Projekty AVT - Wielokanalowy Interkom.pdf
(
382 KB
)
Pobierz
77837481 UNPDF
Projekty AVT
W
ielokanałowy
2188
Autorzy artykułu zostali poproszeni
o skonstruowanie wielokanałowego sys−
temu interkomu dla potrzeb działu hand−
lowego i produkcyjnego firmy AVT.
Ponieważ pomieszczenia zajmowane
przez dział handlowy i produkcyjny, po−
cząwszy od pokojów, gdzie przyjmowane
są zamówienia telefoniczne, przez po−
mieszczenia zajmowane przez handlow−
ców, magazyn, halę kompletacji kitów... aż
po dział wysyłkowy, rozmieszczone są na
różnych piętrach, często poszczególni pra−
cownicy działów muszą się ze sobą komu−
nikować za pomocą telefonu. Problem
w tym, że dany pracownik (np. magazynier)
może znajdować się aktualnie w jednym
z kilku pomieszczeń magazynu i trzeba kilka
razy zadzwonić, by go znaleźć. Ze względu
na duże obciążenie lokalnymi rozmowami,
zaszła potrzeba odciążenia centralki telefo−
nicznej i wprowadzenia sieci interkomu.
Po analizie specyficznych potrzeb
wspomnianych działów okazało się, że
optymalnym rozwiązaniem będzie stwo−
rzenie systemu przekazywania informacji
typu: jeden mówi do wszystkich. W ten
sposób, stosując prościutką centralkę
i umieszczając w pomieszczeniach pros−
te aparaty z głośnikiem, bez trudu można
przekazać wiadomość czy polecenie do
dowolnego pracownika, niezależnie od
tego w którym pomieszczeniu się
on aktualnie znajduje.
System przekazywania komu−
nikatów typu: jeden do wszyst−
kich jest stosunkowo prosty, jedy−
ną drobną komplikacją jest wyma−
ganie, by tym jednym (mówią−
cym) mógł być nie tylko aparat kie−
rownika działu, ale dowolny aparat
systemu.
wzmacniacza nie jest podawany żaden
sygnał, w głośnikach panuje cisza.
Jeśli jeden z abonentów naciśnie przy−
cisk w swym aparacie, odłączy od linii
głośnik, a dołączy do niej mikrofon. Na−
ciśnięcie przycisku w aparacie spowodu−
je również zadziałanie odpowiedniego
przekaźnika w centralce, i na wejście
przedwzmacniacza zostanie podany syg−
nał z mikrofonu tego aparatu, w którym
wciśnięto przycisk. Abonent, który nacis−
nął przycisk prześle swój komunikat do
wszystkich pozostałych użytkowników
systemu.
Naciśnięcie jednocześnie przycisków
w dwóch (lub więcej) aparatach nie grozi
żadnymi przykrymi konsekwencjami – po
prostu tych dwóch abonentów nie będzie
słyszeć komunikatów, natomiast ich wy−
powiedzi będą słyszalne u pozostałych.
Przy realizacji systemu należy zwrócić
uwagę na pewne istotne kwestie.
Do pomieszczeń mają być doprowa−
dzone linie dwużyłowe (albo wykorzysta−
ne wolne linie przewidziane do sieci tele−
fonicznej). Przy wszelkich długich (i nieek−
ranowanych) liniach połączeniowych nale−
ży liczyć się z przydźwiękiem i zakłócenia−
mi, jakie nieuchronnie pojawią się w prze−
wodach. Dla wyeliminowania zdecydowa−
nej większości takich zakłóceń, w telefo−
nii powszechnie stosuje się połączenia
i sygnały symetryczne. W liniach symet−
rycznych współpracujących z odbiornika−
mi reagującymi tylko na sygnał różnicowy
(a nieczułymi na sygnały wspólne), więk−
szość indukowanych zakłóceń
pojawia się wprawdzie na li−
niach, ale nie jest słyszalna dla
użytkowników. W prezentowa−
nym systemie interkomu prze−
widziano wykorzystanie typo−
wych kabli telefonicznych, za−
wierających skręcone ze sobą
pary (dwójki) przewodów, czyli
właśnie linie symetryczne. Przy
przesyłaniu z centralki do głoś−
nika sygnałów o znacznej amp−
litudzie, ewentualne niewielkie
zakłócenia nie odgrywają prak−
tycznie żadnej roli i można było−
by stosować jakąkolwiek linię
niesymetryczną. Jedynie przy
przesyłaniu stosunkowo ma−
łych sygnałów z mikrofonu do
centralki należy wykorzystać li−
nię symetryczną oraz odbiornik
(przedwzmacniacz) z wejściem
różnicowym.
Zasada działania
Uproszczony schemat blokowy
systemu pokazano na rysunku 1.
Jak widać, system składa się ze
wspólnej części centralowej za−
wierającej między innymi wzmac−
niacze, dwużyłowych linii połącze−
niowych, oraz prostych aparatów
w pomieszczeniach.
W stanie spoczynku wszystkie
aparaty przełączone są na odbiór,
a ponieważ na wejście przed−
Rys.. 1.. Schemat bllokowy
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/97
7
interkom
Projekty AVT
W opisywanym systemie przewidzia−
no taki różnicowy przedwzmacniacz.
Należy ponadto zauważyć, że zastoso−
wanie linii (tylko) dwużyłowych wymaga
wprowadzenia w centralce i aparacie ob−
wodów przełączania nadawanie/odbiór,
które współużytkowałyby linię wraz
z sygnałami akustycznymi. Problem
w tym, że naciśnięcie przycisku w apara−
cie (przełączenie z odbioru na nadawanie)
musi spowodować zadziałanie jednego
z przekaźników w centralce. Na schema−
cie blokowym zaznaczono to za pomocą
czerwonej linii przerywanej łączącej przy−
cisk aparatu z przekaźnikiem. W rzeczy−
wistości realizowane to jest podobnie jak
w aparacie telefonicznym: naciśnięcie
przycisku powoduje przepływ w linii prą−
du stałego, który uruchamia przekaźnik.
). W sumie wszyst−
kie kanały mogą dostarczyć ponad 40W
mocy, co umożliwia dołączenie do syste−
mu kilkudziesięciu aparatów. W praktyce,
aby zapewnić wystarczającą głośność, do
każdego głośnika wystarczy doprowadzić
kilkaset miliwatów mocy.
W układzie z rysunku 2 warto zwrócić
uwagę na biegunowość kondensatorów
C10...C13. Taka biegunowość pokazuje,
że na wyjściach X1...X4 będzie panować
napięcie bliskie lub równe dodatniemu
napięciu zasilania.
Sygnał dla wzmacniacza mocy dostar−
czany jest z przedwzmacniacza, zbudo−
wanego z dwoma wzmacniaczami opera−
cyjnymi układu U1. Kostka U1A pracuje
jako typowy wzmacniacz różnicowy. We−
jściem tego wzmacniacza są punkty Y i Z,
do których dołączany jest mikrofon abo−
nenta nadającego komunikat. Dzięki za−
stosowaniu wzmacniacza różnicowego
o sprzężeniu zmiennoprądowym (przez
kondensatory C3 i C4), układ nie reaguje
na sygnały wspólne, jakie zaindukują się
jednocześnie w obu żyłach linii połącze−
niowych, a jedynie na różnicę sygnałów
obu żył linii. Jak się za chwilę okaże,
układ współpracujący z linią abonencką
nie jest w pełni symetryczny, jednak za−
stosowanie wzmacniacza różnicowego
poważnie redukuje wpływ ewentualnych
zakłóceń, indukowanych w przewodach.
W układzie z rysunku 2 dziwić może
obecność przeciwsobnie włączonych
diod D7, D8 i elementów C20, R9−R11
i C21. Obwód ten nie był przewidywany
w pierwotnej wersji i został wprowadzo−
ny po przeprowadzeniu testów modelu.
Po pierwsze okazało się, że moc
rzeczywiście potrzebna do poszczegól−
nych głośników jest znacznie mniejsza
Opis układu
Szczegółowy schemat ideowy układu
interkomu pokazano na rysunkach 2, 3 ii 4.
Rysunek 2 przedstawia serce cent−
ralki. Jak widać, układ zasilany jest
z sieci przez transformator TR1, ale ist−
nieje również możliwość zasilania rezer−
Rys.. 2.. Schemat iideowy częścii centrallnejj
8
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/97
wowego z akumulatora. Stąd obecność
diod D5 i D6.
Ponieważ aparaty wyposażone są
w głośniki (które muszą zapewnić odpo−
wiednią głośność dźwięku w pomiesz−
czeniach), zastosowano czterokanałowy
samochodowy wzmacniacz mocy typu
TDA1554. Wzmacniacz ten pracuje w ty−
powej aplikacji, z wykorzystaniem wszys−
tkich czterech kanałów. Przy zasilaniu na−
pięciem 14...15V, każdy kanał może do−
starczyć kilkanaście watów mocy użytko−
wej (na oporności 2
Projekty AVT
niż moc maksymalna wzmacniacza. Jak
widać, układ centralki jest bardzo prosty
i nie zawiera układu automatycznej regu−
lacji wzmocnienia. W urządzeniach typo−
wo telefonicznych taki układ utrzymy−
wania stałego poziomu sygnału nie jest
konieczny, bo abonent zawsze trzyma
mikrotelefon w podobnej pozycji.
W układzie interkomu należy się spo−
dziewać, że abonent może mówić do
mikrofonu z odległości 30...40cm, ale
ktoś może zechcieć mówić wprost do
mikrofonu z odległości 5cm lub jeszcze
mniejszej. Jeśli wzmocnienie układu
(które można regulować potencjomet−
rem montażowym PR1) będzie dobrane
do sytuacji, gdy abonent mówi do mikro−
fonu z odległości 30...40cm, to na pew−
no wzmocnienie to okaże się za duże
w sytuacji, gdy ktoś spróbuje mówić do
mikrofonu z odległości kilku centymet−
rów. W tym ostatnim przypadku wzmac−
niacz mocy zostałby przesterowany,
a więc dźwięk w głośnikach byłby zbyt
głośny i zniekształcony. Aby temu zapo−
biec, wprowadzono obwód prostego
ogranicznika z diodami D7 i D8. Rezystor
R11 dodano, by ogranicznik nie był
„twardy” i nie obcinał wierzchołków, tyl−
ko by te wierzchołki spłaszczał. Próby
wykazały, że taki prosty układ ogranicz−
nika diodowego z powodzeniem wystar−
czy do systemu interkomu i nie trzeba
stosować złożonych układów ARW.
Podczas prób okazało się też, że nie
trzeba stosować specjalnego sygnału
przywołania (zwracającego uwagę oto−
czenia i sygnalizującego początek komuni−
katu). Po naciśnięciu jednego z przycis−
ków w aparatach abonenckich, w głośni−
kach występuje bowiem niezbyt głośny
stuk, który wystarcza do zwrócenia uwagi
na komunikat. Głośność tego stuku jest
Rys.. 3.. Schemat iideowy blloku przekaźniików
niewielka, między innymi ze względu na
obecność ogranicznika z diodami D7, D8.
W czasie testów pierwszego modelu
okazało się, że układ ma tendencję do
wzbudzania się na wysokich częstotliwoś−
ciach pasma akustycznego (kilka...kilka−
naście kiloherców). Przyczyną było przeni−
kanie sygnału przez pojemności montażo−
we systemu. Aby wyeliminować te skłon−
ności ograniczono pasmo przenoszenia to−
ru wzmacniającego, między innymi przez
dodanie kondensatorów C22, C24 oraz
C21. Dokonano także pewnych przeróbek
płytek drukowanych, zmniejszających po−
jemności między liniami X, a liniami Y i Z.
Główny układ centralki, pokazany na
rysunku 2, może współpracować z kilku−
dziesięcioma aparatami.
Jak wynika ze schematu blokowego,
po naciśnięciu przycisku w aparacie, do li−
nii zostaje dołączony mikrofon, w linii po−
jawia się prąd stały, który uruchamia prze−
kaźnik. Przekaźnik dołącza tę linię do pun−
któw Y i Z centralki, natomiast pozostali
abonenci nadal mają głośniki dołączone
do jednego z punktów X1, X2, X3, X4.
Przełączanie realizuje blok przekaźni−
ków. Jeden blok przekaźników umożliwia
dołączenie 10 aparatów.
Ponieważ w części centralowej są
cztery niezależne wzmacniacze, w syste−
mie mogą pracować cztery bloki przekaź−
ników, czyli 40 aparatów.
Rysunek 3 pokazuje szczegółowo, jak
zbudowany jest blok przekaźników. Za−
wiera on dziesięć identycznych torów.
Ciąg dalszy na str. 14.
Rys.. 4.. Schemat iideowy aparatu końcowego
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/97
9
Projekty AVT
Wielokanałowy interkom
ciąg dalszy ze str. 9
Z jednej strony tory te dołączane są
przez przekaźniki do punktów X, Y, Z. Oczy−
wiście punkty te dołączone są do punktów
Y, Z i jednego z punktów X centralki; po−
dobnie jak punkty obwodu zasilania P, O.
Z drugiej strony każdy tor ma wyjścia
oznaczone A i B prowadzące przez linie
połączeniowe do aparatów.
Jak się łatwo domyślić, w stanie spo−
czynku przekaźniki nie pracują. Przebiegi
zmienne z wyjścia wzmacniacza (czyli
z punktu Y) są podawane przez rezystory
R1 i bierne styki przekaźników, przez punkt
A na głośnik aparatu abonenckiego (włą−
czony w szereg z kondensatorem), i z po−
wrotem przez punkt B i kondensator C3 do
masy. W punkcie A i w punkcie X napięcie
jest równe dodatniemu napięciu zasilania,
co właściwie polaryzuje kondensatory
C10...C13 w części centralowej. Rezystory
R1 są konieczne między innymi dlatego, by
przy włączeniu do jednego wyjścia wzmac−
niacza dziesięciu głośników 8−omowych,
całkowita oporność obciążenia nie była
mniejsza niż 2
R2 i R5 odpowiedniego kanału. Spadek
napięcia na rezystorze R5 powoduje ot−
warcie tranzystora T1 przez obwód R3,
R4 i kondensator filtrujący C2. Tranzystor
uruchamia przekaźnik i mikrofon zostaje
połączony do punktów Y i Z.
Praca systemu przy naciśnięciu kilku
przycisków nie wymaga komentarza.
Schemat ideowy aparatu abonenckiego
jest pokazany na rysunku 4. Ponieważ poka−
zany układ wymaga odpowiedniej bieguno−
wości napięcia stałego (połączone punkty
A i B bloku przekaźników i aparatu), zastoso−
wano wskaźnik niewłaściwego podłączenia
aparatu z czerwoną diodą D2 włączoną
przez zwykłą diodę D1. Wskaźnik ten jest
potrzebny tylko podczas montażu systemu,
potem w czasie pracy dioda D2 oczywiście
nigdy nie będzie świecić. Sprawa właściwej
biegunowości jest ważna, ponieważ przy
odwrotnym włączeniu aparatu kondensator
C1 w aparacie może się uszkodzić, a nawet
eksplodować. Dlatego nawet w obecności
diod D1 i D2 nie należy pozostawiać na dłu−
żej aparatu włączonego do linii odwrotnie.
Działanie aparatu jest bardzo proste.
Przełącznik S1 raczej powinien być prze−
łącznikiem niestabilnym, powracającym
samoczynnie do położenia spoczynkowe−
go, ale może też być zwykłym przełączni−
kiem dwupozycyjnym. W położeniu spo−
czynkowym głośnik jest dołączony do linii
przez kondensator C1, a więc w linii na
pewno nie będzie wtedy płynął prąd stały.
Przełącznik S2 i rezystor R1 przewidziano
do skokowej regulacji głośności. Zastosowa−
nie tu przełącznika trzypozycyjnego umożliwi
uzyskanie: normalnej głośności, zmniejszo−
nej głośności i całkowite wyłączenie głośni−
ka. Wartość R1 dobrano drogą prób.
Naciśnięcie przycisku S1 przełączy apa−
rat z odbioru na nadawanie. Ponieważ pier−
wotny sygnał z mikrofonu jest niewielki
i byłby podatny na zakłócenia, wprowadzo−
no wzmacniacz sygnału z tranzystorem T1.
Elementy R3, R4, R5 i C3 polaryzują tran−
zystor. Rezystor R5 jest konieczny, by za−
pewnić odpowiednie napięcie między punk−
tami A i B linii. Bez niego napięcie to wyno−
siłoby około 2V i byłoby za małe do popra−
wnej pracy mikrofonu elektretowego Mikr.
Wzmocnienie wzmacniacza mikrofo−
nowego wyznaczone jest między innymi
wartością rezystora R2, ale głównie do re−
gulacji poziomu sygnału wysyłanego w li−
nię służy potencjometr montażowy PR1.
Potencjometr ten przewidziano na wypa−
dek, gdy poszczególne egzemplarze mik−
rofonów miałyby zdecydowanie różną
czułość. Mikrofony użyte w modelu miały
zbliżoną czułość i nie trzeba było indywi−
dualnie korygować wzmocnienia po−
szczególnych torów. Jednak wśród tanich
mikrofonów elektretowych (cena poniżej
1zł) zdarzają się egzemplarze uszkodzone
lub mające wyjątkowo małą czułość.
Szczegółowe wskazówki dotyczące
montażu i uruchomienia zostaną podane
w następnym numerze EdW.
Piiotr Góreckii
Zbiigniiew Orłłowskii
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 3/97
11
. Dodatkowo rezystory R1
umożliwiają poprawną pracę systemu tak−
że podczas przypadkowego zwarcia jednej
z linii, zapobiegając bezpośredniemu zwar−
ciu wyjścia wzmacniacza mocy.
W stanie spoczynku wejście przed−
wzmacniacza, czyli punkty Y i Z nie są po−
łączone z żadnym źródłem sygnału i tym
samym w głośnikach panuje cisza.
Naciśnięcie przycisku w jednym z apa−
ratów powoduje dołączenie mikrofonu
i przepływ prądu stałego przez rezystory
Plik z chomika:
tomek1707
Inne pliki z tego folderu:
Projekty AVT - Miniaturowe Inwertery Napiecia.pdf
(93 KB)
Projekty AVT - Mikroprocesorowy Miernik Pojemnosci.pdf
(459 KB)
Projekty AVT - Miernik LC.pdf
(438 KB)
Projekty AVT - Glosnik Plazmowy-Czyli Dzwiek Bez Membrany.pdf
(572 KB)
Projekty AVT - Generator DDS.pdf
(654 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin