Woda jako rozpuszczalnik.doc

(36 KB) Pobierz
Woda jako rozpuszczalnik

Woda jako rozpuszczalnik

 

MATERIAŁY DLA UCZNIA

 

DOŚWIADCZENIE 1:     Sporządzamy roztwory wodne.

 

Nalej do trzech zlewek trochę wody. Następnie do każdej z nich dodaj niewielką ilość soli kuchennej, cukru, nadmanganianu potasu. Zamieszaj bagietką szklaną i zaobserwuj zmiany.

 

WNIOSEK: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

DOŚWIADCZENIE 2:    Badamy rozpuszczalność substancji.

 

Do trzech zlewek nalej wody. Dodaj do każdej z nich odpowiednio: piasek, olej i kwasek cytrynowy. Zamieszaj. Co zauważyłeś ?

·         Piasek i woda tworzą ……………………………..  .

·         Olej ……………………..  się  na …………………..     wody.

·         Kwasek cytrynowy z woda tworzy …………………..  .

 

ĆWICZENIE  1.  Woda rozpuszczalnikiem.

 

Podziel na dwie grupy następujące mieszaniny:

Woda z piaskiem, woda z cukrem, woda z opiłkami żelaza, woda z solą, woda z mąką, woda z nadmanganianem potasu.

 

Grupa I

Grupa II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co stanowiło podstawę podziału?

 

…………………………………………………………………………………….

 

Jak nazwiesz mieszaniny znajdujące się w grupie I, a jak w grupie II /

 

I…………………………………………………………………………………

.

II………………………………………………………………………………..

 

 

 

DOŚWIACZENIE III.    Sporządzamy mieszaniny i rozdzielamy je na składniki.

 

Mieszanina

Wygląd mieszaniny

Sposób rozdzielenia na skladniki

 

Sól z wodą

 

 

 

 

Opiłki żelaza z siarką

 

 

 

 

Piasek z wodą

 

 

 

 

Woda z mąką

 

 

 

 

Mak z  ryżem

 

 

 

 

ĆWICZENIE II :   Uzupełnij tekst.

 

 

Mieszaniny otrzymujemy przez …………………………   ……………………..

 

Mieszaniny możemy rozdzielić na składniki przez : ………………………… ,

 

……………………………….. ,  ……………………….. ,  …………………. ,

 

………………………………… . Mieszaniny możemy podzielić na: …….......

 

…………………………..   np.: woda i sól, czy ………………..  i ……………..

 

oraz  mieszaniny ………................................  np. woda i mąka, czy ……………

 

i ……………..  .

Zgłoś jeśli naruszono regulamin