scenariusze zajęc na dzień babci i dziadka.doc

(605 KB) Pobierz

„KWIATY DLA BABCI , BUZIAK DLA DZIADKA”


1.Wspólny śpiew piosenki „Śniegowa samba” , inscenizowanie piosenki ruchem

W naszym przedszkolu tańczymy sambę ,
w naszym przedszkolu wspaniały bal.
Podnieśmy ręce do góry razem ,
niech samba rzuci wspaniały czar.

Ref. Śniegowa samba wesoła choć zimna ,
śniegowa samba od letniej inna .
Śniegowa samba na mrozie na śniegu ,
śniegowa samba rozgrzewa nas.

Za oknem zima , za oknem wieje ,
a tu w przedszkolu gorąco jest.
Śniegowa samba do nas się śmieje ,
w zawrotnym tempie otacza mnie.

Ref. Śniegowa samba wesoła choć zimna ...

Wirują wstążki i baloniki ,
a serpentyny splatają się ,
Tupią wesoło małe buciki ,
to dzieci tańczą i milo jest.

Ref. Śniegowa samba wesoła choć zimna ...

2. Wiersz W. Chotomskiej „U babci jest słodko”

Kiedy tata basem huknie ,
kiedy mama cię ofuknie ,
kiedy patrzą na człowieka okiem złym -
to do kogo człowiek stuka ,
gdzie azylu sobie szuka ,
to do kogo , to do kogo tak jak w dym?

U babci jest slodko ,
świat pachnie szarlotką.
No proszę , zjedz jeszcze ździebełko
i głowa do góry !
Odpędzę te chmury
i niebo odkurzę miotełką.


Nie ma jak babcia ,
jak babcię kocham ,
bez babci byłby kiepski los.
Jak macie babcię to się nie trapcie ,
bo wam nie spadnie z głowy włos.

U babci jest słodko ,
świat pachnie szarlotką ,
a może chcesz placka spróbować?
Popijasz herbatę i słońce nad światem
już świeci jak złoty samowar.

Wszystkie wnuki , nawet duże ,
nawet takie po maturze ,
nawet takie z długą brodą aż po pas ,
niech do babci lecą z kwiatkiem
i zaniosą na dokładkę tę piosenkę ,
którą śpiewa każdy z nas.


3. „Wesoła piosenka dla babci i dziadka”

Nie wszystkie babcie lubią walczyki ,
nie wszystkie noszą stare kolczyki ,
nie wszystkie babcie mają po sto lat ,
dla nie jednej babci wesoły jest świat.

Ref. Babcia , babcia to starsza dziewczynka ,
co kiedyś miała usta jak malinka ,
Mamę i tatę dawno wychowała ,
za to w prezencie wnuki dostała , wnuki dostała
- To właśnie my !

Niektóre babcie przyznacie sami ,
zatańczą disco razem z dziadkami ,
i ja chcę bardzo mocno wierzyć w to ,
że tak tańczyć będą lat przynajmniej sto.

4.Wiersz W. Chotomskiej „Kwiaty dla dziadka”

Kto ci powie o dawnych latach
tych lat naoczny świadek.
Jak kraj nasz rośnie , jak ludzie rosną
opowie ci twój dziadek.

Otworzy serce , kieszeń otworzy ,
podsunie czekoladę.
Z twoich sukcesów zawsze się cieszy.
Kto? No wiadomo dziadek.

A jak coś spsocisz , a jak naknocisz
jak trzeba spytać o radę -
to kto za uszy wyciągnie z biedy ?
Wiadomo - zawsze dziadek!

Więc wnuki proszą , żeby w kwiaciarniach
kwiatków nie chować pod ladę.
Dziadek ma święto !
Kwiaty dla dziadka !
Wiwat , niech żyje dziadek !


5.Wiersz T. Chudy „Przyszła do mnie babcia”

Przyszła do mnie babcia
ze starej fotografii ,
a z nią jej kredens ,
i krzesło i dwie szafy.

Przysiadła obok
na chwilę jak ptak ,
a u stóp miała
swój ogród i sad.

I wtedy tak spojrzała
łagodnie i słonecznie ,
że znów jak dawniej
poczułem się dzieckiem.

Co powiesz wnusiu ?
pytała mnie przez sen ,
a ja nagle tak głośno ,
aby wszyscy usłyszeli ,
zawołałem :
Babciu kocham cię !


6.Piosenka „Kiedy babcia była mała”

Kiedy babcia była mała to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.

Ref. I co , i co , że babcia nam urosła ,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co , i co , to ważne że mam babcię ,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.

A gdy dziadek był malutki , to nie nosił adidasów tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody , no i nie chciał jeść marchewki tylko lody!

Ref. I co , i co , że dziadek urósł trochę ,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co , i co , to ważne że mam dziadka ,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!

Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie , a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.

Ref. I co , i co , że trochę nam urośli ,
że nie są dzieciakami , że ważni z nich dorośli.
I co , i co , to ważne że są z nami ,
niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.


7.Wiersz „Dla babuni” M. Terlikowskiej

Marek jak ma parę złotych
to do skarbonki je wsunie ,
bo on oszczędza na rower.
A ja ?
Ja oszczędzam babunię !
Sam swoje rzeczy posprzątam ,
sam swoje łóżko pościelę.
Po prostu babci pomagam
codziennie , nawet w niedzielę.
Babcia mi zawsze dziękuje ,
przytuli , pogłaszcze po głowie.
A po kolacji wieczorem –
ciekawą bajkę opowie.
Czasem o śpiącej królewnie ,
czasem o szklanej górze ,
więc oszczędzajmy babunie
by żyły nam jak najdłużej.


8. Wiersz M. Terlikowskiej pt.: „Nasza babcia”

Oto babcia z uśmiechem na twarzy
z torbą pełną jabłek i warzyw.
No i zaraz wszystko się odmienia :
w domu robi się jaśniej , weselej...
jakby babcia przyniosła niedzielę
z odrobiną Bożego Narodzenia.

Z babcią wszystko jest pyszną zabawą :
szczotka tańczy raz w lewo raz w prawo ,
jakby szczotka tańczyła walczyka.



A odkurzacz choć trochę uparty
nie pozwala dziś sobie na żarty
tylko kurz posłusznie połyka.
W kuchni pachnie wesoło rosołem ,
a my zaraz siądziemy za stołem ,
i będziemy jeść rosół i śmiać się.

Wszystko milsze jest , lepsze ,
ciekawsze , kiedy w domu ma się na zawsze ,
taką dobrą ,
najukochańszą babcię.


9. „Wiersz dla babci” W. Chotomska

Z okazji święta babci
Ja dzisiaj babcie nauczę
Jaka powinna być wnuczka
I jaki powinien być wnuczek.

Po pierwsze proszę babci
Ja już od dawna uważam
Że nic tak wnucząt nie zdobi
Jak piękny uśmiech na twarzach.

Uśmiech jest dobry na co dzień
A nie wyłącznie od święta
Więc wnuczek ma się uśmiechać
A wnuczka ma być uśmiechnięta.

Po drugie z czajnikiem w ręku
Również jest wnuczkom do twarzy
Każdy doroślej wygląda
Kiedy herbatę parzy.

Po trzecie chociaż wnuczek
Czasem szklankę potłucze
Przy myciu naczyń także
Ślicznie wygląda wnuczek.

Po czwarte proszę babci
Po piąte i po szóste
Niech babcia nigdy więcej
Nie pierze wnuczkom chustek.

Wnuczęta chcą się bawić
A moim skromnym zdaniem
Zabawą jest i fraszką
Dla wnuków takie pranie.

Po siódme proszę babci
Wnuki powinny gderać
Dlaczego nasza babcia
nie chodzi do fryzjera.

Włóż babciu nową suknię
Niech cię uczesze fryzjer
Posłuchaj babciu rady
Obejrzyj telewizję.

Już nie myśl babciu o nas
O sobie babciu pomyśl
Czy babciu nie uważasz
Że to jest świetny pomysł.


10. Piosenka „Familijny blues”

Śpiewajmy razem nasz dziecięcy blues
Śpiewajmy wszyscy nasz dziecięcy blues ,
Śpiewając będziesz rósł ,
I tańcząc będziesz rósł.

Ref. : Śpiewajmy wszyscy razem ,
klaszcząc w rytmie ,
i choć nas będzie więcej ,
i choćby sto tysięcy ,
śpiewajmy , śpiewajmy blues!

Śpiewajmy razem naszej babci blues
Śpiewajmy wszyscy naszej babci blues
Bo babcia kocha nas
Ma dla nas zawsze czas

Ref. : Śpiewajmy wszyscy razem ,
klaszcząc w rytmie ,
i choć nas będzie więcej ,
i choćby sto tysięcy ,
śpiewajmy , śpiewajmy blues!


Śpiewajmy razem i dziadkowi blues
Śpiewajmy wszyscy i dziadkowi blues
Bo dziadek kocha nas
Ma dla nas zawsze czas


Ref. : Śpiewajmy wszyscy razem ,
klaszcząc w rytmie ,
i choć nas będzie więcej ,
i choćby sto tysięcy ,
śpiewajmy , śpiewajmy blues!


11. Prezentacja wypowiedzi dzieci nt. babć i dziadków

12. Rozdanie upominków , wspólna zabawa , poczęstunek (ciasta , herbata , owoce)

 

Dzień Babci i Dzień Dziadka – wykonanie laurki

Data: 13.01.2006

Miejsce spotkania: uczelnia

Liczba dzieci: 12

Wiek dzieci: 6 – 15

Czas zajęć: 60 minut Cele

·         Poznawczy: poznanie nowego sposobu wykonania laurek oraz sposobu adresowania kopert.

·         Kształcący: kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni dzieci.

·         Wychowawczy: wdrażanie do utrzymywania tradycji obchodzenia uroczystości rodzinnych i okolicznościowych.

Metody pracy

·         Słowno – oglądowe: przedstawienie sposobu wykonania laurek oraz sposobu adresowania kopert.

·         Praktyczne: praca własna dziecka – własnoręczne wykonanie laurki.

Formy pracy

·         Indywidualna: każde dziecko samodzielnie wykona laurkę dla babci, bądź dziadka.

Środki i pomoce dydaktyczne: Szablony do wycięcia, gotowe wycięte szablony, kartki zabezpieczające, klej, nożyce, koperty, gotowe życzenia do naklejenia, wycinanki, flamastry.

Wprowadzenie

  1. Przywitanie dzieci.
  2. Przedstawienie tematu zajęć.
  3. Rozmowa kierowana na temat „Dnia Babci i Dziadka”:
    1. Czy wiecie, kiedy przypada Dzień Babci, a kiedy Dzień Dziadka? (21 stycznia – Dzień Babci, 22 stycznia – Dzień Dziadka).
    2. Kto z Was ma babcię i dziadka?
    3. Czy Wasi dziadkowie dostali coś od Was w zeszłym roku, a jeśli tak to co?
    4. Co zamierzacie, co chcielibyście ofiarować swoim babciom i dziadkom w tym roku?
    5. Jak myślicie, czy Wasze babcie i Wasi dziadkowie ucieszą się z laurek, które samodzielnie przygotujecie dla nich?
  4. Przedstawienie wiersza Małgorzaty Karolewskiej pt.: „Babcia i Dziadek”

    Babcia, dziadek, niebywałe - życie z nimi jest wspaniałe.
    Nie wiem, czy mnie zrozumiecie, lecz wspaniale jest na świecie.
    Kiedy babcia, już od rana chodzi przy mnie roześmiana.
    Zawsze mi przebacza psoty, a gdy dręczą mnie kłopoty,
    To przytuli, porozmawia, niespodzianki wciąż mi sprawia,
    To cukierki a to książka, lub sukienka, nowa wstążka.
    Dziadek ją w tym wszystkim wspiera, chociaż czasem tak spoziera,
    Jakby chciał na moje figle krzyknąć, ach ty mały szczygle.
    Jednak uśmiech się pojawia i to wszystko właśnie sprawia,
    Że tak kocham ich szalenie, tego zdania już nie zmienię.

Przebieg zajęć

  1. Przygotowanie warsztatu pracy:
    1. Rozdanie papieru chroniącego przed pobrudzeniem stołu;
    2. Rozdanie przygotowanych szablonów do wycięcia oraz młodszym dzieciom gotowych wyciętych szablonów;
    3. Rozdanie nożyczek, kleju, flamastrów.
  2. Przypomnienie zasad bhp:
    1. Zwrócenie uwagi na bezpieczne i prawidłowe posługiwanie się nożyczkami;
    2. Zwrócenie uwagi na zachowanie prawidłowej postawy ciała przy stole;
    3. Zwrócenie uwagi na prawidłowe oświetlenie w uczelni.

o        Dokładne przedstawienie, w jaki sposób należy wykonać laurki dla babci lub dziadka:

o        Na pierwszej stronie laurki rysujemy kółko (raczej u góry kartki), dzielimy je na 16 części i nacinamy wzdłuż linii (pamiętamy o podłożeniu podkładki, tak, żeby nie pociąć całej laurki). Bardzo delikatnie wywijamy tak powstałe trójkątne płatki na ostrzu nożyczek;

o        Z gotowego szablonu wycinamy łodygę i listki, oraz naklejamy je;

o        W środku laurki naklejamy gotowe życzenia, bądź piszemy własne.

o        Zaproszenie dzieci do wykonania laurek oraz prośba do starszych dzieci, aby pomagały młodszym uczestnikom zajęć.

o        Przypomnienie, w jaki sposób należy zaadresować kopertę.

o        Rozmowa na temat, która ze zrobionych laurek podoba się dzieciom najbardziej?

o        Umycie rąk oraz posprzątanie swojego miejsca pracy.

o        Udzielenie pochwał dzieciom za staranne wykonanie prac.

o        Podziękowanie za pracę i udział w zajęciach.

Klasa I – nauczanie zintegrowane.

 

Zajęcia otwarte z udziałem zaproszonych gości – Dzień Babci, Dzień Dziadka w szkole.

 

Temat zajęć: Pracujemy wspólnie z Babcią i Dziadkiem.

 

1. Zagadnienia z podstawy programowej:

 

-   Dom rodzinny – dziecko jako członek rodziny.                                                         

- Swobodne, samorzutne wypowiedzi uczniów, uważne słuchanie wypowiedzi innych.

-   Czytanie wyrazów, zdań ze zrozumieniem.

-   Rozwiązywanie zadań tekstowych.

 

2. Standardy osiągnięć ucznia:

 

- Uczeń wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów.

             

3. Cele zajęć:

 

- Uczeń potrafi okazywać miłość członkom rodziny. Darzy szacunkiem dziadków.

-   Uważnie słucha wypowiedzi innych.

-   Rozwiązuje proste zadania tekstowe.

-   Wykonuje proste prace plastyczne.

-   Uczeń potrafi działać twórczo, zgodnie współpracować w grupie.

 

4. Formy pracy uczniów: zbiorowa,  indywidualna i grupowa.              

 

 

5. Metody pracy: słowna, eksponująca, praktycznego działania.

 

6. Pomoce dydaktyczne: krzyżówki, kartki z ramkami, arkusze szarego papieru oraz kartki samoprzylepne, karty pracy z zadaniami, kwiatki dla babci i dziadka wykonane przez dzieci.

 

7. Czas trwania zajęć – 1 godz. 30 min.

 

 

8. Miejsce zajęć – sala zabaw i sala lekcyjna

 

Przebieg zajęć:

 

Dzieci siedzą przy stolikach razem z babcią lub dziadkiem.

 

1. Przywitanie zaproszonych gości przez nauczyciela oraz przez gospodarza klasy.

 

2. Dzieci recytują wiersz M. Brykczyńskiego „ Wierszyk dla babci i dziadka”.

 

Kochani, dziś okazja rzadka,

Mamy Dzień Babci oraz Dziadka.

Jak wiecie, jest ich razem czworo,

Co można sprawdzić, gdy się zbiorą.

 

Wciąż mówią wtedy o tych latach,

Gdy jeszcze dzieckiem był wasz tata,

A wasza mama, bez swych lalek,

Do łóżka iść nie chciała wcale.

 

A teraz, jak ten czas leci!

Cieszą się dziećmi swoich dzieci.

I myślą widząc ich gromadkę,

Że miło babcią być i dziadkiem.

 

 

3. Nauczyciel zaprasza gości do wspólnej nauki i zabawy.

Każda grupa otrzymuje krzyżówkę do rozwiązania. Dzieci wspólnie z babciami i dziadkami odczytują hasła, wpisują do krzyżówki. Która grupa rozwiąże pierwsza zgłasza wykonanie zadania. Nauczyciel zawiesza rozwiązane krzyżówki na tablicy. Każda grupa omawia hasło, wyjaśnia co ono oznacza.

 

Krzyżówki:

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin