Historia dekoracji - notatki.pdf

(1296 KB) Pobierz
718058883 UNPDF
HISTORIA DEKORACJI ROŚLINNYCH
ŚREDNIOWIECZE
Dekorowano głównie świątynie – pachnącymi ziołami, kolorowo kwitnącymi (tymianek,
szałwia, lawenda).
Ogrody przyzakonne. Uprawiano tam m.in.: lilie, maki, róże, krwawniki, goździki, bratki,
sasanki, fiołki, lawendę, niezapominajki, zawilce, pierwiosnki, konwalie, peonie, irysy,
miesiącznice, orliki, szachownice; z roślin o ozdobnych liściach natomiast: bluszcze.
W kompozycjach chętnie stosowano mirt, jaśminowiec, bukszpan. Duże kwiaty były tłem
dla małych. Kwiaty umieszczano w prostych naczyniach, oglądane zazwyczaj z jednej strony.
Naczynia codziennego użytku – dzbany, konwie, wazy, słoje aptekarskie, najczęściej metalowe –
miedź, cyna, mosiądz, czasem ceramika.
Oprócz kościołów dekorowano również domostwa – świeżymi lub suszonymi ziołami,
mającymi znaczenie symboliczne, wróżebne (złocienie, mniszki, nagietki, stokrotki), miłosne (róże,
bratki, goździki, niezapominajki, storczyki, lilie, lawenda), przeciwdiabelskie (pięciornik, ruta,
macierzanka, dziurawiec) lub trujące (wilcza jagoda, lulek, mak, widłak, tojad).
Ważną rolę odgrywała symbolika (jak to w średniowieczu;))
718058883.003.png
RENESANS
Początek - XVI wiek. Rozszerzono asortyment układanych i uprawianych roślin. Pojawiły
się: koniczyna, poziomka, stokrotka, mniszek, lilia złotogłów, paproć skalna, bluszczyk
kurdybanek, zatrwian, storczyki i tulipany.
Do przypałacaowych ogrodów wprowadzono migdałowce i drzewa cytrusowe, cedry, oliwki
i granaty.
Kwiaty zaczęto układać w naczyniach szklanych oraz bogato zdobionej ceramice. Podobnie
jak inne dziedziny sztuki, w bukieciarstwie renesansowym występował pierwiastek antyczny – rola
przestrzeni, dobór barw, perspektywa linearna, światło oraz cień jak również proporcja. Najwyższe
rośliny zajmowały środkową część kompozycji, dolną kwiaty drobne, ułożone w taki sposób by nie
zasłaniać naczynia. W wysokich pojemnikach wielkość największych roślin przekraczała
dwukrotnie wysokość wazonu. Symetrię układowi zapewniało zachowanie stanu równowagi, dzięki
umieszczeniu elementów najcięższych na osi pionowej: rośliny – wazon.
Motywy roślinne pojawiły się także na dekoracyjnych i drogich tkaninach (arrasy
wawelskie). Powróciły girlandy (najstarszy motyw dekorowania, pochodzi z Egiptu) kwiatowe,
uzupełnione owocami, zdobiące wnętrza bogatych domów jak również umieszczone na elewacjach
budynków z okazji różnych uroczystości.
Z czasem bukiety stawały się coraz bardziej rozbudowane i bogate.
718058883.004.png
BAROK
Pochodzący z Włoch barok panował w kulturze europejskiej od XVII do połowy XVIII
wieku. W malarstwie bardzo chętnie i w ogromnej ilości przedstawiano martwą naturę, którą bardzo
często stanowiły kwiaty z dodatkiem małych zwierzątek lub owoców.
Kompozycje kwiatowe były symetryczne – trzon bukietu z roślin wysokich i ciężkich
(malwy, naparstnice). Wokół nich koncentrowała się bogata, barwna, zróżnicowana masa kwiatów,
dodatkowo uzupełniona dekoracyjnymi liśćmi.
Lubianymi kolorami były: biały, czerwony oraz różowy. Najchętniej używane w
kompozycjach gatunki: maki, peonie, lilie, zawilce, naparstnice, kanny, floksy, róże, dalie,
powojniki, rączniki, irysy.
Prężnie rozwijała się sztuka ogrodnicza – poszukiwano nowych, coraz to ciekawszych form
roślinnych, zwanych hybrydami. Wyjściowym materiałem, poza roślinnością rodzimą, były gatunki
egzotyczne, przywiezione z całego świata.
W bukietach duże znaczenie miały tulipany, w których rozmiłowali się mieszkańcy
Niderlandów. Szczególnie atrakcyjną cechą tych roślin było rozszczepienie barw i postrzępione
płatki (tulipany papuzie).
Forma kompozycji barokowych była zwarta i ciężka, w kształcie owalu. Bukiety osadzone
były w efektownych, masywnych naczyniach, głównie ciężkich wazonach ze szkła, porcelany i
kamienia jak również w kamiennych czy metalowych urnach (te dwa ostatnie charakterystyczne dla
baroku flamandzkiego i niderlandzkiego).
Uzupełnieniem barokowego bukietu były, tak jak na przedstawiających je obrazach, ptaszki,
ślimaki, motylki, gniazda, muszelki itp.
Kompozycje ustawiano na stołach, parapetach, w zagłębieniach ścian, niszach czy na tle
luster, by zwielokrotnić efekt.
718058883.005.png 718058883.006.png
ROKOKO
Nurt ten rozwinął się ok. 1740 roku we Francji. Charakterystyczny dla ornamentyki i
specyficznej arch. wnętrz i meblarstwa, jednak nie zawsze dający się odróżnić od późnego baroku.
Styl mniej monumentalny od baroku, bardziej intymny i delikatniejszy. Pełen dekoracji, ozdób i
miękkich linii, bibelotów oraz ornamentów.
Kompozycje kwiatowe asymetryczne, płynność formy i łagodność linii. Moda na motywy
chińskie i japońskie; oprócz nich – związki z kulturą dworską, tendencje sentymentalne,
sielankowość, wykwintność form. Naczynia szklane, kryształowe bądź chińskie wazy. Najczęściej
stosowane gatunki: maki, goździki, peonie, jaskry, kobea. Ceniono kwiaty o delikatnych i
postrzępionych płatkach, łącząc ich chłodne barwy (błękit) z ciepłymi odcieniami żółci. Aranżacje
wśród kandelabrów.
Stoły dekorowano paterami z alabastru i porcelany o wyszukanych i oryginalnych
kształtach. Kwiaty pojawiały się na tkaninach, gobelinach, porcelanie, zgodnie z fr. powiedzenia, że
przynoszą szczęście.
718058883.001.png
KLASYCYZM
Rozpoczął się w XVII wieku (Anglia, Francja). W połowie wieku XVIII zaczął
przekształcać się w neoklasycyzm.
Moda na stosowanie lśniących, srebrnych naczyń, w których układano wyszukane,
wyrafinowane i eleganckie kompozycje.
Neoklasycyzm charakteryzował się typową symetrią i prostymi liniami.
Późny klasycyzm – empire, rozwinął się za czasów panowania Napoleona. Wszechobecne
stały się symbole władzy cesarza (sfinksy, lwy, łabędzie, konie) jak również herby rodowe.
Obowiązkowym wyposażeniem wnętrz były kominki, lustra, marmurowe i drewniane
posadzki, ciężkie meble z mahoniu zdobione motywami ze złoconego brązu.
Powrót do zainteresowania starożytnością (Grecja i Rzym) – jako naczynia alabastrowe
urny, porcelanowe patery, mosiężne wazy i rogi obfitości. Bogata ornamentyka (wzory etruskie).
Łączenie kwiatów z owocami – pigwy, winogrona, granaty i figi. Kompozycje symetryczne
na kształt trójkąta. Duża ilość kwiatów – przy niej liście stawały się niewidoczne. Kolorystyka to
głównie zieleń, purpura, czerwień, błękit i róż. Roślinność: róże, lilie, peonie, lilak, narcyzy,
zawilce, kłosy zbóż, liście wawrzynu i po raz pierwszy: preparowane kwiaty i liście. Faworyta –
róża w otoczeniu zieleni.
718058883.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin