Bordeaux tram.txt

(2 KB) Pobierz
Tramwaj w Bordeaux - inteligentny pomys�
Kierowca siedzi w okr�g�ej kabinie, przed nim kilka ekran�w. Przez kamery ma podgl�d na obie strony wozu, ekran pokazuje mu, gdzie, kiedy i kt�re drzwi si� zamykaj�. Kiedy zbli�amy si� do skrzy�owania, nie zwalnia w og�le. Zwalniaj� za to samochody z lewa i z prawa, bo w��czaj� si� czerwone �wiat�a, blokuj�c ruch na skrzy�owaniu.
Tramwaj p�dzi ca�y czas po w�asnym torowisku, tam, gdzie musi go dzieli� z samochodami, ma pierwsze�stwo. Na takich miejscach dodatkowe �wiat�a zatrzymuj� samochody i tramwaj - nie zwalniaj�c - jedzie dalej.

W wagonach s� siedzenia, kt�re podr�ni sk�adaj�, je�li t�ok jest zbyt du�y. Dzi�ki temu w godzinach szczytu tramwaj mie�ci trzy razy wi�cej pasa�er�w ni� przy rozk�adanych fotelach. Nowoczesny tramwaj osi�ga pr�dko�� ok. 60 km/godz., przyspiesza prawie jak samoch�d osobowy, ale �agodniej hamuje. Bilet kosztuje jedno euro i uprawnia do dowolnych przejazd�w w dowolnym kierunku na trzech liniach szybkiego tramwaju i we wszystkich autobusach. Jest wa�ny przez godzin�. To taniej ni� wi�kszo�� tramwaj�w w Polsce, gdzie po ka�dej przesiadce trzeba skasowa� nowy bilet.

Szybki tramwaj znajduje si� w Bordeaux i jest dowodem na to, �e mo�liwy jest kompromis mi�dzy drogim metrem i archaicznymi tramwajami. Jest to doskona�y przyk�ad dla Wroc�awia. Przysz�o�� nie nale�y do coraz szerszych ulic i obwodnic, kt�re roz�aduj� korki w takim samym stopniu, w jakim przyci�gaj� dodatkowy ruch. Przysz�o�� nale�y do inteligentnych system�w zarz�dzania ruchem, gdzie� mi�dzy metrem i tramwajem, elastycznymi �wiat�ami, kt�re dopasowuj� swoje fazy do nat�enia ruchu (dzi� w Polsce robi� to g��wnie policjanci). Drugie miasto, kt�re ma taki system, to Wiede�. Tam po prostu po��czono linie tramwajowe i metro w jeden system: poci�gi je�d�� na torach kolei podmiejskiej, na wa�ach nad miastem i w tunelach pod miastem

Dzi� nie chodzi o to, aby za wszelk� cen� wydr��y� gigantyczne tunele pod miastem, i �limaki, i mosty dla ruchu samochodowego. Dzi� chodzi o inteligentne pomys�y na zarz�dzanie mobilno�ci� obywateli: zr�nicowanie godzin otwarcia biur i sklep�w, po��czenie r�nych system�w transportu, zach�cenie obywateli do korzystania z transportu zbiorowego wysokiej jako�ci i wkomponowanie w to ruchu indywidualnego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin