Katechezy_na_Dzien_Papieski_2008.doc

(215 KB) Pobierz
KATECHEZY NA DZIEŃ PAPIESKI 2008

KATECHEZY NA DZIEŃ PAPIESKI 2008

 

 

 

 

Jan

Paweł II

 

wychowawca

młodzieży

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół autorów:

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół autorów:

Renata Chrzanowska, Helena Karolczyk-Wysogląd, Artur Nowak,

Mirosław Piskorz, dk. Marcin Rozmus

 

Redakcja:

ks. Tadeusz Panuś, ks. Paweł Gawron

Kraków 2008


Jan Paweł II – wychowawca DZIECI I młodzieży

katecheza dla klas I-III szkoły podstawowej

 

1. Cel katechezy:

·         Wyjaśnienie istoty wychowania według nauczania Jana Pawła II;

·         Ukazanie Jana Pawła II jako wzoru wychowawcy;

·         Kształtowanie w dzieciach postawy szczerej troski i bezinteresownej służby wobec każdej osoby, poczucia  sprawiedliwości, poszanowania dla wartości życia ludzkiego.

 

2. Słowa klucze:

wychowanie, bezinteresowna pomoc, sprawiedliwość, wartość życia

 

3. Uwagi metodyczne:

 

a.      pomoce dydaktyczne:

portret Jana Pawła II,  obrazki  Ojca Świętego z dziećmi i młodzieżą,  tekst i płyta z  piosenką Santo subito „Arki Noego”, karty ze słowami wyjaśniającymi wychowanie (materiały pomocnicze).

 

b.      metody:

pogadanka, ćwiczenie muzyczne,  pokaz, burza mózgów, ćwiczenie plastyczne

 

     c. literatura i środki audiowizualne:

·         Encyklika Evangelium vitae Ojca Świętego Jana Pawła II do biskupów, do kapłanów i diakonów, do zakonników i zakonnic oraz do wszystkich ludzi dobrej woli o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego;

·         Orędzie Jana Pawła II na XVIII Światowy Dzień Pokoju: Pokój i młodzi idą razem. Watykan, 8.12.1984 r.;

·         List apostolski Jana Pawła II: Wielkie wyzwanie przyszłości z okazji Międzynarodowego Roku Młodych. Watykan, 31 marca 1985 r.;

·         Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na Westerplatte. Gdańsk, 12 czerwca 1987 r.;

·         Orędzie Ojca Świętego Jana Pawła II do Młodzieży Całego Świata z okazji VI Światowego Dnia Młodzieży: Otrzymaliście Ducha przybrania za synów (Rz 8,15). Jasna Góra, 14 – 15 sierpnia 1991 r.;

·          Przemówienie Jana Pawła II do młodzieży. Poznań, 3 czerwca 1997 r.;

·          Homilia Jana Pawła II na zakończenie Światowego Dnia Młodzieży: Panie, do kogóż pójdziemy. Rzym, 20 sierpnia 2000 r.

 

4. Plan katechezy:

A. wstęp

Piosenka: Santo subito

Ćwiczenie: Jakim człowiekiem był Jan Paweł II?

-         czas ok. 10 min

B. rozwinięcie

Ćwiczenie: Co to jest wychowanie?

Pogadanka: Jan Paweł II – wychowawca dzieci i młodzieży

- czas ok. 25 min.

 

C. Zakończenie

Wspólny śpiew:  Santo subito

Modlitwa: Dziękuję za..., proszę o...

- czas ok. 10 min.

 

5. Przebieg katechezy:

 

A. wstęp

              Katechezę rozpoczynamy piosenką „Arki Noego” Santo subito, prosząc, aby po wysłuchaniu utworu dzieci  nazwały osobę, o której ona mówi. Po prawidłowej odpowiedzi, że jest to papież Jan Paweł II , umieszczamy w centralnym  miejscu tablicy jego portret.

Następnie dzieci  otrzymują teksty piosenki (klasie pierwszej można przeczytać tekst) Santo subito .W tekście mają podkreślić czasowniki (lub je wymienić), które odpowiedzą na pytanie:  Jakim człowiekiem był Jan Paweł II?

Przykładowe odpowiedzi:

-         szanował ludzi

-         modlił się

-         niósł nadzieję

-         nauczał ludzi

-         wychowywał dzieci i młodzież

 

Na koniec tej części katecheta prezentuje różne ilustracje ukazujące Jana Pawła II.  Spośród nich uczniowie wybierają te, które przedstawiają  Ojca Świętego w otoczeniu dzieci i młodzieży . Wybrane obrazki przypinamy wokół portretu Jana Pawła II.

B.  rozwinięcie

 

Tę część katechezy rozpoczynamy ćwiczeniem: Co to jest wychowanie?

Dzielimy klasę na grupy pięcioosobowe. Uczniowie otrzymują karty ze słowami (materiały pomocnicze B), które mają ułożyć tak, aby powstało zdanie wyjaśniające: Co to jest wychowanie według Jana Pawła II.  Podczas pracy nie można ze sobą rozmawiać, ale można zmieniać położenie swojej karty według uznania. Po ułożeniu zdania dzieci głośno je odczytują .

 

WYCHOWANIE JEST – STAWANIEM SIĘ CZŁOWIEKA CORAZ BARDZIEJ

CZŁOWIEKIEM

 

Następnie przeprowadzamy pogadankę wyjaśniającą znaczenie tego zdania
i ukazującą  Jana Pawła II jako wychowawcę dzieci.

Przykładowe pytania:

·         Kogo Jan Paweł II nazywał nadzieją Kościoła i przyszłością świata?

·         O co Ojciec Święty prosił dzieci?

Jako podsumowanie, można wykorzystać poniższą wypowiedź:

Ojciec Święty troszczył się o wychowanie młodego pokolenia, ponieważ uważał, że są oni nadzieję Kościoła i przyszłością świata. Prosił młodych, aby nie obawiali  się głębokich pragnień szczęścia, prawdy i piękna. Rozwijając swoje zdolności powinni wzrastać
w poczuciu odpowiedzialności za prawidłowe relacje międzyosobowe (bezinteresowna pomoc i troska o drugiego człowieka, zwłaszcza najbiedniejszego i potrzebującego).
Jan Paweł II chciał, aby już w dzieciach kształtowano poszanowanie dla wartości życia ludzkiego mówiąc „Dzieci winny wzrastać we właściwej wolności wobec dóbr materialnych, w przekonaniu, że więcej wart jest człowiek z racji tego czym jest, niż ze względu na to,
co posiada”. W pokonywaniu przeszkód, które hamują rozwój dziecka powinien
pomagać wychowawca, który jest współpracownikiem Boga-wychowawcy.
Jan Paweł II wobec Boga stale przyjmował postawę wychowanka, dlatego dla młodego pokolenia stał się on niekwestionowanym wzorem wychowawcy. Dzięki  wewnętrznej spójności słowa i życiowej postawy Ojca Świętego, młodzież widziała w nim czytelny znak Bożego Ojcostwa. Papież był także świadkiem, że młodość nie jest kwestią wieku, lecz przylgnięciem do świata Boga, który każdego, wszystko i stale odnawia czyniąc młodym.

              Na zakończenie tej części uczniowie zapisują krótką notatkę w zeszycie np. według poniższego wzoru:

 

Temat: Jan Paweł II- wychowawca dzieci i młodzieży.

 

 

WYCHOWANIE JEST – STAWANIEM SIĘ CZŁOWIEKA CORAZ BARDZIEJ CZŁOWIEKIEM (Jan Paweł II)

 

·         dzieci wklejają tekst piosenki Santo subito

·         zadanie:

-         Uczniowie kl. I rysują sytuację przedstawiającą ich bezinteresowną pomoc drugiej osobie.

-         Uczniowie kl. II i III  wypiszą przykłady bezinteresownej pomocy i troski o drugiego człowieka.

 

C. Zakończenie

 

Podsumowanie katechezy może stanowić wspólny śpiew Santo subito, po którym katecheta  przypomina dzieciom, że Ojciec Święty zwracał się do młodych ludzi z prośbą aby  pamiętali, iż więcej wart jest człowiek z racji tego czym jest, niż ze względu na to, co posiada.  Kończąc katechezę dzieci w modlitwie spontanicznej dziękują za rodziców, którzy ich wychowują, za wychowawcę Jana Pawła II, proszą o możliwość rozwijania własnych zdolności i umiejętność służenia pomocą drugiej osobie, bycie dobrym , sprawiedliwym człowiekiem.

 

6. Materiały pomocnicze:

 

A. Tekst piosenki: Santo subito

 

„Kto chodzi po wodzie buduje na skale

Szanują go ludzie kochają górale

Kto modli się stale przynosi nadzieję

Kto walczy wytrwale na końcu się śmieje

 

Santo subito-Santo! Subito santo-Santo!

Święty natychmiast-święty!

Santo-nie ma to tamto

 

Kto niebo otwiera dla innych ludzi

Chociaż wcale nie krzyczy ze snu ich budzi

Kto pokój przynosi dla wszystkich ludzi

Chociaż lata mijają On zawsze jest młody.”

 

B. KARTY ZE SŁOWAMI

 

STAWANIEM SIĘ

 

WYCHOWANIE JEST

 

                                     

 

 

 

 

CORAZ

 

CZŁOWIEKA

 

                                                             

 

 

 

 

 

CZŁOWIEKEM

 

BARDZIEJ

                                          

 

 

2

 


Jan Paweł II – wychowawca DZIECI I młodzieży

katecheza dla klas IV-VI szkoły podstawowej

 

             

1. Cel katechezy:

·         Zapoznanie uczniów z nauczaniem Jana Pawła II dotyczącym wychowania;

·         Zachęcenie do realizacji zadań wynikających z nauczania Ojca Świętego;

·         Wyjaśnienie pojęcia Pokolenie JP II;

·         Kształtowanie postawy odpowiedzialności młodego pokolenia za tworzenie świata.

 

2. Słowa klucze:

młodość, młodzież, zadanie.

 

3. Uwagi metodyczne:

a.      pomoce dydaktyczne:

fragmenty wypowiedzi Jana Pawła II (materiały pomocnicze B)), duży schemat na tablicy (materiały pomocnicze A),  karty pracy dla grup (materiały pomocnicze C).

b.      metody:

    burza mózgów, wykład, praca z tekstem.

      c. literatura i środki audiowizualne:

·                     Orędzie Jana Pawła II na XVIII Światowy Dzień Pokoju: Pokój i młodzi idą razem. Watykan, 8 grudnia1984 r.;

·                     Orędzie Ojca Świętego Jana Pawła II do Młodzieży Całego Świata z okazji VI Światowego Dnia Młodzieży: Otrzymaliście Ducha przybrania za synów (Rz 8,15). Jasna Góra, 14 – 15 sierpnia 1991 r.;

·                     Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na placu Mickiewicza, Poznań, 3 czerwca 1997r.

·           http://www.jp2f.opoka.org.p


 

4. Plan katechezy:

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin