m6177532[1].pdf

(243 KB) Pobierz
untitled
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
1
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM ROZSZERZONY
Wiedza o społeczeństwie
Zadania od 1 do 17 (50 pkt)
Zasady oceniania:
• za rozwiązanie zadań z arkusza poziomu podstawowego można uzyskać maksymalnie
50 punktów,
• model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych),
uznaje się każdą inną pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź, przyznając za nią
maksymalną liczbę punktów,
• za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
• za zadania otwarte, oceniane w skali 0 – 1, punkt przyznaje się wyłącznie za odpo-
wiedź w pełni poprawną,
• za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punk-
tów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem
w kluczu) przedstawił zdający,
• jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia w za-
daniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile
jest w poleceniu,
• jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają z po-
lecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagadnienia
i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy ocenić na
zero punktów.
Zadania
Schemat punktowania
nr
zadania
część
zadania
Odpowiedzi
Punkty za po-
szczególne części
zadania
Punkty
za całe
zadanie
1.
A
0 – 1
2.
B
0 – 1
3.
A. Europejskie Stowarzyszenie [Porozumienie]
Wolnego Handlu [o Wolnym Handlu]
B. Unia Zachodnioeuropejska
C. Grupa Wyszehradzka
po 1 pkt za
dwie prawidłowe
nazwy
0 – 2
D. Rada Europy
4.
Np.:
• rozwój technologii informacyjnych,
• pojawienie się nowych mediów,
• gwałtowne przemiany w dziedzinie środków
komunikowania się [udoskonalenie, zwiększenie
dostępności, rozszerzenie możliwości zastoso-
wań; rewolucja informatyczna],
• zmniejszenie roli przemysłu jako dominującego
sektora gospodarki,
• zautomatyzowanie produkcji przemysłowej,
• wzrost roli nowoczesnych technologii
w przemyśle – komputeryzacja, roboty,
• wzrost zatrudnienia osób w sektorze usług.
0 – 1
51418249.008.png 51418249.009.png 51418249.010.png
2
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
5.
A. – Prawda
B. – Fałsz
C. – Prawda
0 – 1
6.
A. – Fałsz
B. – Prawda
C. – Fałsz
0 – 1
7.
a) • Województwo, w którym odsetek zatrudnienia
w III sektorze jest największy.
[województwo] zachodniopomorskie
• Województwo, w którym odsetki zatrudnienia
w I i II sektorze są najbardziej zbliżone do sie-
bie.
[województwo] mazowieckie
0 – 1
1 pkt za poprawne
wskazanie dwóch
województw
0 – 2
b)
Np.:
• uwarunkowania historyczne: duża liczba gospo-
darstw o małym areale we wschodnich woje-
wództwach, wyższy poziom urbanizacji w części
zachodniej,
• koncentracja przemysłu w aglomeracjach (uwa-
runkowania związane z rynkiem pracy
i środkami transportu),
• koncentracja przemysłu w aglomeracjach
na Śląsku (uwarunkowania surowcowe),
• napływ zagranicznego kapitału, głównie
do sektorów pozarolniczych.
0 – 1
1 pkt za podanie
dwóch przyczyn
8.
a)
[Grupa] etniczna
0 – 1
0 – 2
b)
Globalizacja [Integracja]
0 – 1
9.
A. – parlamentarno-gabinetowy
B.– gabinetowo-parlamentarny
C.– kanclerski, [parlamentarno – gabinetowy]
D. – parlamentarno-komitetowy
po 1 pkt za każde
dwie prawidłowe
nazwy
0 – 2
10.
Dwa z trzech wymienionych :
po 1 pkt za poda-
nie daty referen-
dum i jego nazwy
/tematyki/
lub
1 pkt za podanie
dwóch dat
i
1 pkt za podanie
dwóch nazw
/tematyki/ refe-
rendum
0 – 2
• 1996 – referendum uwłaszczeniowe [wyrażenie
zgody na rozpoczęcie programu powszechnej
prywatyzacji (PPP)],
• 1997 – referendum konstytucyjne [zatwierdzenie
konstytucji RP],
• 2003 – referendum akcesyjne [unijne] [wyraże-
nie zgody na przystąpienie Polski do UE].
51418249.011.png 51418249.001.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
3
11.
Hipoteza:
Kto mogąc udzielić pomocy, bez narażania siebie
lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia
albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, człowiekowi
znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośred-
nim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego
uszczerbku na zdrowiu
Dyspozycja:
nie udziela pomocy, [każdy kto nie udziela pomocy]
Sankcja:
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
1 pkt za prawi-
dłowe wyodręb-
nienie trzech
elementów
0 – 1
12.
W sądach [I instancji] zasiadają ławnicy.
[W sądach powszechnych są ławnicy].
0 – 1
Uwaga: nie przyznajemy punktu, jeżeli zdający udzieli odpowiedzi, np. „W sądach apelacyj-
nych [wojskowych] zasiadają ławnicy”.
13.
A. – 3
B. – 4
C. – 1
D. – 2
po 1 pkt
za dwa prawidło-
we przyporząd-
kowania
0 – 2
14.
Np.:
• niestabilność prawa,
• zmienność przepisów prawa,
• liberalizacja prawa.
0 – 1
Uwaga : należy uznać każdą inną, poprawą merytorycznie odpowiedź świadczącą, że zdający
rozumie problem przedstawiony na rysunku.
a)
15.
Dwa z wymienionych:
• USA nie czują się zobowiązane prawem mię-
dzynarodowym w realizacji swej polityki bez-
pieczeństwa,
• USA mogą interweniować wszędzie i zawsze,
gdy uznają to za właściwe,
• liczą się tylko subiektywne odczucia USA,
• interes bezpieczeństwa USA ma charakter glo-
balny.
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie dwóch
założeń
0 – 4
b) • napędzają potężne fale imigracji
• napadają na swoich sąsiadów
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie dwóch
skutków
c)
Dwie z wymienionych:
• irytacja i niepokój z powodu ogromnej przewagi
USA nad resztą świata,
• antyamerykanizm wypełnia próżnię ideologiczną
po klęsce socjalizmu w walce z kapitalizmem,
• hegemonia USA,
• jednobiegunowość układu politycznego.
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie dwóch
przyczyn
51418249.002.png 51418249.003.png
4
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
d) • napad na USA został uznany za napaść
na wszystkich członków NATO,
• w sytuacji, gdy USA zdecydują się na użycie
siły, sojusznicy są zobowiązani do udzielenia
im pomocy.
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie dwóch
skutków
16.
a)
Np.:
• Administracja amerykańska wobec zagrożenia
terrorystycznego dąży do uszczelnienia granic
i nawet wobec obywateli państw przyjaznych
dąży do utrzymania reżimu wizowego.
• Administracja amerykańska ma w tej chwili in-
ne, ważniejsze problemy [zaangażowana jest
w rozwiązywanie innych ważniejszych proble-
mów].
0 – 1
0 – 6
b)
Np.:
• relacje Polski z partnerami europejskimi,
• bezpieczeństwo Polski,
• stabilna przyszłość Polski,
• sytuacja w Europie
• mocne zakorzenienie Polski w instytucjach eu-
ropejskich,
• przyjazne stosunki Polski ze wszystkimi sąsia-
dami.
0 – 1
1 pkt za trzy
czynniki
c)
[Tendencja] malejąca [Wśród respondentów maleje
poparcie dla wojskowego zaangażowania USA
na terytorium Polski.]
0 – 1
d)
Poglądy respondentów [ankietowanych przez CBOS
w roku 2004 i 2005] na temat amerykańskiego zaan-
gażowania militarnego na terytorium Polski różniły
się od stanowiska rządu polskiego w roku 2005.
0 – 1
e) Narody:
Amerykanie, Francuzi, Włosi
Naród i przyczyna zmiany
1. Narodem, wobec którego spadek sympatii w roku
2006 w porównaniu z rokiem 1993 był najwięk-
szy, są Amerykanie.
Przyczyna spadku sympatii do Amerykanów
to, np.:
• Udział Polaków w misji w Iraku spowodowany
zobowiązaniami wobec USA [doprowadził do
licznych przypadków śmierci polskich żołnierzy
w Iraku].
• Amerykańskie plany związane z budową tarczy
antyrakietowej w Polsce.
51418249.004.png 51418249.005.png 51418249.006.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
5
• Utrzymywanie wiz dla Polaków [brak zgody
władz amerykańskich na zniesienie obowiązku
wizowego dla Polaków].
lub
2. Narodem, wobec którego spadek sympatii w roku
2006 w porównaniu z rokiem 1993 był najwięk-
szy, są Francuzi.
Przyczyna spadku sympatii do Francuzów to, np.:
• Nieprzychylne Polsce wystąpienie Prezydenta
Francji J. Chiraca.
• Blokowanie przez Francję wpisu do preambuły
Konstytucji Europejskiej o wartościach chrześci-
jańskich, wpisania których domagała się Polska.
• Blokowanie francuskiego rynku pracy dla Pola-
ków po wejściu Polski do Unii Europejskiej
0 – 1
1 pkt za trzy ele-
menty odpowie-
dzi
(1 pkt za wymie-
nienie trzech
narodów, podanie
nazwy narodu,
wobec którego
spadek sympatii
Polaków był
największy
i jednej przyczy-
ny spadku sympa-
tii Polaków do
Amerykanów lub
Francuzów)
Uwaga:
nie przyznajemy punktu, jeżeli zdający podał przyczynę spadku sympatii odnoszącą się
do innego narodu niż Amerykanie lub Francuzi,
należy uznać każdą inną, poprawną merytorycznie odpowiedź, uzasadniającą przyczynę
spadku sympatii Polaków do Amerykanów lub Francuzów.
f)
Np.:
• Stany Zjednoczone [USA] w przeciwieństwie
do Irlandii postrzegane są przez Polaków jako
supermocarstwo mające wielkie wpływy poli-
tyczne na arenie międzynarodowej.
• Stany Zjednoczone [USA] w przeciwieństwie
do Irlandii ze względu na swój potencjał militar-
ny są państwem mogącym udzielić pomocy woj-
skowej Polsce.
• Stany Zjednoczone [USA] w przeciwieństwie
do Irlandii w latach osiemdziesiątych bardzo
wspierały rozwój ruchów wolnościowych w kra-
jach bloku wschodniego.
0 – 1
1 pkt za podanie
dwóch przyczyn
Uwaga: należy uznać każdą inną, poprawną merytorycznie odpowiedź, wskazującą przyczyny
i kontekst rozbieżności.
17.
17.1.
Treść
pracy.
Temat 1.
A. Zdający przedstawia stosunki między USA
i Polską po 1989 r. wskazując cztery wyda-
rzenia, które miały wpływ na ich kształtowa-
nie się.
Np.:
• objęcie Polaków specjalnymi przywilejami
w tzw. „loterii wizowej” w pierwszych latach
po odzyskaniu suwerenności,
• poparcie władz USA dla idei przystąpienia
Polski do NATO,
0 – 4
po 1 pkt za poda-
nie każdego wy-
darzenia
0 – 20
51418249.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin