Spotkanie 11 Dziecko Maryi nie kłóci się, ale prowadzi dialog..doc

(30 KB) Pobierz

Spotkanie 11 Dziecko Maryi nie kłóci się, ale prowadzi dialog.

 

Cel: Poznanie wartości prawdziwej rozmowy jako dobrego sposobu rozwiązywania problemów.

Pomoce: 2 karteczki z informacjami do przekazywania, 2 karteczki z rolami, duża kartka z bloku podzielona na dwie części (dobry i zły dialog) i karteczki z wypisanymi cechami dobrego i złego dialogu, klej.

 

ZAKŁÓCENIA W NADAWANIU

Dzielimy uczestników na trzy grupy. Dwie z nich otrzymują zapisane na kartkach informacje, które mają sobie wzajemnie przekazać. Trzecią grupę umieszczamy pomiędzy nimi. Jest to grupa przeszkadzających mających uniemożliwić pozostałym przekazanie informacji.

-         Jak przekazywało was się informacje?

-         Z jaką trudnością się spotkaliście?

-         Jakie inne rudności mogą pojawić się przy przekazywaniu informacji?

 

DRAMA

Z grupy wybieramy dwóch uczestników, każdy otrzymuje swoją rolę.

1. Jesteś wściekły, bo osoba, z którą umówiłeś się nie przyszła do kina na czas. Czekałeś na nią i w rezultacie ominął cię dobry kawałek filmu. Wyraź to co czujesz wobec spóźnialskiej się osoby.

2. Jesteś naprawdę wściekły. Umówiłeś się z pewną osobą do kina. Tym czasem po drodze zepsuł się autobus, Anie było innego, którym mógłbyś dojechać na czas. Całą drogę biegłeś, ale i tak nie zdążyłeś na film.

-         Jak wyglądała ta rozmowa?

-         Co tak bardzo zdenerwowało te osoby?

-         Jak zachowywały się podczas rozmowy?

 

Pytania do aktorów:

-         Co było powodem twojego zdenerwowania?

-         Dlaczego spóźniłeś się na spotkanie?

-         Dlaczego właśnie tak zwracałeś się do spóźnialskiego?

-         W jaki sposób broniłeś się przed oskarżeniami drugiej osoby?

Pytania do wszystkich:

-         Kto tak naprawdę miał rację i kto powinien być bardziej zdenerwowany?

-         Jak oceniacie postawę tych dwóch osób?

 

Opowiedzcie o sytuacjach, gdy ktoś próbował wam coś przekazać za pomocą krzyku.

-         Jak się wtedy czuliście?

-         Jaka była wasza reakcja? Itp.

 

-         W jaki sposób prowadzić dialog?

-         Co sprawia, że jest on lepszy od kłótni? Czytamy J 8, 1-11

-         Kogo przyprowadzili Żydzi do Jezusa?

-         Dlaczego to uczynili?

-         Jak uczeni traktują kobietę?

-         Na ile próbują ją zrozumieć i jej pomóc?

-         Dlaczego Jezus postępuje inaczej?

-         Czym przezwycięża agresje uczonych?

-         Jakie jest zakończenie całego wydarzenia?

-         Czego uczy nas Jezus o rozwiązywaniu sytuacji problemowych?

 

PLANSZA, SCENKA

Na planszy podzielonej na dwie części układamy z uczestnikami przygotowane wcześniej karteczki

DOBRY DIALOG Słuchanie, spokojne mówienie o własnych racjach, próba zrozumienia drugiej osoby, okazywanie zainteresowania rozmową

ZŁY DIALOG Atakowanie drugiej osoby, krzyczenie, obrażanie, patrzenie podczas rozmowy w inną stronę, nie słuchanie tego, co ma do powiedzenia druga osoba

Znając zasady prawdziwego dialogu przedstawiamy ponownie scenkę i starajmy się zauważyć wpływ dialogu na rozwiązanie problemu.

 

Postanowienie:

Pomodlę się za osobę, z którą się ostatnio pokłóciłem, a może wyślę do niej kartkę lub email z przeprosinami. Na następnym spotkaniu dzielimy się owocami z realizacji postanowienia.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin