Biznesplan firmy
„MEGABYTE”
Streszczenie
Firma MEGABYTE zlokalizowana w Tychach przy Alei Niepodległości pragnie zaspokoić potrzeby klientów indywidualnych i instytucjonalnych w zakresie dostarczania sprzętu i usług komputerowych oraz oprogramowania. Miła i profesjonalna obsługa oraz wysoki kapitał własny z pewnością umożliwią zaspokojenie tychże potrzeb. Dobrej jakości sprzęt, niskie ceny i szeroki zakres usług zapewnią bezstresowe oraz komfortowe warunki zakupu. Firma mająca formę spółki z o.o. jest właścicielem obiektu handlowo - usługowego oraz położonego przy nim parkingu. Szeroki zakres usług serwisowych pozwala uporać się z każdym niemalże problemem. Zgrany zespół składający się z osób zatrudnionych (dwie, a po pierwszym roku działalności cztery) oraz właścicieli czyni wszystko dla dobra klienta, zgodnie z przyjętym mottem „klient nasz pan”. Zaufanie budzi doświadczenie zawodowe i kwalifikacje zarządu spółki oraz jej pracowników. Posiadając jedną z niższych cen w mieście oraz dobrą reklamę jesteśmy w stanie w ciągu dwóch lat pokryć nasze wydatki inwestycyjne.
1. Charakterystyka firmy:
Nazwa firmy:
Firma komputerowa „MEGA BYTE” spółka z o.o.
Forma prawna:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o kapitale założycielskim 429 000zł na który składa się:
- lokal użytkowy o powierzchni 120 m2 w centrum Tychów o wartości 200 000zł wniesiony przez pana Michała Gądka
- samochód Ford Transit rok produkcji 1997 o wartości 48 000zł wniesiony przez pana Krzysztofa Frankowskiego
- samochód Fiat Cinquecento rok produkcji 1998 o wartości 21 000zł wniesiony przez pana Łukasza Czajkę
- 2 komputery klasy PC/Pentium III z osprzętem (drukarka, skaner) o łącznej wartości
20 000 zł wniesione przez pana Łukasza Czajkę
- wkład gotówkowy w wysokości 130 000 zł z czego:
65 000zł wniesione przez pana Krzysztofa Frankowskiego
65 000zł wniesione przez pana Łukasza Czajkę
Zarząd firmy:
Prezes: Michał Gądek
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, v-ce prezes FH „Wamatic” s.c., biegła znajomość języka angielskiego
V-ce Prezes ds. sprzedaży i marketingu : Krzysztof Frankowski
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, członek rady nadzorczej Południowego Centrum Zaopatrzenia Śląska, biegła znajomość języka angielskiego i francuskiego
V-ce Prezes ds. technologii i zaopatrzenia : Łukasz Czajka
Absolwent Uniwersytetu w Bremie, autoryzowany przedstawiciel na Polskę firmy „Siemens - Nixdorf”, znajomość zagadnień związanych z funkcjonowaniem sieci komputerowych, biegła znajomość języka niemieckiego i podstawy języka chińskiego
Rodzaj działalności:
Montaż i sprzedaż zestawów komputerowych.
Sprzedaż podzespołów, akcesoriów i oprogramowania komputerowego.
Assistance, doradztwo i szkolenia.
Lokalizacja:
Tychy, Aleja Niepodległości 117 - ścisłe centrum miasta, dogodny dojazd.
Zasięg działania:
Miasto i gmina Tychy
Profil działalności:
Firma handlowo - usługowa
Misja:
Firma zaspokaja potrzeby mieszkańców Tychów w zakresie zaopatrzenia w sprzęt i oprogramowanie komputerowe oraz w zakresie szkoleń i doradztwa komputerowego.
2. Charakterystyka usługi
Firma komputerowa „MEGA BYTE” świadczy następujące usługi:
Sprzedaż gotowych zestawów komputerowych.
Sprzedaż podzespołów komputerowych (* cennik w załączniku 2):
płyty główne (MainBoard)
procesory (CPU)
pamięci operacyjne (RAM)
dyski twarde (HDD)
stacje dysków elastycznych (FDD)
czytniki i nagrywarki dysków optycznych (CD-ROM, CD-RW, CD-R)
czytniki Digital Video Disc (DVD)
obudowy
karty multimedialne (TV, graficzne, muzyczne)
karty sieciowe i modemowe
kontrolery SCSI
Sprzedaż akcesoriów komputerowych
bliższych
monitory
klawiatury
kieszenie HDD
myszy
drukarki
skanery
czytniki zewnętrzne
zestawy głośnikowe
kieszenie uniwersalne (Multi Port)
joysticki, gamepady
zasilacze awaryjne (UPS)
dalszych
dyskietki elastyczne
nośniki CD-R, CD-RW
oprogramowanie
mouse-pad
akcesoria do konserwacji sprzętu
materiały eksploatacyjne do drukarek
Montaż zestawów komputerowych na życzenie klienta
w sklepie
u klienta
Doradztwo w zakresie sprzętu i oprogramowania
Szkolenia w zakresie podstawowej obsługi
Pomoc w modernizacji sprzętu
Assistance (* załącznik 1)
dla klientów indywidualnych w okresie gwarancji (w godzinach otwarcia sklepu)
całodobowy dla klientów instytucjonalnych, płatny dodatkowo (obejmuje zarówno oprogramowanie jak i osprzęt)
Udostępnianie kont pocztowych i stron WWW w sieci Internet
Firma posiada osiem miejsc parkingowych przed sklepem.
3. Analiza rynku
3.1. Charakterystyka rynku
Rynek usług komputerowych w Polsce jest rynkiem bardzo specyficznym. Charakteryzuje go przede wszystkim nieprawdopodobna wręcz dynamika wzrostu sprzedaży. Jednocześnie występuje szybki przyrost ilości firm działających na tym rynku, gdyż obecnie nakłady inicjujące przy tego typu działalności mogą być niewielkie.
Przyczyn tej sytuacji jest wiele. Przede wszystkim wzrost zamożności Polaków dla których komputer przestaje być towarem luksusowym i staje się zwyczajnym narzędziem rozrywki, edukacji i pracy, a ostatnio również oknem na świat, dzięki rozwojowi Internetu. Rośnie również świadomości szefów firm i ich pracowników, że brak komputerów lub brak umiejętności ich obsługi może się stać olbrzymią przeszkodą na drodze do zawodowych sukcesów.
Inną, bardzo istotną przyczyną tak wielkiej dynamiki rynku usług komputerowych jest samonapędzanie się tego rynku. Rynek usług komputerowych jest nadal w Polsce rynkiem młodym, dlatego też nadal słabo rozwinięte są rynki pochodne obejmujące wszelkiego rodzaju usługi dodatkowe, naprawy czy assistance. Sytuacje taka tworzy olbrzymią niszę rynkową dla nowych firm.
Ostatnim elementem mającym znaczący wpływ na podtrzymywanie wysokiej dynamiki rynku jest „pozorne nasycenie rynku”. Pozorne, gdyż na rynku usług komputerowych występuje bardzo specyficzne i nietypowe zjawisko. Otóż mimo nadal ograniczonej liczby potencjalnych klientów, bardzo wysokiej sprzedaży i bardzo wysokiej trwałości technicznej sprzętu komputerowego nie dochodzi wcale do nasycenia tego rynku! Przyczyną tej nietypowej sytuacji jest wręcz nieprawdopodobnie niska trwałość ekonomiczna sprzętu komputerowego. Wynika ona z zawrotnego tempa rozwoju technik elektronicznych i informatycznych (w żadnej innej dziedzinie postęp technologiczny nie jest tak szybki). Wszystko to powoduje, że zestaw komputerowy będący absolutnym hitem sezonu już po niecałym roku staje się zestawem dla mało wymagających, który trudno już kupić w sklepie.
Podsumowując, rynek usług komputerowych jest obecnie rynkiem w fazie wzrostu, charakteryzującym się wysoką dynamiką wzrostu sprzedaży i ilości firm działających na tym rynku, ze względu na niskie wymagane nakłady inicjujące. Jednocześnie, zgodnie z prognozami, rynek ten będzie ewoluował w kierunku wyeliminowania w przyszłości małych i słabych firm.
Jednocześnie można zauważyć spore zaniedbania na rynkach pochodnych rynku usług komputerowych, co tworzy istotną niszę rynkową.
3.2. Analiza i prognoza popytu
Przy analizie i prognozowaniu popytu wykorzystaliśmy przygotowane przez nas ankiety (wyniki i wzór ankiety znajdują się w załącznikach 5 i 6), informacje uzyskane od szefów kilkudziesięciu firm działających na terenie Tychów oraz informacje uzyskane od zaprzyjaźnionych szefów dwóch sklepów komputerowych (z Katowic i Bytomia).
Założenia analizy:
- ze względu na niejednolitość usługi potencjalny popyt będzie przedstawiany nie w ilości potencjalnych klientów lecz w ilości świadczonych usług assistance, usług internetowych i ilości gotowych zestawów komputerowych (dla uproszczenia wszystkie podzespoły i akcesoria będą przeliczane na gotowe zestawy komputerowe)
- ze względu za znaczące różnice w charakterystyce klientów, osobno będzie analizowany popyt klientów indywidualnych i instytucjonalnych.
3.3. Analiza dla klientów instytucjonalnych:
Wartość wyjściowa analizy – liczba podmiotów gospodarczych zarejestrowanych na terenie miasta Tychy w momencie rozpoczęcia działalności: 830 (wartość szacunkowa wyliczona na podstawie danych systemu REGON z uwzględnieniem średniego rocznego przyrostu).
Wg szacunków (na podstawie informacji uzyskanych od 54 szefów dużych i średnich firm tyskich) 60% podmiotów gospodarczych nie potrzebuje sprzętu komputerowego.
830 – 830*60% = 332 firm
Ze względu na planowaną strategię i potencjał oraz ograniczoną liczbę konkurentów których usługi skierowane są do klientów instytucjonalnych szacowany udział początkowy w rynku wyniesie 33%
332 * 33% = 110 firm
Z uzyskanych informacji wynika również, że podmioty gospodarcze, znacznie silniej niż klienci indywidualni, preferują firmy posiadające już określoną renomę i rzadziej korzystają z usług nowych i nieznanych na rynku.
Ma to szczególne znaczenie przy dostawach sprzętu (ok. 60%) ale znacznie mniejsze przy usługach dodatkowych (głównie assistance).
Dla dostawy sprzętu i akcesoriów komputerowych przyjęliśmy założenie, że każdy podmiot (chcąc utrzymać wymagany poziom nowoczesności sprzętu) będzie zamawiał zestawy lub podzespoły w ilości szacowanej na 5 zestawów / jednostkę / rok.
Uwzględniając 60% wskaźnik firm które nie korzystają z usług nierenomowanych firm otrzymujemy wynik
(110 * 5) * (100% - 60%) = 220 zestawów / rok
Dla usługi assistance przyjmujemy, że jedna trzecia z potencjalnych klientów będzie korzystać z tego typu usługi. Jednocześnie, ze względu na nikłą konkurencje w tego typu usłudze, wskaźnik firm które nie korzystają z usług nierenomowanych firm można pominąć.
(110 * 1/3) = 37 wykupionych usług assistance / rok
W dalszych kalkulacjach założono średni wzrost liczby podmiotów gospodarczych o 12% / rok i spadek wskaźnika nieufności firm o 20% rocznie (aż do 0% po 3 latach).
Poniższa tabela prezentuje prognozę popytu na rok rozpoczęcia działalności i na cztery kolejne lata:
Rok:
2000
2001
2002
2003
Liczba sprzedanych zestawów
220
370
552
772
865
Liczba usług assistance
37
41
46
52
58
3.4. Analiza dla klientów indywidualnych.
Wartość wyjściowa analizy – liczba mieszkańców miasta Tychy w momencie rozpoczęcia działalności: 133 000 (wartość szacunkowa wyliczona na podstawie danych Raportu o mieście Tychy z uwzględnieniem średniego rocznego przyrostu).
W naszej analizie założyliśmy (ze względu na stosunkowo wysoką cenę sprzętu komputerowego), że możemy pominąć w grupie naszych potencjalnych klientów osoby w wieku do trzynastego roku życia (szacunkowo 22%).
133 000 * (100% - 22%) = 103 740 osób
Założyliśmy również, że w grupie osób powyżej 19 lat pomijamy osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym - 40% populacji (z naszych ankiet i innych źródeł uzyskaliśmy informację iż w tej grupie popyt na sprzęt i usługi komputerowe jest znikomy).
Na podstawie ankiet i danych szacunkowych podzieliliśmy interesującą nas grupę potencjalnych klientów na 3 grupy wiekowe.
13 - 18 lat: 103 740 * 20% = 20 748 osób
19 - 55 lat 103 740 * 65% * (100% - 40%) = 40 459 osób
55 lat i więcej 103 740 * 15% * (100% - 40%) = 9 337 osób
Z dalszej analizy ankiet wynikło, że w grupie 13 - 18 lat 60% osób było zainteresowanych naszym produktem, jednak ze względu na możliwości finansowe za potencjalnych klientów uznaliśmy połowę tej grupy (30%), a ze względu na przewidywany udział w rynku (20% w pierwszym roku) ustaliliśmy wielkość tej grupy na poziomie 6% (6% * 20 748 = 1 245).
Analizując ankiety pod względem częstotliwości unowocześniania komputera oraz posiłkując się informacjami uzyskanymi od szefów zaprzyjaźnionych firm komputerowych co do struktury sprzedaży (zdecydowana większość klientów nabywa jedynie akcesoria, a nie podzespoły czy gotowe zestawy komputerowe) oszacowaliśmy wskaźnik sprzedaży gotowych zestawów komputerowych na osobę 8,7 %.
W przypadku usług internetowych szacowany wskaźnik wynosi 1,21%.
W grupie 19 - 55 lat 50% osób było zainteresowanych naszą ofertą, natomiast ze względu na możliwości finansowe za potencjalny...
wiktorow5