Politechnika Wrocławska Wrocław, grudzień 2010 r.
Instytut Inżynierii Lądowej
Zakład Infrastruktury Transportu Szynowego
KOLEJE – PODSTAWY
PROJEKT
LINII KOLEJOWEJ
Wykonała: Hanna Włodarczyk
Sprawdził: mgr inż. Igor Gisterek
Rok studiów V, semestr 9
Rok akademicki 2010/11
CZĘŚĆ OPISOWO- OBLICZENIOWA
1. Podstawa opracowania projektu:
Podstawę opracowania projektu stanowi temat ćwiczenia projektowego z przedmiotu KOLEJE- PODSTAWY.
2. Przedmiot opracowania:
Przedmiotem opracowania jest koncepcja programowo- przestrzenna (KPP) linii kolejowej od stacji Małomice do miejscowości Henryków.
3. Dane wyjściowe i założenia do projektowania:
· Mapa sytuacyjno- wysokościowa w skali 1 : 25 000
· Kategoria linii kolejowej: 3, liczba torów: 1
· Rodzaj trakcji: spalinowa
· Prędkość pociągów pasażerskich: Vmax ≤ 60 [km/h]
· Prędkość pociągów towarowych: Vt ≤ 50 [km/h]
· Nacisk osi: P < 200 [kN]
· Obciążenie przewozami: T < 3 [Tg/rok]
· Dopuszczalne pochylenie podłużne: im ≤ 20 %o
4. Obliczenie geometrii trasy:
· Obliczenie elementów łuków poziomych (dla jednego wybranego łuku poziomego)
km 0,617,89 ÷ 1,273,57 L = 655,68 m
- Promienie R
km 0,617,89 ÷ 1,273,57
Rmin = v2/( adop + (g/s)*hmax )
v = 60 km/h = 16,7 m/s
adop = 0,6 m/s2
g = 9,81 m/s2
s = 1,5 m
hmax = 0,15 m
Rmin = 16,72 / (0,6+(9,81/1,5)*0,15) = 176,4 m
W projekcie promienie łuków poziomych nie są projektowane na podstawie powyższego wzoru, ale według odpowiednich stabelaryzowanych wytycznych (Dz. U. nr 151 Rozporządzenie MT, GM w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.).
Dla tego łuku zaprojektowano promień R = 600 m
- Kąt zwrotu α
Ze wzoru na długość łuku L = R*α [rad]; α = L/R = L*180°/(R*π)
α = 655,68*180°/(600*π) = 63°
- Styczna T
T = R*tg(α/2)
T = 600*tg(63°/2) = 367,68 m
- Strzałka f
f = R*(1/(cos(α/2))- 1)
f = 600*(1/(cos(63°/2))– 1) = 103,70 m
· Sprawdzenie dopuszczalnych pochyleń
km 0,850,00 ÷ 1,487,80 L= 637,81 m H=1,82 m
im = io + iR ≤ 20%o
io = H/L= 1,82/637,81 = 2,85%o
iR = 690/R= 690/600 = 1,15%o
io + iR = 2,85 + 1,15 = 4,00%o
4,00%o ≤ 20%o Warunek jest spełniony.
Sprawdzenia pozostałych dopuszczalnych pochyleń dokonano na podstawie wartości odczytanych z programu AutoCad.
· Sprawdzenie dopuszczalnych załomów niwelety
Załom na km 1+487,80
Δi ≤ 10%o
Δi = │± i1 ± i2│≤ 10%o
i1 = -4,00 %o
i2 = +1,50 %o
│± i1 ± i2│= │-4,00 + 1,50│= 2,50%o ≤ 10%o
Sprawdzenia pozostałych dopuszczalnych załomów niwelety dokonano na podstawie wartości odczytanych z programu AutoCad.
5. Zestawienie elementów trasy:
- W PLANIE:
L.p
KILOMETRY
DŁUGOŚĆ
R
α
T
f
OD
DO
PROSTA
ŁUK
[m]
[°]
1
0 + 000,00
0 + 617,89
617,89
-
2
1 + 273,57
radekbee