fotoindex_009.pdf

(86869 KB) Pobierz
alberto monteiro
009
2012
sea and people
paulo alegria
romeiros
magazyn fotografii
www.fotoindex.org
luis duarte
vaca das cordas
sofia quintas
love motels
alfredo muñoz de oliveira
habitats
joão pina
for your free thinking
manuel luis cochofel
slow (instant) portraits
nelson d'aires
leandro
pedro nunes
the people's state
fot. pedro nunes
1110815559.006.png
Wprowadzenie
Po dłuższej przerwie, z wielką przyjemnością zapraszamy Państwa
Jeszcze do niedawna Portugalia była dla większości Polaków ziemią
do zapoznania się z IX numerem Magazynu FotoIndex, poświęconym
nieznaną - kilkanaście lat temu pytano mnie czy Portugalia jest częścią
współczesnej fotografii portugalskiej. Oddajemy w Państwa ręce
Hiszpanii i w jakim języku się tam mówi (trzeba uczciwie jednak
numer szczególny, który został otoczony opieką kuratorsko-
powiedzieć, że w tym czasie i w Portugalii Polska kojarzyła się z białymi
redakcyjną przez nieprzypadkową osobę - Marcina Górskiego,
niedźwiedziami i brakiem papieru toaletowego…). Sytuacja zmieniła
wielkiego miłośnika i promotora fotografii, przyjaciela Portugalii,
się niemal z dnia na dzień po spotkaniach młodzieży z Janem Pawłem II,
członka portugalskiego stowarzyszenia Fotoalternativa. Za zain-
kiedy to lizbońska ulica dosłownie zaszeleściła po polsku. Portugalia
spirowanie do tworzenia tego numeru, dobrą współpracę
stała się nagle modnym miejscem wizyt milionów Polaków, którzy
i pozytywnego ducha całego przedsięwzięcia składamy mu serdeczne
zachwycili się klimatem, oceanem, jedzeniem, winem i fado. Dzisiaj
podziękowania.
znamy Portugalię i w innych odsłonach - gości w naszych mediach
znacznie częściej, choć głównie w kontekście kryzysu i piłki nożnej.
W numerze znajdą się materiały czołowych fotografów portugalskich
i jako redakcja magazynu jesteśmy zaszczyceni, że zgodzili się
Co jednak wiemy naprawdę o Portugalii? Chyba wciąż niewiele, mimo
udostępnić nam swoje materiały do publikacji - głębokie ukłony
fali zainteresowania tym krajem. Jak żyją Portugalczycy, co ich cieszy,
i podziękowania! Dziękujemy również Jakubowi Cholewce za
co smuci, czym żyje Lizbona a czym prowincja, czy historia Portugalii
współpracę i wszystkie przekłady w magazynie.
ma wpływ na dzisiejsze życie, jaki jest wpływ religii i tradycji, a jaki
polityki, co z kryzysem w Portugalii?
Dorota Kuchna
Paweł Repetowski
Do tego numeru Magazynu Fotoindex zaprosiliśmy grupę portugal-
skich fotografów, których subiektywne projekty dokumentalne mogą
pomóc w odpowiedzi na te pytania. Zdaję sobie sprawę, że odsła-
niamy tu tylko fragment dzisiejszej rzeczywistości kraju na drugim
skraju Europy, fragment, który jawi się jednak inaczej niż przed-
stawiają to turystyczne foldery. Mam nadzieję, że przedstawiony
materiał zachęci Czytelników do samodzielnego odkrywania praw-
dziwej Portugalii, zjechania z głównych turystycznych szlaków –
Portugalia to nie tylko Lizbona, Porto (wspaniałe, a jakże!) i Fatima,
to nie tylko Algarve, piękne plaże i pola golfowe. Prawdziwie
fascynująca Portugalia mieści się w tascach i adegach prowincji, >
Wprowadzenie
02
1110815559.007.png 1110815559.008.png
Wprowadzenie
w małych wioskach rybackich z rozciągniętymi na ulicach sieciach,
utalentowanym fotografem, a zbiór ponad 3000 jego negatywów
w klimacie ludowych religijnych tradycji i małomiasteczkowych im-
stanowi jedyny w swoim rodzaju dokument tego czasu. Portugalia
prez.
wydała wielu wyśmienitych fotografów – również reporterów i doku-
mentalistów; wśród fotografów portugalskich znajdziemy pomnikowe
Portugalia to kraj o bogatej historii, również tej historii ostatnich lat,
postaci jak zmarły niedawno „portugalski HCB” – Gerard Castello
która do dziś ma wpływ na życie społeczne, kulturalne i polityczne.
Lopes czy twórca ikonicznych zdjęć z czasu Rewolucji Goździków –
Nie sposób w jednym numerze opowiedzieć o trudnych relacjach
Eduardo Gageiro. Znajdziemy również powszechnie znanych
z byłymi koloniami, o ludziach Rewolucji Goździków, o rozliczeniu się
dokumentalistów portugalskiej prowincji jak Eduardo Teixeira
z przeszłością ofiar i prześladowców z salazarjańskich służb spec-
Pinto oraz zupełnie nieznanych małomiasteczkowych fotografów
jalnych, o portugalskich komunistach, nacjonalistach, korupcji i foot-
klasy Gurdowej, jak Fernando Henriques Duarte „Rosel”
ballu.
z Fundao, którego zakład stworzył zachwycające dossier zawierające
portrety mieszkańców miasteczka i dokumentujące wydarzenia z życia
Przedstawiliśmy mozaikę składającą się z elementów anonsujących
regionu od lat 1940-tych.
różne problemy, przefiltrowaną przez talent i wrażliwość naszych
gości. Wybrani przez nas fotografowie to aktywni dziś reporterzy
Serdecznie dziękuję edytorom Magazynu Fotoindex za przemiłe
agencyjni i prasowi, dokumentaliści i artyści fotograficy tworzący
spotkanie w Lizbonie, gdzie urodził się pomysł tego wydania (i za
subiektywne dokumenty, to również znaczące postaci nadające ton
wszystkie kolejne spotkania również) i włączenie mnie do prac nad
portugalskiej społeczności fotograficznej – liderzy najważniejszych
nim. Wielkie „obrigado” wysyłam do portugalskich przyjaciół za
grup fotograficznych, twórcy pionierskich portali z fotografią
udostępnienie nam swoich materiałów, poświęcony czas i cierpliwość.
dokumentalną, wpływowych galerii i wydawnictw. Był to trudny
wybór, zabrakło tym razem miejsca dla innych znanych i ważnych
Marcin Górski
fotografów, potraktujmy ten zeszyt jako spotkanie zapoznawcze.
Niniejsze wydanie Magazynu Fotoindex to nie tylko próba zachęty
do poznania realiów dzisiejszej Portugalii, lecz także pretekst do
przyjrzenia się bliżej portugalskiej fotografii. O tej ostatniej wiemy
w Polsce jeszcze mniej niż o samej Portugalii, a szkoda, bo jest
to kraj z ogromnymi tradycjami fotografii dokumentalnej. Warto
wspomnieć, że jeden z ostatnich władców Portugalii – D. Carlos I był
Wprowadzenie
03
1110815559.009.png 1110815559.001.png
Introduction
After a long hiatus we are glad to give you the 9th issue of Fotoindex
Not so long ago, Portugal was an unknown land for majority of the
Magazine, devoted entirely to contemporary Portuguese
Polish people – a dozen or so years ago I was repeatedly asked whether
photography. This special issue was curated by Marcin Górski, who is
Portugal is part of Spain, and what language is spoken there (although,
a great enthusiast and promoter of photography, a friend of Portugal
to be honest, at that time, the Portuguese associated Poland mostly
and a member of a Portuguese photo collective Fotoalternativa. We
with polar bears and toilet paper shortages…). All this has changed
would like to thank him heartily for inspiring us to prepare this issue,
overnight, after a youth meeting with the Pope, John Paul II, when the
for being a great collaborator and a good spirit of this entire
streets of Lisbon susurrated in the Polish language. From then on,
undertaking.
Portugal became a popular destination for millions of Poles enchanted
with its climate, the ocean, cuisine, wine, and fado. Today, the image
This issue features photographs by leading Portuguese
of Portugal is multifaceted – its media presence is increasing, but
photographers, to whom we extend our gratitude as we are honoured
focuses mostly on the economic crisis and football.
to be able to publish these photographs with their consent. We would
also like to acknowledge Jakub Cholewka for his help and all
But, what do we really know about Portugal? Not much, despite that
translations included in this issue.
wave of interest. How do people in Portugal live? What are their joys
and sorrows? What is driving the people in Lisbon, and those in the
Dorota Kuchna
country? Is contemporary life influenced by history? What is the
Paweł Repetowski
impact of religion, customs, and politics? Finally, what about the crisis?
To search for answers to these questions, we have invited a group of
Portuguese photographers to contribute their documentary projects
to this issue of Fotoindex Magazine. I am fully aware that we only
scratch the surface of contemporary life of the country on the other
end of Europe, but the image we show here is far from that found in
tourist brochures. I hope that these photographs will encourage our
readers to discover Portugal on their own, to leave the beaten track of
tourist attractions – Portugal does not end in Lisbon, Porto, Fatima or
Algarve (however beautiful they are); it offers more than beautiful
beaches and golf courses. The truly fascinating Portugal lives in tascas
and adegas of the province, in small fishermen villages where fishing
>
Introduction
04
1110815559.002.png 1110815559.003.png
Introduction
nets are spread on the streets, in the atmospheric religious customs
photographer - a collection of more than 3,000 of his negatives is a one
and small town fairs.
of its kind document of that time. Portugal has been home to many
magnificent photographers – photojournalists and documentary
Portuguese history - including this most recent - is rich. It still
photographers such as: Gerard Castello Lopes (the recently departed
reverberates in the social, cultural, and political life. It is not possible to
“Portuguese HCB”), Eduardo Gageiro (who took seminal pictures
discuss the wealth of subjects that range from the difficult relations
of the Carnation Revolution), or Eduardo Teixeira Pinto (a well-known
with former colonies, the people of the Carnation Revolution, the
photographer documenting Portuguese province). There are also
victims and persecutors form the Salazar’s secret police who come
completely unknown small town photographers, comparable to
to terms with their past, to the Portuguese communists, nationalists,
Poland’s Stefania Gurdowa, such as Fernando Henriques Duarto
the corruption and football, all within the confines of this single issue
“Rosel” from Fundao, whose studio created a captivating portfolio
of the magazine.
documenting the region’s people and events since 1940s.
We present you with a complex mosaic composed of Portugal’s
I would like to heartily thank the editors of the Fotoindex Magazine for
various running issues, filtered by talent and sensitivity of our guest
our fruitful meeting in Lisbon, where the idea for this issue was born
photographers. They are working photojournalists, documentary
(and for all further meetings as well), and for inviting me to work with
photographers, and artists who create subjective documents. They are
them on this issue. I extend a huge “obrigado” to my Portuguese
significant authors who inspire Portugal’s photographic society – the
friends for sharing their photographs, their time, and their patience.
leaders of most important photographic collectives, creators of the
first websites promoting Portuguese documentary photography, of
Marcin Górski
influential galleries and publishing houses. It was a tough choice, as
we could not feature other prominent and important photographers.
Therefore, we should treat this issue of Fotoindex Magazine as an
introductory meeting with Portuguese photography.
This issue of Fotoindex encourages learning about the contemporary
Portugal. It is also a pretext to find out more about its photography,
of which we know even less than about the country itself. A pity,
since Portugal has immense traditions of documentary photography.
Notably, one of Portugal’s last monarchs, D. Carlos I, was a talented
Introduction
05
1110815559.004.png 1110815559.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin