję Przybytek Dawida, który znajduje się w upadku. Odbuduję
jego ruiny i wzniosę go, aby pozostali ludzie szukali Pana
i wszystkie narody, nad którymi wzywane jest imię moje -
mówi Pan, który to sprawia. To są Jego odwieczne wyroki»
(Dz 15, 13-18).
Filip-diakon spotkał się z urzędnikiem dworskim,
„ministrem skarbu" królowej etiopskiej. Pod tchnieniem
łaski wsiadł do jego wozu. Urzędnik czytał urywek Pisma
Świętego, fragment pieśni Izajasza o Słudze Pańskim:
Pro
wadzą Go jak owcę na rzeź, i jak baranek, który milczy, gdy go
strzygą, tak On nie otwiera ust swoich...
(Iz 53, 7-8). Filip za
pytał rozmówcę:
Czy rozumiesz, co czytasz? - A tamten od
powiedział: Jakże mogę (rozumieć), jeśli mi nikt nie wyjaśni?
(...) Proszę cię, o kim to Prorok mówi, o sobie, czy o kimś in
nym? - zapytał Filipa dworzanin. A Filip wychodząc z tego
(tekstu) Pisma opowiedział mu Dobrą Nowinę o Jezusie
(Dz 8,
30-31, 34-35). Tekst rzuca światło na zbawienne działanie
Boga i potwierdza konieczność objaśnienia (hermeneutyki)
Pisma Świętego.
Chrystus, Apostołowie, Prorocy, autorzy natchnieni,
ewangeliści dają bezpośrednio autentyczne (nieomylne,
prawdziwe) wyjaśnienie Pisma Świętego. Kościół wyposa
żony przez Chrystusa w dwa charyzmaty instytucjonalne
(instytucje charyzmatyczne), tj. dar - moc uświęcania
i urząd nieomylnego nauczania wyjaśnia Pismo Święte
w sposób pośrednio autentyczny. Kościół jednak nie jest
„nad" Pismem Świętym, lecz „pod" Pismem Świętym.
Strzeże je i mu służy.
Od samego początku Pismo Święte było wyjaśniane
w Kościele, we wspólnocie wierzących, w liturgii. Wcześnie
też powstały szkoły, których celem było naukowe wyjaśnia-
8
9
nie Pisma Świętego. Pierwsza szkoła (akademia) została za
łożona w 180 r. w milionowym wówczas mieście Aleksan
drii (szkoła aleksandryjska) przez Pantnosa, zwanego
„pszczółką sycylijską". Najsławniejszym przedstawicielem
tej szkoły był Orygenes, geniusz i mistyk, prawdopodobnie
największy uczony w całej historii chrześcijaństwa. On bo
wiem dwa wieki po Chrystusie i dwa przed
Augustynem
nadał dojrzały kształt teologii
(Urs von Balthasar). Szkoła sto
sowała wykład alegoryczny (duchowy) Pisma Świętego.
Sam Orygenes nie pomijał jednak sensu dosłownego, ale
stawiał go na drugim miejscu. Znawca patrystyki Albert
Hamman pisze o Orygenesie: „Wyczuwa (on) bicie serca
Boskiej Miłości w „poniżonym ciele", jakim są słowa i Księ
gi Pisma Świętego. Jest to codziennie odnawiający się cud
rozmnożenia chleba. Wciąż dokonuje się tajemnica Wciele
nia i wywołuje u Orygenesa ekstazę" (A. Hamman,
Portre
ty Ojców Kościoła,
Pax 1978). Wyjaśnienia Pisma Świętego
w szkole aleksandryjskiej i w innych prowadzone były
w łączności z Kościołem i w duchu Kościoła. Na potwier
dzenie tego niech starczy wyznanie mistyka-Orygenesa:
„W oczach ludzi uchodzę za Twoją prawicę i pełnię jako
ksiądz misję głoszenia Twego słowa, gdyby mimo to sprze
niewierzył się w czymkolwiek nauce Kościoła lub zasadom
Ewangelii i stał się przez to zgorszeniem dla Kościoła, niech
cały Kościół jednogłośną decyzją odetnie mnie, swoją pra
wicę, i odrzuci daleko od siebie" (por. A. Hamman,
Portrety
Ojców Kościoła,
Pax 1978).
Drugą wielką szkoła była szkoła antiocheńska (wiel
kie miasto Antiochia nad Orontesem w Syrii, dzisiaj Anta-
kia w Turcji), którą w III w. założył Lucjan z Samosaty.
Szkoła ta zwracała uwagę na sens wyrazowy Pisma Świę
tego. Obie szkoły szły właściwą drogą, wywarły wielki
wpływ na objaśnianie Pisma Świętego w następnych wie
kach. Nie ulega jednak wątpliwości, że trzeba przyjąć
i połączyć oba sposoby objaśniania Pisma - dosłowny
i alegoryczny.
Wielki rozwój egzegezy nastąpił w XVI, XVII, XVIII
wieku. W tych czasach było wielu świętych i uczonych
komentatorów Pisma Świętego, a szukali oni przede wszy
stkim sensu wyrazowego.
W wieku XIX-XX działał niezwykle utalentowany do
minikanin Maria Józef Lagrange (+1938), zwany drugim
Hieronimem, kandydat na ołtarze. Założył on Szkołę Bib
lijną (École Biblique) w Jerozolimie. Zastosował w bada
niach nad Pismem Świętym metodę historyczno-krytyczną.
Za nim, tą drogą naukową, poszli najznakomitsi współ
cześni bibliści.
Pogłębionym badaniom Pisma Świętego sprzyjają naj
nowsze dokumenty Kościoła. Są to encykliki papieskie, In
strukcja o prawdzie historycznej Ewangelii (Sancta Mater
Ecclesia - Święta Matka Kościół, 1964), Konstytucja do
gmatyczna o Objawieniu Bożym i dokument Papieskiej
Komisji Biblijnej pt.
Interpretacja Pisma Świętego w Kościele.
Objaśnianie Pisma Świętego spotęgowało się z chwilą
wydania encykliki
O rozwoju nauk biblijnych
(Pius XII,
Divino afflante Spiritu, 1943). Pius XII zalecał studium ję
zyków biblijnych, stosowanie krytyki tekstu, właściwe tłu
maczenie wyrazowego sensu słów i poszukiwanie sensu
duchowego (mistycznego). Pius XII zalecił też badanie ro
dzajów literackich w Starym Testamencie, przez co „zapa
lił zielone światło" do pogłębionych i poprawnych badań
biblijnych. Tenże sam Papież ogłosił encyklikę O
peivnych
fałszywych poglądach zagrażających podstawom nauki katolickiej
(Humani generis, 1950). Przypomina w niej teologom, aby
przy badaniu Objawienia, szczególnie Pisma Świętego,
pracowali pod kierownictwem Nauczycielskiego Urzędu
Kościoła, dezaprobuje fałszywe metody egzegetyczne (tzw.
nowa egzegeza symboliczna i duchowa) w odniesieniu do
10
11
Plik z chomika:
siola1974
Inne pliki z tego folderu:
Przypowieści mądrościowe Ojcow Pustyni.zip
(49447 KB)
Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego.pdf
(29616 KB)
Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego.rar
(23358 KB)
Prorocy Starego Testamentu.pdf
(20535 KB)
biblionerzy.zip
(10106 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC Liturgiki
Adhortacje, Encykliki itp
Alma Redemptoris - chorał o Matce Bożej
Apokryfy
Bliżej siebie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin