m6177532[1].pdf
(
243 KB
)
Pobierz
untitled
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
1
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM ROZSZERZONY
Wiedza o społeczeństwie
Zadania od 1 do 17 (50 pkt)
Zasady oceniania:
• za rozwiązanie zadań z arkusza poziomu podstawowego można uzyskać maksymalnie
50 punktów,
• model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych),
uznaje się każdą inną pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź, przyznając za nią
maksymalną liczbę punktów,
• za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
• za zadania otwarte, oceniane w skali 0 – 1, punkt przyznaje się wyłącznie za odpo-
wiedź w pełni poprawną,
• za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punk-
tów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem
w kluczu) przedstawił zdający,
• jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia w za-
daniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile
jest w poleceniu,
• jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają z po-
lecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagadnienia
i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy ocenić na
zero punktów.
Zadania
Schemat punktowania
nr
zadania
część
zadania
Odpowiedzi
Punkty za po-
szczególne części
zadania
Punkty
za całe
zadanie
1.
A
0 – 1
2.
B
0 – 1
3.
A. Europejskie Stowarzyszenie [Porozumienie]
Wolnego Handlu [o Wolnym Handlu]
B. Unia Zachodnioeuropejska
C. Grupa Wyszehradzka
po 1 pkt
za
dwie
prawidłowe
nazwy
0 – 2
D. Rada Europy
4.
Np.:
• rozwój technologii informacyjnych,
• pojawienie się nowych mediów,
• gwałtowne przemiany w dziedzinie środków
komunikowania się [udoskonalenie, zwiększenie
dostępności, rozszerzenie możliwości zastoso-
wań; rewolucja informatyczna],
• zmniejszenie roli przemysłu jako dominującego
sektora gospodarki,
• zautomatyzowanie produkcji przemysłowej,
• wzrost roli nowoczesnych technologii
w przemyśle – komputeryzacja, roboty,
• wzrost zatrudnienia osób w sektorze usług.
0 – 1
2
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
5.
A. – Prawda
B. – Fałsz
C. – Prawda
0 – 1
6.
A. – Fałsz
B. – Prawda
C. – Fałsz
0 – 1
7.
a)
• Województwo, w którym odsetek zatrudnienia
w III sektorze jest największy.
[województwo] zachodniopomorskie
• Województwo, w którym odsetki zatrudnienia
w I i II sektorze są najbardziej zbliżone do sie-
bie.
[województwo] mazowieckie
0 – 1
1 pkt za poprawne
wskazanie
dwóch
województw
0 – 2
b)
Np.:
• uwarunkowania historyczne: duża liczba gospo-
darstw o małym areale we wschodnich woje-
wództwach, wyższy poziom urbanizacji w części
zachodniej,
• koncentracja przemysłu w aglomeracjach (uwa-
runkowania związane z rynkiem pracy
i środkami transportu),
• koncentracja przemysłu w aglomeracjach
na Śląsku (uwarunkowania surowcowe),
• napływ zagranicznego kapitału, głównie
do sektorów pozarolniczych.
0 – 1
1 pkt za podanie
dwóch
przyczyn
8.
a)
[Grupa] etniczna
0 – 1
0 – 2
b)
Globalizacja [Integracja]
0 – 1
9.
A. – parlamentarno-gabinetowy
B.– gabinetowo-parlamentarny
C.– kanclerski, [parlamentarno – gabinetowy]
D. – parlamentarno-komitetowy
po 1 pkt
za każde
dwie
prawidłowe
nazwy
0 – 2
10.
Dwa z trzech wymienionych :
po 1 pkt za poda-
nie daty referen-
dum i jego nazwy
/tematyki/
lub
1 pkt za podanie
dwóch dat
i
1 pkt za podanie
dwóch nazw
/tematyki/ refe-
rendum
0 – 2
• 1996 – referendum uwłaszczeniowe [wyrażenie
zgody na rozpoczęcie programu powszechnej
prywatyzacji (PPP)],
• 1997 – referendum konstytucyjne [zatwierdzenie
konstytucji RP],
• 2003 – referendum akcesyjne [unijne] [wyraże-
nie zgody na przystąpienie Polski do UE].
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
3
11.
•
Hipoteza:
Kto mogąc udzielić pomocy, bez narażania siebie
lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia
albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, człowiekowi
znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośred-
nim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego
uszczerbku na zdrowiu
•
Dyspozycja:
nie udziela pomocy, [każdy kto nie udziela pomocy]
•
Sankcja:
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
1 pkt za prawi-
dłowe wyodręb-
nienie
trzech
elementów
0 – 1
12.
W sądach [I instancji] zasiadają ławnicy.
[W sądach powszechnych są ławnicy].
0 – 1
Uwaga:
nie przyznajemy punktu, jeżeli zdający udzieli odpowiedzi, np. „W sądach apelacyj-
nych [wojskowych] zasiadają ławnicy”.
13.
A. – 3
B. – 4
C. – 1
D. – 2
po 1 pkt
za
dwa
prawidło-
we przyporząd-
kowania
0 – 2
14.
Np.:
• niestabilność prawa,
• zmienność przepisów prawa,
• liberalizacja prawa.
0 – 1
Uwaga
:
należy uznać każdą inną, poprawą merytorycznie odpowiedź świadczącą, że zdający
rozumie problem przedstawiony na rysunku.
a)
15.
Dwa z wymienionych:
• USA nie czują się zobowiązane prawem mię-
dzynarodowym w realizacji swej polityki bez-
pieczeństwa,
• USA mogą interweniować wszędzie i zawsze,
gdy uznają to za właściwe,
• liczą się tylko subiektywne odczucia USA,
• interes bezpieczeństwa USA ma charakter glo-
balny.
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie
dwóch
założeń
0 – 4
b)
• napędzają potężne fale imigracji
• napadają na swoich sąsiadów
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie
dwóch
skutków
c)
Dwie z wymienionych:
• irytacja i niepokój z powodu ogromnej przewagi
USA nad resztą świata,
• antyamerykanizm wypełnia próżnię ideologiczną
po klęsce socjalizmu w walce z kapitalizmem,
• hegemonia USA,
• jednobiegunowość układu politycznego.
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie
dwóch
przyczyn
4
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
d)
• napad na USA został uznany za napaść
na wszystkich członków NATO,
• w sytuacji, gdy USA zdecydują się na użycie
siły, sojusznicy są zobowiązani do udzielenia
im pomocy.
0 – 1
1 pkt za wymie-
nienie
dwóch
skutków
16.
a)
Np.:
• Administracja amerykańska wobec zagrożenia
terrorystycznego dąży do uszczelnienia granic
i nawet wobec obywateli państw przyjaznych
dąży do utrzymania reżimu wizowego.
• Administracja amerykańska ma w tej chwili in-
ne, ważniejsze problemy [zaangażowana jest
w rozwiązywanie innych ważniejszych proble-
mów].
0 – 1
0 – 6
b)
Np.:
• relacje Polski z partnerami europejskimi,
• bezpieczeństwo Polski,
• stabilna przyszłość Polski,
• sytuacja w Europie
• mocne zakorzenienie Polski w instytucjach eu-
ropejskich,
• przyjazne stosunki Polski ze wszystkimi sąsia-
dami.
0 – 1
1 pkt za
trzy
czynniki
c)
[Tendencja] malejąca [Wśród respondentów maleje
poparcie dla wojskowego zaangażowania USA
na terytorium Polski.]
0 – 1
d)
Poglądy respondentów [ankietowanych przez CBOS
w roku 2004 i 2005] na temat amerykańskiego zaan-
gażowania militarnego na terytorium Polski różniły
się od stanowiska rządu polskiego w roku 2005.
0 – 1
e)
•
Narody:
Amerykanie, Francuzi, Włosi
•
Naród i przyczyna zmiany
1. Narodem, wobec którego spadek sympatii w roku
2006 w porównaniu z rokiem 1993 był najwięk-
szy, są Amerykanie.
Przyczyna spadku sympatii do Amerykanów
to, np.:
• Udział Polaków w misji w Iraku spowodowany
zobowiązaniami wobec USA [doprowadził do
licznych przypadków śmierci polskich żołnierzy
w Iraku].
• Amerykańskie plany związane z budową tarczy
antyrakietowej w Polsce.
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
5
• Utrzymywanie wiz dla Polaków [brak zgody
władz amerykańskich na zniesienie obowiązku
wizowego dla Polaków].
lub
2. Narodem, wobec którego spadek sympatii w roku
2006 w porównaniu z rokiem 1993 był najwięk-
szy, są Francuzi.
Przyczyna spadku sympatii do Francuzów to, np.:
• Nieprzychylne Polsce wystąpienie Prezydenta
Francji J. Chiraca.
• Blokowanie przez Francję wpisu do preambuły
Konstytucji Europejskiej o wartościach chrześci-
jańskich, wpisania których domagała się Polska.
• Blokowanie francuskiego rynku pracy dla Pola-
ków po wejściu Polski do Unii Europejskiej
0 – 1
1 pkt za
trzy
ele-
menty odpowie-
dzi
(1 pkt za wymie-
nienie trzech
narodów, podanie
nazwy narodu,
wobec którego
spadek sympatii
Polaków był
największy
i jednej przyczy-
ny spadku sympa-
tii Polaków do
Amerykanów lub
Francuzów)
Uwaga:
–
nie przyznajemy punktu, jeżeli zdający podał przyczynę spadku sympatii odnoszącą się
do innego narodu niż Amerykanie lub Francuzi,
–
należy uznać każdą inną, poprawną merytorycznie odpowiedź, uzasadniającą przyczynę
spadku sympatii Polaków do Amerykanów lub Francuzów.
f)
Np.:
• Stany Zjednoczone [USA] w przeciwieństwie
do Irlandii postrzegane są przez Polaków jako
supermocarstwo mające wielkie wpływy poli-
tyczne na arenie międzynarodowej.
• Stany Zjednoczone [USA] w przeciwieństwie
do Irlandii ze względu na swój potencjał militar-
ny są państwem mogącym udzielić pomocy woj-
skowej Polsce.
• Stany Zjednoczone [USA] w przeciwieństwie
do Irlandii w latach osiemdziesiątych bardzo
wspierały rozwój ruchów wolnościowych w kra-
jach bloku wschodniego.
0 – 1
1 pkt za podanie
dwóch
przyczyn
Uwaga:
należy uznać każdą inną, poprawną merytorycznie odpowiedź, wskazującą przyczyny
i kontekst rozbieżności.
17.
17.1.
Treść
pracy.
Temat 1.
A. Zdający przedstawia stosunki między USA
i Polską po 1989 r. wskazując cztery wyda-
rzenia, które miały wpływ na ich kształtowa-
nie się.
Np.:
• objęcie Polaków specjalnymi przywilejami
w tzw. „loterii wizowej” w pierwszych latach
po odzyskaniu suwerenności,
• poparcie władz USA dla idei przystąpienia
Polski do NATO,
0 – 4
po 1 pkt za poda-
nie
każdego
wy-
darzenia
0 – 20
Plik z chomika:
mateussz7
Inne pliki z tego folderu:
ciao.rar
(86 KB)
in italiano chiuchiu.djvu
(9986 KB)
libreremo - rete 2 corso multimediale di italiano per stranieri(1).pdf
(41248 KB)
libreremo - uno - corso comunicativo di italiano per stranieri - 1 livello - 3 edizione(1).pdf
(39253 KB)
libreremo - uno - corso comunicativo di italiano per stranieri - 1 livello - 9 edizione(4).pdf
(57867 KB)
Inne foldery tego chomika:
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(1)
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(11)
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(12)
EDUKACJA 35 000 TYS. plików z każdej branży(13)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin