Królikowska-Dziubecka M - Historia architektury.pdf

(4470 KB) Pobierz
HISTORIA ARCHITEKTURY
/materiały dla studentów/
Dr Marzena Królikowska – Dziubecka
Warszawa 2007
3162304.001.png
Podstawowe pojęcia z zakresu architektury
Apsyda (absyda) - pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub
wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę (czasami nawy boczne lub ramiona transeptu),
o równej lub mniejszej od nich wysokości i szerokości.
Architraw (Epistyl) - belka spoczywająca na kolumnach (filarach lub pilastrach) jako najniższy
człon belkowania; pierwotnie podtrzymywał belki stropu ukryte za fryzem.
Archiwolta - profilowane lub pokryte ornamentem czoło łuku; w romanizmie i gotyku łuk
konstrukcyjny zamykający u góry portale, powtórzony w uciekających w głąb uskokach; ozdobiony
dekoracją rzeźbiarską.
Arkada - element architektury składający się z dwóch podpór (filarów, kolumn) zamknięty u góry
łukiem; posiada funkcje konstrukcyjne (dźwigania i odciążania) oraz dekoracyjne; występuje
najczęściej w rzędach.
Atrium - dziedziniec otoczony ze wszystkich stron kolumnadą; pośrodku niego znajdował się
zbiornik z wodą.
Attyka - ścianka, balustrada lub rząd sterczyn, ozdobnych szczycików, wieńcząca elewację
budowlę, znajdująca się ponad gzymsem koronującym; może być ażurowa np. tralkowa, pełna w
formie ślepej ścianki, grzebieniowa (z cokołem i tzw. grzebieniem ), szczytowa (rząd szczycików).
Bęben (tambur) - część budowli na rzucie koła, elipsy lub wieloboku, stanowiąca podstawę
kopuły.
Blanki (krenelaż) - stosowane w średniowiecznych murach obronnych jako zęby przedpiersia z
regularnie rozmieszczonymi prostokątnymi prześwitami, wieńczące mury lub baszty.
Boniowanie – dekoracyjne opracowanie lica muru okładzinami kamiennymi o profilowanych
krawędziach zewnętrznych poszczególnych ciosów por. rustyka – opracowanie lica muru na wzór
naturalnego łomu kamienia.
Bukranion – motyw dekoracyjny w formie czaszki byka (symbol zwierząt składanych w ofierze)
często łączony z girlandami zawieszonymi między rogami zwierzęcia.
Czasza - zasadnicza część kopuły dająca w przekroju łuk półkolisty, koszowy, ostrołukowy,
cebulasty, eliptyczny itp.; może być zewnętrzna i wewnętrzna.
Eksedra - półkolista wnęka otwarta do wnętrza, przesklepiona konchą; w budowlach starożytnych.
Empora - rodzaj galerii lub trybuny mającej na celu powiększenie przestrzeni kościoła dla
uczestników nabożeństw.
Fasada - elewacja budynku wyróżniona odmienną kompozycją architektoniczną.
Filar - pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca.
Gzyms - element architektoniczny w formie poziomego pojedynczego lub złożonego pasa
występującego poza lico muru; pełniący funkcje ochronne (np. przed ściekająca wodą) i
dekoracyjne; dzielą się na: koronujący (zwieńczający ścianę budowli), cokołowy ( wieńczący cokół
budynku) oraz międzykondygnacyjny kordonowy (dzielący płaszczyznę ściany); występują również
gzymsy pod- i nadokienne oraz naddrzwiowe.
Interkolumnium – odległość między osiami pionowymi następujących po sobie kolumn budowli;
wyrażana w modułach; często w praktyce podawano odległość między krawędziami kolumn.
Kaseton – zagłębienie w drewnianym stropie między odcinkami krzyżujących się belek; mogły
być wykute w kamieniu lub wyrabiane w stiuku.
Kolumna - pionowa podpora na planie koła, pełniąca funkcje konstrukcyjne i dekoracyjne; składa
się z trzech części: głowicy (kapitelu), trzonu i bazy ; wykonana z kamienia, mogła składać się z
połączonych bębnów.
Kolumnada - jeden lub kilka rzędów kolumn połączonych ze sobą belkowaniem lub łukami
arkadowymi; może występować w obrębie budowli lub stanowić odrębną budowlę wolno stojącą.
Koncha (Półkopuła) - sklepienie, które może mieć formę odciętej pionowo połowy bani lub
czaszy.
Kopuła - sklepienie zamknięte o pionowej osi, wznoszone nad pomieszczeniami na planie
centralnym; wykonuje się ją z klińców kamiennych lub ceglanych, czasami z drewna, w arch.
nowoczesnej z żelbetonu i stali; zasadniczą częścią kopuły jest czasza ; kopuła może być osadzona
bezpośrednio na koronie muru lub na bębnie (tamburze) ; może mieć zwieńczenie w formie
latarni ; stosuje się kopuły sferyczne, na bębnie, na trompach lub na żagielkach.
Laskowanie – gotycka dekoracja z wąskich kamiennych lasek, o różnych profilach; stosowano je
w podziałach pionowych otworów okiennych, dekoracji pól elewacji, wimperg czy obramień
otworów.
Latarnia – ażurowa nadbudówka stosowana od renesansu w budowlach kopułowych, jako
zwieńczenie kościołów i kaplic; od zewnątrz często rozczłonkowana arkadami z półkolumnami,
pilastrami lub hermami.
Lizena - płaski, pionowy pas muru lekko występujący z jego lica, bez głowicy i na ogół bez bazy;
stosowany głównie w celu ożywienia płaszczyzny ściany.
Maswerk – dekoracja architektoniczna charakterystyczna dla sztuki gotyckiej, składająca się z
elementów geometrycznych, wykonanych w kamieniu, znajdująca się najczęściej w górnej partii
otworów okiennych, rozet, balustrad.
Narteks - kryty przedsionek w formie przybudówki na planie prostokąta lub owalu, poprzedzającej
wejście do nawy; z czasem w okresie średniowiecza przekształcił się w kruchtę.
Nawa – część kościoła przeznaczona dla wiernych; w zależności od ilości naw rozróżnia się
najczęściej kościoły jednonawowe, dwunawowe, trójnawowe, pięcionawowe (korpus nawowy); w
założeniach wielonawowych występuje nawa główna, usytuowana na osi budynku, szersza od naw
bocznych, oddzielona od nich rzędami podpór (filarów, kolumn); nawa poprzeczna przecina nawę
główną pod kątem prostym, tworząc po obu stronach ramiona, lub krzyżuje się z nawą główną przy
prezbiterium.
Pastoforia - niewielkie, czworoboczne pomieszczenia, przylegające symetrycznie do boków
apsydy.
Pendentyw (Żagielek) – narożny sferyczny wycinek sklepienia stosowany w budowlach na planie
kwadratu umożliwiający ich nakrycie kopułą na planie koła por. kopuła na pendentywach.
Pilaster - płaski filar przyścienny pełniący funkcję podpory i dekoracyjnego rozczłonkowania
ściany.
Pinakiel – charakterystyczny dla sztuki gotyckiej element architektoniczny w formie wysmukłej ,
kamiennej sterczyny, o czworobocznej podstawie, ozdobionej szeregami żabek przy krawędziach,
zwieńczonej ostrołukowo z kwiatonem na szczycie; element ten ozdabiał przypory, szczyty, naroża
wieżyczek, wimpergi, portale itd.
Plan – rzut.
Plinta – płaska, najczęściej kwadratowa płyta umieszczana pod bazą kolumny, filarem,
postumentem.
Porte-fenetre - okno sięgające podłogi, najczęściej oddzielone od niej progiem, może być
zaopatrzone w balustradę zewnętrzną.
Portyk - część zewnętrzna budynku, otwarta z jednej strony kolumnadą lub rzędem filarów,
obejmująca jedną lub dwie kondygnacje, zwieńczona trójkątnym frontonem (przyczółkiem),
wysunięta lub cofnięta (portyk wgłębny).
Prezbiterium (chór) - przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa; oddzielona od nawy,
wyodrębniona również w bryle zewnętrznej budynku zamknięta prostokątną, półkolistą lub
wieloboczną ścianą; w prezbiterium znajdował się ołtarz główny, stalle oraz inne przedmioty
potrzebne przy sprawowaniu obrzędów liturgicznych. Mogło być wzbogacone mniejszymi
apsydami, obejściem i wieńcem kaplic.
Przęsło - przestrzeń między parą podpór dźwigających odrębną konstrukcyjnie część sklepienia;
wyodrębnione, rytmicznie powtarzanymi elementami podziału pionowego, część płaszczyzny
elewacji.
Przypora (Skarpa, Szkarpa) - element konstrukcyjny, pionowy o formie prostego lub
uskokowego filara przyściennego, którego pochyła górna część jest ścięta; wzmacnia ściany
budynku lub wolno stojącego muru; przenosi część ciężaru sklepienia na fundamenty budynku.
Rozeta - kolisty otwór okienny ozdobiony koncentryczną dekoracją, najczęściej maswerkiem,
wypełniony witrażem; również dośrodkowy element dekoracyjny o formach roślinno-kwiatowych
(róży), często wpisany np. w kaseton.
Ryzalit - część budowli wysunięta na całej swojej wysokości przed lico budynku.
Rzygacz – ozdobne zakończenie rynny dachowej, z którego woda deszczowa wypływa w znacznej
odległości od lica muru; stosowano je od czasów antycznych; niezwykle ozdobne formy przybrały
rzygacze we francuskiej architekturze gotyckiej.
Sklepienie - konstrukcja budowlana służąca do przekrycia określonej przestrzeni w danej budowli.
Tempietto - mała świątynia na planie koła.
Tralka – pionowy element balustrady, złożony z jednej lub dwóch gruszkowatych w kształcie
części, wsparty na bazie, zwieńczony często plintą, dźwigający poręcz.
Transept – nawa poprzeczna.
Trompa – narożny wysklepek w formie wycinka stożka; może się składać z jednego lub kilku
łuków konstrukcyjnych, zmniejszających się uskokowo ku dołowi; kopuła na trompach pozwala
przykryć przestrzeń na planie kwadratu kopułą na planie ośmioboku lub ośmiobocznym
sklepieniem klasztornym .
Tympanon (Fronton, Przyczółek) - szczyt w formie trójkątnego (arch. antyczna, renesans,
klasycyzm) lub półowalnego pola (barok). Wewnątrz może być gładki lub wypełniony
płaskorzeźbą.
Więźba dachowa - szkielet konstrukcyjny dachu.
Wimperga - trójkątny szczyt dekoracyjny umieszczany w zwieńczeniu portalu lub okna, ozdobiony
maswerkiem, pinaklami itp.; element charakterystyczny dla architektury gotyckiej.
Żabka – ozdoba charakterystyczna dla epoki średniowiecza w kształcie zwiniętych liści lub
pączków kwiatów; pojawiła się w romanizmie jako ozdoba baz kolumn; w gotyku elementy były
osadzane na łodydze jako dekoracja gzymsów, głowic kolumn, archiwoltach, przy obramieniach
otworów itd.
Klasyczne porządki architektoniczne
Porządek architektoniczny jest to system konstrukcyjno-kompozycyjny, w którym wszystkie
elementy powiązane są ze sobą określonymi proporcjami według jednostki nazywanej modułem.
Moduł - jednostka miary odpowiadająca wielkości określonego elementu architektonicznego,
służąca do określania proporcji innych części budowli np. w starożytnej Grecji stosowano średnicę
lub promień kolumny.
Porządek dorycki - kolumna postawiona bezpośrednio na stylobacie (brak bazy), ze żłobkowanym
trzonem (18-20 ostro ciętych żłobków), zwężającym się ku górze, z lekkim wybrzuszeniem
(entazis) na 1/2 lub 2/3 wysokości; głowica (kapitel) składa się z echinusa (dolna część w formie
okrągłej poduszki) i abakusa (górna część w formie kwadratowej płyty); belkowanie tworzy gładki
architraw, listwy regula z łezkami oraz tenia, fryz metopowo-tryglifowy, nad fryzem spłaszczona
płytka (mutula) z trzema rzędami łezek (podtrzymująca gzyms), gzyms (geison) zakończony rynną
(sima) ozdobioną rzygaczami i antefiksami; pojawia się w architekturze drewnianej, następnie od
ok. 600 r.p.n.e. stosowano go w architekturze kamiennej (świątynie w Paestum (Posejdonii), na
Sycylii w Akragas, Selinuncie, Segeście).
Porządek joński - z profilowaną bazą; trzon żłobkowany (24 żłobki) smuklejszy; głowica z
motywem ślimacznic(wolut) z abakusem (w formie cienkiej, profilowanej płytki, ozdobionej
rozetą); na belkowanie składa się trójczłonowy architraw, fryz ma charakter ciągły i jest
wypełniony dekoracją reliefową; silnie wysunięty gzyms koronujący całość porządku;
poszczególne części belkowania przedzielone zostały kimationem z astragalem; stosowano
go VI w.p.n.e. ( ok.560 r.p.n.e.). Najsłynniejszą budowlą, w której zastosowano ten porządek była
świątynia Artemidy w Efezie oraz zabudowa Akropolu w Atenach – Erechtejon i świątynia Ateny
Nike
Porządek koryncki – z profilowaną bazą , żłobkowanym, wysmukłym trzonem; głowica (kapitel)
w formie kosza okolonego dwoma rzędami liści akantu; pośrodku i na narożach znajdują się pędy,
które zwijają się pod profilowaną płytą abakusa w woluty; powyżej belkowanie z trójczłonowym
architrawem, fryzem (płaskorzeźbionym); gzymsem w formie ząbkowania kryjącego pierwotnie
czoła belek, rynną z odpływem wody ozdobioną antefiksami; pojawił się w V w.p.n.e. (ok.425
r.p.n.e.) początkowo we wnętrzu świątyni (najstarszy przykład to świątynia Apolla w Bassaj ); w
okresie hellenistycznym stosowany na zewnątrz budowli.
Porządek toskański – rzymska odmiana porządku doryckiego; kolumna bardziej uwysmuklona
została umieszczona na bazie składającej się z cokołu (plinty) i wałka (torus); trzon jest gładki,
z pierścieniem w górnej partii, z echinusem ozdobionym jajownikiem i profilowanym abakusem; na
belkowanie składa się niższy architraw, fryz tryglifowo-metopowy z tryglifami narożnymi na osi
kolumny i dekoracją na polach metop w formie różnych emblematów, rozet i bukranionów;
z gzymsem i rynną.
Porządek kompozytowy – rzymski, łączący cechy porządku jońskiego i korynckiego; kolumna
ustawiona na plincie i profilowanej bazie; ze żłobkowanym trzonem (często dolna część do 1/3
wysokości ozdobiona wewnątrz żłobków laskami), gładkim lub płaskorzeźbionym; kapitel w
formie korynckiego kosza z dwoma rzędami liści akantu i czterema parami wolut jońskich oraz
często z astragalem i jajownikiem pod echinusem; na belkowanie składał się architraw z fasciae,
płasorzeźbiony fryz, profilowany dekoracyjnie ozdobiony gzyms, podtrzymywany przez konsole
wolutowe, z kasetonami w spodniej części gzymsu. Stosowany w rzymskich Łukach Tytusa,
Septymiusza Sewera i Konstantyna.
Akroterion - architektoniczny element dekoracyjny wieńczący wierzchołek lub/i narożniki
frontonu budowli w formie m.in. palmety, ozdobnych liści akantu, przedstawień figuralnych;
charakterystyczny dla budowli antycznych.
Antefiks – element architektoniczny wykonany z kamienia lub terakoty w formie dekoracyjnej
płyty zasłaniającej pokrycie dachu, znajdujący się na gzymsie bocznych ścian budowli.
Astragal – ozdobny profil z perełkowaniem umieszczany między trzonem, a głowicą kolumny;
ornament o formie ciągłej składający się z półwypukłych perełek przedzielonych najczęściej
dwoma pałeczkami.
Baza - podstawa kolumny składająca się z części wypukłej - torusa i części wklęsłej - trochilusa.
Entazis - lekkie wybrzuszenie trzonu kolumny w ok. 1/3 lub 2/3 jej wysokości. Znaczne w
przypadku kolumny doryckiej, nieznaczne w kolumnach jońskich i korynckich.
Fasciae – lekko wysunięta pozioma listwa architrawu w porządku jońskim i korynckim.
Kimation - ornament ciągły, pasowy składający się ze stylizowanych liści; kimation dorycki -
często malowany na elemencie profilowanym w formie podciętego wałka połączonego z leżącym
pod nim krajnikiem o wklęsłym profilu, z liściami w układzie jeden liść wałka przykrywa dwa
liście krajnika; stosowany w podziałach między poszczególnymi częściami belkowania.
Kimation joński (jajownik, wole oczy) – o profilu wypukłym składający się z form owalnych i
lancetowatych.
Kimation lesbijski – o profilu wklęsło-wypukłym składający się z ułożonych naprzemiennie
listków sercowatych z lancetowatymi.
Krepidoma – naziemna część podstawy świątyni antycznej, najczęściej trzystopniowa.
Metopa – kwadratowa lub prostokątna płyta umieszczana między tryglifami na fryzie belkowania
doryckiego (wywodząca się z architektury drewnianej płyta np. terakotowa wypełniająca przestrzeń
między zakończeniami belek stropowych) najczęściej z dekoracją reliefową.
Mutulae – płytki podwieszone pod gzymsem w porządku doryckim.
Naos (cella) - główna część świątyni, miejsce, gdzie znajdował się posąg bóstwa; mogła być
podzielona kolumnami na nawy.
Opistodomos – pomieszczenie znajdujące się w tylnej części świątyni (naosu), oddzielone od
niego murem, otwarte od strony fasady tylnej.
Pronaos ( przedsionek) -
Regula (regulae) – listwa w formie wąskiej płytki z sześcioma łezkami (guttae) umieszczana pod
tenią.
Stereobat – fundament i cokół będące stopniami świątyni.
Stylobat - górny stopień krepidomy.
Tenia - wąska listwa oddzielająca architraw od fryzu w porządku doryckim.
Tryglif – prostokątna płyta z trzema, ostrymi nacięciami (wywodząca się z architektury drewnianej
jako zakończenie drewnianej belki stropowej), w architekturze kamiennej umieszczana między
metopami i na narożach fryzu, w belkowaniu doryckim pod tenią każdego tryglifu regula z
sześcioma łezkami; umieszczanie tryglifu w porządku doryckim określała tzw. zasada tryglifu –
umieszczano je na narożnikach, osi każdej kolumny (tylko nie na narożnych) i na osi
interkolumnium.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin