3-2006.pdf

(1202 KB) Pobierz
SZKOLA-3-06.QXD
Nr 3 (235) 2006
Tom LXVII
MAJ
CZERWIEC
SZKO£A
SPECJALNA
DWUMIESIÊCZNIK AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. Marii Grzegorzewskiej
SPIS TREŒCI
163 – Kornelia Czerwiñska
Projekt „Per Linguas Mundi Ad Laborem“ – kszta³cenie jêzykowe szans¹ osób niewi-
domych i s³abo widz¹cych na zdobycie pracy
OPRACOWANIA NAUKOWE
168 – Renata Biernat
Zachowania asertywne m³odzie¿y niepe³nosprawnej intelektualnie a percepcja po-
staw rodzicielskich
180 – Lidia Marsza³ek
Stan zaspokojenia potrzeb rozwojowych dziecka niepe³nosprawnego jako wy-
znacznik jego odpornoœci psychicznej
194 – Sonia Czudek-Œlêczka
Œmieræ. Pogl¹dy czternastolatków wychowywanych w tradycji luterañskiej i w tra-
dycji rzymskokatolickiej
Z PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
210 – Joanna Kunert
Nowe podejœcie w wychowaniu dzieci z ADHD
216 – Krzysztof Stolarski
Propozycje gier dydaktycznych dla dzieci i m³odzie¿y z niesprawnym narz¹dem
s³uchu
225 – Joanna Rychlik
Scenariusz Konkursu „Podró¿ujemy po Europie“
46179938.004.png
Z KRAJU I ZE ŒWIATA
228 – El¿bieta Saneja
O problemach miêdzynarodowego porozumiewania siê – na przyk³adzie polskiej
i niemieckojêzycznej pedagogiki specjalnej
231 – Anna Olas
Refleksje na temat sensu istnienia szkó³ przyszpitalnych
SPRAWOZDANIA I OCENY
232 – Ma³gorzata Fedorowicz
Tomasz Kruszewski (2006) Biblioterapia w dzia³aniach placówek opiekuñczo-wy-
chowawczych. Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT“, Toruñ
233 – Danuta Gorajewska
Justyna Strykowska (2005) Niedostosowanie spo³eczne dzieci w wieku szkolnym.
GnieŸnieñska Wy¿sza Szko³a Humanistyczno-Mened¿erska MILENIUM. Gniezno
235 – Ma³gorzata Czerwiñska
Helena Ochonczenko, Gra¿yna Mi³kowska (2005) (red.) Osoby niepe³nosprawne
w spo³ecznoœci akademickiej. Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków
Recenzowali: Prof. dr hab. Danuta Gielarowska
Prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski
T³umaczenie na jêzyk angielski: Renata Wójtowicz
Wydanie czasopisma dofinansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki
Komitet Redakcyjny:
prof. Halina Borzyszkowska, prof. W³adys³aw Dykcik, prof. Tadeusz Ga³kowski,
prof. Aniela Korzon, prof. Czes³aw Kosakowski, Jacek Kwapisz (MEiN), prof. Aleksandra
Maciarz, prof. Irena Obuchowska, dr Adam Szecówka
Redakcja :
prof. Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz (redaktor naczelna), dr Danuta Gorajewska (z-ca redak-
tor naczelnej), Renata Malecka (sekretarz)
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Redaktor naczelna – dr Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Adres Redakcji: Wydawnictwo APS, 02-353 Warszawa
ul. Szczêœliwicka 40, tel. 0-22-589-36-50, fax 0-22-658-11-18
e-mail: szkolaspecjalna@aps.edu.pl
nak³ad 1300 egz.
46179938.005.png
KORNELIA CZERWIÑSKA
APS, WARSZAWA
PROJEKT „PER LINGUAS MUNDI AD LABOREM“
– KSZTA£CENIE JÊZYKOWE SZANS¥ OSÓB NIEWIDOMYCH
I S£ABO WIDZ¥CYCH NA ZDOBYCIE PRACY
je jedno z pierwszych miejsc w jego systemie wartoœci. W literaturze przedmiotu
(m.in. Sêkowska, Sêkowski 1991; Kuczyñska-Kwapisz, Kwapisz 1996; Majewski 1996;
Szczupa³ 2004; Speck 2005; Gorajewska 2005) podkreœla siê szczególn¹ rolê pracy w ¿y-
ciu osoby niepe³nosprawnej, rozpatruj¹c zatrudnienie jako element wyzwalaj¹cy dy-
namizm adaptacyjny w procesie rehabilitacji i u³atwiaj¹cy integracjê spo³eczn¹. Istnie-
je porozumienie co do tego, ¿e rehabilitacja zawodowa (wspieranie w zakresie pracy
i wspieranie zawodowe) musi odgrywaæ centraln¹ rolê w ca³oœciowej polityce rehabi-
litacyjnej i ¿e ka¿dy cz³owiek z utrudnionym dostêpem do dzia³alnoœci zawodowej
musi otrzymaæ specjalne wsparcie w zakresie doskonalenia zawodowego – w takim
stopniu, w jakim go potrzebuje (Speck 2005, s. 488). Ta specjalna pomoc w zdobyciu
i utrzymaniu pracy rozumiana jest g³ównie jako indywidualne wspieranie kompeten-
cji osoby niepe³nosprawnej poprzez przeprowadzanie specjalnych kursów doszkalaj¹-
cych z zastosowaniem specyficznych materia³ów dydaktycznych i mediów.
Pomimo jednak niemal powszechnej zgodnoœci co do znaczenia rehabilitacji zawo-
dowej osób niepe³nosprawnych, nadal obserwuje siê w Polsce praktyki dyskrymina-
cyjne przy zatrudnianiu tej grupy spo³ecznej. Wskazuj¹c na niski poziom aktywnoœci
zawodowej i relatywnie wysokie bezrobocie wystêpuj¹ce w tym œrodowisku, Gora-
jewska (2005) podaje, i¿ na koniec grudnia 2004 r. w urzêdach pracy zarejestrowanych
by³o jako bezrobotne 75.738 osób niepe³nosprawnych, czyli o 5.960 osób wiêcej ni¿ rok
wczeœniej.
Szczególn¹ grupê osób niepe³nosprawnych nara¿on¹ na bariery w dostêpie do za-
trudnienia na otwartym rynku pracy stanowi¹ osoby niepe³nosprawne wzrokowo –
niewidome i s³abo widz¹ce. Trudnoœci w zdobyciu satysfakcjonuj¹cej pracy spowodo-
wane s¹ m.in. bardzo du¿ym zró¿nicowaniem mo¿liwoœci, problemów i potrzeb reha-
bilitacyjnych w populacji osób z dysfunkcj¹ wzroku. Na koniec 2004 r. Polski Zwi¹zek
Niewidomych mia³ w swoich rejestrach ³¹cznie 76.256 osób niewidomych i s³abo wi-
dz¹cych, w tym 39.486 osób w wieku aktywnoœci zawodowej (16–64 lat), z których pra-
cê znalaz³o zaledwie 5.530 osób. Warto podkreœliæ, ¿e tylko 2.744 osób funkcjonowa³o
na otwartym rynku pracy, zaœ 2.459 osób zatrudnionych by³o w spó³dzielniach dla nie-
SZKO£A SPECJALNA 3/2006
163
P raca nale¿y do najwa¿niejszych elementów ¿ycia wspó³czesnego cz³owieka, zajmu-
46179938.006.png
KORNELIA CZERWIÑSKA
widomych oraz w innych zak³adach pracy chronionej. Pe³en obraz niskiego poziomu
zatrudnienia osób niewidomych i s³abo widz¹cych na otwartym rynku pracy w Pol-
sce daje zestawienie przedstawionych danych z informacjami o skali zatrudnienia osób
z dysfunkcj¹ wzroku w krajach Unii Europejskiej. W Polsce tylko 10% osób w wieku
produkcyjnym znajduje pracê, w tym jedynie 5% na otwartym rynku pracy, zaœ w UE
– 25% zatrudnionych jest na wolnym rynku pracy.
Proces transformacji polityczno-gospodarczej i wci¹¿ dynamicznie zmieniaj¹cy siê
rynek pracy w naszym kraju, zwi¹zany m.in. z wejœciem Polski do Unii Europejskiej,
poci¹ga za sob¹ wiele zagro¿eñ, ale i szans uzyskania zatrudnienia przez osoby niepe³-
nosprawne wzrokowo. Osoba niewidoma czy s³abo widz¹ca posiadaj¹ca wysokie
kwalifikacje zawodowe, dobr¹ znajomoœæ jêzyków obcych i obs³ugi specjalistycznych
urz¹dzeñ tyfloinformatycznych, a tak¿e wysokie umiejêtnoœci w zakresie samodziel-
nego poruszania siê i wykonywania czynnoœci ¿ycia codziennego, ma coraz wiêksze
mo¿liwoœci zdobycia interesuj¹cej i dobrze p³atnej pracy na otwartym rynku.
Coraz wiêcej organizacji dzia³aj¹cych na rzecz osób niepe³nosprawnych wzrokowo
podejmuje akcje maj¹ce na celu u³atwienie tym osobom wejœcie na wolny rynek pracy
poprzez m.in. prowadzenie poradnictwa zawodowego uwzglêdniaj¹cego specyfikê
sytuacji osoby z dysfunkcj¹ wzroku, organizowanie szkoleñ i kursów doszkalaj¹cych
podnosz¹cych kwalifikacje zawodowe, poszerzanie wiedzy na temat mo¿liwoœci za-
wodowych osób niewidomych i s³abo widz¹cych wœród pracodawców itp. Jedn¹ z te-
go typu inicjatyw jest realizowany obecnie projekt „Per linguas mundi ad laborem“
(„Przez jêzyki œwiata do pracy“) realizowany w ramach Inicjatywy Wspólnotowej
EQUAL ze œrodków finansowych Europejskiego Funduszu Spo³ecznego. G³ównym
celem projektu jest opracowanie rozwi¹zañ u³atwiaj¹cych wchodzenie i trwa³¹ integra-
cjê na otwartym rynku pracy osobom z niepe³nosprawnoœci¹ wzrokow¹ poprzez przy-
gotowanie i przeprowadzenie szkoleñ z zakresu jêzyka angielskiego, w czasie których
zostan¹ wykorzystane najnowsze technologie informatyczne oraz specyficzne pomoce
dydaktyczne zaadaptowane do potrzeb uczestników kursów. W realizacjê tego celu
zaanga¿owane s¹ nastêpuj¹ce instytucje: Pañstwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Nie-
pe³nosprawnych, Polski Zwi¹zek Niewidomych, Uniwersytet Warszawski, Akademia
Pedagogiki Specjalnej, Katolicki Uniwersytet Lubelski.
G³ówne kierunki dzia³añ poszczególnych partnerów w projekcie zosta³y wyznaczo-
ne po przeprowadzeniu wstêpnej analizy systemu kszta³cenia jêzykowego osób z dys-
funkcj¹ wzroku, która wykaza³a, ¿e osoby te maj¹ znacznie ograniczony dostêp do na-
uki jêzyków obcych ze wzglêdu na brak nowoczesnych materia³ów dydaktycznych
przystosowanych do potrzeb osoby z ograniczonymi mo¿liwoœciami wzrokowymi,
brak odpowiednio wyszkolonych lektorów posiadaj¹cych kompetencje do prowadze-
nia kursów dla osób niewidomych i s³abo widz¹cych, w tym równie¿ kursów prowa-
dzonych w warunkach integracji, a tak¿e brak instytucji, w której nauczyciele ze szkó³
ogólnodostêpnych, integracyjnych i krajowych szkó³ jêzykowych mogliby uzyskaæ od
specjalistów pomoc w zakresie adaptacji pomocy wykorzystywanych w procesie nau-
czania osób z dysfunkcj¹ wzroku. Tak wiêc widaæ wyraŸnie, ¿e obserwowana w ostat-
nich latach w Polsce znaczna poprawa warunków do nauki jêzyków obcych wyra¿a-
j¹ca siê m.in. poprzez powstanie licznych i prê¿nie dzia³aj¹cych szkó³ jêzykowych, du-
¿y wybór na rynku wydawniczym pomocy dydaktycznych, w tym podrêczników
164
SZKO£A SPECJALNA 3/2006
46179938.007.png 46179938.001.png
PROJEKT „PER LINGUAS MUNDI AD LABOREM” – KSZTA£CENIE JÊZYKOWE SZANS¥ OSÓB...
oraz pomocy audiowizualnych oraz oryginalnej prasy obcojêzycznej, nie dotyczy osób
niewidomych i s³abo widz¹cych.
Projekt „Per linguas mundi ad laborem“ adresowany jest do trzech g³ównych grup
odbiorców. Pierwsz¹ z nich stanowi grupa 80 osób niewidomych i s³abo widz¹cych
z terenu ca³ej Polski, dla których zostan¹ przygotowane i zorganizowane bezp³atne
kursy jêzyka angielskiego oraz zostanie zapewniona profesjonalna pomoc w poszuki-
waniu pracy poprzez indywidualne konsultacje z doradcami zawodowymi (m.in. ba-
danie predyspozycji zawodowych, planowanie œcie¿ki kariery) oraz udzia³ w warszta-
tach na temat aktywnego poszukiwania pracy. Rekrutacjê osób z dysfunkcj¹ wzroku
zainteresowanych szkoleniami przeprowadza Polski Zwi¹zek Niewidomych, kieruj¹c
siê przy wyborze kandydatów przede wszystkich takimi kryteriami, jak: wiek (18–45
lat) oraz aktualna sytuacja zawodowa – preferowane bêd¹ osoby bezrobotne, wcho-
dz¹ce dopiero na rynek i poszukuj¹ce pierwszej pracy, ale równie¿ osoby aktualnie
pracuj¹ce zawodowo, które chcia³yby podnieœæ swoje kwalifikacje, a tym samym
zwiêkszyæ szansê na zdobycie lepszej pracy. Zakoñczenie procesu rekrutacji wraz
z okreœleniem wyjœciowego poziomu umiejêtnoœci jêzykowych kursantów przewidu-
je siê na wrzesieñ 2006 r. W tym okresie zostanie równie¿ przeprowadzona przez ze-
spó³ tyflopedagogów z APS wstêpna diagnoza mo¿liwoœci i potrzeb edukacyjnych
uczestników kursów okreœlaj¹ca m.in. ich doœwiadczenia i umiejêtnoœci w zakresie ko-
rzystania z grafiki dotykowej, technologii informatycznych, specjalistycznych pomocy
rehabilitacyjnych, potrzeb w zakresie adaptacji otoczenia fizycznego itp. Bezpoœrednio
przed rozpoczêciem kursów jêzykowych zostan¹ przeprowadzone wprowadzaj¹ce
szkolenia w celu wyposa¿enia uczestników kursów w umiejêtnoœci praktyczne nie-
zbêdne przy korzystaniu z pomocy komputerowych, multimedialnych oraz tyflogra-
fiki. Projekt przewiduje przeprowadzenie kursów jêzykowych w dwóch postaciach:
z kurs stacjonarny dla 40 osób na terenie Warszawy i dla 20 osób w Lublinie trwaj¹cy
od paŸdziernika 2006 r. do czerwca 2007 r., realizowany w grupach 5-osobowych
w pracowniach komputerowych;
z kurs wakacyjny dla 20 osób na terenie Warszawy w terminie lipiec-sierpieñ 2007 r.,
realizowany w pracowniach komputerowych.
Obecnie zostaj¹ podjête w kilku interdyscyplinarnych grupach eksperckich (ka¿dy
zespó³ tworzony jest przez anglistê, tyflopedagoga, grafika komputerowego lub tyflo-
informatyka) prace nad opracowaniem strategii adaptacji pomocy dydaktycznych,
które zostan¹ wykorzystane podczas kursów jêzykowych, przede wszystkim nad ad-
aptacj¹ podrêczników do nauki jêzyka angielskiego oraz opracowaniem testów osi¹-
gniêæ do wybranego podrêcznika. Materia³y dydaktyczne zostan¹ opracowane i wy-
konane zgodnie z wytycznymi ekspertów w miêdzyuczelnianym Oœrodku Adaptacji
Pomocy Tyflodydaktycznych, przy czym oœrodek warszawski, mieszcz¹cy siê na tere-
nie Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Pedagogiki Specjalnej, przygotuje czêœæ
podrêczników dla niewidomych i s³abo widz¹cych kursantów, zaœ oœrodek lubelski,
znajduj¹cy siê na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, przygotuje pomoce multime-
dialne i grafikê dotykow¹ dla wszystkich kursantów oraz podrêczniki dla niewido-
mych i s³abo widz¹cych uczestników stacjonarnego kursu w Lublinie. Utworzenie
tych dwóch Oœrodków Adaptacji Pomocy Tyflodydaktycznych oraz ich potencjalna
dzia³alnoœæ ju¿ po zakoñczeniu realizacji projektu jest niezwykle cennym efektem dzia-
SZKO£A SPECJALNA 3/2006
165
46179938.002.png 46179938.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin