m4728576[1].pdf
(
2049 KB
)
Pobierz
WOS-ZP-zad
Wiedza
o spo∏eczeƒstwie
Zakres podstawowy
SPO¸ECZE¡STWO
1
pkt
1.
Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Ze wzgl´du na sposób uzyskiwania cz∏onkostwa grupy
spo∏eczne dzielimy na:
a) formalne, nieformalne
b) ekskluzywne, ograniczone, inkluzywne
c) pierwotne, wtórne
d) ma∏e, du˝e
2.
Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Zbiór ludzi wyró˝niony w danej zbiorowoÊci ze wzgl´du na
okreÊlonà cech´, na przyk∏ad wiek, p∏eç, zawód, nazywamy:
a) spo∏ecznoÊcià
b) warstwà spo∏ecznà
c) klasà spo∏ecznà
d) kategorià spo∏ecznà
1
pkt
3.
Wymieƒ czynniki kszta∏tujàce ∏ad spo∏eczny.
2
pkt
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.
Zaznacz literà F zdania fa∏szywe, a literà P zdania prawdziwe.
4
pkt
a) Patriotyzm to postawa wynikajàca z silnej wi´zi emocjonalnej i spo∏ecznej z narodem,
jednoczeÊnie powiàzana z szacunkiem dla innych narodów i kultur.
. . . . . . . . .
b) Nacjonalizm to postawa spo∏eczno-polityczna, która opiera si´ na za∏o˝eniu, ˝e ojczyznà
cz∏owieka jest ca∏y Êwiat.
. . . . . . . . .
c) Ksenofobia jest to postawa niech´ci i wrogoÊci do ludzi odmiennych pod wzgl´dem
rasowym, religijnym lub etnicznym oraz do tworzonej przez nich kultury.
. . . . . . . . .
d) Rasizm przejawia si´ bezkrytycznym stosunkiem do w∏asnego narodu, niedostrzeganiem
jego wad i wyolbrzymianiem zalet.
. . . . . . . . .
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
■
5.
Zaznacz w tabeli literà P zdania prawdziwe, a literà F zdania fa∏szywe.
4
pkt
a) Konformista podporzàdkowuje si´ poglàdom i zachowaniom obowiàzujàcym
w danej grupie spo∏ecznej.
. . . . . . . . .
b) Internalizacjà nazywamy przyj´cie za w∏asne poglàdów i wartoÊci obowiàzujàcych
w otoczeniu.
. . . . . . . . .
c) Nonkonformista podporzàdkowuje si´ wartoÊciom i normom obowiàzujàcym
w danej grupie spo∏ecznej.
. . . . . . . . .
d) Identyfikacja to przyj´cie cudzych poglàdów w celu pozyskania nagrody lub unikni´cia
kary.
. . . . . . . . .
6.
Wymieƒ przynajmniej trzy organizacje pozarzàdowe zajmujàce si´ zwalczaniem problemów
spo∏ecznych. Przy ka˝dej z nich napisz krótko, czym si´ ona zajmuje.
6
pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7.
OkreÊl, które ze zdaƒ oznaczonych na poczàtku cyframi zawierajà fakty, a które opinie. Pod
tekstem, obok cyfry oznaczajàcej kolejne zdanie, wpisz odpowiednia liter´: F – fakt, O – opinia.
3
pkt
1) Liczba urodzeƒ maleje w Polsce od 21 lat. 2) W ciàgu czterech ostatnich lat ludnoÊç Polski
zmniejszy∏a si´ o 80 tys. osób, czyli o tyle, ile mieszka w Nowym Sàczu. 3) Nie wystarczy jednora-
zowy zasi∏ek w wysokoÊci tysiàca z∏otych, zwany becikowym, by przekonaç Polki do wczeÊniejsze-
go rodzenia dzieci.4) Wychowanie dziecka dope∏noletnoÊci kosztuje oko∏o450 tys. z∏.5) We Fran-
cji przed 30 laty zamiast zasi∏ku wprowadzono ulgi podatkowe, prac´ matek na pó∏ etatu,
bezp∏atne przedszkola i przepis, ˝e to paƒstwo, a nie pracodawca, op∏aca zwolnienia z powodu
choroby dziecka.6) DziÊ wspó∏czynnik dzietnoÊci wynosi tam1,9 ijest jednym znajwy˝szych wEu-
ropie. 7) Spo∏eczeƒstwa, w których rodzi si´ ma∏o dzieci, tracà wigor i przestajà si´ rozwijaç [...].
8)Stany Zjednoczone majà najwi´kszy potencja∏ rozwojowy m.in. dlatego, ˝e mimo wzrostu liczby
bezdzietnych kobiet populacja tam roÊnie, a rodzina z czwórkà czy piàtkà dzieci jest standardem,
szczególnie wÊród klasy Êredniej.
èród∏o: I. Konarska, Epidemia bezdzietnoÊci, „Wprost”, Nr 1199 (27 listopada 2005 r.)
1
2
3
4
5
6
7
8
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
■
8.
Uzupe∏nij zdania.
2
pkt
Do podstawowych norm spo∏ecznych zaliczamy normy ___________, które sà ustanawiane mi´dzy
innymi przez parlament.
Normy ___________ dotyczà tylko cz∏onków danej wspólnoty wyznaniowej.
Charakter absolutny, to znaczy koniecznoÊç bezwzgl´dnego podporzàdkowania si´ ich nakazom
lub zakazom, majà normy ___________.
Post´powaniem ludzi w ˝yciu codziennym, nawykami zachowania w spo∏eczeƒstwie kierujà normy
___________.
9.
Podporzàdkuj poszczególnym poj´ciom ich znaczenie.
3
pkt
a) kuratela
b) przysposobienie
c) opieka
1) przyj´cie do rodziny na mocy orzeczenia sàdu osoby ma∏oletniej, obcej, krewnej lub
powinowatej
2) ustanowienie opieki nad sierotà, osobà ubezw∏asnowolnionà lub dzieckiem, którego rodzice sà
pozbawieni praw rodzicielskich
3) nadzór ustanowiony przez sàd nad osobà niezdolnà do dzia∏aƒ prawnych
4) ogó∏ obowiàzków i praw przys∏ugujàcych rodzicom, a w szczególnoÊci obowiàzek i prawo do
pieczy nad osobà i majàtkiem dziecka
a
b
c
10.
WyjaÊnij poj´cie „patologia spo∏eczna”.
2
pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11.
Podaj imi´ i nazwisko autora prezentowanej poni˝ej typologii potrzeb.
1
pkt
Potrzeby
samo-
realizacji
szacunku
przynale˝noÊci
bezpieczeƒstwa
fizjologiczne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
■
12.
Podaj, z którym filarem kultury europej-
skiej ∏àczy si´ prezentowana budowla.
1
pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13.
Przeanalizuj tabel´ i odpowiedz na pytania.
3
pkt
Stosunek Polaków do Ukraiƒców
Rok
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2001 2002 2003 2004
Wskaênik
sympatii
12
9
14
16
15
13
16
19
22
19
29
Wskaênik
niech´ci
65
66
63
60
60
59
58
49
48
51
34
a) Jaki by∏ najwy˝szy odsetek Polaków niech´tnych Ukraiƒcom? Kiedy to by∏o?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Który rok przyniós∏ wyraênà zmian´ nastawienia Polaków do Ukraiƒców?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) Ukraiƒców jakim wydarzeniem mia∏a zwiàzek ta zmiana? Dlaczego tak si´ sta∏o?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14.
Przedstaw trzy pomys∏y wraz uzasadnieniem, jak paƒstwo mo˝e wspieraç rozwój rodziny i za-
pobiegaç spadkowi dzietnoÊci ma∏˝eƒstw.
6
pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
■
15.
Na poni˝szej mapie Polski zosta∏y oznaczone tereny zamieszkane przez trzy mniejszoÊci. Napisz
w legendzie ich nazwy.
3
pkt
16°
18°
20°
22°
24°
54°
54°
52°
52°
Legenda
50°
50°
________________
________________
________________
50
0
50
100 km
16°
18°
20°
22°
24°
POLITYKA
1.
Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Pierwszà ustawà zasadniczà na Êwiecie by∏a:
a) Konstytucja 3 maja
b) konstytucja francuska z 1791 roku
c) Konstytucja Stanów Zjednoczonych
d) Wielka Karta Swobód
1
pkt
2.
Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Pracami sejmiku województwa kieruje:
a) kanclerz
b) marsza∏ek
c) rzecznik sejmiku
d) przewodniczàcy sejmiku
1
pkt
3.
Podaj jednà z kompetencji Trybuna∏u Konstytucyjnego.
1
pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
Plik z chomika:
mateussz7
Inne pliki z tego folderu:
ciao.rar
(86 KB)
in italiano chiuchiu.djvu
(9986 KB)
libreremo - rete 2 corso multimediale di italiano per stranieri(1).pdf
(41248 KB)
libreremo - uno - corso comunicativo di italiano per stranieri - 1 livello - 3 edizione(1).pdf
(39253 KB)
libreremo - uno - corso comunicativo di italiano per stranieri - 1 livello - 9 edizione(4).pdf
(57867 KB)
Inne foldery tego chomika:
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(1)
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(10)
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(11)
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(12)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin