PE 12-00.pdf

(4184 KB) Pobierz
nr 122000 101
( )
CENA 4,80 PLN
ISSN 1232-2628
795385600.550.png 795385600.647.png 795385600.658.png 795385600.669.png 795385600.001.png 795385600.012.png 795385600.023.png 795385600.034.png 795385600.045.png 795385600.056.png 795385600.067.png 795385600.078.png 795385600.089.png 795385600.100.png 795385600.111.png 795385600.122.png 795385600.133.png 795385600.144.png 795385600.155.png 795385600.166.png 795385600.177.png 795385600.188.png 795385600.199.png 795385600.210.png 795385600.221.png 795385600.232.png 795385600.243.png 795385600.254.png 795385600.265.png 795385600.276.png 795385600.287.png 795385600.298.png 795385600.309.png 795385600.320.png 795385600.331.png 795385600.342.png 795385600.353.png 795385600.364.png
795385600.375.png 795385600.386.png 795385600.397.png 795385600.408.png 795385600.419.png 795385600.430.png 795385600.441.png 795385600.452.png 795385600.463.png 795385600.474.png 795385600.485.png
 
Dyskretny wiat
Wszystkie drogi prowadz¹ do Rzymu jak mówi stare powiedzenie.
Podobnie rzecz ma siê ze s³owem dyskretny które pochodzi z ³aciñskiego
discretus i oznacza osobê umiej¹c¹ dochowaæ sekretu. Matematycy wyko-
rzystali pojêcie dyskretnoci do okrelenia nieci¹g³oci. Dalej odgapili to fi-
zycy i na samym koñcu elektronicy. Dyskrecja, lub dyskretnoæ opanowa³y
technikê koñca dwudziestego wieku. Celowo pos³uguje siê s³owem dyskret-
ny a nie cyfrowy aby moje wywody brzmia³y bardziej naukowo (terminy
te czêciowo bowiem pokrywaj¹ siê). Tak wiêc mamy w pe³ni dyskretne
komputery.
Dyskretne systemy liczenia stosowane w komputerach na przestrzeni
ostatnich lat by³y ró¿ne. Zaczê³o siê ca³kiem zwyczajnie, o czym wszyscy za-
pewne wiedz¹, od komputerów pracuj¹cych w systemie dziesiêtnym. Szyb-
ko okaza³o siê, ¿e komputer dziêsiêtny jest chybionym wynalazkiem i zbu-
dowano komputer dwójkowy. Po prostu skorzystano z dowiadczeñ ludz-
koci. Jak dowodz¹ badania nasi prapraprzodkowie z przed paru tysiêcy lat
ju¿ dawno wpadli na pomys³ liczenia dwójkowego. Liczyli mianowicie tak:
jeden, dwa, jeden i dwa (czyli nasze trzy) dwa i dwa (czyli nasze cztery)
i tak dalej. Szkoda, ¿e póniej kto wpad³ na inny pomys³ i wymyli³ system
dwudziestkowy. Dalej ju¿ by³a ca³a lawina b³êdów czyli system dwunastko-
wy w którym dowoln¹ wielkoæ ³atwo jest podzieliæ na pó³, lub na cztery
czêci a nawet podzia³ na trzy nie stanowi problemu. Na sam koniec po-
wsta³o to nieporozumienie jakim jest system dziesiêtny. Problem próbowa-
no rozwi¹zaæ stosuj¹c system szesnastkowy. Oczywicie jak to bywa w in-
formatyce nie dopracowano go do koñca, gdy¿ ju¿ nikomu nie chcia³o siê
wymylaæ dodatkowych szeciu znaków. Zamiast tego wpakowano tam
pierwsze litery alfabetu.
Pozosta³oci¹ starego bardzo i naturalnego systemu dwudziestkowego
s¹ liczebniki jedenacie, dwanacie a¿ do dziewiêtnastu, które wypadaj¹
z ogólnych regu³ s³ownego systemu przekazywania liczb. Dzi dla cz³owie-
ka odzianego w buty system dziesiêtny jest naturalny, wszak widzi tylko
dziesiêæ palców u r¹k. Dla bosonogich przodków naturalny by³ system
dwudziestkowy, gdy¿ widzieli oni jeszcze dodatkowe dziesiêæ palców
u nóg. Na podstawie rozwoju systemów liczbowych mo¿na powiedzieæ, ¿e
wspó³czesny cz³owiek stworzy³ i wykorzystuje tylko system szesnastkowy,
reszta to pomys³y staro¿ytnych (du¿o starszych ni¿ Grecy).
Na skutek tych nieprzemylanych decyzji naszych przodków nie mo¿e-
my bezporednio zrozumieæ o czym gadaj¹ ze sob¹ komputery. Ten kto wy-
myli jêzyk i alfabet zawieraj¹cy tylko dwie litery mo¿e z pewnoci¹ liczyæ
na Nobla (z literatury chyba).
Spis treci
Przesuwnik fazy do subwoofera.................................................4
Kolejne usprawnienie ³adowarki do akumulatorów Ni-Cd ..........6
Mikroprocesorowy programator pracy wycieraczek ....................7
Zasilacz komputerowy .............................................................11
Mininadajnik UKF-FM..............................................................15
Kupon zamówieñ na p³ytê CD-PE1 i prenumeratê....................19
Karta zamówieñ na p³ytki drukowane .....................................20
Katalog Praktycznego Elektronika
g³oniki produkcji TONSIL S.A cz. 5 .......................................21
Gie³da PE.................................................................................23
Superbass do samochodu ........................................................25
Synteza w tunerze UKF uwagi praktyczne .............................29
Pomys³y uk³adowe
cyfrowy generator przebiegu sinusoidalnego.........................31
Bootstrapu ci¹g dalszy............................................................32
Uk³adziki modelarskie .............................................................33
Bezpieczne eksperymentowanie
z jednokierunkowym portem równoleg³ym ..............................35
Pomys³y uk³adowe regulator panoramy PAN-POT..................39
Przed³u¿acz do pilota ...........................................................40
Praktyczny Elektronik Spis treci rocznika 2000 .......................41
Redaktor Naczelny
0010011011100101000110
Ciekawostki ze wiata..............................................................43
P³ytki drukowane wysy³ane s¹ za zaliczeniem pocztowym. Orientacyjny czas oczekiwania wynosi 3 tygodnie. Zamówienia na p³ytki drukowane, uk³a-
dy programowane i zestawy prosimy przesy³aæ na kartach pocztowych, na kartach zamówieñ zamieszczanych w PE, faksem lub poczt¹ elektronicz-
n¹. Koszt wysy³ki wynosi 8 z³ bez wzglêdu na kwotê pobrania. W sprzeda¿y wysy³kowej dostêpne s¹ archiwalne numery Praktycznego Elektroni-
ka, wykaz numerów na stronie 20. Kserokopie artyku³ów i ca³ych numerów, których nak³ad zosta³ wyczerpany wysy³amy w cenie 2,50 z³ za pierw-
sz¹ stronê, za ka¿d¹ nastêpn¹ 0,50 z³ + koszty wysy³ki.
Adres Redakcji:
Praktyczny Elektronik
ul. Jaskó³cza 2/5
65-001 Zielona Góra
tel/fax.: (0-68) 324-71-03 w godzinach 8 00 -10 00
e-mail: redakcja@pe.com.pl ; http://www.pe.com.pl
Redaktor Naczelny:
mgr in¿. Dariusz Cichoñski
Z-ca Redaktora Naczelnego:
mgr in¿. Tomasz Kwiatkowski
Redaktor Techniczny:
Pawe³ Witek
©Copyright by Wydawnictwo Techniczne ARTKELE Zielona Góra, 1999r.
Zdjêcie na ok³adce: Ireneusz Konieczny
Druk: Zak³ady Graficzne ATEXT Gdañsk
Artyku³ów nie zamówionych nie zwracamy. Zastrzegamy sobie pra-
wo do skracania i adjustacji nades³anych artyku³ów.
Opisy uk³adów i urz¹dzeñ elektronicznych oraz ich usprawnieñ za-
mieszczone w Praktycznym Elektroniku mog¹ byæ wykorzystywane
wy³¹cznie do potrzeb w³asnych. Wykorzystanie ich do innych celów,
zw³aszcza do dzia³alnoci zarobkowej wymaga zgody redakcji Praktycz-
nego Elektronika. Przedruk lub powielanie fragmentów lub ca³oci pu-
blikacji zamieszczonych w Praktycznym Elektroniku jest dozwolony
wy³¹cznie po uzyskaniu zgody redakcji.
Redakcja nie ponosi ¿adnej odpowiedzialnoci za treæ reklam
i og³oszeñ.
795385600.506.png 795385600.517.png 795385600.528.png 795385600.539.png 795385600.551.png 795385600.562.png 795385600.573.png 795385600.584.png
4
12/2000
Korektor fazy
Przesuwnik fazy do subwoofera
Umo¿liwia p³ynn¹ regulacjê fazy sygna³u podawanego do wzmacniacza
subwoofera aktywnego. Dziêki temu mo¿na wyeliminowaæ ewentualne
t³umienie dwiêków o czêstotliwociach le¿¹cych na granicy pasma sub-
woofera i zestawów g³onikowych przednich. Przeznaczony do zabudo-
wania w uk³adzie subwoofera aktywnego opisanego w PE.
Proponowany do wykonania uk³ad
umo¿liwia p³ynn¹ regulacjê przesuniêcia
fazy sygna³u wyjciowego wzglêdem wej-
ciowego w zakresie 360° poczynaj¹c od
czêstotliwoci 120 Hz. Dla czêstotliwoci
mniejszych zakres regulacji jest mniejszy
i osi¹ga przy czêstotliwoci 10 Hz oko³o
180°. Wzmocnienie napiêciowe przesuw-
nika wynosi oko³o 1 V/V. Rezystancja wej-
ciowa równa jest 100 kW, wyjciowa na-
tomiast jest bardzo ma³a. Przy napiêciu za-
silania ±12 V zakres liniowoci pracy wy-
nosi oko³o 7 V (wartoæ skuteczna). Pasmo
przenoszenia zaczyna siê od 0 Hz. Górna
czêstotliwoæ graniczna wynosi ponad
100 kHz. Pobór pr¹du z zasilacza nie prze-
kracza 6 mA.
Uk³ad zbudowano w oparciu o wzmac-
niacze operacyjne TL 081 i TL 082. S¹ to
wzmacniacze z wejciem na tranzystorach
polowych. Nale¿¹ do tej samej rodziny co
TL 071. Posiadaj¹ od niego nieco gorsze pa-
rametry. Z nawi¹zk¹ jednak wystarczaj¹ce
do realizacji opisywanego uk³adu.
Jeden ze wzmacniaczy pe³ni rolê wtór-
nika wejciowego. Na dwóch kolejnych zre-
alizowano w³aciwe przesuwniki fazy. Sche-
mat ideowy uk³adu prezentuje rysunek 2.
Sygna³ wejciowy np. z filtru aktywne-
go subwoofera podawany jest przez rezy-
stor R3 do wejcia nieodwracaj¹cego
wzmacniacza US1a. Wzmacniacz ten pra-
cuje jako tzw. wtórnik po po³¹czeniu wyj-
cia z wejciem odwracaj¹cym. Rezystor
R4 ustala rezystancjê wejciow¹ uk³adu,
dziêki bardzo du¿ej rezystancji wejciowej
wzmacniacza operacyjnego. Zadaniem
wtórnika jest uniezale¿nienie warunków
pracy przesuwnika od parametrów ród³a
sygna³u. Jego ma³a rezystancja wyjciowa
umo¿liwia uzyskanie pe³nego zakresu re-
gulacji przesuniêcia fazy.
W³aciwy przesuwnik fazy to dwa
identyczne stopnie zrealizowane na
wzmacniaczach US1b i US2. Ka¿dy z tych
stopni umo¿liwia uzyskanie przesuniêcia
fazy wynosz¹cego 180°. O wprowadza-
nym przesuniêciu fazy decyduj¹ elementy
pod³¹czone do wejæ nieodwracaj¹cych
przesuwników C3 i R6 + P1 (C5 i R9 +
Dzia³anie i schemat ideowy
Fabryczne subwoofery aktywne s¹
ostatnio wyposa¿ane w uk³ad regulacji fa-
zy sygna³u wyjciowego. Najczêciej jest to
tylko prze³¹cznik umo¿liwiaj¹cy zmianê fa-
zy sygna³u o 180°. Uzyskuje siê to przez
prze³¹czenie faz zacisków wyjciowych
wzmacniacza wzglêdem zacisków g³onika.
Bez takiego prze³¹cznika wymagana by³a-
by zamiana koñcówek przewodu pod³¹-
czonego do g³onika. Jest to do zrobienia
w konstrukcji amatorskiej. Konstrukcje fa-
bryczne nie umo¿liwiaj¹ bezporedniego
dostêpu do wyjcia wzmacniacza i dlatego
posiadaj¹ prze³¹cznik. Jedynie subwoofery
z tzw. górnej pó³ki cenowej wyposa¿ane
s¹ w p³ynn¹ regulacjê fazy.
Jaki jest cel stosowania tej regulacji?
Powszechnie uwa¿a siê, ¿e faza sygna³u
akustycznego nie zmienia jakoci odtwa-
rzania. Problemy pojawiaj¹ siê ju¿ przy od-
twarzaniu stereofonicznym, gdzie wyma-
gana jest oprócz takich samych wzmocnieñ
zgodnoæ faz sygna³ów kana³ów L i P.
W przypadku subwoofera wspó³pracuj¹ce-
go z zespo³ami g³onikowymi kana³ów
przednich problem pojawia siê na granicy
przejcia miêdzy pasmem czêstotliwoci
odtwarzanych przez subwoofer a pasmem
odtwarzanym przez zespo³y g³onikowe.
Najlepiej ilustruje to rys. 1.
W pewnym zakresie czêstotliwoci, od-
twarzane s¹ jednoczenie dwiêki z subwo-
ofera i kolumn. Przy zgodnych fazach obu
fal akustycznych nastêpuje ich sumowanie
i p³ynne przejcie z pasma odtwarzanego
przez subwoofer do pasma kolumn
rys.1b. Niezgodnoæ faz, a zw³aszcza prze-
ciwne kierunki fal (przesuniêcie o 180°)
powoduj¹ wyt³umienie dwiêków z pasma
poredniego rys.1c. Szerokoæ wyt³umio-
nego pasma zale¿y od nachyleñ charakte-
rystyk przenoszenia. Stroma charakterysty-
ka czêstotliwociowa filtru dolnoprzepusto-
wego subwoofera powoduje jednak du¿e
zmiany fazy sygna³u wyjciowego. Uk³ad
regulacji fazy umo¿liwia skompensowanie
tych zmian i uzyskanie poprawnego odtwa-
rzania dwiêków z pasma poredniego.
P1). Rezystory R5 i R7 (R8 i R10) okrelaj¹
wzmocnienie napiêciowe przesuwników.
Dla najmniejszych czêstotliwoci prze-
suwniki dzia³aj¹ jako wzmacniacze odwra-
caj¹ce, wskutek du¿ych reaktancji konden-
satorów C3, C5. Ka¿dy wprowadza przesu-
niêcie fazy 180°, co razem daje 360°.
Wzrost czêstotliwoci powoduje zwiêksza-
nie napiêcia podawanego na wejcie nie-
odwracaj¹ce. Napiêcie to jest zbierane
z rezystora szeregowo po³¹czonego z kon-
densatorem. Jego faza zmienia siê wraz
z czêstotliwoci¹. W skrajnym przypadku
(przy du¿ej czêstotliwoci) gdy reaktancja
kondensatora jest bardzo ma³a przesuwnik
pracuje jako wzmacniacz nieodwracaj¹cy.
Przesuniêcie fazy wynosi 0°. Tak wiêc wraz
ze wzrostem czêstotliwoci przesuniêcie fa-
zowe zmienia siê ³¹cznie o 360°.
Zmieniaj¹c rezystancjê uk³adu wej-
ciowego potencjometrem P1 zmieniamy
a)
SUBWOOFER
KOLUMNY
f
b)
Charakterystyka wypadkowa
przy zgodnej fazie
f
c)
Charakterystyka wypadkowa
przy ró¿nicy faz
f
Rys. 1 Wspó³praca subwoofera
z kolumnami przednimi
795385600.595.png 795385600.606.png 795385600.617.png 795385600.628.png 795385600.639.png 795385600.646.png 795385600.648.png 795385600.649.png 795385600.650.png 795385600.651.png 795385600.652.png 795385600.653.png 795385600.654.png 795385600.655.png 795385600.656.png 795385600.657.png 795385600.659.png 795385600.660.png 795385600.661.png 795385600.662.png 795385600.663.png 795385600.664.png 795385600.665.png 795385600.666.png 795385600.667.png 795385600.668.png 795385600.670.png 795385600.671.png 795385600.672.png 795385600.673.png 795385600.674.png 795385600.675.png 795385600.676.png 795385600.677.png 795385600.678.png 795385600.679.png 795385600.002.png 795385600.003.png 795385600.004.png 795385600.005.png 795385600.006.png 795385600.007.png 795385600.008.png
12/2000
5
Elektroakustyka
od³¹czyæ od wejcia wzmacniacza mocy
i pod³¹czyæ na wejcie przesuwnika. Wyj-
cie przesuwnika pod³¹czyæ do wejcia
wzmacniacza mocy. Zasilanie ±12 V po-
braæ ze stabilizatorów (diod zenera) na
p³ytce filtru dolnoprzepustowego (napiê-
cie to nie powinno przekroczyæ ±15 V).
Po w³¹czeniu zasilania sprawdziæ na-
piêcia sta³e, a nastêpnie dzia³anie uk³adu na
s³uch. Reguluj¹c potencjometrem P1 uzy-
skaæ najkorzystniejsze odtwarzanie pe³nego
zakresu niskich tonów. Obawiam siê, ¿e nie-
wprawne ucho nie us³yszy zasadniczej ró¿-
nicy podczas tej regulacji. Poleciæ mogê je-
szcze raz wykonanie i wykorzystanie anali-
zatora widma oraz generatora szumu ró¿o-
wego. Sygna³y szumu bia³ego i ró¿owego
bêd¹ nagrane na p³ycie CD-PE2.
Podaj¹c na wejcie wzmacniacza i tym
samym wejcie filtru subwoofera szum
ró¿owy mo¿na zbadaæ widmo sumarycz-
nego sygna³u akustycznego po ustawieniu
w miejscu ods³uchu mikrofonu pomiaro-
wego, z którego sygna³ bêdzie podawany
do analizatora widma. Wykorzystanie ana-
lizatora widma jest opisane w PE 4/2000.
Sam analizator widma by³ natomiast opi-
sany w PE 3/2000. Przepisy na wykonanie
generatora szumu ró¿owego i wzmacnia-
cza mikrofonu pomiarowego by³y zawarte
w numerach 3/96 i 4/96 Praktycznego
R1
+12V
+
C1
100 m F
100 W
C2
R2
100 m F
C4
100p
C6
100p
12V
100 W
R 7 10k
R 1 0 10 k
TL082
TL081
R5
10k
R8
+
+
10k
2
6
2
8
7
1
7
6
R 3
1k
U S 1a
4
U S1b
U S2
WY
3
5
3
WE
4
C3
330n
C5
R6
2 20 W
R9
330n
220 W
R4
100k
P1
P1
47k-B
47k-B
Rys. 2 Schemat ideowy przesuwnika fazy
czêstotliwoci przy których zachodzi pe³ne
przesuniêcie fazy. W ten sposób uzyskuje-
my mo¿liwoæ regulacji przesuniêcia fazy
dla okrelonej czêstotliwoci. Przy poten-
cjometrze P1 ustawionym na minimum re-
zystancji przesuniêcie fazy zaczyna siê
zmieniaæ dopiero oko³o 500 Hz. Faza dla
200 Hz jest taka sama jak dla najni¿szych
czêstotliwoci. Wzrost rezystancji P1 powo-
duje przesuniêcie zmiany fazy w kierunku
ni¿szych czêstotliwoci. W skrajnym po³o-
¿eniu przy maksymalnej rezystancji, prze-
suniêcie fazy dla czêstotliwoci 120 Hz
i wy¿szych wynosi 360°. Dla czêstotliwoci
10 Hz wynosi oko³o 180°. Nieliniowa za-
le¿noæ zmiany fazy od rezystancji wyma-
ga zastosowania potencjometrów o cha-
rakterystyce wyk³adniczej (B). Dwa cz³ony
przesuwnika powoduj¹, ¿e bêdzie to
podwójny potencjometr stereofoniczny.
W indywidualnych przypadkach mo¿-
na pokusiæ siê o dopasowanie zakresu
zmian do posiadanych zestawów przez
zmianê pojemnoci kondensatorów C3
i C5. Zmniejszenie pojemnoci przesuwa
regulacjê fazy w zakres wy¿szych czêstotli-
woci. Odwrotnie dzia³a jej zwiêkszenie.
Wykaz elementów
Pó³przewodniki
US1
TL 082
US2
TL 081
Rezystory
563
R1, R2
100 W /0,125 W
R6, R9
220 W /0,125 W
Monta¿ i pod³¹czenie
R3
1 k W /0,125 W
Monta¿ elementów z uwagi na ich
niewielk¹ iloæ, nie powinien nastrêczyæ
problemów nawet pocz¹tkuj¹cym. Jedynie
rezystory R1 i R2 powinny byæ zamonto-
wane 5 mm nad powierzchni¹ p³ytki. Za-
bezpieczy to przynajmniej czêciowo p³yt-
kê w przypadku zwarcia zasilania.
Uruchamianie uk³adu mo¿na sobie
darowaæ pod warunkiem zastosowania
sprawnych elementów. Mo¿na ograniczyæ
siê do sprawdzenia napiêæ sta³ych po za-
montowaniu w uk³adzie subwoofera. Bar-
dziej dociekliwi i lepiej wyposa¿eni amato-
rzy mog¹ pokusiæ siê o sprawdzenie prze-
biegów i zmian fazy.
Uk³ad nale¿y zamontowaæ we wnê-
trzu wzmacniacza subwoofera przykrêca-
j¹c potencjometr do p³yty czo³owej. Prze-
wód z wyjcia filtru dolnoprzepustowego
R5, R7,
R8, R10
+
10 k W /0,125 W
563
R1
R2
R4
100 k W /0,125 W
C2
C1
P1
2×47 k W -B PRP 185
C 6
R7
Kondensatory
C5
C3
R 10
C4
C4, C6
100 pF/50 V ceramiczny
TL
C3, C5
330 nF/63 V MKSE-20
082
C1, C2
100 m F/16 V
P 1
US2
US1
WE
Inne
WY
p³ytka drukowana numer 563
Elektronika.
P³ytki drukowane wysy³ane s¹ za zalicze-
niem pocztowym. P³ytki mo¿na zamawiaæ
w redakcji PE.
Cena:
p³ytka numer 563 - 2,50 z³
+ koszty wysy³ki.
Rys. 3 P³ytka drukowana
i rozmieszczenie elementów
à R.K.
795385600.009.png 795385600.010.png 795385600.011.png 795385600.013.png 795385600.014.png 795385600.015.png 795385600.016.png 795385600.017.png 795385600.018.png 795385600.019.png 795385600.020.png 795385600.021.png 795385600.022.png 795385600.024.png 795385600.025.png 795385600.026.png 795385600.027.png 795385600.028.png 795385600.029.png 795385600.030.png 795385600.031.png 795385600.032.png 795385600.033.png 795385600.035.png 795385600.036.png 795385600.037.png 795385600.038.png 795385600.039.png 795385600.040.png 795385600.041.png 795385600.042.png 795385600.043.png 795385600.044.png 795385600.046.png 795385600.047.png 795385600.048.png 795385600.049.png 795385600.050.png 795385600.051.png 795385600.052.png 795385600.053.png 795385600.054.png 795385600.055.png 795385600.057.png 795385600.058.png 795385600.059.png 795385600.060.png 795385600.061.png 795385600.062.png 795385600.063.png 795385600.064.png 795385600.065.png 795385600.066.png 795385600.068.png 795385600.069.png 795385600.070.png 795385600.071.png 795385600.072.png 795385600.073.png 795385600.074.png 795385600.075.png 795385600.076.png 795385600.077.png 795385600.079.png 795385600.080.png 795385600.081.png 795385600.082.png 795385600.083.png 795385600.084.png 795385600.085.png 795385600.086.png 795385600.087.png 795385600.088.png 795385600.090.png 795385600.091.png 795385600.092.png 795385600.093.png 795385600.094.png 795385600.095.png 795385600.096.png 795385600.097.png 795385600.098.png 795385600.099.png 795385600.101.png 795385600.102.png 795385600.103.png 795385600.104.png 795385600.105.png 795385600.106.png 795385600.107.png 795385600.108.png 795385600.109.png 795385600.110.png 795385600.112.png 795385600.113.png 795385600.114.png 795385600.115.png 795385600.116.png 795385600.117.png 795385600.118.png 795385600.119.png 795385600.120.png 795385600.121.png 795385600.123.png 795385600.124.png 795385600.125.png 795385600.126.png 795385600.127.png 795385600.128.png 795385600.129.png 795385600.130.png 795385600.131.png 795385600.132.png 795385600.134.png 795385600.135.png 795385600.136.png 795385600.137.png 795385600.138.png 795385600.139.png 795385600.140.png 795385600.141.png 795385600.142.png 795385600.143.png 795385600.145.png 795385600.146.png 795385600.147.png 795385600.148.png 795385600.149.png 795385600.150.png 795385600.151.png 795385600.152.png 795385600.153.png 795385600.154.png 795385600.156.png 795385600.157.png 795385600.158.png 795385600.159.png 795385600.160.png 795385600.161.png 795385600.162.png 795385600.163.png 795385600.164.png 795385600.165.png 795385600.167.png 795385600.168.png 795385600.169.png 795385600.170.png 795385600.171.png 795385600.172.png 795385600.173.png 795385600.174.png 795385600.175.png 795385600.176.png 795385600.178.png 795385600.179.png 795385600.180.png 795385600.181.png 795385600.182.png 795385600.183.png 795385600.184.png 795385600.185.png 795385600.186.png 795385600.187.png 795385600.189.png 795385600.190.png 795385600.191.png 795385600.192.png 795385600.193.png 795385600.194.png 795385600.195.png 795385600.196.png 795385600.197.png 795385600.198.png 795385600.200.png 795385600.201.png 795385600.202.png 795385600.203.png 795385600.204.png 795385600.205.png 795385600.206.png 795385600.207.png 795385600.208.png 795385600.209.png 795385600.211.png 795385600.212.png 795385600.213.png 795385600.214.png 795385600.215.png 795385600.216.png 795385600.217.png 795385600.218.png 795385600.219.png 795385600.220.png 795385600.222.png 795385600.223.png 795385600.224.png 795385600.225.png 795385600.226.png 795385600.227.png 795385600.228.png 795385600.229.png 795385600.230.png 795385600.231.png 795385600.233.png 795385600.234.png 795385600.235.png 795385600.236.png 795385600.237.png 795385600.238.png 795385600.239.png 795385600.240.png 795385600.241.png 795385600.242.png 795385600.244.png 795385600.245.png 795385600.246.png 795385600.247.png 795385600.248.png 795385600.249.png 795385600.250.png 795385600.251.png 795385600.252.png 795385600.253.png 795385600.255.png 795385600.256.png 795385600.257.png 795385600.258.png 795385600.259.png 795385600.260.png 795385600.261.png 795385600.262.png 795385600.263.png 795385600.264.png 795385600.266.png 795385600.267.png 795385600.268.png 795385600.269.png 795385600.270.png 795385600.271.png 795385600.272.png 795385600.273.png 795385600.274.png 795385600.275.png 795385600.277.png 795385600.278.png 795385600.279.png 795385600.280.png 795385600.281.png 795385600.282.png 795385600.283.png 795385600.284.png 795385600.285.png 795385600.286.png 795385600.288.png 795385600.289.png 795385600.290.png 795385600.291.png 795385600.292.png 795385600.293.png 795385600.294.png 795385600.295.png 795385600.296.png 795385600.297.png 795385600.299.png 795385600.300.png 795385600.301.png 795385600.302.png 795385600.303.png 795385600.304.png 795385600.305.png 795385600.306.png 795385600.307.png 795385600.308.png 795385600.310.png 795385600.311.png 795385600.312.png 795385600.313.png 795385600.314.png 795385600.315.png 795385600.316.png 795385600.317.png 795385600.318.png 795385600.319.png 795385600.321.png 795385600.322.png 795385600.323.png 795385600.324.png 795385600.325.png 795385600.326.png 795385600.327.png 795385600.328.png 795385600.329.png 795385600.330.png 795385600.332.png 795385600.333.png 795385600.334.png 795385600.335.png 795385600.336.png 795385600.337.png 795385600.338.png 795385600.339.png 795385600.340.png 795385600.341.png 795385600.343.png 795385600.344.png 795385600.345.png 795385600.346.png 795385600.347.png 795385600.348.png 795385600.349.png 795385600.350.png 795385600.351.png 795385600.352.png 795385600.354.png 795385600.355.png 795385600.356.png 795385600.357.png 795385600.358.png 795385600.359.png 795385600.360.png 795385600.361.png 795385600.362.png 795385600.363.png 795385600.365.png 795385600.366.png 795385600.367.png 795385600.368.png 795385600.369.png 795385600.370.png 795385600.371.png 795385600.372.png 795385600.373.png 795385600.374.png 795385600.376.png 795385600.377.png 795385600.378.png 795385600.379.png 795385600.380.png 795385600.381.png 795385600.382.png 795385600.383.png 795385600.384.png 795385600.385.png 795385600.387.png 795385600.388.png 795385600.389.png 795385600.390.png 795385600.391.png 795385600.392.png 795385600.393.png 795385600.394.png 795385600.395.png 795385600.396.png 795385600.398.png 795385600.399.png 795385600.400.png 795385600.401.png 795385600.402.png 795385600.403.png 795385600.404.png 795385600.405.png 795385600.406.png 795385600.407.png 795385600.409.png 795385600.410.png 795385600.411.png 795385600.412.png 795385600.413.png 795385600.414.png 795385600.415.png 795385600.416.png 795385600.417.png 795385600.418.png 795385600.420.png 795385600.421.png 795385600.422.png 795385600.423.png 795385600.424.png 795385600.425.png 795385600.426.png 795385600.427.png 795385600.428.png 795385600.429.png 795385600.431.png 795385600.432.png 795385600.433.png 795385600.434.png 795385600.435.png 795385600.436.png 795385600.437.png 795385600.438.png 795385600.439.png 795385600.440.png 795385600.442.png 795385600.443.png 795385600.444.png 795385600.445.png 795385600.446.png 795385600.447.png 795385600.448.png 795385600.449.png 795385600.450.png 795385600.451.png 795385600.453.png 795385600.454.png 795385600.455.png 795385600.456.png 795385600.457.png 795385600.458.png 795385600.459.png 795385600.460.png 795385600.461.png 795385600.462.png 795385600.464.png 795385600.465.png 795385600.466.png 795385600.467.png 795385600.468.png 795385600.469.png 795385600.470.png 795385600.471.png 795385600.472.png 795385600.473.png 795385600.475.png 795385600.476.png 795385600.477.png 795385600.478.png 795385600.479.png 795385600.480.png 795385600.481.png 795385600.482.png 795385600.483.png 795385600.484.png 795385600.486.png 795385600.487.png 795385600.488.png 795385600.489.png 795385600.490.png 795385600.491.png 795385600.492.png 795385600.493.png 795385600.494.png 795385600.495.png 795385600.496.png 795385600.497.png 795385600.498.png 795385600.499.png 795385600.500.png 795385600.501.png 795385600.502.png 795385600.503.png 795385600.504.png 795385600.505.png 795385600.507.png 795385600.508.png 795385600.509.png 795385600.510.png 795385600.511.png 795385600.512.png 795385600.513.png 795385600.514.png 795385600.515.png 795385600.516.png 795385600.518.png 795385600.519.png 795385600.520.png 795385600.521.png 795385600.522.png 795385600.523.png 795385600.524.png 795385600.525.png 795385600.526.png 795385600.527.png 795385600.529.png 795385600.530.png 795385600.531.png 795385600.532.png 795385600.533.png 795385600.534.png 795385600.535.png 795385600.536.png 795385600.537.png 795385600.538.png 795385600.540.png 795385600.541.png 795385600.542.png 795385600.543.png 795385600.544.png 795385600.545.png 795385600.546.png 795385600.547.png 795385600.548.png 795385600.549.png 795385600.552.png 795385600.553.png 795385600.554.png 795385600.555.png 795385600.556.png 795385600.557.png 795385600.558.png 795385600.559.png 795385600.560.png 795385600.561.png 795385600.563.png 795385600.564.png 795385600.565.png 795385600.566.png 795385600.567.png 795385600.568.png 795385600.569.png 795385600.570.png 795385600.571.png 795385600.572.png 795385600.574.png 795385600.575.png 795385600.576.png 795385600.577.png 795385600.578.png 795385600.579.png 795385600.580.png 795385600.581.png 795385600.582.png 795385600.583.png 795385600.585.png 795385600.586.png 795385600.587.png 795385600.588.png 795385600.589.png 795385600.590.png 795385600.591.png 795385600.592.png 795385600.593.png 795385600.594.png 795385600.596.png 795385600.597.png 795385600.598.png 795385600.599.png 795385600.600.png 795385600.601.png 795385600.602.png 795385600.603.png 795385600.604.png 795385600.605.png 795385600.607.png 795385600.608.png 795385600.609.png 795385600.610.png 795385600.611.png 795385600.612.png 795385600.613.png 795385600.614.png 795385600.615.png 795385600.616.png 795385600.618.png 795385600.619.png 795385600.620.png 795385600.621.png 795385600.622.png 795385600.623.png 795385600.624.png 795385600.625.png 795385600.626.png 795385600.627.png 795385600.629.png 795385600.630.png 795385600.631.png 795385600.632.png 795385600.633.png 795385600.634.png 795385600.635.png 795385600.636.png 795385600.637.png 795385600.638.png 795385600.640.png 795385600.641.png 795385600.642.png 795385600.643.png 795385600.644.png 795385600.645.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin