m4728576[1].pdf

(2049 KB) Pobierz
WOS-ZP-zad
Wiedza
o spo∏eczeƒstwie
Zakres podstawowy
SPO¸ECZE¡STWO
1 pkt
1. Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Ze wzgl´du na sposób uzyskiwania cz∏onkostwa grupy
spo∏eczne dzielimy na:
a) formalne, nieformalne
b) ekskluzywne, ograniczone, inkluzywne
c) pierwotne, wtórne
d) ma∏e, du˝e
2. Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Zbiór ludzi wyró˝niony w danej zbiorowoÊci ze wzgl´du na
okreÊlonà cech´, na przyk∏ad wiek, p∏eç, zawód, nazywamy:
a) spo∏ecznoÊcià
b) warstwà spo∏ecznà
c) klasà spo∏ecznà
d) kategorià spo∏ecznà
1 pkt
3. Wymieƒ czynniki kszta∏tujàce ∏ad spo∏eczny.
2 pkt
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Zaznacz literà F zdania fa∏szywe, a literà P zdania prawdziwe.
4 pkt
a) Patriotyzm to postawa wynikajàca z silnej wi´zi emocjonalnej i spo∏ecznej z narodem,
jednoczeÊnie powiàzana z szacunkiem dla innych narodów i kultur.
. . . . . . . . .
b) Nacjonalizm to postawa spo∏eczno-polityczna, która opiera si´ na za∏o˝eniu, ˝e ojczyznà
cz∏owieka jest ca∏y Êwiat.
. . . . . . . . .
c) Ksenofobia jest to postawa niech´ci i wrogoÊci do ludzi odmiennych pod wzgl´dem
rasowym, religijnym lub etnicznym oraz do tworzonej przez nich kultury.
. . . . . . . . .
d) Rasizm przejawia si´ bezkrytycznym stosunkiem do w∏asnego narodu, niedostrzeganiem
jego wad i wyolbrzymianiem zalet.
. . . . . . . . .
278925291.050.png 278925291.061.png 278925291.072.png 278925291.081.png 278925291.001.png
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
5. Zaznacz w tabeli literà P zdania prawdziwe, a literà F zdania fa∏szywe.
4 pkt
a) Konformista podporzàdkowuje si´ poglàdom i zachowaniom obowiàzujàcym
w danej grupie spo∏ecznej.
. . . . . . . . .
b) Internalizacjà nazywamy przyj´cie za w∏asne poglàdów i wartoÊci obowiàzujàcych
w otoczeniu.
. . . . . . . . .
c) Nonkonformista podporzàdkowuje si´ wartoÊciom i normom obowiàzujàcym
w danej grupie spo∏ecznej.
. . . . . . . . .
d) Identyfikacja to przyj´cie cudzych poglàdów w celu pozyskania nagrody lub unikni´cia
kary.
. . . . . . . . .
6. Wymieƒ przynajmniej trzy organizacje pozarzàdowe zajmujàce si´ zwalczaniem problemów
spo∏ecznych. Przy ka˝dej z nich napisz krótko, czym si´ ona zajmuje.
6 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. OkreÊl, które ze zdaƒ oznaczonych na poczàtku cyframi zawierajà fakty, a które opinie. Pod
tekstem, obok cyfry oznaczajàcej kolejne zdanie, wpisz odpowiednia liter´: F – fakt, O – opinia.
3 pkt
1) Liczba urodzeƒ maleje w Polsce od 21 lat. 2) W ciàgu czterech ostatnich lat ludnoÊç Polski
zmniejszy∏a si´ o 80 tys. osób, czyli o tyle, ile mieszka w Nowym Sàczu. 3) Nie wystarczy jednora-
zowy zasi∏ek w wysokoÊci tysiàca z∏otych, zwany becikowym, by przekonaç Polki do wczeÊniejsze-
go rodzenia dzieci.4) Wychowanie dziecka dope∏noletnoÊci kosztuje oko∏o450 tys. z∏.5) We Fran-
cji przed 30 laty zamiast zasi∏ku wprowadzono ulgi podatkowe, prac´ matek na pó∏ etatu,
bezp∏atne przedszkola i przepis, ˝e to paƒstwo, a nie pracodawca, op∏aca zwolnienia z powodu
choroby dziecka.6) DziÊ wspó∏czynnik dzietnoÊci wynosi tam1,9 ijest jednym znajwy˝szych wEu-
ropie. 7) Spo∏eczeƒstwa, w których rodzi si´ ma∏o dzieci, tracà wigor i przestajà si´ rozwijaç [...].
8)Stany Zjednoczone majà najwi´kszy potencja∏ rozwojowy m.in. dlatego, ˝e mimo wzrostu liczby
bezdzietnych kobiet populacja tam roÊnie, a rodzina z czwórkà czy piàtkà dzieci jest standardem,
szczególnie wÊród klasy Êredniej.
èród∏o: I. Konarska, Epidemia bezdzietnoÊci, „Wprost”, Nr 1199 (27 listopada 2005 r.)
1
2
3
4
5
6
7
8
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
278925291.002.png 278925291.003.png 278925291.004.png 278925291.005.png
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
8. Uzupe∏nij zdania.
2 pkt
Do podstawowych norm spo∏ecznych zaliczamy normy ___________, które sà ustanawiane mi´dzy
innymi przez parlament.
Normy ___________ dotyczà tylko cz∏onków danej wspólnoty wyznaniowej.
Charakter absolutny, to znaczy koniecznoÊç bezwzgl´dnego podporzàdkowania si´ ich nakazom
lub zakazom, majà normy ___________.
Post´powaniem ludzi w ˝yciu codziennym, nawykami zachowania w spo∏eczeƒstwie kierujà normy
___________.
9. Podporzàdkuj poszczególnym poj´ciom ich znaczenie.
3 pkt
a) kuratela
b) przysposobienie
c) opieka
1) przyj´cie do rodziny na mocy orzeczenia sàdu osoby ma∏oletniej, obcej, krewnej lub
powinowatej
2) ustanowienie opieki nad sierotà, osobà ubezw∏asnowolnionà lub dzieckiem, którego rodzice sà
pozbawieni praw rodzicielskich
3) nadzór ustanowiony przez sàd nad osobà niezdolnà do dzia∏aƒ prawnych
4) ogó∏ obowiàzków i praw przys∏ugujàcych rodzicom, a w szczególnoÊci obowiàzek i prawo do
pieczy nad osobà i majàtkiem dziecka
a
b
c
10. WyjaÊnij poj´cie „patologia spo∏eczna”.
2 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Podaj imi´ i nazwisko autora prezentowanej poni˝ej typologii potrzeb.
1 pkt
Potrzeby
samo-
realizacji
szacunku
przynale˝noÊci
bezpieczeƒstwa
fizjologiczne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
278925291.006.png 278925291.007.png 278925291.008.png 278925291.009.png 278925291.010.png 278925291.011.png 278925291.012.png 278925291.013.png 278925291.014.png 278925291.015.png
 
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
12. Podaj, z którym filarem kultury europej-
skiej ∏àczy si´ prezentowana budowla.
1 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13. Przeanalizuj tabel´ i odpowiedz na pytania.
3 pkt
Stosunek Polaków do Ukraiƒców
Rok
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2001 2002 2003 2004
Wskaênik
sympatii
12
9
14
16
15
13
16
19
22
19
29
Wskaênik
niech´ci
65
66
63
60
60
59
58
49
48
51
34
a) Jaki by∏ najwy˝szy odsetek Polaków niech´tnych Ukraiƒcom? Kiedy to by∏o?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Który rok przyniós∏ wyraênà zmian´ nastawienia Polaków do Ukraiƒców?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) Ukraiƒców jakim wydarzeniem mia∏a zwiàzek ta zmiana? Dlaczego tak si´ sta∏o?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Przedstaw trzy pomys∏y wraz uzasadnieniem, jak paƒstwo mo˝e wspieraç rozwój rodziny i za-
pobiegaç spadkowi dzietnoÊci ma∏˝eƒstw.
6 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
278925291.016.png 278925291.017.png 278925291.018.png 278925291.019.png
ZADANIA TESTOWE. PRÓBNA MATURA Z OPERONEM I „GAZETÑ WYBORCZÑ”
15. Na poni˝szej mapie Polski zosta∏y oznaczone tereny zamieszkane przez trzy mniejszoÊci. Napisz
w legendzie ich nazwy.
3 pkt
16°
18°
20°
22°
24°
54°
54°
52°
52°
Legenda
50°
50°
________________
________________
________________
50
0
50
100 km
16°
18°
20°
22°
24°
POLITYKA
1. Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Pierwszà ustawà zasadniczà na Êwiecie by∏a:
a) Konstytucja 3 maja
b) konstytucja francuska z 1791 roku
c) Konstytucja Stanów Zjednoczonych
d) Wielka Karta Swobód
1 pkt
2. Zaznacz prawid∏owà odpowiedê. Pracami sejmiku województwa kieruje:
a) kanclerz
b) marsza∏ek
c) rzecznik sejmiku
d) przewodniczàcy sejmiku
1 pkt
3. Podaj jednà z kompetencji Trybuna∏u Konstytucyjnego.
1 pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom podstawowy
278925291.020.png 278925291.021.png 278925291.022.png 278925291.023.png 278925291.024.png 278925291.025.png 278925291.026.png 278925291.027.png 278925291.028.png 278925291.029.png 278925291.030.png 278925291.031.png 278925291.032.png 278925291.033.png 278925291.034.png 278925291.035.png 278925291.036.png 278925291.037.png 278925291.038.png 278925291.039.png 278925291.040.png 278925291.041.png 278925291.042.png 278925291.043.png 278925291.044.png 278925291.045.png 278925291.046.png 278925291.047.png 278925291.048.png 278925291.049.png 278925291.051.png 278925291.052.png 278925291.053.png 278925291.054.png 278925291.055.png 278925291.056.png 278925291.057.png 278925291.058.png 278925291.059.png 278925291.060.png 278925291.062.png 278925291.063.png 278925291.064.png 278925291.065.png 278925291.066.png 278925291.067.png 278925291.068.png 278925291.069.png 278925291.070.png 278925291.071.png 278925291.073.png 278925291.074.png 278925291.075.png 278925291.076.png 278925291.077.png 278925291.078.png 278925291.079.png 278925291.080.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin