koleje opis.docx

(24 KB) Pobierz

Politechnika Wrocławska                                                                                   Wrocław, grudzień 2010 r.

Instytut Inżynierii  Lądowej

Zakład Infrastruktury Transportu Szynowego

 

 

 

 

 

KOLEJE – PODSTAWY

PROJEKT

LINII KOLEJOWEJ

 

 

 

 

 

             

              Wykonała: Hanna Włodarczyk

              Sprawdził: mgr inż. Igor Gisterek

              Rok studiów V, semestr 9

              Rok akademicki 2010/11

CZĘŚĆ OPISOWO- OBLICZENIOWA

 

1.     Podstawa opracowania projektu:

                            Podstawę opracowania projektu stanowi temat ćwiczenia projektowego z przedmiotu      KOLEJE- PODSTAWY.

 

2.     Przedmiot opracowania:

                            Przedmiotem opracowania jest koncepcja programowo- przestrzenna (KPP) linii kolejowej od stacji Małomice do miejscowości Henryków.

 

3.     Dane wyjściowe i założenia do projektowania:

 

·         Mapa sytuacyjno- wysokościowa w skali 1 : 25 000

·         Kategoria linii kolejowej: 3, liczba torów: 1

·         Rodzaj trakcji: spalinowa

·         Prędkość pociągów pasażerskich: Vmax ≤ 60 [km/h]

·         Prędkość pociągów towarowych: Vt ≤ 50 [km/h]

·         Nacisk osi: P < 200 [kN]

·         Obciążenie przewozami: T < 3 [Tg/rok]

·         Dopuszczalne pochylenie podłużne: im ≤ 20 %o

 

4.     Obliczenie geometrii trasy:

 

·         Obliczenie elementów łuków poziomych (dla jednego wybranego łuku poziomego)

km 0,617,89 ÷ 1,273,57              L = 655,68 m

- Promienie R

km 0,617,89 ÷ 1,273,57

Rmin = v2/( adop + (g/s)*hmax )

v = 60 km/h = 16,7 m/s

adop = 0,6 m/s2

g = 9,81 m/s2

s = 1,5 m

hmax = 0,15 m

Rmin = 16,72 / (0,6+(9,81/1,5)*0,15) = 176,4 m

W projekcie promienie łuków poziomych nie są projektowane na podstawie powyższego wzoru, ale według odpowiednich stabelaryzowanych wytycznych          (Dz. U. nr 151 Rozporządzenie MT, GM w sprawie warunków technicznych           jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.).

                    Dla tego łuku zaprojektowano  promień R = 600 m

- Kąt zwrotu α

Ze wzoru na długość łuku L = R*α [rad];               α = L/R = L*180°/(R*π)

α = 655,68*180°/(600*π) = 63°

- Styczna T

T = R*tg(α/2)

T = 600*tg(63°/2) = 367,68 m

- Strzałka f

f = R*(1/(cos(α/2))- 1)

f = 600*(1/(cos(63°/2))– 1) = 103,70 m

 

·         Sprawdzenie dopuszczalnych pochyleń

              km 0,850,00 ÷ 1,487,80               L= 637,81 m                             H=1,82 m

              im = io + iR ≤ 20%o

              io = H/L= 1,82/637,81 = 2,85%o

              iR = 690/R= 690/600 = 1,15%o

              io + iR = 2,85 + 1,15 = 4,00%o

              4,00%o ≤ 20%o   Warunek jest spełniony.

                            Sprawdzenia pozostałych dopuszczalnych pochyleń dokonano na podstawie wartości odczytanych z programu AutoCad.

 

·         Sprawdzenie dopuszczalnych załomów niwelety

                                          Załom na km 1+487,80

                                          Δi  ≤ 10%o

                                          Δi  = │± i± i2│≤ 10%o

                                          i1 = -4,00 %o

                                          i2 = +1,50 %o

                                          │± i± i2│= │-4,00 + 1,50│= 2,50%≤  10%o

              Sprawdzenia pozostałych dopuszczalnych załomów niwelety dokonano          na podstawie wartości odczytanych z programu AutoCad.

 

5.     Zestawienie elementów trasy:

              - W PLANIE:

L.p

KILOMETRY

DŁUGOŚĆ

R

α

T

f

OD

DO

PROSTA

ŁUK

[m]

[°]

[m]

[m]

1

0 + 000,00

0 + 617,89

617,89

-

-

-

-

-

2

0 + 617,89

1 + 273,57

-

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin