Podstawy fotografii_Parametry naświetlenia.pdf

(224 KB) Pobierz
Podstawy fotografii
Podstawy fotografii
Parametry naświetlenia
Każde zdjęcie - niezależnie czy mówimy o fotografii cyfrowej, czy też analogowej - powstaje w
wyniku przejścia światła przez obiektyw i naświetlenia materiału światłoczułego (matrycy,
negatywu itp.). Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w pokoju z zasłoniętymi zasłonami, a na zewnątrz
słyszymy nadjeżdżający szybko samochód. Jeżeli odsłonimy szybko zasłony i od razu je zasłonimy,
to zapewne zobaczymy pojazd, ale nie będziemy w stanie określić kierunku, w którym się
przemieszczał. Jeżeli jednak będziemy patrzyli dłużej, to
poznamy zarówno kierunek, jak i prędkość. Na tej samej zasadzie
działa migawka aparatu fotograficznego. Widzimy zatem, że
sterując jej prędkością (ang. shutter speed ), możemy uzyskać
efekt „zamrożenia” ruchu (krótkie czasy ekspozycji), jak i jego
rozmycia (długie czasy). Przy długich czasach problemem staje
się jednak zachowanie przez nas równowagi ciała. Trudno
bowiem ustać bez ruchu przez np. 2 sekundy, normalnie w tym
czasie ręka potrafi wielokrotnie zadrżeć i popsuć zdjęcie.
Pewnym rozwiązaniem jest w takiej sytuacji zastosowanie
statywu. Oczywiście co innego, jeżeli efekt poruszenia
zamierzyliśmy...
Powiedzmy, że mamy piękny dzień. Przez okno do naszego
pokoju wpadają promienie słońca, przysłaniamy zatem delikatnie
zasłony, aż światła będzie tyle, ile sobie zażyczyliśmy.
Zauważmy przy tym, że czas, w którym światło wpada nie ma w
tej chwili znaczenia, może on wynosić zarówno cały dzień, jak i
np. 1/100 sekundy. Dokładnie tak samo działa przesłona aparatu
(ang. aperture ) – reguluje poziom światła dochodzącego do
migawki, a w konsekwencji również do materiału światłoczułego. Zwiększając otwór przesłony
(czyli zmniejszając jej liczbę) sprawiamy, że na migawkę pada więcej światła, niż gdybyśmy
zmniejszyli otwór przesłony (czemu odpowiada zwiększenie jej liczby). Jest jeszcze jedna, bardzo
ważna cecha przesłony: jej otwór ma decydujący wpływ na tzw. głębię ostrości . Im większa liczba
przesłony, tym głębia ostrości większa (ale też mniej światła pada na migawkę i dalej na element
światłoczuły, co należy skompensować dłuższym czasem ekspozycji) i odwrotnie: im mniejsza
liczba przesłony, tym głębia ostrości mniejsza.
Czym jest głębia ostrości, dowiemy się w następnym numerze, jej istnienie warto już jednak
zaznaczyć.
Długi czas ekspozycji (2 sekundy)
umożliwił sfotografowanie
przebiegu nietypowego
wyładowania atmosferycznego.
Relacje między czasem naświetlania i przesłoną
wynoszą 1:1, oznacza to, że zmieniając jedną z
wartości o daną liczbę podziałek, drugą również
musimy zmienić o tyle samo podziałek. Dla
przykładu załóżmy, że mamy obiektyw o
możliwych liczbach przesłony 2,4,6,8 oraz
aparat o czasach ekspozycji 1/50, 1/100, 1/150 i
1/200 sekundy. Automatyka określiła, że należy
wykonać zdjęcie na parametrach: przesłona 2,
czas naświetlania 1/200s. Nam jednak zależy na
uzyskaniu dużej głębi ostrości, zmieniamy
zatem liczbę przesłony o 3 podziałki, czyli na 8.
O tyle samo (3 podziałki) musimy wydłużyć
czas ekspozycji, powinien on zatem wynieść
1/50s.
Krótki czas naświetlania (zaledwie 1/1600 s) pozwolił
na „zamrożenie” rozbryzgów wody, jednocześnie
zostały one wyeksponowane poprzez dużą głębię
ostrości uzyskaną dzięki zastosowaniu wysokiej liczby
przesłony wynoszącą 14.
150631080.001.png 150631080.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin