Najnowsza historia świata - Artur Patek.pdf

(1366 KB) Pobierz
Najnowsza historia świata - Artur Patek
Najnowsza historia świata - Artur Patek
217-218,
najnowsza
historia
świata
WL
najnowsza
historia
świata
konsultacja naukowa prof. dr hab. Andrzej Mania
najnowsza
historia
świata
1945
pod redakcją Artura Patka, Jana Rydla, Janusza Józefa Węca
Wydawnictwo Literackie
(c) Copyright by Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000
Autorzy: Tadeusz Czekalski Jan Rydel Artur Gruszczak
Irena Stawowy-Kawka | Andrzej Grzywacz | Wojciech Stepkiewicz Jacek
Lachendro Krzysztof Strzałka Piotr Mikietyński Joanna
Szarkowa Artur Patek Janusz Józef Węc Jakub Polit
Konrad Wnęk Wojciech Rójek Zdzisław Zblewski
Projekt okładki i stron tytułowych: Lech Przybylski Redakcja: Barbara Drwota
Wybór ilustracji: Artur Patek
Wszystkie książki Wydawnictwa Literackiego oraz bezpłatny katalog można
zamówić pod adresem: ul. Długa l 31-147 Kraków teUfax: (+48-12) 422-46-44
e-mail: handel@wl.interkom.pl Bezpłatna linia informacyjna 0-800 42 10 40
Wydanie drugie Printed in Poland Wydawnictwo Literackie 2000 31-147 Kraków,
ul. Długa l http://www.wl.net.pl Skład i łamanie: "Edycja", Kraków, pl. Matejki
8 Druk i oprawa: Drukarnia Narodowa S.A. Kraków, ul. Marszałka J.
Piłsudskiego 19
ISBN 83-08-02906-X
Uwagi wstępne
Prezentowana książka stanowi próbę opisania dziejów powszechnych w latach
1945-1995. Przyjęcie wydarzeń związanych z zakończeniem II wojny światowej za
punkt wyjścia niniejszej pracy nie wymaga uzasadnienia. Wątpliwości może budzić
natomiast rok 1995 jako data końcowa. Autorzy zdają sobie sprawę z faktu, że
przedstawienie dziejów powszechnych w ramach cezuralnych 1945-1991 byłoby
może wyborem lepszym, ponieważ stanowiłoby ich ujęcie z punktu widzenia
konfliktu Wschód-Zachód jako zamkniętej epoki historycznej. Jeżeli zdecydowano
się jednakże na doprowadzenia wykładu do 1995 r., to kierowano się przede
wszystkim troską o zaprezentowanie najważniejszych tendencji kształtującego się
po 1991 r. nowego ładu międzynarodowego oraz globalnych wyzwań epoki.
Synteza dziejów powszechnych ostatnich pięciu dziesięcioleci to przedsięwzięcie
wymagające nie tylko przedstawienia i selekcji faktów historycznych, ale również
uporania się z licznymi barierami badawczymi. Jedną z nich jest nadal
ograniczony lub wręcz niemożliwy dostęp do źródeł archiwalnych. Z drugiej strony
wszakże jest rzeczą zrozumiałą, że nie sposób opisywać dzieje świata,
opierając się wyłącznie na źródłach. Kolejną trudność sprawia konieczność
znalezienia genezy i sensu zasadniczych procesów w gąszczu zdarzeń i wśród
zupełnie przeciwstawnych niekiedy opinii istniejących na ich temat w
literaturze. W popularnej publikacji - jaką zamierza być ta
6 Uwagi wstępne
praca - nie ma możliwości ich szczegółowego przedstawienia, podobnie jak
nie ma miejsca na analizę całej bazy źródłowej i literatury wykorzystanej przez
autorów poszczególnych opracowań. W związku z tym jej wybór umieszczony został
na końcu książki. Praca składa się z trzech odrębnych części. Część I
przedstawia dzieje powszechne w latach 1945-1963. Cezury części II wyznaczają
lata 1963-1979. Wreszcie część III doprowadza wykład do 1995 r. Przyjęte przez
autorów podziały zdarzeń podległych chronologii, ale i wzajemnym
oddziaływaniom, zostały podporządkowane dynamice konfliktu między Wschodem a
Zachodem. Utrudniło to wprawdzie przedstawienie wielu kwestii, w szczególności
z problematyki wewnętrznego rozwoju poszczególnych państw lub organizacji
Strona 1
Najnowsza historia świata - Artur Patek
międzynarodowych - w sposób nie budzący wątpliwości. Z drugiej jednak strony
przedmiotem troski autorów było zapewnienie wewnętrznym dziejom omawianych
państw jak największej autonomii i spoistości relacji. Dlatego dla zachowania
toku narracji prezentacja ich w poszczególnych częściach wykracza niekiedy poza
ustalone daty graniczne. Część I podzielona została na dwa rozdziały.
Rozdział pierwszy poświęcony jest likwidacji skutków wojny (1945-1947) i
początkom konfliktu Wschód-Zachód (1947-1949). W rozdziale drugim
przedstawione zostały wydarzenia związane z przesileniem w zimnej wojnie
(1949-1953), pierwsze inicjatywy odprężeniowe (1953-1957), a także nowe
konflikty i kryzysy w stosunkach Wschód-Zachód (1958--1963). Przebieg tych
kryzysów, zwłaszcza kubańskiego, który w dużej mierze groził wybuchem konfliktu
nuklearnego, uświadomił Stanom Zjednoczonym i ZSRR palącą konieczność
rozpoczęcia dialogu w sprawie zaprzestania wyścigu zbrojeń. Doprowadziło to do
podpisania przez USA, Wielką Brytanię i Związek Radziecki układu o częściowym
zakazie doświadczeń z bronią jądrową (1963 r.), a następnie zainicjowało
epokę odprężenia w stosunkach między Wschodem a Zachodem. Jednocześnie lata
1960-1963 można śmiało uznać za punkt kulminacyjny procesu dekolonizacji. Rok
1963 miał również bardzo duże, jeśli nie przełomowe, znaczenie w historii Afryki
z powodu utworzenia Organizacji Jedności Afrykańskiej, której aktywność
koncentrowała się m.in. na integrowaniu krajów czarnego kontynentu w walce z
neokolonializmem. Korespondowała z tym działał-
Uwag)
wstępne 7
ność ruchu państw niezaangażowanych z Europy, Afryki i Azji, który po pierwszej
konferencji w Belgradzie (1961 r.) wszedł w fazę swojej największej aktywności.
W dziedzinie ekonomicznej znaczenie roku 1963 polegało głównie na reorientacji
polityki USA wobec jednoczącej się Europy Zachodniej i rozpoczęciu negocjacji
GATT, zwanych Rundą Kennedy'ego. Z tych przede wszystkim powodów rok 1963
uznano za datę graniczną I części pracy. Na II część składają się również
dwa rozdziały. Otwiera tę część rozdział przedstawiający początki odprężenia w
cieniu trwającej nadal konfrontacji między Wschodem a Zachodem (1963-1969).
Zamyka natomiast rozdział poświęcony ewolucji polityki międzynarodowej i
wewnętrznym dziejom państw w kulminacyjnej fazie odprężenia (1969-1979). Za
datę graniczną części II przyjęty został rok 1979. Autorzy zdają sobie sprawę z
faktu, iż wybór ten nie jest wolny od subiektywizmu i może budzić zastrzeżenia.
Jednak równie spora jest lista argumentów przemawiających za takim właśnie
ujęciem ówczesnych wydarzeń. W 1979 r. doszło do zaostrzenia i nowych napięć w
stosunkach między Wschodem a Zachodem. Były one spowodowane przede wszystkim
rozmieszczaniem przez ZSRR, począwszy od 1976 r., na własnym terytorium i w
państwach Europy Środkowo-Wschodniej, broni nuklearnej średniego zasięgu oraz
reakcją na to ze strony państw zachodnich. Przybrała ona postać tzw. podwójnej
uchwały NATO z 12 grudnia 1979 r. i stanowiła o rozmieszczeniu w krajach Europy
Zachodniej nieomal równorzędnej siły uderzeniowej. Ponad dwa tygodnie później
ZSRR dokonał inwazji militarnej w Afganistanie, co doprowadziło do nowej
konfrontacji z USA. W konsekwencji Waszyngton odmówił ratyfikacji podpisanego
już układu SALT II. Koniec lat siedemdziesiątych miał wreszcie i w tym sensie
przełomowy charakter, że w rozwoju gospodarczym ZSRR i innych państw bloku
wschodniego pojawiły się szczególnie wyraźne symptomy kryzysu, który
doprowadził wkrótce do upadku imperium. Część III obejmuje także dwa
rozdziały. W pierwszym autorzy skoncentrowali się na przedstawieniu zarówno
nowych napięć w stosunkach między Wschodem a Zachodem, jak i negocjacji
zmierzających do ich złagodzenia. Przedstawili również proces pogłębienia i
rozszerzenia integracji gospodarczej państw Europy Zachodniej, a także źródła i
symp-
8 Uwagi wsttpne
tomy agonii imperium radzieckiego i państw bloku wschodniego po 1979 r.
Rozdział drugi poświęcony został natomiast ewolucji polityki międzynarodowej i
dziejów wewnętrznych poszczególnych krajów pozaeuropejskich w latach 1980-1995,
a także globalnym wyzwaniom epoki. Część III zamykają - poza wspomnianym
już wyborem najważniejszej literatury - indeksy osobowy, geograficzny oraz
partii, organizacji międzynarodowych, partii politycznych, a także konferencji
i zjazdów omawianych w całości tej publikacji. Książka jest przede
wszystkim popularną syntezą wydarzeń politycznych i gospodarczych ostatnich
pięćdziesięciu lat. Zajmuje się również problemami demograficznymi i
ekologicznymi. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się w niej dziejom nauki i
kultury. Autorzy kierowali się bowiem założeniem, że choć historia polityczna i
Strona 2
Najnowsza historia świata - Artur Patek
gospodarcza nie tworzą najważniejszych dziedzin wśród nauk historycznych, to
jednak najistotniejsze zagadnienia materialnych dziejów ludzkości mają w gruncie
rzeczy charakter polityczny i ekonomiczny. Praca została napisana przez
piętnastu autorów, którzy postawili sobie za cel przedstawienie rzetelnego w
miarę możliwości wszechstronnego obrazu minionych pięćdziesięciu lat. Z
założenia zrezygnowano z odrębnego omówienia dziejów Polski, aczkolwiek
najważniejsze wątki najnowszej historii naszego kraju zostały wkomponowane w tok
narracji. Autorzy pragną mieć nadzieję, że książka pomoże Czytelnikowi w
lepszym rozumieniu wielu zagadnień z zakresu historii i polityki ostatniego
półwiecza. Autorzy pragną wyrazić wdzięczność Panu prof. dr hab. Marianowi
Zgómiakowi za życzliwość okazaną idei napisania tej książki oraz za pomoc w
opracowaniu jej koncepcji, Panu prof. dr hab. Andrzejowi Kastoremu za wnikliwą
recenzję oraz cenne wskazówki, a Panu prof. dr. hab. Andrzejowi Mani za
konsultację merytoryczną i metodologiczną.
CZĘŚĆ I
i.
Likwidacja skutków wojny i początki konfliktu Wschód-Zachód 1945-1949
l.
Zakończenie i bilans II wojny światowej
Konferencja teherańska, jałtańska i poczdamska
Zasadnicze ustalenia w sprawie przyszłości powojennego świata zapadły podczas
konferencji Wielkiej Trójki - Franklina D. Roosevelta (USA), Winstona
Churchilla (Wielka Brytania) i Józefa Stalina (ZSRR) - w Teheranie, Jałcie i
Poczdamie. Do 1943 roku Stany Zjednoczone i Wielka Brytania wyraźnie unikały
wszelkich decyzji politycznych i terytorialnych dotyczących ładu powojennego aż
do momentu zakończenia działań militarnych. Głównym architektem tej polityki
był amerykański prezydent Roosevelt. Mimo iż jego uniwer-salistyczne poglądy i
koncepcje cechowała niespójność, to jednak z niezachwianą konsekwencją dążył on
w tym czasie do ukształtowania po wojnie ogólnoświatowego ładu terytorialnego,
gwarantowanego przez bliżej wówczas nie określoną międzynarodową organizację
bezpieczeństwa. Organizacja ta miała się opierać na zasadach De^ klaracji
Narodów Zjednoczonych (1942 r.), a czołową rolę winny w niej odgrywać Stany
Zjednoczone, ZSRR, Wielka Brytania i Chiny. W ślad za tym Amerykanie unikali
uznawania zmian terytorialnych dokonanych w czasie wojny przy użyciu siły lub
pod groźbą jej użycia. Nie zgadzali się również na zawieranie jakichkolwiek
sojuszy regionalnych oraz sprzeciwiali się podziałowi Europy i świata na
strefy wpływów. Polityka ta opierała się na założeniach paktu Brianda-
Kellogga (1928 r.), doktrynie Stimsona (1932 r.) i na zasadach Karty
Atlantyckiej (1941 r.).
Zakończenie i bilans II
wojny światowej 11
Polityce odraczania (postponement) towarzyszyły głębokie rozbieżności
poglądów między USA a Wielką Brytanią w sprawach militarnych, zwłaszcza w
kwestii otwarcia drugiego frontu w Europie. O ile Roosevelt zmierzał do
przeprowadzenia inwazji wojsk alianckich poprzez Francję, o tyle Churchill
początkowo nalegał na jej rozpoczęcie w rejonie Adriatyku i Bałkanów. Stanowisko
prezydenta oparte było na opiniach szefa sztabu armii amerykańskiej generała
George'a C. Mar-shalla, niechętnego rozpraszaniu sił alianckich na wielu
teatrach działań wojennych. Lądowanie w zachodniej Francji (w Normandii) było
dla Marshalla łatwiejsze od operacji w rejonie Adriatyku czy Półwyspu
Bałkańskiego. Amerykański punkt widzenia determinowała ponadto niepewność co
do udziału Turcji w działaniach wojennych, a bez niej kampania na Bałkanach
wydawała się znacznie utrudniona. Decyzja o lądowaniu w Normandii (operacja
"Overlord"), podjęta przez Roose-velta i Churchilla podczas konferencji w
Waszyngtonie (12-25 maja 1943 r.), zakończyła w zasadzie kontrowersje wokół
koncepcji drugiego frontu. Datę rozpoczęcia operacji ustalono na l maja, jednak
zamiar ten udało się ostatecznie zrealizować dopiero 6 czerwca 1944 r.
Politykę odraczania ważkich decyzji politycznych jako pierwsza porzuciła Wielka
Brytania. W odróżnieniu od USA zainteresowanie Zjednoczonego Królestwa
koncentrowało się wyraźniej na Europie. Działo się tak, ponieważ wraz ze
wzrostem militarnego znaczenia ZSRR w 1943 r. coraz wy raźniej sze stawały się
prawdziwe cele polityczne Moskwy na kontynencie europejskim. W Londynie
wzbudzały one obawy o rozszerzenie wpływów radzieckich w Europie poza
akceptowalne dla Wielkiej Brytanii granice z 1941 r. Z tego powodu, jak również
Strona 3
Najnowsza historia świata - Artur Patek
w trosce o utrzymanie ZSRR w koalicji antyhitlerowskiej, Churchill - podczas
konferencji Wielkiej Trójki w Teheranie (28 listopada - l grudnia 1943 r.) -
zgodził się na proponowany przez Stalina przebieg polskiej granicy wschodniej
wzdłuż linii Curzona z włączeniem do Polski części Prus Wschodnich, jednakże bez
Królewca. Zgodził się również na przebieg zachodniej granicy Polski na Odrze z
włączeniem Opolszczyzny'. Roosevelt, milcząc, przyjął tę propozycję do
wiadomości.
' W nocy z 26 na 27 lipca 1944 r. ZSRR podpisał z PKWN tajny układ,
ustalający przebieg polskiej granicy zachodniej na Odrze i Nysie (bez
określenia, o którą Nysę chodzi) oraz przebieg granicy wschodniej zgodnie z
postanowieniami teherańskimi.
12 Likwidacja skutków wojny l początki konfliktu Wschód-Zachód 1945-1949
Podczas konferencji teherańskiej strony uzgodniły ponadto dokonanie desantu
wojsk alianckich w południowej Francji, dla wsparcia inwazji w Normandii.
Projekt Churchilla - przewidujący mocniejsze wsparcie operacji "Overiord" przez
ofensywę na Półwyspie Bałkańskim, Morzu Adriatyckim i w południowej Francji -
został odrzucony przez Roosevelta i Stalina. Churchillowi - wskutek oporu
Stalina - nie udało się ponadto przeforsować idei utworzenia na kontynencie
europejskim federacji państw naddunajskich i włączenia do niej południowych
Niemiec. Konferencja teherańska zakończyła się wydaniem l grudnia 1943 r. dwóch
odrębnych deklaracji trzech mocarstw: na temat prowadzenia wspólnej polityki w
okresie wojennym i powojennym oraz w sprawie utrzymania całkowitej suwerenności
i integralności terytorialnej Iranu. Niemal w przededniu konferencji
teherańskiej doszło do spotkania Roosevelta, Churchilla i Czang Kaj-szeka
(Chiny) w Kairze (22-26 listopada 1943 r.). Obrady dotyczyły ustalenia celów i
zasad działań wojennych przeciw Japonii. Jednym z rezultatów konferencji
kairskiej była deklaracja opublikowana l grudnia, która przewidywała
pozbawienie Japonii wszystkich wysp na Oceanie Spokojnym uzyskanych po I
wojnie światowej oraz zwrócenie Chinom Mandżurii, Peskadorów (Wysp
Rybackich) i Tajwanu (Formozy), a także przywrócenie niepodległości Korei.
Przebieg i ustalenia konferencji teherańskiej oraz podpisanie
radziecko-czechosłowackiego układu sojuszniczego 12 grudnia 1943 r. przyczyniły
się do tego, że inicjatywa stworzenia w Europie Środ-kowo-Wschodniej nowego
ładu powojennego przechodziła stopniowo do Moskwy. Rozwój wydarzeń na froncie
wschodnim, w szczególności osiągnięcie w marcu 1944 r. przez wojska radzieckie
granicy rumuńskiej, otwierał im drogę w kierunku Węgier, Czechosłowacji, Austrii
i państw Półwyspu Bałkańskiego. Toteż od maja 1944 r. w Londynie dojrzewała
coraz wyraźniej idea podziału stref wpływów w tej części Europy między
mocarstwa anglosaskie a ZSRR. 9 października 1944 r. podczas pobytu
delegacji brytyjskiej w Moskwie Churchill zaproponował Stalinowi, a ten przyjął
do wiadomości, objęcie przez ZSRR odpowiedzialności za rozwój wydarzeń w Rumunii
w 90%, Bułgarii w 75%, na Węgrzech i w Jugosławii w 50% oraz
Zakończenie i bilans II
wojny światowej 13
odpowiedzialności Wielkiej Brytanii i USA za losy Grecji w 90%. W ciągu dwóch
następnych dni radziecki minister spraw zagranicznych Wiaczesław Mołotow, w
oczywistym porozumieniu ze Stalinem, próbował skorygować na korzyść ZSRR
propozycje dotyczące Bułgarii, Węgier i Jugosławii. 10 października Anthony R.
Eden, brytyjski minister spraw zagranicznych, podjął dyskusję na ten temat.
Jednak już w następnym dniu, po przedstawieniu przez Mołotowa ostatecznej
wersji radzieckiego projektu, przewidującej 80% wpływów ZSRR w Bułgarii i na
Węgrzech oraz 50% wpływów w Jugosławii, Eden sprzeciwił się kontynuowaniu
rozmów i praktycznie - zerwał je. I chociaż nie uzgodniono wówczas żadnego
formalnego porozumienia, to fakt, że Stalin przyjął do wiadomości propozycję
Churchilla, a potem premier brytyjski zapewnił go o wiążącym charakterze
procentowego podziału wpływów w okresie powojennym, oznaczał brytyjską aprobatę
dla polityki ZSRR wobec Rumunii, Bułgarii i Węgier. Oznaczał również
radziecką akceptację dla polityki Wielkiej Brytanii wobec Grecji oraz równy
podział wpływów obu stron w Jugosławii. W czasie moskiewskiego spotkania
Churchilla ze Stalinem w październiku 1944 r. omawiano również losy krajów
bałtyckich i Polski. O ile przyszłość Litwy, Łotwy i Estonii premier brytyjski
uznał za wewnętrzną sprawę ZSRR, o tyle kwestia Polski kładła się cieniem na
przebiegu tych rozmów. 12 października 1944 r. przybyła do Moskwy delegacja
polskiego rządu emigracyjnego z premierem Stanisławem Mikołajczykiem na czele.
W dniu następnym strona polska została poinformowana - po raz pierwszy
Strona 4
Najnowsza historia świata - Artur Patek
oficjalnie i to przez ZSRR (Mołotow) - o krzywdzących ją ustaleniach
konferencji teherańskiej, dotyczących przebiegu wschodniej granicy Polski wzdłuż
linii Curzona. Następnie Churchill w dość bezceremonialny sposób, acz
bezskutecznie, próbował nakłonić Mikołajczyka do przyjęcia nowej granicy
wschodniej i do zrekonstruowania rządu emigracyjnego. Sukcesy militarne
aliantów na Półwyspie Apenińskim w drugiej połowie 1943 r. i szybkie postępy
wojsk radzieckich na froncie wschodnim w drugiej połowie 1944 r. doprowadziły
do rychłej kapitulacji Włoch i państw satelickich III Rzeszy. O ile układ
rozejmowy
14 Likwidacja skutków wojny i początki konfliktu Wschód-Zachód 1945-1949
podpisany z Włochami (3 września 1943 r.2) był w głównej mierze re zultatem
ustaleń, które Roosevelt i Churchill przyjęli w Casablance (14-24 stycznia 1943
r.), o tyle uzgodnienia rozejmowe z Rumunią (12 września 1944 r.), Finlandią
(19 września 1944 r.), Bułgarią (28 października 1944 r.) i Węgrami (20
stycznia 1945 r.) były realizacją postanowień przyjętych na konferencji
Wielkiej Trójki w Teheranie i w czasie spotkania Churchilla ze Stalinem w
paździer niku 1944 r. w Moskwie. Konferencja jałtańska, obradująca w dniach
od 4 do 11 lutego 1945 r., i zwołana kilka miesięcy później konferencja
poczdamska - przyniosły dalsze ustalenia trzech mocarstw dotyczące ładu powojen
nego w świecie. Uchwały konferencji jałtańskiej regulowały dziewięć spraw. Po
pierwsze, mocarstwa uzgodniły treść Deklaracji o Wy zwolonej Europie, w której
zobowiązały się do udzielania pomocy narodom wyzwolonym spod okupacji
niemieckiej oraz narodom by łych państw satelickich Osi w Europie. Deklaracja
zawierała, wprowa dzone przez Kartę Atlantycką, prawo wszystkich narodów do
wyboru formy rządu według własnego uznania. Po drugie, podjęto decyzję o
podziale Niemiec na strefy okupacyjne, po ich bezwarunkowej kapitulacji.
Miały zostać utworzone brytyjska, amerykańska, radziecka ii - co było zmianą w
stosunku do wcześniejszych ustaleń - francus ka strefa okupacyjna. Ta ostatnia
miała być wyodrębniona z obszarów strefy brytyjskiej i amerykańskiej. Ustalenie
granic nowej strefy przekazano Europejskiej Komisji Doradczej, powołanej do
życia na mocy decyzji konferencji ministrów spraw zagranicznych Wielkiej
Trójki w Moskwie (19-30 października 1943 r.) i obradującej na szczeblu
ambasadorów w Londynie3. Po trzecie, strony postanowiły
2 3 września 1943 r. podpisano zawieszenie broni dotyczące wyłącznie
operacji wojskowych. 8 września 1943 r. ogłoszono je oficjalnie. Petną umowę
rozejmową, zawierającą także polityczne i ekonomiczne warunki kapitulacji,
podpisano 29 września 1943 r., utrzymując ją w tajemnicy na prośbę rządu Pietra
Badoglio. Tekst tego dokumentu opublikowano dopiero w listopadzie 1945 r.
3 Pierwotny podział stref okupacyjnych w Niemczech i sektorów okupacyjnych w
Berlinie zawarty został w protokole Komisji z 12 września 1944 r. i uzupełniony
protokołem z 14 listopada 1944 r. Komisja opracowała również m.in. protokół o
podziale stref okupacyjnych w Austrii i sektorów okupacyjnych w Wiedniu.
Zakończenie i bilans II
wojny światowej 15
powołać do życia Sojuszniczą Radę Kontroli jako najwyższą władzę w Niemczech,
złożoną z naczelnych dowódców czterech mocarstw, z siedzibą w Berlinie. Po
czwarte, ustalono, że podstawą do dyskusji na temat reparacji wojennych będzie
suma 20 mld dolarów, w tym 10 mld dolarów dla ZSRR, płaconych w formie
demontażu urządzeń produkcyjnych, konfiskaty niemieckich aktywów zagranicznych,
dostaw towarów z produkcji bieżącej oraz pracy niemieckich jeńców wojennych. Po
piąte, podjęto decyzję o zlikwidowaniu niemieckiego sztabu generalnego,
usunięciu lub zniszczeniu wszelkich urządzeń wojskowych i ukaraniu wszystkich
zbrodniarzy wojennych. Po szóste, postanowiono utworzyć w Polsce i Jugosławii
rządy narodowe, w skład których wejść winni przedstawiciele krajowych rządów
lewicowych, rządów emigracyjnych oraz uznane osobistości spoza sfer
rządowych. Nowe rządy narodowe miały jak najszybciej uzyskać legitymizację
poprzez przeprowadzenie wolnych wyborów. Po siódme, podjęto uchwałę o
przesunięciu granic Polski na zachód. Polska, w zamian za ustalenie wschodniej
granicy na linii Curzona z odchyleniami od 5 do 8 kilometrów na jej rzecz,
miała uzyskać rekompensatę na zachodzie i północy w formie znacznego przyrostu
terytorialnego kosztem Niemiec. Ostateczne ustalenie polskiej granicy zachodniej
odroczono do konferencji pokojowej. Po ósme, postanowiono zwołać 25 kwietnia
1945 r. w San Francisco konferencję założycielską Organizacji Narodów
Zjednoczonych (ONZ) w celu opracowania Karty Narodów Zjednoczonych. Podstawą
do dyskusji miał być wstępny projekt utworzenia takiej organizacji uzgodniony
7 października 1944 r. przez ekspertów Wielkiej Trójki w Dumbarton Oaks na
Strona 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin