PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
I PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO
2011/2012
· Liczba godzin w tygodniu: 26
· Opracowała: mgr ………………………..
PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ – I PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2011/2012
MIESIĄC
TYDZIEŃ
CYKL TEMATYCZNY
ZAJĘCIA UMYSŁOWE, POSZERZAJĄCE I ROZWIJAJĄCE WIEDZĘ UCZNIÓW,
IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE
ZAJĘCIA PLASTYCZNO –TECHNICZNE
ZAJĘCIA MUZYCZNE
WYCIECZKI, SPACERY, GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE ORAZ REKREACYJNO – RUCHOWE
WRZESIEŃ
I
01. 09 – 02. 09. 11
WITAMY W SZKOLE!
Powitanie nowych uczestników świetlicy.
Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem, jakim jest świetlica.
Zagospodarowanie świetlicy szkolnej – dekoracja świetlicy.
-
Zabawy orientacyjno – porządkowe – sprawne ustawianie się.
Wędrówka po szkole – omówienie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po budynku szkolnym.
II
05. 09 – 09. 09. 11
NASZA ŚWIETLICA
Zapoznanie z tradycjami i obyczajami świetlicy szkolnej oraz planem dnia i formami pracy w świetlicy.
Analiza regulaminu świetlicy.
Pogadanka n/t poszanowania gier i zabawek świetlicowych.
Zawarcie z dziećmi kontraktu świetlicowego.
Wykonanie „Drzewka świetlicowego” – przyczepianie na drzewie listek ze swoim imieniem i nazwiskiem.
Zabawa ze śpiewem „Nasza świetlica”.
Zabawy integracyjne na zapamiętanie imion.
Zabawa ruchowa „Fruwające filiżanki”.
Zabawa towarzyska „Krąg”.
III
12. 09 – 16. 09. 11
IDĘ DO SZKOŁY
Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po chodniku, przechodzenia przez ulicę.
Poznanie podstawowych znaków drogowych (zakazu, nakazu, informacyjne, ostrzegawcze).
Nauka na pamięć wiersza W. Chotomskiej pt.: „Gdy zamierzasz przejść ulicę”.
Burza mózgów: „Po co są znaki drogowe?”.
„Sygnalizator świetlny” – wycinanie wg szablonu, naklejanie kolorowych świateł.
Słuchanie i nauka słów piosenki „Jak przechodzić przez ulicę”.
Zabawa ruchowa „Auta 16 generacji”.
Zabawa integracyjna „Jedzie policja”.
Gra dydaktyczna „Winda”.
IV
19. 09 – 23. 09. 11
JESIENNE POZDROWIE – NIA
Rozmowa na temat zmian zachodzących jesienią w przyrodzie w oparciu o wiersz Z. Dąbrowskiej pt.: „Pani jesień” oraz fragmenty książki M. Kownackiej pt. „Razem ze słonkiem” („Jesień”).
Rozwiązywanie zagadek o tematyce jesiennej.
Układanie liści od najmniejszego do największego, określanie ich barw i kształtów.
Wykonanie kompozycji – „Jesienna postać” – wycinanie konturów liści, kolorowanie farbami plakatowymi i naklejanie na kartkę z bloku technicznego.
Zabawa muzyczna „Kasztany”.
Spacer w okolicach szkoły – poszukiwanie oznak jesieni, zbieranie kolorowych liści.
Zabawa towarzyska „Cecha liścia”.
Zabawy ruchowe: „Jarzębinka w pułapce”, „Spadające liście”.
V
26. 09 – 30. 09. 11
NA JESIENNYM STRAGANIE
Słuchanie wiersza H. Zdzitowiekiej pt.: „Skarby jesieni”.
Udzielanie odpowiedzi na pytanie: „Co jesień daje nam w darze?”.
Rozwiązywanie zagadek dotyczących jesiennych warzyw.
Przypomnienie nazw i wyglądu najbardziej znanych owoców i warzyw. Zwrócenie uwagi na konieczność ich spożywania ze względu na walory odżywcze.
Słuchanie, a następnie czytanie z podziałem na role wiersza J. Brzechwy pt.: „Na straganie”.
Wydzieranka z kolorowego papieru „Warzywa i owoce jesieni”.
Słuchanie i nauka słów piosenki „Ogórek”.
Zabawy towarzyskie: „Pomidor”, „Cebulka”.
Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek”.
PAŹDZIRRNIK
03. 10 – 07. 10. 11
WSZYSCY SĄ WAŻNI
Czytanie przez nauczyciela opowiadania Ogród ze zbioru Siedemnaście opowiadań Fererro; wypowiedzi uczniów na temat opowiadania według pytań.
„Co znaczy kulturalne zachowanie?”, „Dlaczego powinniśmy używać słów „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
Poznanie i utrwalenie podstawowych zasad dotyczących dobrych manier.
Wykonanie plakatu „Nasza świetlicowa rodzina” – odrysowanie swojej dłoni, wycięcie konturów i wypisanie swoich zobowiązań wobec innych ludzi. Naklejenie wszystkich dłoni na wspólny plakat.
Taniec integracyjny „Bujany walczyk”.
Zabawa towarzyska „Łańcuch skojarzeń”.
Zabawa integracyjna „Moje prawe miejsce jest puste”.
Zabawa ruchowa „Dziękuję”.
10. 10 – 14. 10. 11
DZIEŃ NAUCZYCIELA
Rozmowa na temat pracy różnych pracowników oświaty.
Omówienie wiersza J. Tuwima pt.: „Wszyscy dla wszystkich”.
Formułowanie odpowiedzi na pytanie: „Czego uczniowie życzą nauczycielom z okazji ich święta na podstawie wiersza Cz. Kuriaty pt.: „Ile…?”.
Układanie treści życzeń dla Pani.
„Laurka dla nauczyciela” – dowolna technika wykonania.
Pląs „Magiczna liczba 7”.
Zabawy towarzyskie: „Kropka, przecinek, koniec”, „Krążące pudełko”.
Zabawa ruchowa „Krzesełka”.
17. 10 – 21. 10. 11
LAS JESIENIĄ
Rozpoznawanie gatunków drzew – porównywanie liści, korony, drzew, owoców, określanie kształtu, koloru.
Układanie definicji „lasu”.
Rozmowa n/t zwyczajów zwierząt w okresie jesiennym na podstawie ciekawostek przyrodniczych, ilustracji i zdjęć.
Szukanie odpowiedzi na pytanie: „Jakie korzyści czerpiemy z lasu?”, „Do czego drzewa są potrzebne?”.
„Mądra sowa” – wycinanie z kartonu konturu sowy, naklejanie elementów z kolorowego papieru.
Zabawa muzyczno – ruchowa „Echo”.
Zabawa kształcąca wyobraźnię „Budowa drzewa”.
Zabawa towarzyska „Las żyje”.
Zabawa ruchowa „Rozrzucone szyszki”.
24. 10 – 28...
hala12